Klió 1997/3.
6. évfolyam
A XIX–XX. századi gyarmatosítás
Pierre Guillaume, a bordeaux-i Michel de Montaigne Egyetem modern kori történelem professzora, ebben a könyvében a gyarmatosítás XIX–XX. századi világtörténelmét dolgozta föl. Célja az volt, hogy bemutassa, mi vezette a gyarmatosításban részt vett államokat és embereket, milyen célokat követtek, és e célokat hogyan próbálták megvalósítani. Elismeri: „A gyarmatosítás a modern népek nagy kalandja volt”; nem minden esetben lehet rámondani az imperialista jelzőt, de az igaz, csak ritkán tekintette egyedüli céljának valamilyen eszme terjesztését, hirdetését.
Könyve elején megállapítja: 1815-ben
– a szerző ezzel a dátummal indítja kutatásait – Anglia volt a világ
tengereinek és gyarmatainak ura, a többi európai hatalom gyakorlatilag csak
abból részesült, amit Anglia „viszonylagos nagylelkűsége” átengedett nekik. Franciaország,
Hollandia és Spanyolország csak töredékét mondhatta magáénak régi,
tengerentúli területeinek. A létező gyarmatok elsősorban gazdasági fontosságuk
miatt voltak érdekesek gazdáik számára. Ezt a gyarmatpolitikát a liberálisok
kritizálták, mondván, a gyarmatok magukhoz szívják az anyaországok tőkéjét,
így ez utóbbiak nagy mértékben függővé válnak az előbbiektől. Különösen erősen
bírálják a rabszolgakereskedelmet, aminek végül is a – különböző időpontokban
végbement – abolíció vetett véget. Ebben, a szerző szerint, az angol és
a protestáns humanitárius lelkiismeret is nagy szerepet játszott.
Ausztrália, Kanada, India
angol gyarmatosításával szemben a franciák gyarmatosító politikája
kevésbé volt dinamikus, mivel a francia állam csak 1815 után kezdett
komolyabban érdeklődni a gyarmatok iránt. De Franciaország, bár a II.
Császárság idején minden tengeren jelen volt, mégsem tudott igazából versengeni
Angliával: ennek oka a kereskedelmi és a bankrendszer „középszerűségében”
keresendő.
A XIX. század vége és a XX.
század eleje a „gyarmati imperializmus aranykora”. Az európai gyarmatosítók meg
voltak győződve arról, hogy a világ minden részébe ők viszik a haladást.
Ugyanakkor a következő dilemma előtt is álltak: együttesen próbálják
felsőbbrendűségüket bizonyítani, vagy külön-külön, önálló nemzetekként? A
létrejövő új nemzetközi jog pedig elsősorban a gyarmatosítók egymás
közti vitáinak rendezésével, mintsem a gyarmatosítottak önrendelkezési jogaival
foglalkozott. A gyarmati reflexiót olyan korabeli meggondolások vezették, mint
a tudományos eredmények gyors elterjedése, a gazdasági és pénzügyi érdekek
előtérbe kerülése, politikai célok elérése.
A
gyarmatosítás menetében, megítélésében a következő események játszottak
szerepet: Az 1884–1885. évi berlini konferencia, ahol a gyarmatosításból
közös európai ügyet kívántak csinálni; 1914–1918: a világ felosztása
befejeződött; 1918. január 8: Wilson elnök üzenetének 5. pontja, amely
egyrészt elismerte a gyarmatosítás legitimitását, másrészt kimondta, hogy annak
mind a gyarmatosítók, mind a gyarmatosítottak érdekeit szolgálnia kell; 1931: a
párizsi gyarmati kiállítás; 1930-as évek: a Népszövetség ráirányította
a figyelmet a gyarmatosításra, s helyet adott a gyarmatosítottak véleményének
is.
A
gyarmatosítás és a misszionáriusi tevékenység mindig együtt járt, még ha időnként egyik megelőzte is
a másikat: lényeg, hogy mindkettő civilizátori tevékenységre hivatkozott. Itt
az angol protestáns egyházaké volt a vezető szerep, őket követte a katolikus
egyház. A misszionáriusok egyben voltak az új építői-terjesztői, és a
hagyományok rombolói. Az angol gyarmatbirodalom a protestáns, míg
a francia gyarmatbirodalom a katolikus egyház hatása alatt állt.
