Klió 1997/2.
6. évfolyam
Az oktatásirányítás eredményei és visszásságai a brazil Estado Nôvo idején
Crustavo Capanema mint a nevelés- és közegészségügyi tárca birtokosa (1934–1945), meghatározó személyisége volt a Vargas-rendszer oktatáspolitikájának. Személyes levéltára, mely mintegy 200 000 dokumentumból áll, 1978 óta a Centro de Pesquisa e Documentaçáo em História Contemporânea do Brasil da Fundaçáo Getúlio Vargas (Rio de Janeiro) irattárában található. A gazdag anyag kutatása, feldolgozása és részben kiadása szinte az első pillanatban megkezdődött és a mai napig tart. Ennek eredményeképpen a 80-as években~ napvilágot látott két fontos, részben elemzést, részben forráskiadást tartalmazó kötet. E művek segítségével árnyalt képet kaphatunk a brazil autoritarius rendszer kultúrpolitikai célkitűzéseiről, eredményeiről.
Mint az 1937 végén bevezetett Estado Nôvo rendszer más tényezői,
úgy oktatáspolitikája is szervesen kapcsolódott az 1930-ban megindult
átalakulási folyamatokhoz. Sőt, bizonyos pontokon, az escola nova (új
iskola) mozgalmához vagy a modernizmushoz kötődve, személyes életutak révén
egészen a 20-as évek elejéig nyúlnak vissza gyökerek. Azoknak a nagyszabású
terveknek, melyeknek megvalósítását a rendszer célul tűzte ki, elvi megalapozását,
gyakorlati előkészületeit már 1937 novembere előtt regisztrálhatjuk. Így van ez
az egyetemi programmal, illetve az egyetemváros létrehozása érdekében tett
erőfeszítésekkel, a minisztérium új épületének (Palácio da Cultura)
felépítésével, az 1942-es középiskolai reformmal és a szakoktatás helyzetével.
A kulturális tárca munkájához az irányelveket az új, az 1937. november
10-én kiadott alkotmány határozta meg. Az autoritarius államalakulat – az Estado
Nôvo – szárnyai alá vonta az oktatást, egyben erőteljesen igyekezett
befolyásolni szellemét, illetve hatását, de már korábban érzékelhető volt, hogy
a gondolkodás szabadsága egyre kevésbé kívánatos a hatalom számára. A
gondolatok megfelelő mederbe terelésének szándéka társult az erős kéz
politikájával. Csak két momentummal jelezve ezt az utat: 1937 végén betiltották
a szabadkőműves páholyok működését; 1938 szeptemberében leszámoltak az utolsó
legendás banditavezérrel, a nevezetes cangaceiróval, Lampiaóval.
A kultúrpolitika fő iránya változatlan maradt a 30-as
évek elejéhez képest. Az egységes nemzet összekovácsolására, ennek az egész
évszázadon végighúzódó problémának a központosított megoldására talán még sosem
adódott alkalmasabb keret Brazíliában, mint az Estado Nôvo. Ebben a
tekintetben a civil politikusok érdekei és a hadsereg egyre inkább előtérbe
kerülő igényei találkoztak. A védelem kérdésének és az ifjúság katonai jellegű
mozgalmainak az összekapcsolása, illetve a „szervezeti élet” különböző
formáinak népszerűsítése, sőt bizonyos esetekben kötelezővé tétele (pl. iskolai
karének) szintén a rendszer egyfajta militarizálódására utalt. A testnevelés és
a karének volt az a két gyakorlati tantárgy, melyet a közösségi, illetve a
hazafias nevelés fontos pillérévé kívántak tenni. A speciális zenei képzésnek fő
apostola és szervezője éppen a világhírű brazil zeneszerző, Heitor
Villa-Lobos (1887–1959) volt, szerepe jól példázza a rendszernek azt a –
sok esetben sikerre vitt – törekvését, hogy a szellemi élet kiválóságait a maga
oldalára állítsa.
