Klió 1997/3.
6. évfolyam
A római jog és Európa
A Fischer könyvkiadó 65 kötetesre tervezett, Európa történetével foglalkozó „paperback” sorozatának egyik első kötetét az európai jogtörténetnek szenteli. Peter G. Stein, a talán legnevesebb angol jogtörténész arra vállalkozott, hogy a római jog európai történetét, a kontinens művelődéstörténetében betöltött évezredes szerepét vázolja fel röviden, nem jogászok számára. Vállalkozásában – az angol kézirat lefordításában – Klaus Luig, a kölni egyetem kiváló jogtörténész professzora működött közre.
Már a könyv címe is, de maga a
szerző személye is üzenetértékű. Ötven éve, 1947-ben jelent meg Paul
Koschakernek a háború során, óvóhelyeken, szinte könyvtár nélkül született
korszakalkotó és – alig túlozva mondhatjuk – műfajt teremtő műve „Europa und
das römische Recht” címmel. Stein könyve címében – megfordítva ugyan a szavak
sorrendjét – félreérthetetlenül német elődje művére és fél évszázaddal ezelőtti
vállalkozására utal. Koschaker könyve a római jog apológiája volt egy olyan
korszakban, amely a római jog oktatásának – mai szemmel nézve – utolsó előtti
„vészkorszakában” született. Koschaker a nemzetiszocialista pártprogram római
jog ellenességére reflektált munkájával és teljes tudományos tekintélyével.
Stein szintén a római jog védelmében fogott tollat, egy olyan korban, mikor a
tudományos közéletben ritkán tapasztalható, sokszor a személyeskedésektől sem
mentes vita dúl a római jognak, valamint a jogtörténetnek mint tudományágnak és
egyetemi diszciplinának a szerepéről. S ebben az összefüggésben érdekes, hogy a
szerző tulajdonképpen „kívülálló”, legalábbis nemzeti hovatartozását tekintve.
A vitázó felek közötti frontvonalak (különösen a német jogtörténészeket ide
számítva) olyannyira megszilárdultak az elmérgesedett elvi küzdelemben, hogy
kihasználva a sorozat nemzetközi irányultságát a szerkesztők egy „semleges”
szerzőt kértek föl az összefoglalás megírására. A választás szerencsésnek
mondható. Stein valóban semleges, mondhatni „political correct” marad,
személyes véleményét meghagyja a tudományos folyóiratok lapjai számára.
Ugyanakkor azonban rendkívül magas színvonalon, élvezetesen valósítja meg
célját, a római jog két és fél évezredes európai történetének felvázolását.
Könyve kimondott célja az, hogy a nem szakmabeliek számára is érzékelhetővé
tegye, hogyan volt lehetséges, hogy egy meghatározott társadalmi környezetben,
az ókorban keletkezett joganyag az utókor mindennapjai számára is érdekes
maradhatott. Miért és hogyan használhatták az utóbbi évezred európai jogászai a
római jogot, jogelvek és jogszabályok olyan tárházaként, melyben minden
korszak megtalálhatta azokat az elveket és megoldásokat, melyekre éppen
szüksége volt.
A könyv szerkezete is magán
hordozza a szerző kézjegyét, hiszen azok a korszakok, melyeknek Stein igen
tekintélyes szakértője – a római jog fejlődéstörténetének ókori és középkori
szakasza –, uralják az egész munkát. A koraújkor és a modern idők viszonylag
kisebb szerepet kapnak, amit e korszakoknak korunk tudományos kutatásában való
(kvantitatíve uralkodó) megjelenése nem igazol ugyan, de csak a korábbi
fejezetek olvastán tűnik fel és mindenképpen megbocsátható, ezen részek
kivételes sikerültsége miatt.
A római jog fejlődésének első
„aktív évezrede” legnagyobb ellentmondásának az tekinthető, hogy míg a
társadalom, a gazdaság és az államszervezet az ismert változásokon ment
keresztül, addig a mindennapok joga úgy „fejlődött”, hogy tulajdonképpen
lényeges vonásaiban ugyanaz a jog maradt, mint kialakulása, a XII táblás
törvények idején. A római jog ókori történetével foglalkozó munkák talán
leggyakoribb jellemzőként éppen konzervativizmusát emelik ki, hangsúlyozva
azonban, hogy az ősi formákhoz ragaszkodás lassú, de állandó átalakulást, a
társadalmi elvárásokhoz való idomulást rejtett mindenkor magában. Már maguk a
XII táblás törvények is egy ilyen idomulást jeleznek, hiszen – a ma elfogadott
álláspont szerint – csak azokat a vitás kérdéseket rendezték, amelyeket a
szokások nem közvetítettek egyértelműen a közösség tagjai számára.
