Klió 1997/2.
6. évfolyam
A romániai zsidóság tragédiája
Mihai Antonescu, a szélsőséges román rendszernek nevet adó Ion Antonescu marsall bizalmasa és helyettese 1941. július 8-án így szólalt fel a minisztertanács ülésén: „Én nem tudom, hogy mikor, hány évszázad múlva kerülhet sor arra, hogy a román nemzetnek lehetősége nyíljék a mostani teljes cselekvési szabadságra, s az etnikai megtisztulásra. Most jött el annak az ideje, hogy urak legyünk saját földünkön. (...) Így hát félre minden formalizmussal, cselekedjetek teljesen szabadon! Magamra vállalom a teljes felelősséget és kinyilvánítom nektek: Nincs törvény!” Az „etnikai megtisztulás” zavaros és térségünkben mások szájából is hallott programja a román nacionalizmus esetében elsősorban a magyarok és a zsidók ellen irányult. (A korábban nagyszámú német nemzetiségű lakosság kényes problémát jelentett, Hitler szövetségeseként ugyanis nyilván nem lehetett nyíltan az etnikailag tiszta állam útjában álló tényezőnek tekinteni.) A magyarok jelentős részét a második bécsi döntés (1940. augusztus 30.) Magyarországba integrálta, a zsidóságot pedig alaposan megosztotta. Kétségtelen, hogy a román holocaustnak is nagyon súlyos áldozatai voltak. Az 1940-ben hozzávetőlegesen 760 ezer fős zsidó közösségből mintegy 400 ezer esett a holocaust áldozatául, melyből 135-140 ezer körülire teszik a magyar fennhatóság alatt Észak-Erdélyben elpusztultak számát, vagyis mintegy 265 ezer áldozatért a román államot terheli a felelősség. A számoknál is súlyosabbnak tűnik a romániai holocaust lefolyása: a kivégzettek jelentős részének életét ugyanis nem az olajozottan működő és tömegek gyors kivégzésére berendezett német halálgyárakban oltották ki, hanem még otthonukban estek áldozatul pogromokon rendezett lincseléseknek, kötélnek, golyónak és embertelen kínzásoknak.
Talán közhelynek számít a
megállapítás, de tény, hogy, a történelmi múltnak vannak olyan területei,
melyeket egyszerűen nem lehet „eleget” kutatni. Érdekes és egyben szomorú, hogy
a történészek és a történelem iránt érdeklődő közvélemény figyelmét állandóan
éberen tartó témakörök között első helyen szerepelnek a tömeges áldozatokat
követelő pusztítások illetve kifejezetten emberiségellenes (szélsőséges
ideológiák által feltüzelt és „igazolt”) megtorlások, népirtások stb. Utóbbiak
között is fontos szerepet játszik a zsidóság ellen elkövetett második
világháborús rémtettek története, hiszen a holocaust könyvtárnyi irodalmát
rendszeresen gyarapítják újabb és újabb publikációk. Utóbbiak száma különösen
megnőtt az elmúlt egy-két évben a genocídium fél évszázados évfordulóján. A
folyamatos érdeklődést, a túlélők visszaemlékezéseinek és az utódok elemző
szaktanulmányainak szinte szűnni nem akaró közzétételét nemcsak az egykori
események jelentősége vagy a publikációk számát egyébként is növelő évfordulók
teszik érdekessé, hanem az is, hogy a holocaust és az ahhoz hasonló népirtások
mindig is túl „érzékeny” történelmi problémát jelentettek a mindenkori
közvélemény számára, és ez a tendencia valószínűleg a közeljövőben sem fog
csökkenni. Vagyis nagyon erős az igény, hogy a – kétségtelenül történelemmé
vált – második világháború eseményeit kortársaink napi politikai, ideológiai
stb. szempontok alapján, érzelmileg közelítsék meg.