Gustavo Capanema
minisztersége idején két nagyszabású építkezési tervet is dédelgetett. Az egyik
a minisztérium új épületére, a másik egy egyetemváros kialakítására
vonatkozott. Az utóbbi akkor elképzelt formájában végül nem valósult meg. Ám az
előbbi, ismert nevén a Palácio da Cultura 1943-ban felépült. Capanema,
a modernizmus elkötelezett híve, már a harmincas évek közepén tárgyalt a
terveket illetően Le Corbusier-vel. Tekintettel a „nemzetiesítés”
célkitűzéseire természetes volt azonban, hogy a kultúrpolitika e sajátos és
reprezentatív megtestesülése nem készülhetett külföldi mester irányításával.
Így, a brazilok körében egyébként hamar rokonlelkekre találó francia építész
javaslatai alapján végül brazilok kapták a megbízatást a tervezésre. Az épület
dekorálásában, a csempeborítás és freskók elkészítésével Cândido Portinari
(1903–1962) is részt vett. Neki írott 1942-es levelében a következőkben jelöli
meg az elkészítendő freskók témáját:
– az előcsarnokban 12 képből álló ciklus a brazil
„gazdasági élet fejlődésének legfontosabb állomásairól”;
– a várakozók termében „a népélet által megjelenített
nemzeti tetterő” a gaúcho (a tehénpásztor), a sertanejo (a vadon lakója) és
ajangadeiro (a tutajos) ábrázolásával. Ha Portinari nem ismerné a fenti
típusokat, Capanema azt tanácsolja „Olvassa el Euclides da Cunhától az
Os sertoes második részének III. fejezetét. Ott található a gaúcho és a
sertanejo típus legélethűbb bemutatása. Nem tudom, írt-e valaki a
jangadeirókról. Kérdezze meg Manuel Bandeirát!”;
– a miniszteri kabinetben a csecsemőn vitatkozó két
asszony között igazságot tevő Salamon király megjelenítését;
– a konferenciateremben az első brazíliai tanóra
(jezsuita az indiánokkal) és egy modern tanítási óra ábrázolását;
– a kiállítóterem nagy, hátsó falán pedig a gyermekélet
képeit kívánta látni a miniszter. (I. b) 347–348. o.) A megrendelőnek és
tervezőknek az volt a célja, hogy az épület megvalósításakor testet ölthessen a
modernizmus forradalmisága, egyben – mint a díszítésre vonatkozó instrukciók is
jól mutatják – kifejeződhessenek a minisztérium kultúrpolitikai célkitűzései.
A másik nagyszabású építkezési terv a felsőoktatás reformjával
kapcsolódott össze, és a Cidade Universitáriára (Egyetemi Város)
vonatkozott. Ez ügyben a tárgyalások már 1935-ben megindultak, szintén Le
Corbusier-vel.
A felsőoktatás reformját széles szakmai körben, illetve a
minisztériumban egyaránt szükségesnek látták. Korábban a felsőfokú képzés
csupán a szűken vett szakmai szempontokat tartotta szem előtt ahelyett, hogy a
hallgatók sokrétű intellektuális érdeklődését szolgálta volna – tartották a
reform hívei. Új szerepet szántak a tudománynak, a gazdasági élet
szükségleteinek kielégítését helyezve előtérbe, a korábbi akadémikus jelleggel
szemben. Az oktatáspolitikának, nem utolsó sorban, célja volt megtörni azt a
monopóliumot, amelyet a merev brazil társadalomban több mint egy évszázada a
különböző (jogi, orvosi, műszaki stb.) főiskolákból kikerülő értelmiségi elit
birtokolt, s amely meghatározó volt a kulturális élet egészében. Ez ellensége
volt a mélyreható változásoknak. Az Estado Nôvonak saját értelmiségre,
illetve nagyszabású pedagógiai terveihez sok, jól képzett tanárra volt
szüksége, ezért meg kellett reformálni a felsőoktatást.