A törvény tartalmának rövid
bemutatása során Stein a legnagyobb újdonságot jelentő eljárásrend
bemutatásának szentel nagyobb hangsúlyt. Kiemeli, hogy a római jog még
legfejlettebb formájában is egy olyan közösség joga volt, amelynek viszonylag
kevés hivatalnoka volt, s ezért a jogélet nagy kezdeményező szerepet várt el a
felektől, a polgároktól. Az állam csak mintegy szolgáltatásként bocsátotta
apparátusát a vitába keveredett felek rendelkezésére. Ennek kifejeződése volt
maga a tradicionális, kettéosztott perrend, mely a jogi élet felett őrködő
magistratust nem terhelte a bizonyítás és a döntés nehéz és időigényes
feladatával, hanem csak az eljárás megindítását bízta rá, míg az időt rabló
feladatokat a közösség egy vagy több kiválasztott tagjára bízta. Ez a laikus
jogszolgáltatás is életre hívta azonban a maga szakértőit, akik a lassú
jogfejlődés letéteményesei lettek: eleinte a pontifex-testület tagjai, majd a
praetorok tanácsadói (consilium) és végül a kialakuló „jogászrend” tagjai
vitték véghez azokat az elővigyázatos reformokat, melyek végül egy fejlett
árucserére épülő világközösség mindennapjainak összeütközéseit rendezték. A
természetes ésszerűség, az emberrel veleszületett jog-(de nem igazság-)érzék,
más népek tapasztalatainak figyelembe vétele és végül, a principátus korában a
modern korokéhoz hasonlítható „tudományos” közélet, mind-mind hozzájárultak
ahhoz, hogy a római világbirodalmat jogállamként, egy bizonyos „standard
joggal” élő jogállamként definiálhatjuk. A magánélet jogviszonyai terén ugyanis
Rómában a legönkényesebb princepsek korában is a „jogállamiság” elvei
uralkodtak, megőrizve a tradíciókat, a magánszférának, a család belső életének
és az egymás közötti gazdasági kapcsolatok szabályainak sérthetetlenségét. Ezen
az alapon alakult ki a principátus korának joga, melyet a jogtörténészek –
fejlettsége miatt – „a klasszikus kor jogászjogának” neveznek. Ezen jogászjog
legfontosabb jellemzőjeként Stein a kontinuitást, a szakszerűséget, az
életközeliséget és az eltérő vélemények ütköztetésének szabadságát emeli ki.
Ezen fejezet legsikerültebb részét a klasszikus jogtudomány bemutatása képezi,
s különösen a két klasszikus kori „iskola” ellentéteinek felvázolása bravúros.
(Itt kell utalnunk arra, hogy a jogfejlődés bonyolult kérdéseit mennyire közel
lehet hozni a nem szakértők számára is. A példák, melyeket Stein felhoz, nagyon
élvezetesen mutatják, hogy a „száraz” jogi kérdések megvilágítása sem
feltétlenül unalmas. Persze példái könnyebb megértéséhez nem árt egy kis
előképzettség, de ez nem feltétlenül szükséges.
