Klió 1997/2.
6. évfolyam
A szlovén liberálisok és a délszláv kérdés
A szerző a források és az eddig megjelent szakirodalom széleskörű feldolgozásával világítja meg a szlovén liberalizmus legfőbb jellemzőit, valamint a liberálisoknak a szlovén nemzeti kérdéssel kapcsolatos álláspontját és magatartását. A XIX. század második felében formálódó szlovén liberális tábor képviselői jól ismerték az európai gondolkodók által kifejtett liberális gondolatokat. A Slovenski narod című lapban 1873-ban így magyarázták, hogy mit értenek liberalizmus alatt: „liberális az, aki a teljes szabadságot igényli magának, s ezt megadja és megengedi másoknak is.”
A szerző úgy látja, hogy az
1894-ben politikai pártot (Nemzeti, majd Nemzeti Haladó Párt) alapító
liberálisok ezt az elméleti alapot már elhanyagolták és csupán a gazdasági
megfontolásokat tartották szem előtt. A szlovén polgárság, amely a XIX. század
második felének gyors fejlődése ellenére is gyenge ellenfele maradt az
előrenyomuló német és olasz tőkének, a városokban az értelmiségiek
(hivatalnokok, ügyvédek, orvosok, diákok és tanárok) és az ipari burzsoázia,
vidéken a kereskedők, vendéglősök és uzsorások támogatását élvezte.
A liberálisok nem csak a párt
alakuló ülésén büszkélkedtek azzal, hogy „csupa társadalmilag tekintélyes és
befolyásos férfiú jelent meg... akik társadalmi helyzetüket, képzettségüket és
vagyonukat tekintve kiválóak”, de 1910-ben azzal is, hogy a választójoggal
rendelkezők liberális egynegyede fizeti az adók háromnegyedét. A szerző szerint
a liberálisok elitista felfogását bizonyítja, hogy az ő szemükben csak a felső-
és középosztály számított, politikai, társadalmi, és kulturális tevékenységük a
polgárokra korlátozódott, a nagylétszámú parasztsággal, a munkásokkal, sőt a
kispolgárokkal nem törődtek. Az első világháború előtt a liberális párt nagy
figyelmet szentelt a nemzeti kérdésnek és a nemzeti autonómia problémájának,
nem rendelkezett azonban szociális és gazdasági programmal, s e kérdésekben
meglehetősen konzervatív nézeteket vallott.
Ezt a helyzetet azután jól
kihasználta a Katolikus Nemzeti Párt, amely szélesebb rétegek számára
kidolgozta a hitelrendszert és gazdasági, kulturális szervezeteket,
szövetkezeteket hozott létre. A szociáldemokraták megerősödésétől tartó
liberálisok üdvözölték ugyan a keresztény-szociális törekvéseket, bizonyos
belső meghasonlásra utal azonban, hogy miközben a párt 1901-ben hitet tett
valamennyi társadalmi osztály egyenjogúsága mellett, egyik vezető tagja
1906-ban úgy vélte, hogy a parasztság nem hoz létre értéket, s hogy el kell
ítélni a kereskedőket fenyegető „paraszt-fogyasztó ellenséges és terméketlen
szövetkezését”.
Amikor
1918 júniusában a liberálisok létrehozták a Jugoszláv Demokrata Pártot, a
bolsevizmustól való félelmükben már sokkal több figyelmet szenteltek a
szociális kérdéseknek, de ekkor is úgy vélték, hogy a szlovén polgárságnak meg
kell őriznie szociális és gazdasági hatalmát azokkal szemben, akik ezzel a
hatalommal nem rendelkeznek. A párt ebben az időben már elsősorban a
létrehozandó délszláv állam problémájával foglakozott. A liberális
értelmiségiek egy csoportja már 1904-től egyre erőteljesebben vallotta az
integrális jugoszlávság eszméjét, amely szerint a szerbek, horvátok és
szlovénok valójában egy nemzetet alkotnak. Ez a nézet egyre uralkodóbbá vált a
liberálisok körében, bár a megvalósítás konkrét módját illetően voltak
véleménykülönbségek. Ilyenformán különös fordulat állt be a liberálisok
nemzetfelfogásában, hiszen amíg korábban élesen szembeszálltak a németesítő,
olaszosító és magyarosító törekvésekkel, s autonómiát követeltek, most
elfogadták, hogy a szlovénok olvadjanak föl a jugoszlávságban. A szerző szerint
a liberálisok szeme előtt ekkor már egyre inkább az a gazdasági haszon
lebegett, amelyre a fejlettebb szlovén gazdaság a fejletlenebb déli
területekkel való egyesülés után szert tehet. Ezért úgy vélték, hogy ők
egyáltalán nem mondtak le a szlovén nemzeti programról, sőt úgy vélték, hogy
épp a délszláv népek egyesülése teljesíti ki a szlovén nemzeti felszabadulást.