Amilyen széles körű volt magának a reformgondolatnak a támogatottsága,
annyira vitatott volt mikéntje. Mikor az 1937. július 5-i, 452. sz. törvény
rendelkezett az Universidade do Brasil (Brazíliai Egyetem) felállításáról, a
miniszter által létrehozott, 14 felsőoktatási szakemberből álló bizottság,
amely már 1935 óta dolgozott azon, hogy az intézmény felépítését, programját
kidolgozza, kész volt a tervekkel. Céljuk egy olyan egyetem létrehozása volt,
mely mintául szolgálhatott volna egész Brazíliának, amelyet tökéletesen
felszerelnek a tudományos munkához szükséges minden eszközzel, valamint magában
foglal egy sokrétű kiegészítő intézményrendszert is, könyvtárakkal,
múzeumokkal, klinikákkal, laboratóriumokkal. Ehhez persze egy újonnan épített
campust képzeltek el, ahol a föderáció egész területéről érkező hallgatók,
szigorúan a tudás alapján kiválasztott legjobbak tanultak volna. Elitképzésről
volt tehát szó, új elit képzéséről. Tekintve a tervezet grandiózus voltát,
nyilvánvaló, hogy a harmincas évek elejének kultúrpolitikája, melyben a tömegek
kultúrszintjének emelésén volt a hangsúly, átalakult, immár az elitképzés
került előtérbe.
Capanema meg is indokolta a
hangsúlyeltolódást és azt, hogy miért tarja a brazil kultúra motorjának a
felépítendő egyetemet: „A tevékeny, eredményes elit képes arra, hogy
megszervezze, mozgósítsa, felélénkítse és vezesse a nemzetet” (1. b) 205. o.) –
érvelt, s álláspontját elszántan védelmezte, annak ellenére, hogy a sajtóban
kezdettől fogva sok támadás érte tervezetét. Szemére vetették a bírálók, hogy a
tárca oktatási feladatai mellett teljesen háttérbe szorulnak az egészségügy
kérdései, holott ez is a minisztérium hatáskörébe tartozna. A hatalmas egyetemi
program ürügyén számonkérték a korábbi ígéreteket, melyek az analfabetizmus
elleni harcra vonatkoztak. A campus megépítése kapcsán felmerült a kérdés,
miért akarják az egyetemet izolálni a várostól. Az ország anyagi lehetőségeihez
képest kivitelezhetetlennek tűnt a tervezet, de legalább is, ha ez a fejlesztés
ilyen kiemelt preferenciát élvez – szólt a kritika –, nem jut majd pénz az
oktatás egyéb területeire. A régi kérdés megint napirendre került: mennyire
lehet egy ekkora országban központosítani, mintaintézményekkel uniformizálni az
oktatást, és mennyire szabad politikai célok szolgálatába állítani azt?
A bírálatok ellenére Capanema tervezete, „... oktatási miniszteri
pályájának leglátványosabb mérföldköve...” (1. b) 209. o.) haladt a
megvalósítás felé. Az Estado Nôvo bevezetése politikai hatalmat
biztosított a miniszternek ahhoz, hogy eltávolítsa útjából a humanista és
liberális szellemben működő riválist, a szövetségi kerületi egyetemet. Bár
Anisio Teixeirát (1900-?), az intézmény fő pártfogóját már 1935 novembere
után, az Aliança Nacional Libertadora (Nemzeti Felszabadító Szövetség)
sikertelen felkelését követően menesztették a Distrito Federal
(Szövetségi Kerület) oktatásirányításának éléről, az egyetem még folytatta
munkáját. Méghozzá kiváló francia és brazil professzorokkal. Csak 1938-ban
érkezett el a pillanat, hogy Capanema alkotmányellenesnek minősítse az
egyetem működését, amely ennek következtében június 28-án végleg bezárta
kapuit.