Azon országokban, melyekből az
európai zsidóságot haláltáborokba hurcolták, a többségi közvéleményben manapság
– többek között – gyakran kétféle reakció fogalmazódik meg. Egyrészt egyfajta
értetlenség vagy ellenérzés figyelhető meg a holocaust-kutatásokkal
kapcsolatban, mondván, hogy miért kell ennyit beszélni erről a témáról, a
zsidóságnak is „tovább kellene lépni”, nem az egykori áldozatok szenvedéseit
újra és újra felhánytorgatni. Azonban, ha sem a pozitív vagy negatív érzelmek,
sem a mai politikai ideológiák, hanem a történettudomány oldaláról közelítünk a
témához, könnyű észrevenni, hogy a második világháború eme eseményeiről még
koránt sem tudunk mindent, nemcsak kisebb részletek, helytörténeti érdekességű
adatok feltáratlanok, hanem a holocausthoz vezető út számos kérdése is
tisztázatlan, nem beszélve annak végrehajtásáról, következményeiről stb. Vagyis
a zsidóság második világháborús tragédiájának kutatását (hasonlóan a XX. század
egyéb meghatározó jelenségeihez) a történettudomány eszközeivel koránt sem
tekinthetjük lezártnak. A közvélemény másik – helyenként a szaktanulmányokba is
beszüremkedő – említett reakciója egyfajta nemzeti elfogultságból fakadó
másokra mutogatásban jelölhető meg, vagyis az érintett államok polgárai gyakran
először is a németekre igyekeznek hárítani az antiszemita intézkedéseket (úgy
téve, mintha maguk is kivétel nélkül kizárólag áldozatai lettek volna a náci
megszállásnak), másodszor pedig hangsúlyozzák, hogy a szomszéd népeknél
(például a románok a magyaroknál és fordítva) sokkal többet tettek a zsidók
megmentéséért. Túl azon, hogy ez a fajta lelkiismeret-mentő „versengés”
egyszerűen méltatlan a témához (ugyanúgy, mint az áldozatok számáról folyó,
olykor milliókat plusz-mínusz statisztikai adattá silányító vitatkozások),
megnehezíti vagy éppen lehetetlenné teszi a történész mesterségét is: feltárni
azt, hogy mi, hogyan és miért esett meg, akár hízelgő az az utódokra nézve,
akár nem. A közelmúlt és benne a holocaust feltárásánál különösen szükséges,
hogy a tollforgatók legalább megpróbálják a forrásokat beszéltetni az érzelmek
(vagy a lelkiismeret-nyugtató nacionalizmus vagy másfelől az önmarcangoló
múltbameredés) helyett.
A romániai zsidóság
tragédiájáról az évforduló kapcsán az Egyesült Államokban megjelent angol
nyelvű tanulmánygyűjtemény, megítélésünk szerint, nemcsak hézagpótló jellegű a
holocaust-kutatások sorában, hanem jó példa a téma említett, érzelmektől
mentes, szakmailag viszont imponáló alapossággal megírt és szerkesztett
feldolgozására. Az persze – minden hátsó szándék nélkül – az ismertetés elejére
kívánkozik, hogy a szerzők személye, a kiadás helye és nyelve jellemző: a
romániai történetírás ugyanis néhány biztató kezdeményezéstől eltekintve adós
maradt a holocaust feldolgozásának kísérletével, egy-két publikációt leszámítva
nem tettek közzé átfogó jellegű monográfiát vagy forráskiadványt, s ez még akkor
is igaz, ha Középkelet-Európa más államaiban sem tekinthető a téma túl sokat
kutatottnak. A háború után több országban kiadták például az ún. „fekete
könyveket”, melyekben a holocaust helyi eseményeit ismertették, amire
Romániában is sor került.1 Míg azonban másutt ezek jórészt hozzáférhetők,
Romániában 1948 után elkobozták és bezúzatták valamennyi fellelhető példányát,
minden bizonnyal azért, mert a hatalom háború utáni birtokosai (is) úgy
érezhették, hogy rontja Románia nemzetközi megítélését, ha korábbi hatóságaik
zsidóellenes intézkedései napvilágra kerülnek. A romániai „fekete könyv” újabb
kiadására csak 1996-ban került sor, korábban csupán Magyarországon jelent meg
egy rövidített változata.2 A kommunista rendszerek összeomlása után a román
történészek között kétségtelenül még mindig sokan vannak, akik – a
Ceauşescu-rendszer elvárásaihoz hasonlóan – a holocaust kapcsán elsősorban a
második bécsi döntéssel Magyarországhoz került Észak-Erdélyről beszélnek, s
egyszerűen a horthysta hadsereg rémtetteinek sorába illesztik a zsidóellenes
intézkedéseket is.3 A második világháborús román szerepvállalást, a
hírhedt Vasgárda tevékenységét és Antonescu marsall rendszerét pedig általában
sokan nosztalgikusan, de legalább is apologetikusan közelítik meg. Az 1944
előtti Románia történetének effajta „újragondolása” során a zsidósággal
kapcsolatos intézkedéseket nem egyszerűen közömbösen ismertetik, hanem azokat
kifejezetten „zsidómentő” akciókként tüntetik fel, vagyis úgy, mintha az
eredendően jóindulatú Antonescut csak a németek kényszerítették volna
antiszemita intézkedésekre, aki ráadásul úgy valósította meg azokat, hogy