Az integrális jugoszláv nemzeti programot a korszak legfontosabb történelmi
problémájának, történelmi szükségszerűségnek és törvényszerűségnek gondolták.
Tény,
hogy 1918-ban mindhárom jelentős szlovén politikai erő, a liberálisok, a
katolikusok és a szociáldemokraták is a délszláv állam létrehozatala mellett
állt ki, az egyesülés kérdéséről azonban még a liberális táboron belül is
voltak ellentétek, s erőteljes felfogásbeli különbség volt a liberálisok és
katolikus néppártiak között. A liberális Anton Melik történész úgy
vélte, hogy a szlovénok a németekkel való hosszú együttélése eredményeképpen
nemzeti-politikai és kulturális értelemben önálló nemzet, a jugoszláv nemzet
tehát még csak most van alakulóban. Szerinte a jugoszláv mozgalomnak nem csupán
politikai, de a nemzeti-kulturális alapokat is figyelembe kell vennie. Ô maga
ezért egyfajta decentralizált állam mellett állt ki, amelyben a központi
államhatalom mellett megmaradna az egyes területek igazgatási autonómiája, s
ezeken belül tiszteletben tartanák az egyes nemzeti-politikai individualitások
jogi, oktatási és kulturális viszonyait.
A
Melik által felvázolt nézetek képviselői azonban nem a liberálisok lettek, akik
továbbra is kitartottak az integrális jugoszlávság mellett, hanem a katolikus
néppártiak, akik egyre erőteljesebben kezdték feszegetni azt a kérdést, hogy
vajon milyen is lesz és hogyan is fog működni a majdani egységes állam. A
liberálisok magatartásában nem is a centralista állam támogatása a különös,
hanem inkább az, hogy milyen könnyedén hajlandók voltak feladni azt az
önállóságot, amivel az 1918 novemberében működő Szerb-Horvát-Szlovén Államon
belül a szlovénok rendelkeztek, és még inkább az, hogy miképpen nyilatkoztak
ebben az időben a szlovénokról, illetőleg a szerbekről. Egyes liberálisok
ugyanis nyíltan kételkedtek a szlovén nemzet életerejében, úgy vélték, hogy a
szlovén gyenge nemzet, amelyet a wilsoni elvek sem képesek megmenteni.
Ugyanakkor rendkívüli módon dicsérték a szerbek „titáni küzdelmét a
szabadságért”. A szlovénok védelmére érkező szerb katonák tiszteletére
rendezett ünnepségen a szónok úgy vélekedett, hogy a szlovénok századokra
adósai ezért a szerbeknek, hiszen a szerbek „a mi megváltóink, szabadságunk
megteremtői” és arra kérte a szerb katonákat, hogy „legyetek számunkra e
szabadság tanítómesterei”. Az egységes délszláv állam érdekében a szlovén
liberálisok nem csupán a szlovén nemzeti önállóságról voltak hajlandóak
lemondani, de a köztársasági államformáról is, és elfogadták, hogy a szerbek
által vezetett királyság jöjjön létre, ámbár azt mind a katolikusok, mind a
szociáldemokraták ellenezték. Egy 1918. november 25-én megjelent újságcikk
szerint azok, akik a föderatív államforma mellett állnak ki, ellenállnak annak,
hogy „minket Szerbia vezessen, hogy Szerbia legyen az első és az utolsó szó
rólunk és értünk” az ilyenek pedig „Jugoszlávia, a szlovénság és a horvátság
árulói”! Az olasz és osztrák katonai fenyegetés mellett ez az álláspont is
nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy 1918. december 1-jén létrejött a
Szerb-Horvát-Szlovén Királyság.
Jurij Perovšek: Liberalizem in vprašanje slovenstva. Nacionalna politika liberalnega tabora v letih 1918–1929 (A liberalizmus és a szlovén kérdés. A liberális tábor nemzeti politikája 1918–1929) Modrijan, Ljubljana, 1996. 296 p.
Szilágyi Imre