Klió 1997/3.
6. évfolyam
Az orosz monarchia arca a XVII–XIX. században
Wortman könyve sajátos munka, azt mutatja be, mit gondolt magáról az orosz kormányzat, pontosabban az uralkodó, és ezt hogyan terjesztette. A bevezetés az európai előzményeket mutatja meg, az udvarok mindig az alattvalók és a külföldiek elámítására rendezték a szertartásokat. Az orosz uralkodók így próbálták megtartani a nemesség lojalitását. Magukat bizonyos értelemben idegennek tekintették, hogy ezáltal megőrizzék a távolságot a nemességtől. Mítikus múltat teremtettek, hősit, amely a hódításra irányult. Oroszország európai jellegét Péter óta alapvetőnek tekintették.
A
könyv négy nagy részből áll, az első címe: A kölcsönvett jelek, a másodiké Az
olümposzi forgatókönyvek, a harmadiké Halandó uralkodók (ez I. Pál és I. Sándor
kora), a negyediké A dinasztikus forgatókönyv. Az elsőben már nagy szerepet
játszanak az idegen minták, a második a barokk és a felvilágosodás szakasza, a
harmadik jelenti az alkalmazkodást a modern korhoz, Miklós pedig a visszatérést
a hősi és hódító jelleghez.
Péter
előtt a bizánci minta volt az uralkodó, nála viszont már inkább a római.
Nyugaton a felkenés és a koronázás mintegy szerződés az uralkodó és az egyház
között. A koronázást IV. Iván vezette be, és itt ilyenféle szerződésről nem
lehetett szó, az egyház az állam kiszolgálója volt. Addig a varégok meghívása
jelentette a kezdetet, hangsúlyozva ezzel, hogy az állam nem hódítás útján jött
létre. Az állam fogalma csak az első Romanov, Mihály megválasztásával kerül
elő. De már előkerül az a motívum, hogy a cár alattvalói testi és lelki
jólétének az őre. Az egyházi szertartások, pl. a víz megáldása vízkeresztkor
már világi vonásokat is mutat.
Péter
alatt az egyházi motívumok helyébe egyértelműen a nyugati mintájú világiak
kerülnek elő. 1696-ban Azóv elfoglalása után a diadalmenetet Hercules és Mars
képével díszített diadalkapuk üdvözölték. Péter Nagy Konstantinhoz, de azután
egyre inkább Caesarhoz hasonlította magát. A racionalitás, a közjó szolgálata volt
az alapelve. Felesége 1724-es koronázásán még moszkvai és nyugati elemek
keveredtek.
A
császárnők uralkodásának közös vonása volt, hogy valamilyen formában erőszak
útján kerültek a trónra, s szakítaniuk kellett mindig az éppen megelőző
uralommal. A század a nemesség uralmának a kiteljesedését hozta. A hivatalos
ideológia egyszerre sugallta a konzerválást és a hódítást, mint állami
alapelvet. A császárnők mintegy olümposzi istennők voltak, a női elem került
előtérbe. A koronázás (ahol Erzsébet maga helyezte a koronát a fejére) az
általános boldogság kinyilvánítása volt. A koronázásokról albumokat jelentettek
meg, sok képpel, és mindig el is magyarázták a különböző szimbólumok értelmét.
A papság részvétele a szertartásokban csekély volt. Erzsébethez már ódákat
írtak, Lomonoszov is többet, békés Minervaként ábrázolta.
Katalin
számára az alattvalók szeretete jelentette a legitimációt, ezt kellett tehát
hangsúlyozni. Úgy is szerette magát feltüntetni, mint népének anyja. Fontosnak
tartotta a tudományt. Uralkodása a péteri utilitarizmus felvilágosult
változatát jelentette. Sokat utazott az országban, s ezek az utazások mindig
megfelelő ceremóniákkal jártak. De sokszor zarándokolt el kolostorokba is, hogy
ortodox vallásosságát demonstrálja. Műveit 12 kötetben adták ki. Péter szobra
Szentpéterváron a civil erényt szimbolizálja. Katalin vett először tudomást
arról, hogy birodalma sok nemzetiségből áll. Ő is Rómát igyekezett utánozni,
holott akkor Európában már a görögök voltak divatosak. Pál és fiainak
nevelésére nagy gondot fordított, inkább az utóbbiakra, mert fiával egyre
inkább ellentétbe került. Pál ideálja IV. Henrik volt, aki mindent maga
intézett, meg a porosz II. Frigyes, de középkori lovag is szeretett volna
lenni.