A törvényi szabályozásra csak a következő évben került sor. Vargas
(1883–1954) elnöki rendelettel (1939. jan. 20-i, 1063. sz.) szüntette meg az Universidade
do Distrito Federalt, és nyitotta meg (1939. ápr. 4., 1190. sz.) az Universidade
do Brasil első karát, az egyetem lelkének szánt Faculdade Nacional de
Filozofiát (Nemzeti Bölcsészet- és Természettudományi Kart). A brazilokon
kívül Vargas 1939-ben engedélyezte 15 külföldi tanár, olasz természettudósok (esetükben
szerepet játszott a fasizmussal szimpatizáló politikai orientáció) és francia
társadalomtudósok meghívását is. Persze mindez Capanema tervei szerint történt,
aki előzetesen a következő kéréssel fordult az elnökhöz: „Számos tanszékre
kaphatunk hazai tanárokat. A többi, úgy 15 élére azonban csak külföldi
professzorok lennének alkalmasak, ezek: filozófiatörténet, szociológia,
matematikai analízis és magas analízis, elméleti fizika és magas fizika,
fizikai-kémia és magas kémia, görög nyelv és irodalom, újlatin filológia stb.
Kérem Excellenciádat, hogy engedélyezze nekem a szükséges lépések megtételét
annak érdekében, hogy alkalmas külföldi professzorokat nyerjek meg...” (l. b)
332–333. o.)
Mivel a katolikus egyház elégedetlen volt annak idején a szövetségi
kerület egyetemének szellemével, az új intézmény ideológiai kontrollját
igyekezett befolyása alá vonni. Ez a terv azonban sikertelennek bizonyult, s
ekkor az egyházi körök végleg lemondtak az állami intézmény ideológiai
kontrolljáról, s erejüket az újonnan létrehozott katolikus egyetemre
(Pontificia Universidade Católica do Rio de Janeiro) koncentrálták.
A tervek szerint az Universidade do Brasil másik fontos fakultása a
Faculdade Nacional do Política e Economia (Politika- és Gazdaságtudományi
Kar) lett volna. Annak ellenére, hogy már 1931-től különböző elképzelések
születtek erre vonatkozólag, 1937-ben majd 1945-ben törvényi szabályozás is
történt, az új kar a valóságban az Estado Nôvo idején nem kezdte meg
működését.
Az 1937. július 5-i, 452-es törvényben foglalt további egyetemi
intézmények felállítása még távolabb volt a megvalósulástól. A felsőoktatási
reform, illetve a gerincét képező Brazíliai Egyetem torzó maradt. Működő
részei sosem váltak igazán tekintélyes tudományos műhelyekké. Ennek talán
legfőbb oka az volt, hogy nem organikus fejlődés eredményeként született meg.
Felülről vezérelve, előre eltervezve, az anyagi és személyi feltételek,
érdekellentétek kellő mérlegelése nélkül fogtak a megvalósításukhoz. A valódi
jelentősége csak a későbbiekben mutatkozott meg, és éppen a létrehozására tett
kísérlet során zajlott szakmai viták eredményeiben, a felhalmozódott
tapasztalatokban rejlett, amit a következő évtizedek oktatásirányítása
kamatoztathatott.
A fentiekben említettük, hogy Capanema oktatáspolitikájában
milyen fontos szerepe volt az elitképzésnek. Az egyetemi rendszer átalakítása
mellett, a felsőoktatásban való részvétel előkészítőjeként a középiskola és
annak reformja is fontos szerephez jutott. Míg az alapfokú oktatás jórészt a
helyi hatóságok felügyelete alatt maradt – kivéve a jelentős számú bevándorló
lakta területeket (1. a) 362. o.), addig a középiskolák felügyeletére nagyon
ügyelt a föderális kormányzat. A miniszter elképzelése volt, hogy az oktatásnak
a nemzetet, a gazdasági-társadalmi munkamegosztást kell szolgálnia. A
fiatalokat a társadalomban betöltendő szerepüknek megfelelően kell képezni.
Ilyen szellemben született meg a középfokú oktatás reformjára vonatkozó
alaptörvény, az 1942-es Lei Orgânica do Ensino Secundário.1 A
törvény a gimnáziumot a középfokú oktatási intézmények hierarchiájában
legfölülre helyezte. Feladatát elsősorban abban jelölte meg, hogy az egyetemi
továbbtanulásra készítsen elő, tanulóival és tanáraival szemben a legmagasabb
követelményeket támasztotta.