százezrek köszönhetik neki életüket. (Ez a törekvés kisebb részben más
kelet-európai, volt kommunista országokban is megfigyelhető saját második
világháborús szerepüket illetően.) Koncepciójuk igazolásához ezek a román
történészek – sokan a Ceauşescu-rendszer prominens képviselői – finoman szólva
nem a források teljességét használták fel, de még a korszakkal foglalkozó
dokumentumgyűjteményeikben is gyakran csonkított szövegeket adtak közre.4
(Megjegyezzük, a problémát lényegretörően fejezik ki Cornel Nistorescu író
szavai: „Iszonyatos bűnöket takargattunk és takargatunk. Ha továbbra is
hallgatunk [...], akkor nemcsak hogy nem tudunk tovább lépni, de erkölcsi
szakadékba is zuhanunk.”) Nyilván a tendencia nem jellemző az egész román
történetírásra, de kétségtelenül jelentős súllyal van benne jelen. A leginkább
forrásokra támaszkodó, az elfogultságot kerülni igyekvő szemléletű kézikönyvek
eddigiekben is nyugati nyelveken, többnyire zsidó és/vagy román(iai) származású
történészek tollából jelentek meg.5
Ezek sorában fontos helyet
foglal el a szóban forgó kiadvány, melynek szerkesztője, Randolph L. Braham nem
ismeretlen a magyar olvasóközönség előtt sem.6
Egyedül talán csak a kötet címe kissé megtévesztő, mivel a kilenc publikált
tanulmány többsége nem magát a holocaustot ismerteti, hanem annak csak mintegy
kiinduló illetve végpontjaként a román történelem, bel- és külpolitika számos,
a zsidósághoz olykor csak lazábban kötődő eseményét, ideológiai hátterét
illetve mozgatóit mutatja be. (Feltéve persze, ha a címválasztást nem az
indokolta, hogy a szerkesztő mindezt összességében a romániai zsidóságra nézve
tragikusnak tekinti.) A tanulmánygyűjtemény erénye továbbá, hogy nem
kifejezetten historikus szemléletű, vagyis a történettudománnyal rokon
diszciplinák (elsősorban a szociológia és politológia) eredményei és módszerei
is teret kapnak benne. Ha nem is úttörő, de jellemzőnek azért nem tekinthető, a
holocaust-kutatások sorában sem, hogy a fél évszázaddal ezelőtti borzalmakat
nem önmagukban, a maguk valóságában sorolják fel, hanem a lehető legszélesebb
kontextusban igyekeznek azt tárgyalni. Széleskörű romániai és nyugati
adatbázison alapulva ismertetik a századforduló román szellemi életének
összetevőitől az Antonescu-rendszer genezisén át a mai román bel- vagy
oktatáspolitikai tendenciák részleteit.
Stephen Fischer-Calati például abból indult ki, hogy túlzásnak tekinti
Hannah Arendt véleményét, miszerint Románia lett volna „a leginkább antiszemita
állam a háború előtti Európában.” Nemcsak azért, mert a kétes dicsőséget sok
államra ráakasztották már (bár mértéke, megítélésünk szerint végső soron
eldönthetetlen), hanem azért is, mert az antiszemitizmus jelen volt ugyan
Románia társadalmi és kulturális életében, de nem annak alapvető részeként,
hanem csak egy komponensként. A szerző részletesen ismerteti a román állam
1859–1920 közötti létrejötte és gyarapodása, valamint a zsidóság közötti
köcsönhatásokat, kiemelve, hogy a román antiszemitizmus több forrásból
táplálkozott (kimutathatók benne az orosz cári rendszer zsidóellenes
magatartásának nyomai ugyanúgy, mint az 1919-es magyar tanácsköztársasággal
szembeforduló román nacionalizmus kommunista-zsidó-magyar „összefüggést”
felfedező felfogása stb.), s abban a „keresztény” elem kevésbé, az
etnikai-vérségi sokkal inkább jellemzőnek tűnik. Rafael Vago, Tel-Avivi
kutató például kifejezetten a két világháború közötti zsidóság viszonyait
kívánta bemutatni, felvetve azt az érdekes kérdést, hogy egyáltalán mit is
jelentett a korszakban a „romániai zsidó” fogalma, hiszen az ország erőteljes
etnikai és kulturális kevertsége miatt az eltérő régiókban más-más súlya és
szerepe volt egy-egy népcsoportnak. Például az erdélyi zsidóság jelentős része
magyarul írt és szoros kapcsolatokat ápolt a magyar kultúrával, asszimilálódott
részük esetenként szorosabbat, mint az ókirályságbeli izraeliták hasonló
csoportjaival. Ennek ellenére országos szinten is jól szervezett politikai és
érdekvédelmi szervezeteket hoztak létre; igyekezve bekapcsolódni a közéletbe,
aktivitásukat jelzi, hogy a zsidó származású parlamenti képviselők felekezeti
alapon külön klubot is létrehoztak, hogy érdekeikért a törvényhozásban
lobbizzanak. Ez a szervezkedési elem mindenesetre nem jelenik meg más
kelet-európai országokban, mint ahogy a cionizmus is más országoknál talán
erősebb pozíciókat tudott szerezni. (Bár jellemző módon a négy eltérő
történelmi hagyományrendszerrel bíró országrészben külön-külön cionista szervezetet
is felállítottak.)
