Klió 1997/2.
6. évfolyam
Szenegál
Alain Sinou, a könyv szerzője, képzettsége szerint városépítész és szociológus, Párizs VIII. Egyetemén a Francia Urbanisztikai Intézetben oktat. Jelen könyvén kívül – mint az afrikai városépítészet szakembere – a Les villes d’Afrique noire 1650–1960 (Fekete-afrikai városok 1650–1960) és a Porto-Novo, ville d’Afrique noire (Porto-Novo, egy fekete-afrikai város) című művek írója, valamint egyik társszerzője a J. Soulillou szerkesztésében kiadott Rives coloniales című, hasonló témájú könyvnek. A most ismertetésre kerülő mű két társkiadója a francia tengerentúli területek kultúráival foglalkozik.
A. Sinou vizsgálatának földrajzilag kijelölt területe
Nyugat-Afrika francia gyarmati uralom alatt állt országai, míg két célja:
egyrészt annak bemutatása, hogyan ismétlődtek ezeken a vidékeken a Franciaországban,
illetve más, akkori gyarmatosított területeken megvalósított városrendezési
gyakorlatok, másrészt pedig annak elemzése, hogyan ötvöződtek az anyaországban
kigondolt tevékenységi formák a gyarmatokon élők építészeti tevékenységéből
eredő területrendezési elképzelésekkel. Időben a szerző a következő
határokat tűzte maga elé: a XVII. század (tehát még az európaiak és afrikaiak
találkozása előtti időszak, amikor – szerinte – már létezett nem tudatos
tevékenység e területek építészetében, berendezésében) és a XIX. század közötti
időszak – a „comptoir”-ok (kereskedelmi telepek) kora, majd a XIX.
század közepétől a XX. század 1930-as éveiig (a párizsi Gyarmati Kiállítás éve,
1931); ez a városok megjelenésének korszaka. A szerző még megjegyzi,
hogy a II. világháború utáni periódus is nagyon fontos, mert akkor a
Fekete-Afrikában alkalmazott politikai és gazdasági irányítás megváltozása
eredményeképpen a területrendezési elvek és gyakorlatok is jelentős
változásokat éltek át.
A XVII. és a XIX. század közötti
időszakban az európaiak által létrehozott kereskedelmi telepeket a
„nagymértékű homogenitás jellemezte.” Nem városokról volt itt szó, hanem
kereskedelmi tevékenységekhez kapcsolódó telepekről. Ha a kereskedelem
megszűnt, eltűnt a telep is.
Faidherbe 1854-ben érkezett Szenegálba, nevéhez fűződik a
tulajdonképpeni gyarmatosító tevékenység, és ebből következően a
„comptoir”-ok gyarmati városokká történő átalakulása. Ez a kor a néger
rabszolgakereskedelem „virágkora”. E kereskedelem nem igényelt különösebb
építkezést sem az itteni európaiak, sem pedig a bennszülöttek részére. Az „első
és sokáig az egyedüli anyagi jellegű beruházások”, az erődök voltak,
amelyeknek részletes bemutatására a szerző kitér. Ezek az erődök a „gazdasági
és politikai hatalom” szimbólumaivá váltak.
E területeken a XVII–XVIII.
században egymást érték a különböző francia társaságok (compagnie).
Szenegálban Gorée és Saint-Louis voltak azok a települések, ahol
jelentősebb kereskedelmi forgalom zajlott; mindkét településen a társadalmi és
a gazdasági életet a kis számú félvér család irányította és tartotta
kézben, amelyek francia, angol, portugál és holland származásúak voltak. Az
ebben a korban ideérkező európaiak építészeti szokásai, megoldásai nem
alkalmazkodtak a helyi adottságokhoz; megelégedtek a hazájukban létező
eljárásokkal. Saint-Louis-ban az épületek lakóinak megoszlása rassz-
és anyagi különbségek alapján történt, amelyben a vallási hovatartozás
is szerepet játszott, valamint az a tény, hogy az európaiak nem tekintették a
négereket teljesjogú emberi lényeknek...
A XIX. század eleje-közepe
táján ezeknek a „comptoir”-oknak a geopolitikai helyzete nagyon
meggyöngült. A gazdaságban föllendült a gumiarábikum, majd a földimogyoró
termesztése. Saint-Louis és Gorée lakosságának létszáma
földuzzadt: Bordeaux-ból, Nantes-ból, Le Havre-ból nagy számban érkeztek –
hosszabb itt-tartózkodásra – kereskedők, akiknek fő célja „a meggazdagodás és
nem a civilizáció” volt. 1817-ben e két település státusza megváltozott: a közigazgatás
most már nem a „compagnie”-októl függött, hanem a tengerészeti
minisztériumhoz tartozó kormányzótól. Nagy változásokat hozott a rabszolgaság
1848-as eltörlése is. Építészetileg ez a felszabadult négerek elhelyezésének
problémáját vetette föl: ennek megoldására egy ún. „szabadság faluját”
(village de liberté) létesítettek – egyfajta „koncentrációs tábort”. A
kísérlet azonban megbukott. Az európaiak ezzel párhuzamosan meg kívánták
változtatni a lakosság szokásait, úgy, hogy azokat a nyugat-európai normákhoz
alakítják. E céljuk megvalósítására felhasználták a vallást, az iskolákat,
a bíróságokat és a kórházakat.
