Klió 1997/3.
6. évfolyam
A zsidók élete Ausztriában
Ephraim Kishon (Hoffman Ferenc) a Volt szerencsém című könyvében nagy szeretettel emlékezett meg Friedrich Torberg (1904–1979) író és műfordítóról. Torberg, mint népének annyi más fia, Prágában született, onnan hozta kitűnő német tudását. Emigránsként élt az Egyesült Államokban. Bécsben van eltemetve. A szomszéd síremlék Arthur Schnitzler (1861–1931) híres íróé a bécsi Centralfriedhofban.
Mindez a Jüdisches Leben in
Österreich-ben olvasható. Akötet a jelenből kiindulva járja körül egy
fennmaradásáért küszködő kisebbség egész múltját.
Van egy általános rész a
Keserű tapasztalatoktól az egészséges önbizalomig címmel, amely a számok
nyelvén érvel: 1938 előtt 185 250 zsidó élt Ausztriában. 1939-ben 66 000-en
voltak, 1947-ben 8552 volt a számuk. Körülbelül 7O ezren pusztultak el.
Az Izraeli Vallási Egyesület
7137 bejegyzett tagot számlál, 51 százalékuk 50 év alatti. Mintegy 5000 zsidó
él az országban, akik nem tagjai az IVE-nek.
„Ha nem vagyok önérzetes,
attól még zsidó maradok, akkor már inkább meghagyom az önérzetemet” mondta a
már említett Friedrich Torberg.
A hivatalos Ausztria jogilag
szabályozott, gondosan megfogalmazott törvénycikkelyekkel bünteti az
antiszemitizmust, a fajgyűlöletet, az izgatás összes fajtáját, de azok is
börtönt kapnak, akik ilyen személyekkel kerülnek kapcsolatba.
A fővárosról szóló fejezetben
térnek ki a szerkesztők a zsidóellenesség gyászos történetére.
A bécsi zsidóság köréből
903-ból van az első feljegyzés, egy zsidó kereskedőről; 1190-ben írnak az első
név szerint említett zsidóról, bizonyos Schlomoról, akinek az volt a feladata,
hogy ezüstből pénzt verjen. 1196-ból van tudósítás az első pogromról is,
amelyben a nevezett Schlomot megölték.
Ha valaki végigolvassa a
kihasználás, a zsidók pénzének felhasználása, a megalázó megkülönböztetések, a
politikai számításból szított pogromok krónikáját, világos, hogy csak az
antiszemitizmus fokában tértek el egymástól az egyes időszakok. Az első gettót
1625 és 1670 között létesítették. A Tábor utca, a Görbe fa utca
(Krummbaumgasse), a Nagy Hajó, a Kisgyöngy, a Lipót és Malz utcák által
határolt területen. Hivatalosan azért, hogy a város többi lakosától megvédjék a
zsidókat. A gettóban 120 ház állott, 2000 ember lakott bennük. Az első rabbit
Lipman Hellernek hívták.
Híres antiszemita volt
(sajnos) Mária Terézia császárnő, aki arra törekedett, hogy az izraelitákat
kiűzze, illetve megakadályozza, hogy Csehországból a szomszéd országba
települjenek át. A „megtűrt zsidók” (tolerierte Juden) számát 100-ban
állapították meg. A zsinagógát Bécsben 1826-ban emelték. 1848 márciusában a
Landhausban az első, a forradalom kitörésére jelt adó beszédet Adolf Fischof
zsidó orvos tartotta. Ferenc József császár 1849-ben audiencián fogadta a zsidó
közösség képviselőit. Joseph S. Bloch személyében lehet hallani az első zsidó
tanácsosról 1896-ban. Teodor Herzl 1896-ban írt a zsidó államról első ízben. Az
első világháború után megerősödött az antiszemitizmus.
Mindez eltörpült az ún.
Kristályéjszaka pogromja mellett. Mi volt a Kristályéjszaka? Ernst von Rathot,
a párizsi német nagykövetség titkárát 1938-ban megölték. A merénylő lengyel
zsidó, Herschel Grynspann volt. Két nap múlva (november 9-én) felgyújtották és
lerombolták a zsinagógákat, kifosztották a zsidó üzleteket. Az akciót Kristallnacht-nak
nevezték, mert a szétzúzott üveg elborította az utcákat és kristályként
csillogott.
Ez az akció ürügy és kezdet
volt az Endlösung-ra, amelynek végén 6 millió áldozat van. A hagyományos héber
időszámítás mellett „a Kristályéjszaka előtt vagy után” is pontos cezúra.
Bármennyire is igyekeznek ezek a többnyire kis közösségek, támogatják is őket,
töredékei annak a népnek, amely azelőtt élt itt. Vagy lehet hogy mégis rossz az
osztrákok lelkiismerete?
Húsz évvel a Monarchia
megdöntése után náci tartomány lett Ausztria, Bécs vidéki város. A korabeli
filmhíradók láttán a becsületes embereket kényelmetlen szorongás fogja el a
Heldenplatzon „Heil”-ező tömeget látva. Ezt ünnepelték?
A könyv második része a
tartományokkal foglalkozik. Alsó-Ausztriában múzeum lett az egykori
zsinagógából. Linzben (Felső-Ausztria) az imaház teljesen modern, alig
emlékeztet templomra. Mindez nem lenne feltűnő, ha nem lett volna ebben a
városban diák Braunau an Innből bizonyos Adolf Hitler...
Salzburg tartomány azonos nevű
fővárosa a híres-neves ünnepi játékokkal. Itt élt és alkotott Jakob Wasserman,
Emil Ludwig, Franz Werfel, Arthur Schitzler és a színházi élet sok más
kiválósága. Max Reinhardt alapította az ünnepi játékokat, és a legnagyobb
támogatója volt Hugo von Hofmanstahlnak (1874–1929). Az író dédnagyapja
Prágából költözött Bécsbe. A Jederman (Akárki) című darabja azóta állandóan
műsoron van. (Manapság Salzburgban mindössze 161 izraelitát tartanak számon.)
Tirol székhelyén,
Innsbruckban, ugyanúgy mint az akkori Ausztria más városaiban, az akkori SS, a
Gestapo meggyilkolta a zsidó közösség vezetőit. Voralberg székhelyén,
Bregenzben is ugyanez volt a helyzet, csak itt nincs már zsinagóga sem, a
helyén tűzoltóállomás van... A temető műemlékvédelem alatt áll, külön múzeum is
van.
Karintia székhelyén,
Klagenfurtban 15 zsidó van öszesen. Grazban (Steinmark) és Burgenland
fővárosában Eisenstadtban inkább a nevezetes emberek emlékét őzik.
Szomorú nevezetesség a
Pfeilkreuzlern (nyilasok) garázdálkodása Günsben és Steinamangerben, azaz Kőszegen,
Szombathelyen.
Valódi nagyság viszont az
Eisenstadtból származó Frederich Austerlitz (1899–1987), aki Fred Astaire néven
lett világhírű.
A még meglévő imahelyek inkább
múzeumok.
Végül a sajtó. A Die Gemeinde
(A hitközség), az Újvilág, a Zsidó Visszhang és mások nem többek (gyenge)
életjelénél. A könyvet az irodalmi jegyzék zárja.
Jüdisches Leben in Österreich (A zsidók élete Ausztriában) Bundespressedienst, Wien, 1994. 1–116. p.
Rozsnyai Jenő