Általában a keresztény egyházak a dekolonizációban is fontos szerepet fognak
játszani.
A
szerző rámutat arra, hogy az európaiak gyarmatosító tevékenysége nem csak
a technikai eszközök, a gépek győzelmének eredménye: a gyarmatosítónak mint
embernek kegyetlen helyi nehézségekkel kellett az ismeretlen területeken
megbirkóznia. Ez a periódus sok hőst adott a világnak, akik életükkel fizettek
az ismeretlen feltárásáért. A felfedezők közül, akikről a szerző pl.
Fekete-Afrika kapcsán megemlékezik, emeljük ki mi is Caillié, Barth,
Livingstone és Stanley nevét: mindegyikük a felfedező különböző
típusát testesítette meg.
A
katonai hódítás – amelyben megint csak az angol hadsereg példáját
emeli ki a szerző – sok területen a relatív nyugalom és béke korszakát
jelentette, amelyet azért itt-ott időnként zavargások, lázadások, törzsi
villongások fenyegettek, zavartak meg.
A közigazgatásban
két szisztéma létezett: az asszimiláció, ami a gyarmatok és az
anyaország közötti eltérések megszüntetésére törekedett, valamint a társulás,
ami elismerte a fenti két entitás közötti különbségeket, és ezek alapján kívánt
közöttük kapcsolatokat kiépíteni. A gyarmati közigazgatás szereplőinek mind
felelősségük, mind pedig cselekvési szabadságuk nagyobb volt, mint az
anyaországban. Ennek a kivételes rendszernek a kifejeződése volt az „indigénat”,
amelynek értelmében a gyarmati kormányzónak a helyszínen joga és lehetősége
volt arra, hogy – egyrészt – ne alkalmazza az anyaország törvényeit,
másrészt arra, hogy adott esetekben saját belátása szerinti
törvénykezést alkalmazzon.
A gyarmatosítók humanitárius
tevékenységében újfent az angolok példamutató gyakorlatát láthatjuk,
akik olyan, a tradicionális erkölcsökkel szembeszegülő intézkedéseket is
foganatosítottak pl. Indiában, mint az özvegyek máglyán történő elégetésének
megakadályozása vagy a gyermekáldozatok elleni harc. Jelentős volt a
gyarmatosító akció a trópusi betegségek visszaszorításában. Sajnos, az is igaz,
hogy pl. a nők társadalmi helyzetének általános javításában nem sokat tudtak
elérni. A gyarmatosítók antihumánus tevékenységének egyik legdurvább
megnyilvánulási formája volt az afrikaiaknak a két világháborúba való bevonása;
L. S. Senghor nagyhatású – költői – elítélő állásfoglalását a szenegáli
lövészek ilyen irányú feláldozásáról sokan ismerhetik. Az orvosi ellátás
paradoxona pedig abban állt, hogy a bennszülött lakosság azt sokszor úgy
tekintette azt, mint identitásuk elleni durva támadást, ami – felfogásuk
szerint – még „fizikai integritásukat” is veszélyeztette. Az oktatás is
érdekes problémákat vetett föl a gyarmatosítók számára: előnyben kell-e
részesíteniük a tradicionális elit tagjait, vagy inkább az egyszerűbb népi
közegből emeljék-e ki az új elitet, amelyet céljaik elérése érdekében majd fel
tudnak használni?
Amiben a gyarmatosítók
ellenségei és hívei egyaránt megegyeznek: a gyarmatosítás mindig érdekekre épült,
valamint az, hogy a megszerzett-kitermelt haszon nem mindig oszlott meg
méltányos módon a gyarmatok és az anyaország között. Ma már abban is mindenki
egyetért, hogy a „fehér ember” vezette be a gyarmatokon a magántulajdont,
és hogy a területek kiaknázása „szükségszerűen a bennszülöttek részleges vagy
teljes kifosztását” vonta maga után. A földkijelölések gyakorlatával egyébként
az ausztrál, új-zélandi, észak-amerikai, kanadai modellek alapján
ismerkedhetünk meg.