A római jog hanyatló
(posztklasszikus) korszakával kapcsolatosan igen szellemes Stein azon
megfigyelése, hogy a társadalmi viszonyok változásából eredő természetes
„vulgarizáció” mellett a jogi tudás jelentőségének csökkenése fordítottan volt
arányos a teológiai irodalom, a teológia, mint „tudomány” térnyerésével. A jogi
precizitás hanyatlása együtt járt a jogi irodalom eltűnésével, a jogélet
provincializálódásával, a jogegység, a „standard-jog” megszűnésével és a helyi
szokásjogok uralomra jutásával. Ez utóbbi egyik formájának tekinthető a keresztény
egyház saját jogának kezdődő kialakulása. A jogegység megszűnésének, a személyi
elv (ius personale) előtérbe kerülésének legnyilvánvalóbb példái a barbár
királyságok latin nyelvű jogösszeírásai. A Leges Romanae Barbarorum sorbavétele
egyúttal előkészít a további fejlődés nyomonkövetésére is. Az ókori fejezetet a
római jog további szerepe szempontjából döntő jelentőségű justinianusi
kodifikáció bemutatása zárja. Megismerkedhetünk a legfontosabb, az egyes
részmunkálatok keletkezésével kapcsolatos tényekkel és elméletekkel is. Bár
Justinianus (527–565) és munkatársai koruk és a már csak elveiben élő Birodalom
jövendő nemzedékei számára kívántak a különböző jogforrások összegyűjtésével
alkalmazható joganyagot létrehozni, mégis (a jogfelfogásbeli tradícióknak
megfelelően) a múltba nyúltak vissza, mint azt nem csak az összegyűjtött anyag,
hanem több esetben a gyűjtemények szerkezete is mutatja. A XII táblás törvények
nem csak szabályaikban képeztek támpontot ezer év múltával is, hanem
szerkezetileg visszaköszönnek a legfontosabb kodifikációs mű, a Digesta
(Pandectae) felépítésében. A gyűjtemény egy ezer éves megszakítatlan
hagyomány és fejlődés lenyomatát hordozta és egy újabb, csaknem ezer éves
hagyomány kezdetét képezte.
De előbb a „nyugalom” fél
millenniuma következett. A jogtörténetírás ugyanis a Justinianus kora és a
bolognai egyetem megszületése közötti időszakot hagyományosan a római jog
„Csipkerózsika-álmaként” értelmezi. Ha ez természetesen nem is igaz teljes
mértékben, mégis a korábbi „aktív” korszakot tekintve megfelel a valóságnak. A
korai középkor Európájában a szokásjog, a közösségi jogalkotás, a személyi elv
uralkodott. Elvileg a római jog, mint egy jogrend a sok közül, alkalmazható
lett volna, de korábbi általános érvényét elveszítette. A korabeli
jogösszeírásokban, melyeket jogászok végeztek természetesen, fel-fel tűnnek az
évszázados jogelvek (a büntető- , a család- és az eljárásjogban), de éppen a
legfejlettebb jogterületek, a tulajdon- és szerződési jog voltak azok, amelyek
– nem lévén igazán szükség rájuk – ezen jogkönyvekből kimaradtak. Stein
példákat hoz fel a római jog nyomaira, a justinianusi kodifikáció egyes
részeinek felbukkanására és ismeretére, valamint a szabályok félreértésére.
Leginkább az itáliai kereskedők viszonyait rendező szabályokban éltek tovább a
fejlett római szabályok. A római jog hagyományainak legfontosabb őrzője az
egyház volt („Ecclesia vivit lege Romana”), amely saját
szabálygyűjteményeibe átvette a legfontosabb alapelveket és a római jognak,
„mint az ókori műveltség részének” bizonyos ismeretét szétvitte szerte
Európában. Bár a Nagy Károly korában újjászülető Birodalom kapitulare-jogában –
amit Stein az (első) európai egyetemes jognak (ius commune) nevez – a
római jognak viszonylag kevés szerep jutott, az egyház hatalmát ellensúlyozó világi hatalom
megjelenése mégis nagy szerepet kapott a római jog újjáéledésében. A X–XI.
században az egyre inkább szembeforduló két hatalom képviselői a jog területén
is folytatott csatározásaikban egyre gyakrabban fordultak álláspontjuk
alátámasztása érdekében a római jog forrásaihoz. Az egyetemes tudáskincsként
felfedezett római joghoz fordulás mindkét fél számára azt az érzést erősítette,
hogy a hatalmi harc maga is egyetemes problémája az emberiségnek. A császári
párt, amelynek az addig ismert római jogi források is inkább a kezére
játszottak, jelentős fegyvert kapott a justinianusi Digesta, vagyis a
kodifikáció legcizelláltabb részének újrafelfedezésével. A bonyolult magánjogi
szabályok mellett ugyanis ez a gyűjtemény olyan elveket is tartalmazott,
melyekre nagyszerűen fel lehetett építeni a császári hatalom elsőbbségét
hirdető elméleteket.