A
francia forradalom óta Nyugaton a monarchia deszakralizálódott, a szakralitás a
népre ment át. Pál viszont ezt elutasította, alatta válnak a katonai parádék a
hatalom megnyilvánulásának fő eszközévé. Uralmát a kortársak mégis úgy látták,
mint Péter korának paródiáját. Nagyon vallásos volt. Ő vezette be az egyenesági
örökösödést biztosító dinasztikus törvényt. Mindent szabályozni akart, ezért is
vált egyre népszerűtlenebbé éppen a nemesség körében. A ceremóniák személyének
emelését szolgálták. Még a díszszemléken is viselte a koronát. A kormányzást militarizálta,
csak 1797-ben 48 000 rendeletet hozott.
Sándor
szakított a szertartásokkal. Angyalnak nevezték, s ezt terjesztette is.
Koronázása is szerényebb külsőségek közt történt, mint korábban. Éppen
szerénységével emelte önmagát emberfelettivé. A nép akklamációját eleinte nem
igényelte. Felülről képzelt el reformot, a hivatalnokok jobb képzése érdekében
több egyetemet alapított. A vezető emberek bizonyos érzelmi kapcsolatba is
kerültek vele. A díszszemléket ő is kedvelte, a hadsereget napóleoni mintára
szervezte meg. Az előző század női jellegével szemben most a férfiasság került
az előtérbe, klasszikus férfiszobrokat állítottak. Az építészet is francia
mintákat követett. 1810 után viszont már igényelte a nép lelkesedését. Amikor
1812 júliusában Moszkvában járt, könnyekig elérzékenyült az üdvözléstől. Ezt a
hivatalos sajtó mindenki tudomására hozta. Nem nemzeti, hanem harcos hősnek
igyekezett magát feltüntetni. 1812-ben a Napóleon feletti győzelmet a
Gondviselés művének tüntette fel, nem a népre hivatkozott. Tüntető
szerénységével minden címet elhárított. 1812 után nagyon vallásos lett,
rokonszenvezett a kvékerekkel. A Szent Szövetség az ő ötlete volt. Ez is a rend
és a szimmetria fontosságát hangsúlyozta, mint a katonai parádékon. Sokat
utazott, s ez valamiféle menekülés volt a felelősség elől. Utazásain mindig
érdeklődött a helyi viszonyok iránt, humánusnak mutatta magát. Az 1824-es
szentpétervári árvízzel szemben azonban tehetetlen volt.
A
könyv majdnem fele I. Miklós uralkodásával foglalkozik. Nyugaton ekkor már a
dinasztiák nemzetieknek igyekeztek magukat feltüntetni, a családi erényeket
hangsúlyozták, ezt Miklós is bőven megtette. Házassága csakugyan ideális volt
hosszú ideig, csak amikor felesége betegeskedni kezdett, akkor tartott
szeretőt, de ezt titkolta. A dinasztia alatta válik az állammal azonossá. Pál,
mint a dinasztia megteremtője szerepel, felesége dinasztia ősanyja.
A
dekabrista felkelés leverése Miklóst ismét a hódító szerepébe emeli. A nemesség
kisebb része azonban emiatt elfordult tőle. A forgatókönyv ettől kezdve már
politikai választás kérdése lett. Miklós folytatta elődjét, szemben az előző
század állandó változásaival. Az uralkodást önfeláldozásnak tüntette fel. Már
december 14-én este egyházi szertartással mondott köszönetet a dinasztia és az
állam megmentéséért. Sándor temetésénél is hangsúlyosabb volt az egyházi
jelleg, a dekabristák ítéletét a templomokban kellett kihirdetni. Oroszország
Miklósnál is nyugati állam, a nemzet nyugati fogalma itt az állammal és a
dinasztiával azonos. Az uralkodó szeretete a hivatalos álláspont szerint az
orosz nép vérében van. Koronázása már nemzeti jellegű szertartásokkal ment
végbe, a nép is szerepet kapott akklamációival. A sajtó minderről bőven
beszámolt. Ekkor került elő először a cár és a nép egysége, amely azután mindvégig
általános szólam maradt. A beszámolók mindig kimondhatatlan érzésekről szólnak,
ez lesz az egész korszak alaptónusa. A koronázás alkalmával Miklós vezette be
azt a szokást, hogy a templomból kijövet háromszor meghajol a nép előtt.
Miklós
mindent maga akart csinálni, és mindenütt jelen lenni. Udvara mérvadóvá vált az
egész ország számára. Városokat látogatott, mindenütt tanácsokat adott a
városrendészetre, mindenbe beleszólt. A katonai parádékkal a nyugattal való
egyenrangúságot kellett demonstrálni. Gondja volt még az egyenruhákra is, maga
tervezett egyre újabbakat. A tisztek utánozták még külsejében is. A családi
ünnepségek is az alávetettséget sulykolták mindenkibe. A Sándor-oszlop
felavatása 1834-ben az udvar és a bürokrácia egységét hangsúlyozta. A császári
család élete közügy volt. Családi körben középkori felvonulásokat rendezett.