A gyarmatosítók eljárásaival,
durva törvénysértéseivel szemben a bennszülött munkás teljesen védtelen,
fegyvertelen volt, hiszen nem ismerte az európai jogrendet – amelytől esetleg
segítséget kaphatott volna –, s nem alakultak még meg szakszervezeteik sem; az
utóbbiak csak nagyon későn jelentek meg, s a gyarmatosítók akkor is igyekeztek
akadályozni érdekvédelmi tevékenységüket.
A gyarmatgazdaság piacgazdaság
volt, emeli ki a szerző, azaz ki volt téve a piac hirtelen változásainak, ami
az állandó bizonytalanság légkörét teremtette meg. A beruházásoknak is
alkalmazkodniuk kellett ehhez a helyzethez, így azok elsősorban a közlekedés
(vasút elsődlegessége, utak, csatornák építése) irányába tolódtak el. Viszont,
érdekes módon, az egyébként fontos mezőgazdaság kevés beruházást kapott. Maguk
a beruházások pedig jegybankok létrehozásával, gyarmati kölcsönök segítségével
és nagy bankcsoportok közreműködésével valósultak meg.
P. Guillaume professzor könyvének utószavában még a következőkre
hívja fel figyelmünket a gyarmatosítással kapcsolatban: nem a fehérek technikai
társadalma zsákmányolta ki az alulfejlett területeket, hanem a fehér
hivatalnokok és kereskedők. De sok olyan probléma is fölvetődött mindebben a
gyarmatosító tevékenységben, amelyek már előbbi korokban is léteztek, így a
most alkalmazott megoldások sem voltak teljesen újak, ismeretlenek.
Nem tartja szerencsésnek azt
az „absztrakt humanizmust” sem, amelynek nevében a gyarmatosítás során
elkövetett szélsőségeket egyesek elítélik: összehasonlítása szerint e korszak európai
munkásainak sem volt jobb a helyzetük Európában. Anakronizmus tehát azon
gondolkodni ma, mi lett volna akkor az ideális megoldás. Befejezésül azért
bevallja: „A gyarmatosításnak megvoltak a dicsőséges és a szégyenletes tettei:
intellektuálisan ugyanolyan tisztességtelen lenne csak az utóbbiakat kiemelni,
mint csak az előbbiekről dicsőítő éneket zengeni.”
A könyv hat fő fejezete
(I. A világ felosztása; II. Kereszténység és gyarmatosítás; III. Az európai
behatolás; IV. A gyarmati közigazgatás; V. Humanitárius tevékenység; VI. A
gyarmati világ kiaknázása) és az egész mű után részletes bibliográfiák találhatók.
Sajnos, nincs név- és tárgymutató, és ez megnehezíti a visszakereséseket.
Viszont idézetek színesítik és támasztják alá – még ha a terjedelem
megszabta kényszerű keretek között szolid mennyiségben is – itt-ott az
elmondottakat. Szimpatikus vonása a könyvnek – helyesebben szerzőjének –
az, hogy mindvégig távoltartja magát a szélsőséges, esetles soviniszta,
megközelítéstől, problémalátástól, és az, hogy nem akarja minden áron a
gyarmatosítást védelmezni: ezért is hivatkozik a bevezető oldalon arra a
megkülönböztetésre, amelyet a legújabb kutatások eredményeire támaszkodva a mai
kutatók tesznek kolonializmus és kolonizáció között. Mindez az
érvelés megkönnyítését és az árnyaltabb vizsgálódást segítheti elő.
Pierre Guillaume könyvét mindazok haszonnal olvashatják, akik e másfél
évszázad gyarmati történelmét a legkülönbözőbb – emberi, történeti, gazdasági,
földrajzi, vallási, egészségügyi, oktatási, közigazgatási – megközelítésben
tanulmányozzák vagy kívánják megismerni. A bibliográfiákban felsorolt egyéb
művek pedig az egyes szakterületek jobb megismerését, továbbgondolását,
elmélyítését szolgálhatják.
Pierre Guillaume: Le monde colonial, XIXe–XXe sičcle (Gyarmatvilág, XIX–XX. század). Párizs, Armand Colin, 1994. 283 o.
Kun Tibor