A gimnáziumok (a ginásio vagy colégio név használatát kizárólag a
szigorú előírásoknak megfelelő intézményeknek engedélyezte a törvény)
felépítése részben módosítva az 1931-es reformot követte, egy négy éves alsó és
egy hároméves felső tagozatot különítve el. A legjelentősebb változás a
tananyag módosulásában volt. Míg ebben a tekintetben a 30-as évek
oktatásirányítása bizonyos egyensúlyra törekedett a humán és reál tárgyak
között, az új szabályozás szerint az előbbiek kerültek túlsúlyba. A humán
tárgyak dominanciája főleg az alsó tagozatban volt szembeötlő. Itt a felsőben
differenciálódó természettudományos ismereteket egy összevont tantárgy
keretében oktatták. A tanulók a három felső évre humán (clásico) vagy reál
(científico) vagy valamilyen szakmai képzést választhattak. A tananyag ilyen
felépítésének elsődleges célja az volt, hogy klasszikus műveltséget adjon az
ország szellemi elitjének, a „nép majdani vezetőinek”. A klasszikus
műveltségnek viszont csak a hazafias gondolkodást, hősiességet közvetítő,
válogatott részletei kerültek az anyagba. „A humanisztikus és hazafias nevelés
nagyszerű eszköznek tűnt ahhoz a nehéz feladathoz, amit az állam és
intézményeinek megszervezése jelent, [...] felkészítve az új generációt arra,
hogy elfogadja és működtesse a létrehozott rendszert.” (I. b) 192. o.)
A reform célul tűzte ki, hogy a tananyag az ismereteken túl központilag
meghatározott etikai, morális értékeket is közvetítsen. Így a családhoz,
településhez, régióhoz, nemzethez való kötödést, a vallásos meggyőződést,
természetesen nemcsak a középiskolai nevelésre, hanem az egész oktatási
rendszerre kiterjedően. A középiskolai tananyagba ugyan külön tárgyként nem
került be erkölcstan vagy állampolgári ismeretek, de a tanulók főként a
történelem (elsősorban Brazília története), a földrajz és a karének órákon,
illetve az ifjúsági mozgalom keretében részesültek a megfelelő szellemű
nevelésben. A vallásoktatás is megőrizte biztos pozícióját.
Már 1939-től kísérletek történtek arra, hogy a 12–16 éves fiúk számára
órarendbe illesszék a kötelező, fegyver nélküli katonai előképzést is. A
hadügyminisztérium felügyeletére bízva minden iskolában hivatalosan bevezették,
de a gyakorlatban, anyagi és személyi feltételek híján, illetve gyakran a
tanulók és szüleik ellenállása miatt nem járt a kívánt sikerrel. Ezzel
kapcsolatban S. Schwarzman és szerzőtársai idéznek egy levelet, melyet 1945-ben
a Campinasi Állami Gimnázium tanulóinak szülei küldtek a hadügyminiszterhez.
Ebben kérték, hogy a felügyelet tekintsen el annak a több mint ezer 12 és 16 év
közötti tanulónak a megbuktatásától, akik nem látogatták rendszeresen a katonai
órákat. Az előírt harmincból ugyan legalább 15-öt mulasztottak, de jelen voltak
600 tanórán a többi tantárgyból, és így mégis elveszne az évük. (1. b) 197. o.)
A mulasztások számontartása egyébként szintén újdonság volt, hiszen a reform
vezette be a kötelező iskolalátogatás fogalmát. Capanema nagy jelentőséget
tulajdonított az iskolai életnek, mely ellensúlyozza a család és az egyház
befolyását a fiatalok nevelésében, közös élményeket és egységes kultúrát
nyújtva nekik.
