Klió 1997/2.
6. évfolyam
Az orosz zemsztvo-önkormányzat
Az 1860-70-es években az orosz kormányzat következetes lépéseket tett az ország modernizálására. A társadalmi-gazdasági, politikai és kulturális szférában pl. a jobbágyfelszabadítással,a helyi önkormányzat bevezetésével, a bírósági és a hadseregreformmal, az oktatási rendszer átalakításával az állam vezetői a stagnálás helyett a haladást választották. Úgy is lehetne mondani, hogy megtörténtek az első lépések a jogállam irányába. A kérdéskör elemzője számára (és erre a tanulmány szerzője, V. F. Abramov rámutat) ezért is érthetetlen, hogy a reformoknak és a reformátorok tevékenységének körültekintő és alapos vizsgálata mindeddig miért maradt el.
Az 1864. évi zemsztvo-reform a
nagy átalakulások szerves részének tekinthető. Az új helyi önkormányzati
szervek elősegítették az orosz demokratikus fejlődést, az alkotmányosság egy
láncszemének kialakulását. Tudjuk, hogy az események másként alakultak, a
nyugati tudósok többsége azonban úgy véli, ha a zemsztvók továbbfejlődtek
volna, a demokratizmust erősítik. Fennállásuk 54 éve alatt (1864-től 1918-ig)
ezen intézmények gazdag tapasztalatokat halmoztak fel pl. a helyi gazdaság, a
népművelés, az egészségügy, a statisztika, a biztosításügy, a hírközlés
területén. Nagy érdemük, hogy a kormányzati akadályok és korlátozások ellenére
létrehozták gazdasági alapjukat, politikailag pedig a liberális áramlat
támaszává váltak. A múlt századi orosz nemesség liberális része és a
demokratikus értelmiség már akkor jól látta, hogy a nyugat-európai municípiumi
rendszer nem honosítható meg hazájukban. Abramov szerint most különösen fontos
a zemsztvó-kutatás, mégpedig kettős vonatkozásban is: objektív, tudományos
megközelítéssel, és egy átalakuló ország korszaknyitási gyakorlatának
szemszögéből.
A téma historiográfiáját
vizsgálva a szerző rámutat, hogy a szovjet történészek az 1960–80-as években
léptek előre a helyi önkormányzat kutatásában. Különösen ki kell emelni V. V.
Garmiza: Zemsztvo-reform és zemsztvó a történeti irodalomban. (In: Isztorija
Sz. Sz. Sz. R. 1960/5. sz.) című írását, ahol a szerző az 1917-ig terjedő fő
tanulmányozási vetületeket (az intézmények gyakorlati tevékenysége, a liberális
zemsztvo-mozgalom, a demokratikus értelmiség, a kormányzattal való kapcsolatok,
és az érdekek ütközése a zemsztvókban) mutatja be. B. B. Veszelovszkij négy
kötetben írta meg a zemsztvo-rendszer 40 éves történetét (Szentpétervár,
1909–1911). Műve máig aktuális (noha maga utal rá, hogy nem merítette ki a
témát), különösen fontos a jelenkori tudósoknak a zemsztvók tevékenységének
sokoldalú elemzése és a részletes bibliográfia. Veszelovszkij rámutat, hogy a
további kutatómunka szempontjából alapvető jelentőségű a zemsztvók ügyiratainak
(mint fő forrásoknak) a rendszerezése.
A szovjet korszakban a
legkimerítőbben Abramov szerint az 1864-es törvény előzményeit, a kormány
tervezeteit, magát a törvényt és az 1890-es „ellenreformot” kutatták. L. E.
Laptyeva történeti jogi megközelítést alkalmazott, L. G. Zaharova feltárta az
1890-es lépés okait és menetét, és felhívta a figyelmet arra, hogy az 1864. évi
törvény alapelveit kardinálisan nem tudták megváltoztatni; a
gazdasági-társadalmi és politikai fejlődés miatt a zemsztvók nem váltak
„kormányszervekké”.
A történészeket különösen
érdekelte a zemsztvo-rendszer és az egyeduralom kapcsolata (Abramov a II.
jegyzetben egy tucat szerzőt sorol fel, akik ezzel foglalkoztak) és a vele
összefüggő liberális zemsztvo-mozgalom. Főleg két szakasznak (az 1879-81-es
forradalmi helyzetnek és a századfordulós Iiberális tendenciáknak) szenteltek
nagyobb teret a kutatók. Így példaként a két periódusra F. A. Petrov és N. M.