Jean Ancel tanulmányában a német-román kapcsolatok alakulását
elemezte a második világháború éveiben, kimutatva Hitler kelet-európai
szövetségeseinek általában jellemző és tipikusan román sajátosságait. Két
hosszabb dolgozat (Radu Florian és Radu Ioanid munkája) is
foglalkozik Ian Antonescu rendszerének jellemzésével, különös tekintettel a
zsidósággal kapcsolatos vonatkozásokra. Csak kisebb részben írják le ketten
ugyanazt, s mondanivalójuk jól kiegészíti egymást. Ami a holocaustot illeti,
nyomatékkal hívják fel a figyelmet arra az Antonescu-rendszert jellemző tényre,
hogy kétségtelenül Románia volt az első ország, ahol állami szervek
támogatásával már 1941 nyarán tömeges pogromokra és zsidóellenes intézkedésekre
került sor. Ezek közül leghírhedtebb (és egyben a román holocaust leginkább
ismert) eseménysora a Iaşiban 1941 június végén – július elején végrehajtott
pogromsorozat, melynek során (becslések szerint) mintegy 8–10 ezer zsidót
mészároltak le. Sokan a tömeg és a hatóságok zsidóellenes hangulatát a városhoz
viszonylag közeli Szovjetunió német megtámadása miatt kitört félelemre és
antikommunista hisztériára fogják, abban azonban legalább olyan fontos (ha nem
fontosabb) előkészítő szerepe volt a két világháború közötti Románia számos
jogfosztó intézkedésének és a hatalom magatartásának, melyet csak betetőzött
Antonescuék 1940-es intézkedése „a zsidóság jogállásáról.” A későbbiek és a más
országokkal való párhuzamok szempontjából igen lényeges továbbá, hogy a
kínzások, vérengzések nemcsak a Vasgárda számláját terhelik, abban aktív (vagy
éppen közömbössége folytán „aktívnak” számító) szerepet játszottak a német és
román katonai alakulatok, a román csendőrség és rendőrség, a közigazgatási
apparátus stb. A Iasiban történt pogrom túlélőit koncentrációs táborokba
hurcolták, csak töredékük élte meg a Palesztinába utazás lehetőségét.
Victor Eskenasy „A holocaust és a román történetírás: kommunista és
neo-kommunista revizionizmus” című munkája a téma bőséges historiográfiai
áttekintését adja, számos idézettel mutatva rá a Ceauşescu-korszakban megfogalmazott
ideológiai sztereotípiák továbbélésére, melyek nemcsak a szakkönyvek, hanem a
történelmi ismeretterjesztő folyóiratok (Magazin Istoric stb.) cikkeiben is
megfogalmazódnak. Még izgalmasabb és módszereiben is újszerű tanulmányt tett
közzé Alexandru Florian szociológus, mellesleg a kötet kevés Romániában
élő szerzőinek egyike (a bukaresti akadémia társadalomtudományi intézetének
munkatársa), aki a forgalomban lévő történelmi szöveggyűjteményeinek
holocaustról szóló tananyagait dolgozta fel az elemi iskolák tankönyveitől az
egyetemi jegyzetekig. Széleskörű statisztikai és bibliográfiai apparátuson
nyugvó elemzése alapján nem tűnik túlzásnak megállapítani, hogy a román iskolai
oktatásban a holocaust illetve általában a második világháborús román
szerepvállalás nem eléggé árnyalt, sok esetben a fentebb idézett apologetikus
megközelítések jellemzők rá, jellemző példaként említhetjük, hogy leginkább
csak a Iaşiban történt pogromot említik, hangsúlyozva, hogy szerintük ez volt
az egyetlen (!) jelentősebb zsidóellenes kilengés a korabeli Romániában, és
keveset foglalkoznak az ország egészében súlyos méreteket öltött, hatóságilag
végrehajtott vagy támogatott kivégzésekkel, deportálásokkal (pl. Dorohoi
megyében, Transznitriában stb.) A kötet két utolsó dolgozata (Liviu Rotman
és Michael Shafir tollából) a háborút követő évtized alatt, illetve a
posztkommunista Romániában megfigyelhető antiszemita tendenciákkal foglalkozik.