A minisztériumnak nem kis gondot okozott, hogy megfelelően ellenőrizni
tudja, az egész ország minden középiskolájában az előírásoknak megfelelően
folyik-e az oktatás. Különösen, mivel országszerte túlsúlyban voltak a nem
állami iskolák. 1939-ben a minisztérium felmérése szerint a 629 gimnázium közül
csak 99 volt állami. Ráadásul ezeknek majdnem a fele, 43 Sáo Paulo államban
koncentrálódott (I. b) 190. o.). A föderális irányítás az egységes, szigorúan
körülhatárolt tananyag kidolgozása mellett egységes követelményrendszert is
igyekezett kialakítani. Ehhez kiterjedt felügyeleti és felmérési szisztéma
társult. A diákok számára központi minimumkövetelmények alapján történő rész-
és záróvizsgákat írtak elő, ahol nem saját tanáraik vizsgáztatták őket. A
záróvizsgát, a francia baccalaureat példáját követve, az egész országban
egységes követelményrendszer garanciájának szánták.
A nem állami iskolák vezetői, fenntartói részéről a
legerősebb tiltakozást mégis az váltotta ki, hogy a minisztérium finanszírozási
kérdésekbe is bele akart szólni, így például igyekezett mérsékelni a
tandíjakat, bizonyos számú ingyen férőhely létesítését írta elő, vagy a szegény
tanulóknak biztosítandó asszisztensi foglalkoztatási lehetőségről rendelkezett.
Mivel Capanema az oktatási rendszert a tanulók
majdani társadalmi szerepének, munkamegosztásban betöltött helyének rendelte
alá, természetes volt, hogy a fiúk és lányok nevelése között is különbséget
tett. A koedukáció szigorú tilalmát csak kivételes esetekben, külön engedélyhez
kötötten lehetett megszegni. Itt kell néhány szót ejtenünk az úgynevezett
escola normalról (tanítóképző), aminek nemcsak a pedagógusképzésben volt nagy
szerepe, hanem bizonyos magasabb szintű általános kulturáltságot is
biztosított, elsősorban lányok számára. Hasonlóan a magyarországi középfokú
tanítóképző intézetekhez, ez nagyon elterjedt iskolatípus volt, és a nőknek a
leginkább elérhető középfokú továbbtanulási lehetőséget nyújtotta. (Azok közül,
akik elvégezték, sokan azután sosem tanítottak.)
A tanulólétszám alakulását tekintve, az általános és a
középiskolai oktatásban valóban sikerült az Estado Nôvo idején bizonyos
demokratizálódást elérni, bár a kortársak szerint ez színvonaleséssel párosult.
Másrészt a vívmányként emlegetett demokratizálódás meglehetősen felemásnak
tűnik, ha a rendszer egységesítő törekvéseit, illetve az egyes oktatási
intézmények szellemében bekövetkezett, korántsem demokratikus irányú változást
is figyelembe vesszük.
Brazíliában a tankötelezettség felső korhatára a 14. év
volt. Ezért problémát jelentett azoknak a 11–14 éves gyermekeknek az
iskoláztatása, akik vagy a felvételi vizsgakövetelményeknek nem tudtak eleget
tenni, vagy anyagi lehetőségeik nem engedték, hogy gimnáziumban tanuljanak
tovább. Egyrészt ezért, másrészt a képzett munkaerő iránti egyre növekvő
kereslet kielégítésére egyéb, a munkábaállást előkészítő középfokú
iskolatípusról, a szakképzésről is gondoskodni kívánt a minisztérium, lehetőleg
a munkaadók bevonásával. Igaz, hogy módszertani és felügyeleti kérdésekben
nézeteltérés volt a két érdekelt fél között, személy szerint pedig nem
fordított olyan nagy figyelmet e területre, mint a gimnáziumok vagy az egyetem
reformjára.
Az átfogó szabályozás 1942-ben mégis létrejött. Már 1937-ben külön
minisztériumi osztály alakult a szakképzés koordinálására, a munkaadókkal való
kapcsolattartásra. A korábbi szakiskolákat törvényileg egységesen líceumokká
alakították át (az 1937. aug. 22-i, 5241. sz. törvénnyel). 1938-ban már
jelentős költségvetési összeget különítettek el az új intézmények részére.