Pirumova munkáit említenénk. Pirumova a XIX. és a XX. század fordulója
zemsztvo-liberalizmusának társadalmi gyökereit és 1902-ig (a liberális mozgalom
új fejlődési szakaszáig) húzódó evolúcióját elemzi 1977-es monográfiájában.
Abramov jogosan emeli ki a fenti irányzatból kinőtt politikai szervezetek
kutatását.
A bemutatott művekből kitűnik,
hogy a kormányzat zemsztvo-politikája összefüggött a mindenkori belpolitikai
kurzussal, és a fő cél az 1864. évi törvény „keretei” túllépésének
megakadályozása volt, akár adminisztratív eszközökkel is. Ugyanakkor
krízishelyzetben a kormánykörök politikai reformokra akarták a zemsztvókat
felhasználni, ami azonban nem sikerült. Ezen intézmények nem váltak „összrétegű
választott képviseleti szervekké” (nem is válhattak), se a bürokratikus
apparátus részévé. A zemsztvo-értelmiség (mint arra írásaiban Pirumova rámutat)
sajátosságaival együtt az orosz intelligencia része volt. A kutatók joggal
mutatnak rá ezen csoport demokratikus vonásaira, szociális sokrétűségére és
nagy szerepére az ország társadalmi életében. Abramov, nézetünk szerint,
lényeges kérdésre hívja fel a figyelmet, amikor a zemsztvo-értelmiség és a
liberális mozgalom kapcsolatának eltérő historiográfiai értékeléseire utal.
Miután a zemsztvóknak nem volt
központi szervük, egymástól különállóan fejlődtek. További sajátosság, hogy a
kormányzóságok mintegy felében jöttek létre. Mindez – kapcsolódva pl. a helyi
adminisztrációhoz fűződő viszonyukkal – Abramov szerint felveti a regionális
(kormányzósági, járási) kutatási szint fontosságát. A szerző úgy véli,
egyenetlen az intézmények időbeli megközelítésű tanulmányozása. Jól kutatott
pl. az 1860–80-as évekbeli szakasz, viszont alig vizsgálták az 1905 és az 1917
közti periódust. Igaza van, hogy a levéltári fondokból új anyagokat kell
bevonni az elemzésbe, ami kronológiailag és tematikailag is eredményesebbé
teszi a kutatómunkát. A tudósok előtt még nagy feladatok állnak. Pl. az 1864-es
állapot szerinti kormányzósági zemsztvóból 16-ot egyáltalán nem, míg 18
történetének csak egyes szakaszait tanulmányozták. A kérdéskör néhány aspektusa
szintén gyengén elemzett. Így pl. a törvényhozás hatása az intézmények
gyakorlati tevékenységére, az érdekkölcsönhatások a zemsztvókon belül,
gazdasági és politikai platformok kialakulása és a liberális mozgalom személyi
összetétele. Más problémák további kutatást igényelnek, így a népművelés, az
egészségügy, a statisztika és a demográfia egyes területei. Abramov szerint a
tudósoknak még mindig nem sikerült elkerülniük a zemsztvókkal kapcsolatos
korábbi sablonokat. Nagyon fontos a módszertani bázis kialakítása (az általános
vizsgálódást megelőzően) az archív és a publikált zemsztvo-forrásanyag
feltárása és rendszerezése.
A levéltári források közül
Abramov szerint igen lényegesek a zemsztvók, valamint a központi és a helyi
kormányzati intézmények kapcsolatát feltáró kútfők. Az Oroszországi Állami
Történeti Levéltár (RGIA) különböző fondjaiból pl. a kormányzók beszámolói és
jelentései a belügyminisztériumi kancelláriába. Abramov felhívja a figyelmet
arra, hogy az egyes tevékenységi formákról jó primér forrásokhoz jutunk a
belügyminisztérium egészségügyi, közoktatási és gazdasági ügyosztályának
fondjaiból. Nem szabad elfeledkeznünk a kiemelkedő zemsztvo-vezetők személyi
kézirattárairól sem. Az említett regionális sajátosságok miatt fontosak a helyi
levéltárak anyagai. Igen lényeges a Szabad Közgazdasági Társaság
(Szentpétervár) fondja zemsztvo-gyűjteményének (a Szaltikov-Scsedrin Könyvtárban)
ügyiratokban (határozatok, jelentések, költségvetések stb.) bővelkedő része.
