Klió 1997/3.
6. évfolyam
Metropolis a frankok gázlója mentén
Ha minden megszorító jellegű ellenvetésünkkel együtt elfogadjuk annak a gondolatnak az igaz voltát, hogy Európa a városai által született meg, akkor ezt a jelenséget minden bizonnyal ki lehet vetíteni egyes országokra is. A város egyrészt fizikai teret ad az eseményeknek, amelyek a térbeli viszonyok sűrűsége révén az eseményeket is felgyorsítja, másrészt a gazdasági, szociális és kulturális folyamatoknak is egyúttal eredője és eredménye.
Az épített és a megteremtett
anyagi és szellemi környezet tiszteletet parancsoló állandóságot biztosít
generációkon keresztül, miközben a változás folyamatának vannak vitathatatlan
csomó- és ugrópontjai, amelyek akár időben is jól körülhatárolhatók. Erről szól
a most ismertetendő két kötet is, amelyek Frankfurt am Main várostörténetének
bizonyos aspektusát, illetve időszakát tárgyalják. Jörg Köhler munkája egy
laza, tematikájában nem egymásra épülő várostörténeti sorozat tagjaként, címe
szerint a wilhelmiánus időszak városépítészetét, modern kifejezéssel a
várostervezési politikát taglalja, míg Frolinde Balser Majna-Frankfurt
városának 1200 éves évfordulója kapcsán megjelentetett új, komplex szemléletre
törekvő kötete a várostörténeti sorozat hatodik része.
A kötetek nem kronológiai
sorrendben jelennek meg, ez a munka az 1945–1989 közötti időszakot öleli fel.
Mindkét időszak meghatározó fontosságú a város történetében, az első
periódusban születik meg a régió határain messze túlnyúló kisugárzású modern
ipari-kereskedelmi központ, a másodikban a második világháború utáni
újjászületés, az időszak végén pedig az egységesülő (Nyugat-)Európa számára is
fontos (pénzügyi) szerepkör betöltésére való felkészülés áll a középpontban.
Jörg Köhler már a munka
alcímében is jelzi, hogy az olvasót nem az eltelt idő nyomán azóta
építéstörténetté vált folyamatokkal, de különösen nem az építészeti
stílusirányzatok váltakozása folyamatának részleteivel akarja megismertetni,
hanem sajátos, tárgyiasult formát öltő társadalomtörténetet kíván megrajzolni.
A felhasznált irodalomban
találunk néhány utalást azokra a részben elméleti kérdéseket, részben pedig
esettanulmányokat tartalmazó munkákra, amelyek a XIX. és XX. századi
városfejlesztésre és -építésre vonatkoznak, annak is a polgárosodásra, a
polgári átalakulásra gyakorolt hatását taglalják. A forrásul a szerző
alapvetően a városi magisztrátus iratanyagát használta. A felhasznált anyagot
sajátos, de következetes kettősség jellemzi: egyrészt magánszemélyek,
szervezett csoportok és nem szervezett csoportosulások beadványait, kérelmeit,
kerületi egyesületek állásfoglalásait lelhetjük fel, mint amelyek az egyes
városrészek, a városi vezetőséggel szembeni érdekképviseletének tükrét adják,
valamint újságcikkek, amelyek az akkorra már kiépült sajtónyilvánosság
tájékoztatására, valamint bizonyára ezen keresztül a hatóságokra gyakorolt
nyomás elérésére is alkalmasak lehettek. Az iratanyagforrások másik csoportját
a közgyűlési jegyzőkönyvek, a rendeletek és határozatok adják. Ez a kettős
jelleg lehetővé teszi, hogy a várospolitika témáit az iratok puszta mennyiségarányai
alapján nagy biztonsággal rekonstruálni lehessen, egy következő lépésben pedig
a közéleti visszhangjukat, a kiváltott hatásokat is regisztrálni lehet. Ezzel a
módszerrel valóban nyomon lehet követni a „közvélemény” alakulását, illetve a
„kollektív cselekvések” láncolatát is. A szerzőt dicséri és a munka olvasmányosságát
fokozza az olvasó számára, hogy ezek a feldolgozott dokumentumok nem csupán a
társadalmi értékek és normák puszta kifejezői, hanem a nagyfokú átalakulásban
lévő német, illetve sajátosan frankfurti társadalom világlátásának és
-értelmezésének módját is tükrözik. A gazdaság és a társadalom melletti
„harmadik dimenzió”, a gondolkodási mechanizmusok, a világlátás jut így
kifejeződésre.
