Klió 1997/3.
6. évfolyam
Nyugat-Afrika partvidékének építészete
Az Előszóban J. Soulillou vázolja a témát: a XV. század
végétől az 1950–1960-as évekig tartó időszakbanb Nyugat-Afrikai partvidékén
egymás mellett, illetve egymás után létezett építészeti modellek és formák
történetének feltérképezése.
E korszak és e vidék
építészetére a következő kultúrák hatottak: 1) közvetlen európai (azon belül
portugál, holland, francia, angol és dán); 2) brazil közvetítéssel közvetett
európai (a Brazíliában felszabadult és Afrikába hazatelepedett négerek révén);
3) keleti és észak-afrikai (elsősorban az Iszlám révén); 4) belső-afrikai
(főleg Libériából és Togóból eredő) kultúrák.
A gyarmati építkezések közös
jellemzője – többek között – az, hogy nemigen kedvelik sem a gyarmatosítást
elszenvedett országok, amelyek számára kellemetlen múltat elevenít föl, sem az
építészek, akik mindebben az építkezési kultúrában egy bürokratikus rendszer
standardizáló törekvését látják. E könyv arra törekszik, hogy lerombolja a
gyarmati építkezésekről kialakított képet, s felhívja a figyelmet a
„mikroformációk”-ra, amelyek a nagy egységeken belül léteztek-léteznek.
A gyarmati építkezésekre
vonatkozó előírásokat, direktívákat Afrikában nem a környezettel való
harmonikus együttműködés jellemezte, hanem a földrész és annak természeti
kincsei fölötti ellenőrzés óhaja. A vidék felfedezése, megismerése az első
időkben a portugálok érdeme volt, akik a belső területek lakóival,
királyságaival is kapcsolatba kerültek. Beszámolóiknak azonban két dolog is
határt szabott: egyrészt nemigen voltak képesek a sajátjuktól nagy mértékben eltérő
civilizációkról és kultúrákról elfogulatlan képet festeni, másrészt a kontinens
belső területei még a XIX. században is ismeretlenek maradtak. Az arany iránti
keresletet Amerika felfedezése után a rabszolgák iránti kereslet váltotta föl,
annak különböző lebonyolítási formáival. Ez utóbbi, virágkorában, az afrikai
népesség számára is jövedelmező forrást jelentett.
A rabszolgakereskedelmet a
törvényes kereskedés váltotta föl; amelyben a rabszolgaárut a földimogyoró- és
a pálmaolaj-export helyettesítette. Mindez a változás tulajdonképpen már az
igazi gyarmatosító politika ideológiájának és gyakorlatának megjelenésével
esett egybe. Ennek során „kereskedők, misszionáriusok és felfedezők nyitották
meg az utat; őket a katonák és a hivatalnokok követték – időnként megelőzték
őket”: mindegyikük a maga elképzelése szerint próbálta a városi fejlődést
megvalósítani! A függetlenség elnyerése azután újból alapjaiban változtatta meg
a fejlődés menetét Fekete-Afrikában.
* * *
Az
egyes fejezetek szerzői bemutatják a szenegáli „comptoir”-okat, azaz
kereskedelmi telepeket (Rufisque-ben, Gorée-ban, Saint-Louis-ban),
amelyek fejlődése a kereskedelem sikerétől vagy sikertelenségétől függött.
Ekkoriban még a kereskedők diktáltak a hivatalnokoknak; a francia állam csak a
XIX. század első évtizedeiben kezd majd komolyabban érdeklődni e területek
iránt. Szó esik az urbanizáció keretén belül végrehajtott városrendezésekről, a
parcellázásokról, a parcellák tulajdonosainak kötelességeiről.
A
XIX. században különböző intézmények szolgálták az európaiak életét: erődök,
vallási intézmények (katolikus templom és mohamedán mecset építése);
közigazgatási intézmények (Kormányzói Palota, Igazságügyi Palota, kórház).