Itt jegyezzük meg, hogy a tanulmány végén található részletes és pontos
jegyzetapparátust helyénvalónak, sőt rendkívül fontosnak véljük, mivel a
tematika jövendő oroszországi és külföldi kutatóit hivatott segíteni
munkájukban.
A források következő
csoportját a publikált hivatalos dokumentumok alkotják. A „Törvények a
kormányzósági és járási zemsztvo-intézményekről” (1864 és 1890), a kormány
számos rendelkezését és körlevelét, a zemsztvo-gyűlések határozatait,
kérvényeit sorolhatjuk ide. A különböző társadalmi rétegek érdekeit jól
tükrözik a határozatok, és a kis példányszámú éves kormányzósági
zemsztvo-kiadványok (a gyűléseken felvetett kérdésekkel, tárgyalásmenetükkel stb.)
tartalmilag értékes mellékleteikkel (pl. az elöljáróságok és bizottságok
jelentéseivel, a gazdálkodási beszámolókkal, tájékoztatásokkal és
kérvényekkel). Ezek a források nyújtják a legteljesebb képet a zemsztvók
tevékenységének jellegéről. Rendelkezésre állnak az egész zemsztvo-működésről
szóló, áttekintő jellegű, kinyomtatott éves beszámolók csakúgy, mint egy-egy
kérdésről (pl. az oktatásról és az állategészségügyről). Egészében így
objektíven meghatározható ezen intézmények kulturális-gazdasági tevékenységének
sokféle iránya, kirajzolódik társadalmi arculatuk.
A kazányi kormányzóság
példáján Abramov jól érzékelteti, hogy mennyiségileg óriási forrásanyagot kell
a kutatóknak áttanulmányozni. Egy másik forráscsoportba tartoznak a
zemsztvóstatisztikák. Közülük a legtöbb a statisztikai gyűjtemény. Az ismert
zemsztvo-statisztikus, V. N. Grigorjev szerint Oroszországban 1865 és 1917
között kb. 3425 ilyen jellegű kiadványt jelentettek meg, amelyek az orosz
társadalmi-gazdasági folyamatok és a zemsztvók gyakorlati tevékenysége
alakulásának értékes dokumentumai. A korszak megértéséhez szükséges néhány
államférfi (így P. A. Valujev, D. A. Miljutyin és Sz. Ju. Vitte) naplójának és
visszaemlékezéseinek elemzése; a kutatók szerencséjére ezek ma már
Oroszországban is megjelenhetnek. Fontosak a kormányzósági központokban
kiadott mérsékelt liberális és liberális-narodnyik újságok, a
zemsztvó-periodikák, a központiakból pedig pl. az Orosz Közlöny (Russzkije
Vedomosztyi), az Európai Hírnök (Vesztnyik Jevropi), a Jogtudományi Közlöny
(Jurigyicseszkij Vesztnyik). A zemsztvó-vezetőség személyi állományának
tanulmányozásához elengedhetetlenek a kormányzósági jegyzőkönyvek (Pamjatnije
knyizski) és a különféle szótárak.
Abramov jogosan utal rá, hogy
a forrásokból jól megismerhető a zemsztvók lényege, gyakorlati tevékenysége és
társadalmi szerepe. A kutatás mai állása és a kútfők jellege alapján azt
ajánlja, hogy a regionális anyaggyűjtés (-rendszerezés) és vizsgálódás után
lehetne megírni az orosz zemsztvók történetét. Tanulmányában, szerintünk, a
kutatás hiányosságaira való utalásokkal és a források alapos feltérképezésével
már meg is tette a kezdő lépéseket, és ezzel kijelölte az új szemléletű
zemsztvó-tanulmányozás további útját.
V. F. Abramov: Zemszkoje szamoupravlenyije v Rosszii: posztanovka problemi, isztocsnyiki i izucsennoszty voprosza (Zemsztvó-önkormányzat Oroszországban: problémafelvetés, források és a kérdés tanulmányozottsága). Acta Slavica laponica. Tom XIII. 1995. 83–97. p. (Slavic Research Center of Hokkaido University.)
Kurunczi Jenő