Ilymódon a szerzőnek sikerült
Frankfurt városépítészeti fejlődésével kapcsolatban a kisebb és nagyobb helyi
nyilvánosságot megjeleníteni és az azok közötti viszonyrendszert időnként
egészen aprólékosan megrajzolni. Ez annál is inkább tanulságos, mert ezek a
helyi erővonalak alapvetően tekintélyuralmi rendszer keretei között rajzolódtak
ki, az egyes fejlesztési tervek kapcsán megjelenő érdekek és érdekérvényesítő
mechanizmusok csaknem esettanulmány mélységű leírása jelentős mértékben
differenciálja a felsőbbségi állam mindennapjairól alkotott képet. Ezáltal egy
leendő nagyváros modern városi társadalmának a városfejlődés mentén megrajzolt
kialakulási folyamatáról kapunk időnként a szociológiai elemzés felé hajló
képet.
A kilenc részre tagolt kötet
első fejezetei Frankfurt „belpolitikai” életének gazdasági, társadalmi és
politikai vonatkozásait írják le, ezáltal rögzítve a városfejlesztés és
városépítés adott keretfeltételeit az 1890-es évek tájékán. Már ezekben a
részekben nyilvánvalóvá válik, hogy mily szűknek bizonyult a kortársak számára
a várospolitikai mozgástér, ugyanakkor érthetővé válik, hogy a tekintélyuralmi
rendszerben a városi társadalom nem kellően demokratikus volta az oka annak,
hogy a város(rész)politikai kérdésekben az érdekérvényesítési törekvések miért
nem a helyi pártszervezeteken, hanem a városrészekhez sokkal inkább kötődő
kerületi alapon szerveződő egyesületeken keresztül próbáltak befolyást
szerezni. A következő fejezetek az övezeti, illetve a város egésze kiterjedő
beépítési tervvel, mint a várostervezés új eszközével foglalkoznak, abból a
szempontból is, hogy miként fogadta ezeket az érintett városrészek
közvéleménye. Ezek a részek egyúttal azt is megmutatják, hogy mit értett a
korabeli felfogás út- és közlekedéstervezés alatt, ami különösen a körutak tervezésére
és megépítésére vonatkozik, valamint a városiasodás következtében nyomon lehet
követni az utca funkcióváltását is: elsősorban a főbb útvonalaknak az egyéb
szempontokat a háttérbe szorítva sokkal inkább a közlekedés-szállítás
szempontjainak kell eleget tenniük. Külön fejezetek foglalkoznak a
peremkerületek és az elővárosok kérdésével, mely utóbbiak az infrastrukturális
és nem utolsó sorban a közlekedési előnyök miatt maguk kérték Frankfurttól,
hogy csatlakozhassanak a város közigazgatási területéhez. Ezek azok a részek is
egyúttal, ahol a szerző bemutatja nem csak a magisztrátus iparpolitikáját,
amelynek eredményeként modern iparágak települtek meg a város ipari területté
átalakított vagy terjeszkedés útján „bekebelezett” és eleve ilyen célú hasznosításra
szánt részein, így vált lehetségessé, hogy egyes városrészek új vagy
egyértelműbb profilt kapjanak a város szerkezetének egészén belül. Ennek a
kérdésnek a kapcsán ismerkedhetünk meg az iparpolitika igazgatásszervezési,
közigazgatási oldalával is.
Nagyon tanulságos a történelmi
óváros sorsának bemutatása. A középkori építészeti struktúrákat még erősen
magán viselő városrész éppen az iparosodás, a városiasodás, az ezzel együtt
járó eltömegesedés következményeként igen radikális átalakuláson esett át: a
szűk, kanyargós kis utcák egyre kevésbé feleltek meg a kor hirtelen és gyors
tempóban változó követelményeinek, éppen ezen a területen zajlottak a nagy
kiterjedésű bontási munkálatok, hogy nagy áteresztő képességű utaknak, a kor
modern közlekedési eszközének, a villamosnak és egyéb kommunális
létesítményeknek adjanak teret. Az utolsó fejezet az egyre fontosabbá váló
lakásépítési politikával és annak kísérő jelenségeivel foglalkozik.
A kötet minden fejezetéből
érezhető a szerzőnek a felfogása, hogy a városépítés- és tervezés alapvetően a
vidéki lakosság nagy tömegeinek egzisztenciális válságából fakadó városba
áramlásából származik, amely ott nem csak új munka- és üzemszervezési
feladatokat jelentett, hanem egyrészt szociális feszültségeket okozott, másrészt
a városi életet változtatta meg új élet- és kommunikációs viszonyok
megteremtésével, a korábbi demográfiai, gazdasági és társadalmi változásokkal a
szociokulturális értékrendet és normákat is átalakította. Összességében
kirajzolódik az a nagyon szimpatikus felfogás, hogy a modern
várostervezés-történetnek a „városépítészeti társadalomtörténet” kell, hogy az
alapját képezze.