A Digesta felfedezése
és tudományos vizsgálatok tárgyává válása – bár Stein ezt a toposzt nem
használja – a jogtudomány „reneszánszát” eredményezte és ugyanakkor a „második
aktív ezer év” kezdetét jelentette. A jogtudomány megjelenése az egyetemi
katedrákon és a tudományok általános rendszerében vetette fel először a
mindmáig aktuális kérdést: hogyan viszonyul egymáshoz a jogtudomány és a gyakorlati
jogélet. Irnerius, az elsőnek tartott bolognai jogtanár korában szakadt el
egymástól az elmélet és a praxis. Az első jogászprofesszor-nemzedékek
(glosszátorok) által szentként tisztelt justinianusi szövegek feldolgozása,
megismerése egy sajátos módszer, a glosszálás segítségével kezdődött el.
Felfogásuk szerint a szövegek megértése az elsődleges, és ez azért fontos, mert
a szövegben minden elgondolható jogi probléma megoldása megtalálható. A világi
jog tudományával foglalkozó legisták mellé idővel felzárkóztak az egyház jogot
oktató és művelő kanonisták, akik átvették a világi jog vizsgálati módszereit,
s a késő középkor folyamán a két tudományág (ius utrumque) kapcsolata
egyre szorosabbá vált. A két, sokáig különálló, önállóan zárt rendszert alkotó
jogrendet ugyanazokban az egyetemi városokban oktatták, eleinte két külön
egyetemen, majd ugyanazon universitas két „szakaként”. Az egyetemek
európai elterjedésében nem kis szerepe volt a jogtudománnyal való foglalkozás
korabeli divatjának. A hosszú tanulási idő ellenére tömegek hallgatták előbb
Itáliában, majd Európa szerte a jogászprofesszorok előadásait. Stein rámutat,
hogy míg Itáliában inkább laikus volt a hallgatók többsége, addig máshol a
klerikusok túlsúlya volt jellemző. A késő középkor századaira ennek ellenére
kialakult egy egységesen képzett európai jogtudó réteg, melynek tagjai
elsősorban a legisták és kanonisták által közösen kialakított és fokról fokra a
bíróságokon is alkalmazott írásbeli perekben hivatásos jogászként léphettek
fel. A római jog nem utolsósorban ezen egységes tudás révén egyre inkább egyetemes
joggá vált, annak ellenére, hogy nem volt a középkorban olyan bíróság, amely
kizárólag római jogot alkalmazott volna. De tekintélyénél (császári háttér) és
technikai fejlettségénél fogva „a jog általános érvényű nyelvtanává” vált.
Ennek nem tudtak határt szabni azon – Stein által bravúrosan ismertetett –
elméletek sem, melyek a helyi szokásjog illetve az egyes államok törvényi joga
és az „egyetemes” római-kánoni jog (ius commune) viszonyát általában a
speciális jogok javára döntötték el.
A római jog a középkor végén
fogalmakat és rendszert adott, eszméket biztosított a politikai gondolkodáshoz
és legitimációs eszközül is szolgált Európa jogászai számára. Ezen hatást csak
fokozta a középkori jogászok második nagy nemzedékének (a kommentátoroknak)
törekvése, mely egyre inkább a mindennapok jogélete felé mozdította el a
tudományos gondolkodást. A római jog az igazság forrásából az alkalmazható
normák tárházává kezdett válni. A tudomány és a jogélet közeledését hosszú
távon a humanista jogtudomány ezzel ellentétes álláspontja sem tudta
megakadályozni. A XV–XVI. század magukat humanistának valló professzorai
támadást indítottak a hagyományos jogtudománnyal szemben. Támadták a korábbi
jogászokat amiatt, hogy romlott szövegű forrásokat használnak, nem elegáns az a
latin, amin írnak. A humanisták elsődleges feladatuknak az ókori szövegek
tisztaságának helyreállítását tekintették. Ugyanakkor történetiségében
vizsgálták a forrásokat. Rájöttek arra, hogy a justinianusi forrásokban több
korszak szövegrétege rakódott egymásra és hagyományozódott az utókorra. A
forrásokat csupán történeti forrásnak tekintették, s korántsem olyan
jogforrásnak, amely koruk viszonyaira alkalmazható, s főleg nem egyetemes
érvénnyel. Ezen álláspont elősegítette az egyes országok jogforrásainak az
írásba foglalását és összegyűjtését, ami Európa szinte valamennyi országában
megfigyelhető volt ebben a korban. (Talán nem eretnekség a mi Tripartitumunk
születésénél ezt a szempontot is állandóan szem előtt tartani). A jogösszeírási
munkálatok során olyan általános jogelvek kerültek napvilágra, melyek mindenütt
ismertek voltak, s melyek egyes humanisták szerint hatályukban előzték a római
jog szabályait. A humanisták utolsóként kiemelendő törekvése az volt, hogy a
joganyagnak racionális rendszert adjanak. Ez a gondolat évszázadokig
foglalkoztatta még a tudományt s a források kritikai kiadása mellett az
„elegáns” jogtudomány (mos gallicus) másik maradandó nyomát jelenti.