A
trónörökössel jó viszonyban volt, az imádta apját (szemben mondjuk Katalin és
Pál viszonyával). Erkölcsi nevelést igyekezett neki adni, nem filozófikusat és
tudományost, maga is elég műveletlen volt, hiszen nem készült az uralkodói
szerepre. Amikor a trónörökös megnősült, külön udvartartást kapott, de a Téli
Palotában, hogy ellenőrizhető legyen. Az esküvő után tartott bálra 42 000
meghívót küldtek szét.
Miklós
uralmát az ún. hivatalos népiesség elve hatotta át: az ortodoxia, az autokrácia
és a népiesség hármassága, az utóbbi a nép ragaszkodását jelentette. De
egyúttal igyekezett nemzeti is lenni, kereste a Péter előtti nemzeti jelleget.
A klasszicizmussal és az időnkénti gótikus ízléssel szemben a templomi
építészetet már ismét nemzeti alapokra helyezte, a régi orosz templomok
mintájára építtetett, de ezek a templomok nyugati belső térszerkezetükkel és
méreteikkel már nem a régieket utánozták, csak dekorációjukban. Azt igyekezett
bizonyítani, hogy Oroszország más, mint Európa, szemben Katalinnal, aki éppen
az azonosságot hangsúlyozta. 1833-ban megrendelte a himnuszt, Glinka Ivan
Szuszanyinával pedig a nemzeti operát. Ő rendelte el, hogy címe az „Életünket a
cárért!” legyen. Az udvarnak az orosz népi zene bevonása nem tetszett.
Az
1848-as forradalmak nagy félelmet keltettek, de a magyar eltiprásával ezt
sikerült leküzdeni. A szertartások továbbra is a cár és a nép, pontosabban a
nemesség egységét hangsúlyozták, a nemesség épp ezért nem jutott autonómiához,
továbbra is alattvaló maradt. Ausztriában és Poroszországban is már
engedményeket tettek az új időknek, miniszterek vitték az államügyeket, Miklós
továbbra is mindent maga akart csinálni. Miklós jól képzett bürokráciát akart,
de éppen ez a bürokrácia szeretett volna most már a nyugati mintákhoz, a
liberalizmushoz alkalmazkodni. A továbbra is erőltetett ceremóniákat már
mindenki unta. A hanyatlás általános volt, Oroszország már nem a népek
védelmezője, mint Sándor idején, hanem éppen az elnyomója. Már a felsők
részéről is egyre hangosabb lett a kritika. A krími vereség pedig
bebizonyította, mennyire elmaradott Oroszország, mennyire látszólagos a
nagyhatalmiság, ahogy minden voltaképpen csak látszat és hazugság volt. Sándor
forma szerint apját folytatta, de valójában reformjaival teljesen eltért tőle.
Ez
a rövid tartalmi ismertetés persze távolról sem tudja visszaadni a könyv
anyaggazdagságát. Számos illusztrációja még közelebb hozza azt a szertartás-együttest,
amellyel az orosz uralkodók hatalmukat, tekintélyüket és európai jelentőségüket
igyekeztek az alattvalókban meggyökereztetni. Éppen Miklós törekedett erre
leginkább, és éppen alatta vált nyilvánvalóvá, mennyire hazugságon alapul
minden. Az persze így is kiderülhetett, hogy a könyv nemcsak a hivatalos
ideológia története, hanem kissé általános történet is. Olvasása mindenesetre
az orosz történelem valamelyes ismeretét feltételezi. Ha úgy tetszik,
esettanulmány arról, hogyan legitimálja magát a kormányzat. Ez a legitimáció
persze már a fáraók óta működött.
A
tárgyalt korszakban ezt az orosz kormányzat európai voltának hirdetésével
támasztotta alá. Ehhez is, de az orosz fejlődés megértéséhez is sok hasznos
adalékkal szolgál ez a kitűnő könyv. Remélhetőleg hamarosan követi a megígért
folytatás.
Richard S. Wortman. Scenarios of Power. Myth and Ceremony in Russian Monarchy. Volume One. From Peter the Great to the Death of Nicholas I. (A hatalom forgatókönyvei. Mitosz és ceremónia az orosz monarchiában Nagy Pétertől I. Miklós haláláig.) 1995, Princeton Uniersity Press, XVII,2, 469 p.
Niederhauser Emil