A szép kivitelű könyvben
összesen 47 korabeli fénykép, térkép, grafikon és egyéb ábra teszi az olvasást
még élvezetesebbé, az alkalmanként túl tömör szöveget szemléletesebbé, a
táblázatok a statisztikákat pedig áttekinthetőbbé. A bőséges lábjegyzetelés
mellett a kötet végén áttekinthető rendszerbe csoportosítva találhatók a
levéltári források, a jegyzőkönyvek és egyéb korabeli nyomtatott primér
források, valamint az igen bőséges irodalomjegyzék.
* * *
Frolinde Balser
Majna-Frankfurt általános történetét kínálja a második világháború végétől a
német egyesítés megindulásáig. Az időszak olyan átmeneti kort ölel fel, melynek
kezdetét már minden bizonnyal a történelemmé vált korokhoz sorolhatunk, az
utolsó harmada azonban olyan eseményeket érint, amelyek a német nemzet
szempontjából egy korszak végét, egyúttal egy újabba való átmenetet jelentik, a
város immanens fejlődése szempontjából azonban most még nehezen lehetne
megállapítani, hogy szintén oly fontos korszakhatár-e. A szerző személye
szerencsésen ötvözi magában a történészt, aki XIX. századi témák után a helyi
és regionális politikát oktatta, a frankfurti városházán volt városi képviselő,
aztán a Frankfurt környéki regionális szövetségben, végül pedig a Bundestagban
volt képviselő.
A kötet hat fejezete
kronológiai sorrendben mutatja be azt a folyamatot, ahogyan az 1945-ben
romokban heverő város 1989-re közlekedési centrummá, Németország bankjainak és
pénzügyeinek kulcsfontosságú csomópontjává vált. A felhasznált források részben
a Frankfurti Várostörténeti Intézet (Levéltár) anyagaiból származnak, részben
pedig a városra vonatkozó igen gazdag feldolgozásokból. Ez az irodalom nagyon
sokrétű: politika-, gazdaság- és társadalomtörténet, memoárok, életrajzok, ezen
belül is külön a város neves szülöttei, párttörténetek, szervezetek történetei,
egyházak, hangsúlyosan a zsidóság helyzetének alakulása, de a kultúrára,
művészetekre és a sportra valamint a szabadidőre, mint növekvő mértéke miatt
feszültséget okozó társadalmi jelenségre vonatkozó feldolgozások sem
hiányoznak.
Frankfurt számára is a háborús
pusztítások felszámolása volt 1945-ben a legfőbb feladat. Már a veszteségek
puszta megállapítása sem volt egyszerű. Az 1939-ben a városban állandó
lakosként bejelentkezettek közül az 1953-as összeállítás szerint 23 ezer ember
vesztette életét. A késői időpont azzal magyarázható, hogy a hadifoglyok döntő
többsége csak ekkor tért vissza a városba, viszont ez a szám továbbra sem
tartalmazta az elhurcolt zsidók létszámát, amelyet később kb. tízezerre
becsültek. A város lakóinak létszáma azonban 1946-ban ugrásszerűen megnőtt,
aminek a menekültek és a kitelepítettek megjelenése az oka; az amúgy is lakáshiányban
szenvedő városnak kb. 22 ezer embert kellett befogadnia. Az anyagi
veszteségekről csak abban az összefüggésben készültek igen eltérő s egyre
növekvő végösszegeket tartalmazó összesítések, hogy ezáltal remélték a
jóvátétel összegének csökkentését elérni. Az amúgy gazdag város a károk
helyreállítására – eltérően Kölntől vagy Münchentől, amelyek jelentős
tartományi támogatásban részesültek – semmilyen juttatást nem kapott, a felvett
kölesönök még az 1960-as évek végén is jelentősen terhelték a városi költségvetést.
A város újjáépítése egyúttal
egy újabb városrendezésre adott kényszerű alkalmat. Ezen tervek kapcsán
ismételten összeütköztek a gazdasági érdekcsoportok és a városüzemeltetés
szempontjai, az eredmény azonban a modern, már a jövő, még csak elgondolt
gépkocsiforgalmának is megfelelő úthálózat, parkolók stb. megépítése lett.