Előbbi érzékletesen mutatja be, hogy a fasiszta rendszer összeomlása után
hogyan élt tovább az antiszemitizmus a kommunista rezsimek egyre durvuló
nemzetiségellenes törekvései közepette, amelyet tovább árnyalt, hogy
Romániában a kommunista vezérkarban jóval erősebb volt az antiszemitizmus, mint
egyes más kelet-európai rezsimekben (hasonlóan egyébként a késő sztálini
törekvésekhez). Michael Shafir elemzéséből pedig az tűnik ki, hogy a
szélsőséges román nacionalizmusnak ez az eleme a demokratikus közvélemény
kétségtelen megjelenése és formálódása ellenére „túlélte” Ceauşescu bukását és
ma egyre inkább a nagyromán politikai csoportok szóhasználatában jelenik meg,
egyértelműen elsősorban magyarellenes megnyilatkozások kíséretében.
Úgy gondoljuk – kicsit
átértelmezve Mihai Antonescu bevezetésként idézett szavait –, hogy ha az
etnikai állam lázálmában élő egykori vezéreknek nem is volt szüksége írott
törvényekre cselekedeteik kiterveléséhez és végrehajtásához, a múltat feltáró
és a jelennel összekötni igyekvő történészeknek szüksége lenne egyfajta
törvényre, pontosabban szokásjogra, mely a források és tények tiszteletben
tartásától illetve a napi politika elvárásaitól mentesen a helytálló
következtetések levonásáig vezethetne. Összességében az idézett tanulmánykötet
hangvételével, tartalmával és elemzési módszereivel jó példát mutat általában
a XX. század történelmi eseményeinek feldolgozói számára, még a romániai
zsidóság tragédiájával kapcsolatban is – melyet azért még most sem tekinthetünk
lezártnak, sőt...
Braham, Randolph L. (ed.): The Tragedy of Romanian Jewry (A román zsidóság tragédiája). New York: The Rosenthal Institute for Holocaust Studies – Columbia University Press, 1994. (East European Monographs, No. CDIV.) 388 p.
Fazekas Csaba
1. Carp, Matatis: Cartea neagră. Suferinţele evreilor din România, 1940–1944. Vol. I–IV. Bucureşti: SOCEC & Co. etc. 1946–1948.
2. Carp, Matatis: Holocaust Romániában. Tények és dokumentumok a romániai zsidók pusztulásáról, 1940–1944. (ford.: Takács Ferenc) Bp.: Primor, 1993.
3. Az 1989 előtti évekből l. pl.: Fătu, M. – Muşat, M.
(eds.): Horthyist-Fascisct Terror in Northwestern Romania. September 1940 –
October l944. Bucharest: Meridiane, 1984. A rendszerváltozást követően
főleg a szélsőséges román mozgalmak, illetve a hozzájuk közel álló orgánumok publikálnak
ilyen irányú írásokat, l. pl. Şandru, Ilie: Comemorarea Holocastului – încă
un prilej de deşimare a România de câtre U.D.M.R. In: Totuşi Iubirea, vol. 1.
No. 25. 1994. stb.
4. L. pl. Buzatau, Gheorghe: România cu şi fără Antonescu. Documente, studii, relatări şi comentarii. Iaşi: Editura Moldova, 1991.; Arimia, V. – Ardeleanu, I. – St. Lache (eds.): Antonescu–Hitler. Corespondenţă şi întîlniri inedite, 1940–1944. Bucuresţi: Cozia, 1991. stb.
5. Pl. Ancel, Jean (ed): Documents Concerning the Fate of Romanian Jewry During the Holocaust. Jerusalem: Beate Klarfeld Foundation, 1986.; Ioanid, Radu: The Sword of the Archangel: Fascist Ideology in Romania. Boulder, CO: East European Monographs, 1990. stb.
6. L. pl. Braham, Randolph L.: A magyar holocaust. I–II. köt. Bp.: Gondolat, 1988.; Braham Randolph L. (szerk.): A magyarországi háborús munkaszolgálat. Túlélők visszaemlékezései. Bp.: TEDISZ–Szent Pál Akadémia, 1996. (Látószög könyvek)