Egyébként – mint Stein kissé egyszerűsítve megállapítja – a humanizmusnak alig
volt kimutatható hatása a joggyakorlatra.
Ugyanis a régi jogtudomány
(mos italicus) hívei, akik a joggyakorlatnak is egyre inkább részeseivé és
alakítóivá váltak a lassan körvonalazódó nemzettállamokban és
fejedelemségekben, bizonyos értelemben ellentámadásba mentek át. Ennek
legfontosabb eszköze a communis opinio doctorum fogalmának kidolgozása
lett. Ezen felfogás szerint a jelentős jogtudósok egy-egy kérdésben kifejtett
egybehangzó véleménye a szokásjog erejével bírt, sőt tulajdonképpen a Corpus
Iuris Civilis szövegénél is nagyobb jelentőségre tett szert. Ebben a szellemi
környezetben ment végbe a Német Birodalomban a római jog ún. recepciója is,
amely hosszú folyamat volt ugyan, de – a német területi hivatalnok-államok
kialakulásának elengedhetetlen velejárójaként – egyetlen törvényhozási
aktusban, a Birodalmi Kamarai Bíróság rendtartásának megszületésében (1495)
manifesztálódott. A római jog forrásainak és az ahhoz született irodalomnak a
kötelező (igaz névlegesen másodlagos) figyelembe vétele a Birodalom legfelső
bíróságán, és a tanult jogászok szerepének növekedése a különböző szintű
bíróságokon szinte egyedülálló jelentőséget biztosított a római anyagi jogi
szabályoknak a német területeken. (Megjegyzendő, hogy a császár személyén kívül
talán a Kamarai Bíróság volt az egyetlen összbirodalmi intézmény amelyben a
birodalmi egység megjelent.) Európa más országaiban inkább csak a közös
római-kánonjogi perrend került elfogadásra, az anyagi jogot azonban a
több-kevesebb tudományos rostán átdolgozott nemzeti szokásjog vagy törvényi jog
jelentette. A német területeken a XVI. század második felében elkezdték
gyűjteni a bírósági döntvényeket, melyek aztán precedensekként visszakerültek
a joggyakorlatba. Sajátos bírói szokásjog jött létre, mely sajátos keverékét
képezte a római jognak és a helyi szokásjogoknak és hamarosan az egyetemi
katedrákról is oktatták (usus modernus pandectarum). A római jog ezen új
tudományával párhuzamosan – folytonosan a római jog által kínált „készletekre”
támaszkodva – jelentek meg olyan új tudományágak, mint a nemzetközi jog (ius
gentium) valamint a természetjog (ius naturale), melynek vezető
műhelyeivé a németalföldi egyetemek váltak. Grotius pl., aki tagadta a római
jog hatását természetjogi alapon kidolgozott nemzetközi jogi elveire,
megoldásaihoz szinte kizárólag a római jogból hozott példákat. Általa és az
elkövetkező nemzedékek holland jogászprofesszorainak tevékenysége nyomán a
római jog a protestáns európai kultúra részévé vált. Ezen tény kiemelése
nagyszerű alátámasztást kap Steinnek a németalföldi jogtudománnyal kapcsolatos
fejtegetéseiben.