Ugyancsak a XIX. század második felében Szenegál már igazi francia gyarmati központ,
ahol a nagyobb francia – főleg bordeaux-i – kereskedőcégek vetették meg
lábukat. Faidherbe pedig erőszakkal tisztítja meg a terepet a bennszülöttek
szalmakunyhóitól. Mindezek ellenére az utazók egy gyászos hangulatú városról
(Saint-Louis) számolnak be, ahol pusztítanak a járványok. A gyarmatosító
franciák asszimilációs tevékenysége egészen a XX. század elejéig főleg a két –
afrikai és európai – közösség elkülönítését célozta.
* * *
Az
országok szerinti bemutatást Gambiávak kezdődik. Ideális kereskedelmi
központ szerepét idővel elveszti, kis városai úgyszintén, különösen az angol
gyarmat fővárosának szánt Bathurst (ma Banjul) felépülése után. Ráadásul az
ország, minden keresztény hittérítő próbálkozás ellenére, muzulmán maradt.
Guinea
sem különösebben érdekes
erődítményeket, sem régi városokat nem tud fölmutatni, hiszen itt csak az
1880-as évektől kezdett kibontakozni jellegzetes gyarmati építkezés, amelyben
fontos szerepet kapott a vegetáció. Conakry azért érdekes város, mert
gyakorlatilag a semmiből nőtt ki. Sok gyarmati épületet leromboltak, hogy ezzel
is kitöröljék a gyarmatosítás emlékét.
Elefántcsontparton
csak a XIX. század elején kezdett
felvirágozni a partmenti kereskedelem, hála a pálmaolajnak. A leendő gyarmati
városok kialakulásához a kezdő lökést a kereskedelem és a közigazgatás
megjelenése-megtelepedése adta. A XIX. század második felének építészeti
stílusára jelentős példa az elmirai Fehér Ház. A 30-as évek előtti gyarmati
városok igazi arculatát Grand-Bassam, Grand-Lahou, Bingerville őrizték
meg. A 20-as évektől már főleg Abidjanban folynak építkezések.
A
Szaharától délre Ghana dicsekedhet a leghosszabb európai építkezési
periódussal (kb. a XV. századtól). Az európai építkezések hatássaI voltak a
helyi, tradicionális architektúrára is. Az Aranyparton Elmina igyekezett
először igazi építészeti stílust kialakítani, Accra pedig a XIX. század
közepétől vált fontos kereskedelmi központtá. A modern infrastruktúra kiépítése
1900 és 1910 között történt meg. A függetlenség kivívása után óriási fejlődés
ment végbe a ghanai városépítkezésben, amelynek eredményeképpen a modern
nagyvárosok fejlődési rendellenességei is megjelentek (túlnépesedés,
központokban közlekedési káosz stb.).
Togóban a XX. század első évtizedében Lomé gazdasági
főváros rangra emelkedett; a német gyarmatosítást az angolok és a franciák
uralma követte ezen a „mintagyarmaton”. A francia urbanisztikai politika pedig
megelégedett részben a németek terveinek átvételével; a szerző szerint a
franciák építészeti tevékenysége nem volt meghatározó.
Beninben Uidah várost ismerhetjük meg
részletesebben: nevét a trianguláris kereskedelem tette ismertté; ezen a
partvidéken az egyetlen város, amely a „gyarmatosítást megelőző
rabszolgakereskedelem építészetének emlékeit őrzi.” Riválisa volt Porto-Novo,
ahol külön említést érdemelnek a magánrezidenciák. Ebben a városban is
virágzott a rabszolgakereskedelem. A nagymecset az iszlám kivételes hatásáról
tanúskodik e városban. Az igazi gyarmati város azonban Cotonou lett;
igaz, építészetileg nem mutat föl különleges esztétikai értékeket.
Nigériában Lagos már a XVIII. század végén fontos
szerepet töltött be, hála az egyik helyi király (oba) politikájának. Említésre
méltó a hajózás történetének alakulása Nigéria parti vizein. Igen jelentős volt
az angol misszionáriusok templom- és iskolaépítési tevékenysége: ezek az
intézmények segítették a rabszolgák felszabadítását. Az építészetben egészen
1960-ig jelentős hatása volt az ún. „brazil” stílusnak, amelyet a Brazíliából
hazatelepedett afrikaiak honosítottak meg. Másik érdekes település Calabar:
itt is virágzott a rabszolgakereskedelem.