1939-ben az országban körülbelül hétezer líceumi tanulót tartottak számon, és
ugyanebben az évben az 500 főnél több munkást foglalkoztató munkaadókat
törvénnyel kötelezték arra, hogy dolgozóiknak továbbképzést, a fiataloknak
pedig szakképzést szervezzenek (1939. máj. 2-i, 1238. sz. törvényrendelet).
Ilyen előzmények után született meg az 1942. jan. 30-i, 4073. sz.
törvényrendelet, a Lei Orgânica do Ensino Industrial, elsőként az
állam által bevezetett oktatási reformtörvények között, nem véletlenül. Míg
korábban a szakoktatás elsősorban mint egyfajta karitatív tevékenység működött
a szegénysorsú gyermekek megsegítése érdekében, addig az Estado Nôvo
átpolitizálta ezt az oktatási kérdést is, egy tágabb gazdasági-társadalmi
célrendszerbe helyezve és a korporatív struktúrához kapcsolva összefüggésbe
hozta a munkásvédő intézkedésekkel, illetve a munka kultuszával.
Capanema a szakoktatással kapcsolatos céljait nem tudta megvalósítani.
Elsősorban kiterjedt iskolahálózatot igyekezett létrehozni, mely nem különül el
a középfokú oktatás egész rendszerétől. Ebben az egyes iskolák tananyaga csak
annyiban tért volna el egymástól, amennyiben azt a különböző szakmák tartalma
megköveteli. A tanulók kiválasztását nem társadalmi, anyagi helyzetük, hanem
adottságaikhoz igazodó pályaorientációjuk határozta volna meg. Így illeszkedtek
volna ezek az iskolák a jól szabályozott korporációs struktúrába. A
gyakorlatban azonban a szakmák tartalmának pontos körülhatárolására sohasem
került sor, s a szakoktatást végző intézményeket továbbra is főleg az alsó
néprétegek gyermekei látogatták.
Capanema másik célja az volt, hogy ezt az oktatási formát teljes
egészében saját minisztériuma fennhatósága alá vonja. Ezzel kapcsolatban sem
volt sikeres, mivel a munkaügyi tárca, illetve az ipartestületek erősebbnek
bizonyultak. Ezek saját elképzeléseik és igényeik szerint, az oktatásirányítás
gyámkodása nélkül, egy másik rendszert is létrehoztak.
A szakképzéssel kapcsolatos harmadik ambíció az oktatáspolitikus
részéről az volt, hogy ezen a területen is létesüljön olyan mértékadó
mintaiskola, mint a gimnáziumok között a hagyományosan legtekintélyesebb riói Colegio
Pedro II, vagy, a neki szánt szerep szerint, az egyetemek között az Universidade
do Brasil. Ám ez a terv sem járt sikerrel, elsősorban talán a tradíciók
hiánya miatt.
A szakoktatás kapcsán is elmondható az, amit Capanema tevékenységéről
monográfiái megállapítanak: a miniszter rengeteg energiával és naív hittel vetette
bele magát a nagyszabású, de sok ponton irreális programok kidolgozásába és
megvalósításába (1. b) 252. o.). Ezeknek adminisztratív részét (törvényi
szabályozás, intézményalapítás, külföldi specialisták meghívása) gyakran
sikerült keresztülvinnie. Azonban mindez csak látszateredmény maradt, mivel a
brazil oktatásügy valóságos helyzetén keveset változtatott. Az 1945-ig fennálló
„Új Államnak” természetesen nem volt ideje és ereje a nagyszabású programok
végrehajtásához. Sőt, a kitűzött legfontosabb cél, a mindenki számára egyformán
elérhető, egységes és színvonalas oktatás mind a mai napig elérhetetlennek
tűnik Brazíliában.