Szenegálban a XIX. század
második felétől lehet a városok korát számítani. Az ország a francia
gyarmatbirodalom legfejlettebb területévé vált, innen irányították az 1895-ben
létrehozott AOF-ot (Afrique Occidentale Française – Francia
Nyugat-Afrika). Építészetileg a franciák elsősorban az anyaország
tapasztalataira kívántak támaszkodni: elképzeléseikbe a helyi adottságok
figyelembe vétele nem fért bele. A beruházások elosztásában először a remélt
profit számított, s csak másodsorban vették figyelembe a civilizációs terveket,
amelyek megvalósítására új városokból kiindulva került sor. Galliéni neve
merül itt fel, aki azt tartotta, hogy a bennszülöttek a modernséggel kapcsolatba
kerülve majd lassan maguk is civilizálódnak. Egy 1884-es franciaországbeli
törvény értelmében pedig néhány település (Saint-Louis, Gorée, Rufisque,
Dakar) helyi születésű lakói – francia állampolgárokká váltak; igaz, ez
csak egy kis, kiváltságos réteget jelentett.
A földtulajdon
bonyolult átrendeződésének, következményeinek bemutatása után a szerző Saint-Louis
építészetét (hidak, őrtornyok, telegráf, utak) tárja elénk és elemzi,
kiemelve ezen belül Faidherbe tevékenységét, az általa alkalmazott különféle
– erőszakos és kevésbé erőszakos – módszereket.
A
leendő új főváros, Dakar alapítása a hosszú távú gyarmati politika
eredménye: itt már az állam kívánt döntő szerepet játszani a
közigazgatásban. Ez ellen azután a helyi vagyonos osztályok lázadtak föl;
viszont az állam képviselői most már kíméletlenül fölléptek ezen rétegek
akadályozó tevékenysége ellen. Nem haboztak bevetni a gyarmati hadsereget
sem, igaz, ezt a hadsereget, a szerző szerint, nem úgy kell „tekinteni, mint
oszlopokba rendezett, fegyelmezett, a civilizáció eszményébe szerelmes
egységeket, hanem mint rendetlen tömeget, amelyet képzetlen vezetők
irányítanak.”
A
katonai épületek, berendezések ismertetése után a bennszülött város
bemutatása következik, azon belül részletesen megismerkedhetünk a dakari
Medinával, létrehozásának történetével; a hatóságok ide akartak költöztetni
több ezer afrikait, akiket felelősnek tartottak az 1914-es nagy
pestisjárványért. A tervet azonban az afrikai bennszülöttek – Blaise Diagne
néger képviselő közbenjárásával is – elutasították. De a bennszülöttek kárára
történt a „fehérek” – tehát az európaiak – városának berendezése is. Ennek
ideológiai kiindulópontja a következő volt: modellként kellett volna
szolgálnia arra, hogy a bennszülöttek saját negyedeikben is hasonlóképpen
éljenek. Ez utóbbiak meglehetősen gyenge anyagi helyzete – többek között –
azonban ezt nem tette lehetővé, bármennyire szerették volna is!
A
„Fehérek városa” általában egy magaslaton helyezkedett el, higiéniai
meggondolások alapján; „plateau”-nak nevezik el, s itt foglalnak helyet
az adminisztrációs intézmények. Alapvetően elitista képződmény. Vele
ellentétben, lejjebb helyezkedett el a gazdasági városközpont, amely a
folyami és vasúti csomópontokat részesítette előnyben. A bennszülöttek és a
fehérek városa közötti ellentétek kiáltóak voltak.
A francia
gyarmati városnak megvolt a saját esztétikája, művészi kerete, amely
elsősorban a franciaországi helyzetet és irányzatokat tükrözte, de az angol
gyarmatok hatása is fölbukkant. Először az ún. „style du vainqueur” (a
győztes stílusa) figyelhető meg, majd az európai neoregionalizmus kispolgári
irányzata hódított. Jelentős volt az iszlám hatása, pl. Dzsennében vagy
Tombuktuban; itt a helyi hatások inkább érződnek.
Befejező soraiban A. Sinou
alapvető, általa követett kritériumokra hívja fel figyelmünket; igyekezett
elkerülni az ítéletalkotást az elemzett gyarmati építészeti gyakorlat
megjelenési formáiról, hiszen az építészek a kor elvárásai és anyagi
lehetőségei alapján, legjobb tudásuk szerint próbáltak dolgozni. De nem akarta
a gyarmatosítás dicséretét sem zengeni vagy akár csak azt rehabilitálni.
A szerzőnek sikerült is
tartania magát ezekhez a szempontokhoz. Gazdag áttekintést adott könyvében a
kor területeinek sokoldalú fejlődéséről (amelynek minden aspektusát –
természetesen – nem tudtuk itt vázolni): egészségügy, társadalmi rétegződések
és berendezkedések, szokások, földparcellázások, vallási felekezet működése,
hatása, gazdasági problémák, a bennszülött és az európai lakosok életmódja, a
különböző épületek építészeti leírása, stb...
Sajnálatos ugyanakkor, hogy
nincs név- és tárgymutató, ami egy ilyen hatalmas adat- és névtömeget
felvonultató mű átlátható, könnyű kezeléséhez ma már elengedhetetlen. Viszont
az olvasó nem kis örömére, közel másfélszáz illusztráció (városok, települések,
épületek alaprajzai, fényképei, térképek stb.) díszíti a könyvet, amelyek
szervesen csatlakoznak a szöveghez.
Alain Sinou: Comptoirs et villes coloniales du Sénégal (Szenegáli kereskedelmi telepek és gyarmati városok). Párizs, Karthala–ORSTOM, 1993. 364 o.
Kun Tibor