Kamerun a XIX. század közepéig kevés építészeti érdekességet
mutat: ekkor kezdtek az európaiak letelepedni a vidéken. Jellegzetes „építmény”
volt a leszerelt, folyón horgonyzó öreg hajó, amelyen a rabszolgakereskedő élt;
a szárazföldön ennek a hajó-lakásnak a „factorerie”, azaz a kereskedelmi ügynök
„hivatala” felelt meg. Mindezekkel éles kontrasztban állt a baptista hittérítők
építészete az 1845-ös évektől. Az igazi változás a XIX. század vége felé indult
meg, amikor rövid néhány év alatt hozták létre egy, „a kor szintjének megfelelő
ipari állam közigazgatási apparátusát”; a tervek Berlinből érkeztek ide! A
francia mandátum alatt jelent meg egyfajta modern, európainak nevezhető stílus,
amelyet a szerző „1930-as stílus”-nak nevez. Részletesebben megismerkedhetünk Jeun
Dorian építész városrendezői tervével, amelyben ötféle városi övezetet
jelölt meg: lakó és kereskedelmi; lakó és kézműves; helyi tradíciókon alapuló
épületek; ipari, illetve kikötői övezet.
A tanulmányozott területeken –
szinte kivétel nélkül – az 1940-es, 1950-es évektől új építőanyagok, építészeti
eljárások és megoldások jelentek meg, közöttük a vasbeton. A legnagyobb
városokban felhúzták az első felhőkarcolókat, a lakosság megismerkedhetett a
légkondicionálással. A szakmai körök egyre többször fordultak neves hazai és
külföldi építészekhez, városrendezőkhöz – néhányuk tevékenységével
részletesebben is megismerkedhetünk.
* * *
A könyv szerzői minden esetben
vázolják az adott ország, vidék történelmét, társadalmi rétegződését,
fejlődését, egészen az elmúlt évtizedekig. Végigvezetnek bennünket az érintett
városok, települések érdekesebb, jellegzetes épületei előtt, amelyeket
kívülről-belülről bemutatnak. Megismerkedhetünk kormányzói palotákkal,
iskolákkal, kórházakkal, kereskedelmi központokkal, magánházakkal, gazdag és
szegény emberek építkezési szokásaival, gyakran a hagyományos építkezés
jellegzetességeivel is. A kimondottan építészeti bemutatást az épületek társadalmi
életben betöltött szerepének vázolása is követi (pl. iskolák esetében).
A szöveget rengeteg
fehér-fekete és színes illusztráció (épületek és városok alaprajzai, térképek,
épületek fényképei stb.) egészíti ki, amelyek mindvégig szorosan követik a
leírtakat. A szövegközti szakirodalmi hivatkozásokat a kötet végén válogatott
bibliográfia egészíti ki. Sajnos, nincs név- és tárgymutató, így az ilyen
adatok, hivatkozások visszakeresése meglehetősen bonyolult.
A könyv mindazokat
érdekelheti, akik e vidék és e kor történelmével, kultúráival, építészetével,
magával a gyarmatosítással, a különböző – jelen esetben afrikai és Afrikán
kívüli – kultúrák találkozásával foglalkoznak.
* * *
Néhány szót még a szerzőkről:
a kötet igazgatója-főszerkesztője Jacques Soulillou, a filozófia
doktora, több évet töltött „terepen”, azaz Afrikában; Fr. Doutreuwe építész;
O. Goerg a jelenkori történelemtudományok docense; L.-M. C. Gnacadja építész;
A. D. C. Hyland építész, egyetemi oktató; Th. Lulle
építész-várostervező; A. Sinou építész-várostervező; A.
Vaughan-Richards a trópusi építkezése szakértője.
Jacques Soulillou (szerk.): Rives coloniales. Architectures de
Saint-Louis ŕ Douala. (Gyarmati partok. Építészet Saint-Louis-tól Dualáig.)
Parenthčse, Marseille – ORSTOM, Párizs, 1993. 316 o.
Kun Tibor