A ius commune, a római
jog jelentőségének átértékelődése a természetjog XVIII. századi fénykorával
kezdődött. A morálfilozófia szintjére emelt természetjogi gondolat, a
keresztény alapelvekből matematikailag levezethető helyes jogrendszer
eszméjének térnyerése a kor vezető filozófusait és jogtudósait a római jog
szükségtelenségének gondolatával fertőzte meg. A római jog csak fogalomkészletet
szállított a jogintézményeket új rendszerbe foglaló természetjogászoknak. A
kodifikáció, a modern (és örökérvényű) jog megteremtésének a gondolata
találkozott a nemzeti jog elsődlegességét hirdetők véleményével, akik jelentős
megerősítést kaptak a római joggal szembeni tartózkodásukban Montesquieu „A
törvények szelleméről” című munkájától, amelyben a római jog, mint egy letűnt
kor jogrendszere jelent meg. Ennek ellenére az első természetjogi kodifikációk
több kevesebb mértékben, elsősorban vagyonjogi szabályaikban nem nélkülözhették
a ius commune tudományának és gyakorlatának eredményeit. A Code
Civilben például egyértelműen túlsúlyban vannak a római jogra támaszkodó
szabályok. Ezen – elméletben tagadott, de annál erősebben érzékelhető –
remineszcenciák ellenére, a XVIIl. század végének római joggal kapcsolatos
felfogása azt sugallta, hogy a kodifikációk megjelenésével a római jog szerepe
megszűnt az európai jogtudományban. Még ott is, ahol nem jöttek létre
kodifikációk a római jog jelentéktelen egyetemi tantárgyként való lassú
elsorvadását jósolták. De éppen egyes tudósok kodifikáció-ellenessége volt az
néhány német egyetemen, amely a római jogot megmentette a lassú kimúlástól. A
római jog története ugyanis azt sugallta egyeseknek, hogy a jogfejlődés legfontosabb
alapja éppenséggel nem a törvényhozás, a kodifikáció, hanem a jogászok között
megvalósuló tudományos vita. S ezen tudományos vita kiindulópontja nem lehet
más, mint a római jog forrásainak újra és újra kinyitott kincsesládája. Hugo és
Savigny valamint a munkásságukból kinövő német pandektisztika természetesen
szintén saját koruk problémáira kereste a választ. Az az „új humanizmus” – a
római klasszikus jog kutatásának az előtérbe kerülése –, ami tevékenységükben
megjelent, jóval gyümölcsözőbb volt azonban, mint évszázadokkal korábban. A
klasszikus jogból leszűrt alapelvek alkalmazást nyertek a XIX. század szociális
problémáinak megoldásában, a pozitív jog tudománya és alakítása a klasszikus
jog alapjáról vett újra és újra lendületet és egy rendkívül modern jogtudomány
kialakításához járult hozzá, amelyben korunk kontinentális jogtudománya is
gyökerezik. A XIX. századdal foglalkozó fejezet is nagyon érdekes, de már
rövidsége miatt sem érheti el a korábbiak színvonalát. Bár a példák itt is
nagyszerűek, mégis az elnagyoltság érzése ragadja meg az olvasót. S talán ennél
is nagyobb hiányt mutat a XX. század bemutatása. A néhány oldal csak a
legvázlatosabban említi az utolsó száz év tudományos irányzatait és néhány
sorban, állásfoglalás nélkül a fentebb, a bevezetőben említett vitát a római
jog, s általában a jogtörténet szerepével kapcsolatban.
S éppen ezért végkicsengésében
egy kicsit csalódás ez a nagyszerű könyvecske a római jog mai oktatója számára,
aki munkája hasznosságában újra és újra megerősítést szeretne kapni egy újabb
korszakhatáron. A tudományos viták azt jelzik ugyanis, hogy a következő évek
döntik majd el, hasznos lesz-e továbbra is egy jogász számára a római jog
tanulása és tanulmányozása, vagy csak egy antikvárius érdeklődésű szűk réteg leli
majd örömét harmadfél évezred tudáskincsében. Stein – mint említettük –
tartózkodó marad, nem védelmezi kimondottan azt a tudásanyagot, melynek
oktatására és kutatására csaknem ötven évet szánt. A könyv maga apológia.
S mindamellett nagyszerűen
megírt, könnyen emészthető, joghallgatóknak kifejezetten ajánlható. Annak
ellenére, hogy Ruszoly József (Európa jogtörténete) valamint Hamza Gábor és
Földi András új római jogi tankönyve magyar nyelven is elérhetővé teszik a
római jog európai történetének legfontosabb fejezeteit, nem volna haszon
nélküli a könyv lefordítása. S a fordítás kicsit talán nálunk is
hozzájárulhatna, hogy a jövőben a római jogra ne a „rendes ütemterv szerinti”
nyugalom évszázadai köszöntsenek.
Peter G. Stein: Römisches Recht und Europa. Die Geschichte einer Rechtskultur. (A római jog és Európa. Egy jogkultúra története) Europäische Geschichte. Frankfurt am Main: Fischer, 1996. 224. o.
Szabó Béla