Capanema végül is egyik legfontosabb politikai célját nem érte el. Nem
sikerült kivívnia az állami hegemóniát a fiatal generációk nevelése terén. Az Estado
Nôvo idején három jelentős tényező, az állam mellett a katolikus egyház és
a hadsereg is részt kért a feladatból.
Különös módon a reformprogram legkézzelfoghatóbb eredménye, a törvényi
szabályozás, abban az évben készült el, amikor az Estado Nôvo liberalizálódása,
illetve hanyatlása megkezdődött. Ennek első jelei közé éppen egy diákdemonstráció
tartozott. Az 1942 júliusában lezajlott riói „passeata antitotalitári”
(antitotalitárius séta), melyet az észak-amerikai függetlenség ünnepének
ürügyén szerveztek, a külügyminiszter és Rio de Janeiro állam interventora
(kormányzója) támogatásával ment végbe. A politikai folyamat
feltartóztathatatlanul haladt a demokratizálódás irányába. Bár a hivatalos
propaganda szerint a nemzet még 1945-ben is mindent Vargasnak köszönhetett, az
elnök már engedményekre kényszerült: „A nagylelkű vezér kegyes és
tisztánlátásra valló gesztussal, megajándékozza a brazilokat a demokráciával” –
írta az A Noite című újság 1945. február 24-i számában.
Capanema és az Estado Nôvo
kultúrpolitikai programját egyértelműen az egységes nemzet létrehozásának
gondolata határozta meg. A „nemzetiesítés” oktatáspolitikai programjának
voltaképpen három fő összetevője volt. Egyfelől az iskolát mint a pontosan
sohasem körvonalazott nemzeti szemlélet hatékony közvetítőjét kívánták
felhasználni. A fogékony korban lévő diákokban a nemzeti történelem hőseinek,
intézményeinek mitizálásával, tekintélytiszteletre épülő nemzettudatot
igyekeztek kiépíteni, melyet átsző a sajátos brazil katolicizmus. Ez az
elképzelés, bár a modernizmus gondolatkörében gyökerezett, nem annak mélyebb,
az eredetet tényeken, alapos elemzésen át megközelítő vonulatához, hanem inkább
a felszínesebb, „zöld-sárga büszkeséggel” kérkedő áramlatához állt közel. Ez a fajta
nemzeti tudat összekapcsolódott azzal a gondolattal, mely az egész országban
kizárólagos nemzeti nyelv, az egységesített portugál elterjesztésére,
oktatására vonatkozott.
A nemzetiesítés szolgálatába állított másik eszköz a központosítás és az
állami paternalizmus volt. Az oktatáspolitika minden reformkísérlete ezt
tükrözte. Kellékei: a központi tananyag, a központi követelményrendszer, a
föderális ellenőrzés, lehetőleg egy mintaegyetem vagy mintaiskola, ahol
bemutatják, hogy mit hogyan kell csinálni. Homogenizálás és centralizáció, „...
ami lehetővé tenné a miniszternek, hogy Rio de Janeiro-i irodájában tudja, hogy
egy adott pillanatban az ország összes iskolájának összes diákja éppen mit
tanul”. (l. b) 141–142. o.) Ebben a homogénnak szánt rendszerben természetesen
nem volt helye az emigránsok iskoláinak. Így a „nacionalizálás” harmadik fontos
összetevője az a törekvés lett, hogy felszámolják azt a nyelvi és kulturális
sokszínűséget, ami Brazíliát az adott évtizedekben jellemezte. Az asszimiláció
nem egyszerűen kulturális, hanem egyben nemzetbiztonsági kérdéssé is vált.
a) Estado Nôvo, um auto-retrato (Arquivo Gustavo Capanema) (Az Új Állam: önarckép). org. Simon Schwartzman. Brasília, Ed. Univ. de Brasília, 1983. b) Simon Schwartzman–Helena Maria Bousquet Bomeny–Vanda Maria Ribeiro Costa: Tempos de Capanema (Capanema korszakai). Rio de Janeiro/Paz e Terra–Sao Paulo/EDUSP, 1984. 388 p.
Szilágyi Ágnes Judit