A városnak is megvannak a maga
meghatározó személyiségei, akik a maguk mozgásterén belül vagy megérzik a „kor
szellemét”, vagy nem. Szerencsére mindkét kötet jelentős teret szentel ennek a
szempontnak, így a munkák inkább emberarcúvá váltak. Úgy tűnik, hogy
Frankfurtnak szerencséje volt a fejlődésből fakadó vagy kényszerű megújulás
időszakaiban a polgármestereivel. A századfordulón Franz Adickes volt az, aki
hosszú hivatali tevékenysége alatt (1891–1912) a várostervezési politikát a
jövőre tekintve irányította, a most nem tárgyalt időszakban, az első
világháború után a város szintén a polgármesterének köszönhette, hogy
megalapozták, heves ellenállás ellenére is, az ország, de egy nagyobb európai
régió számára is oly fontos közlekedési csomópontszerepet, különösen vonatkozik
ez a légiközlekedésre. A második világháborút közvetlenül követő időszakban
Walter Kolb főpolgármester volt az, akinek az irányításával nem újjáépítették a
háború előtti várost, hanem, egy új típusú ipari, közlekedési és szolgáltatási
központot kívántak megteremteni.
A kötetben sorra kerül minden
olyan terület, amely egy modern, a XX. század második fele végi város
szempontjából fontos: sikerült a város történetét beágyazni a meglehetősen
hányatott német történelem kereteibe, de ugyanakkor nem lehet elfelejteni
olvasás közben, hogy a munka alapvetően a városlakóknak íródott. Ebből fakad,
hogy a különböző területekről (ipartelepítés, lakásépítés, helyi politika, választások,
művelődés és egyetemi élet, művészetek és közlekedésfejlesztés) nagyon sok kis
történetet találunk, amelyeket aztán az olvasó rendez egésszé. A jól sikerült
részek közé tartozik az NSZK fővárosa pozíciójáért folytatott Bonn–Frankfurt
küzdelem bemutatása, az 1968-as diáklázadás és azon törekvések leírása, hogy a
város a „hideg” pénzközpont szerepét levetkőzve, a kultúra fellegvára is kíván
lenni, amelynek eredményeképpen megépült a múzeumok sora a Majna déli partján,
és még számos egyéb létesítmény. Annak érzékeltetése is sikeres, hogy egy
viszonylag „kis” metropolisznak hogyan lehet mégis ilyen hatalmas
gazdasági-pénzügyi súlya és kisugárzó ereje.
A sorozat előzetese egy
kötetben szinopszisát adta az egész műnek, felvázolva a koncepcióját is. Most
némi hiányérzettel tapasztalhatja az olvasó, hogy különösen a
társadalomszerkezetre, az oly fontos befolyásoló eszközzé vált
„tömegkultúrára”, különösen pedig a sajtóra elég kevés figyelem jutott, viszont
mindig pontosan nyomon lehet követni a párterőviszonyok alakulását. A kötet
nagyon adatgazdag, időnként szinte pozitivista jelleget ölt, amellyel a szerző
azért eredményesen küzd. Minden bizonnyal nem egyszerű a távlat hiányában
eldönteni, hogy mely döntés válik a későbbiek folyamán fontossá vagy helyessé,
ki minősül majd újabb nagy formátumú polgármesterré, vagy mely társadalmi
folyamat hal el vagy válik éppen meghatározóvá. Az olvasó mindenesetre egy
sokszínű, sokrétű, olvasmányosan megírt, képekkel igen gazdagon illusztrált,
tudományos igénnyel fellépő várostörténetet kapott kézhez.
Használat közben nem válik
előnyére a munkának az a szerkesztési megoldás, hogy a hivatkozásokat a
fejezetek végén találjuk. Az igényes kivitelű kötetben a függelék nyolc, a
város története szempontjából fontosnak ítélt dokumentumot tartalmaz. A
tájékozódást személy-, hely- és tárgymutató segíti.
Jörg R. Köhler: Städtebau und Stadtpolitik im Wilhelminischen Frankfurt. Eine Sozialgeschichte. (Városfejlesztés és várospolitika a vilhelmiánus Frankfurtban. Társadalomtörténet) Studien zur Frankfurter Geschichte, 37. Im Auftrag des Frankfurter Vereins für Geschichte und Landeskunde in Verbindung mit der Frankfurter Historischen Kommission herausgegeben von Wolfgang Klötzer und Dieter Rebentisch. Frankfurt am Main, Verlag Waldemar Kramer, 1995. 354 p.
Frolinde Balser: Aus Trümmern zu einem europáischen Zentrum. Geschichte der Stadt Frankfurt am Main, 1945–1989 (A romoktól egy európai centrumig. Majna-Frankfurt története, 1945–1989). Herausgegeben von der Frankfurter Historischen Kommission. Veröffentlichungen der Frankfurter Historischen Kommission, XX., Sigmaringen, Jan Thorbecke Verlag, I995, 511 p.
Barabás László