Klió 1997/3.
6. évfolyam
Áldozatbemutatás Augustus Béke-oltárán
A tanulmány az Ara Pacis Augustae felszentelésének kétezredik évfordulóját ünnepli és egyben a hagyományos nézetektől eltérően elemzi az oltár jelentőségét. Általában az oltár tudományos kutatásának hátterében a művészet naturalisztikus értelmezése áll, vagyis a domborműveken megjelenő figurákat próbálják azonosítani valóságos történelmi személyekkel, illetve az áldozati felvonulást kizárólagosan a Kr. e. 9-ben történő oltár-felszenteléssel állítják párhuzamba. Az ilyen értelmezés azonban egyrészt oda vezet, hogy a kutatók azon vitatkoznak, melyik alakot kivel lehet azonosítani, másrészt a művészetet így megfosztják további teremtő vagy pusztító erejétől. Ezen túlmenően gyakran szem elől tévesztik a kutatók azt a tényt, hogy különböző időkben, különböző nézőkben más és más hangot szólaltatnak meg az oltár jelenetei.
Elsner
úgy véli, hogy a domborművek megértésében elsősorban a néző szemlélésmódja
játszik döntő szerepet. Az Ara Pacis jelentésének gerincét a római néző számára
az áldozatbemutatásban való részvétel alkotta. Az oltárra nézéskor a rómaiak
nem csupán az egyszer megtörtént esemény képeit látták, hanem olyan kulturális
folyamatot, amelybe maguk is beletartoztak. Vagy korábbi élményeiket újra
átélve, vagy Aeneas és Augustus nagy történelmi áldozatbemutatását és tetteit
átgondolva váltak a felvonulás részeseivé.
Az
oltár jelenetei több részre oszthatók. A keleti bejárat felől indul el a külső
falakon a nagy áldozati felvonulási menet, amit a nyugati homlokzatnál két álló
relief megszakít. Megtörik a menet ritmusát és mozgását.
A
nyugati homlokzaton megjelenő Aeneas-relief szerepe nagyon összetett. Egy
pillanatnyi cselekményt örökít meg, de mégis valódi pillanatok szimbolikus
összegzése. Aeneas áldozatbemutatása nemcsak a nemzet és Róma múltjára, nemcsak
Augustus őseinek eredetére utal, hanem magába foglalja a jelent és a jövőt is.
A külső homlokzaton állva egyszerre határolja az oltárt kívülről, és
mozdulatlanságával a belső jelenet háttere és színpada. A szertartás végrehajtása
előtti pillanatot ábrázolja, mielőtt végbement volna az áldozati állat
feláldozása. Így e tiszta, vér nélküli jelenet ideált teremt az áldozat
bemutatásához, illetve inkább előjátéka a valódinak, csak sejteti a szertartás
végső kimenetelét.
E befejezetlen jelenet a nagy
felvonulási menet célpontjául szolgálhat, de örök befejezetlenségével utal az
áldozat elkerülhetetlen szükségességére. E dombormű még tovább lépve,
szüntelenül játszik a nézővel. Egyrészt bevonja az áldozatbemutatás rítusába,
egy sor asszociációt indít el benne, arra készteti a nézőt, hogy összegezze
korábbi élményeit, sűrítse egybe a pillanatokat a dombormű jelenetének egyetlen
időpillanatába és körvonalas terébe. A szertartás az időben zajló cselekmény, míg a kép állandó és mozdulatlan. A
néző azonban aktív résztvevő e különös időjátékban, amelynek további része,
hogy maga a szertartás, bár időbeli esemény, mégis csak az évnek egy napját
tölti be , mintha csak egy pillanatot ölelne fel, akárcsak a dombormű jelenete.
Általános, örökérvényű és isteni eredetű esemény csak alkalmanként történhet
meg.
Az Ara Pacis lényeges
jellemvonása az eltávolodás motívuma, amely beleépült az oltár szerkezetébe és
ikonográfiájába. Elkülönített elhelyezése révén már önmagában távoli, szent
területté válik, ahonnan a halál képe, az áldozati állat valódi feláldozása
teljesen hiányzik. Csak előjátéka és végeredménye látható a fal belső oldalának
díszítéseiben és az oltár keleti homlokzatán levő Itália-jelenetben.
Az épület belső falain
ökörkoponyákon függő virágfüzérek és az áldozati szertartás néhány kelléke
láthatók. Az ökörfejek és a girlandok különös kapcsolatára lehet felfigyelni.
Szerkezetileg a füzérek tartását a koponyák adják, róluk függenek le, valamint
átvitt értelemben tőlük függ ottlétük. A füzérek a bőség szimbólumai, míg a
koponyák az áldozati szertartás végbemenetelét jelzik. Az áldozatbemutatás
révén biztosítva van az isteni áldás és a gyümölcstermő élet, azonban mindezek
ígérete csak az áldozati szertartás révén valósulhat meg, csak a halál árán
lehet megvásárolni az életet. Ez az ellentét legmélyebben az Itália-jelenet
harmóniájába van bele ágyazva.
A kép egész megjelenése
rendkívül távol van az áldozatbemutatás tragikus részleteitől. Egy aranykor
fantázia képét jeleníti meg, amit az oltár csúcspontjának és befejezésének
tekinthetünk. Politikai vonatkozásaiban a távoli múltat, az augustusi
jelenkort, és a közeli jövőt testesíti meg. Bármi is az uralkodói ideológiában
betöltött szerepe, pozitív tartalma elválaszthatatlan a haláltól, amit a képek
mindegyike magában rejt.
A római vallásban az áldozat
és a halál motívumai általában szorosan kapcsolódnak az élethez. A vallás
többnyire az élet leglényegesebb kérdéseivel foglalkozik, ezért a vallásos
művészet egy kultúra mélyebb ellentmondásait és bizonytalanságait is képes
kifejezni. Az Ara Pacis domborművei mögött nehezen megfejthető jelentésrendszer
húzódik meg, megértéséhez talán az áldozati szertartás elemezésén keresztül
lehet eljutni.
Az augustusi művészet,
különösen az áldozati ábrázolások kétértelműsége megkérdőjelezi a princepsről
kialakult kép egységét. Elsner új megvilágításba helyezi ezt a problémát.
Szerinte az áldozatbemutatás az uralkodói kép egységét erősítette, azonban a
szertartás során felmerülő kétségek és ellentmondások egészen belülről áshatták
alá és pusztíthatták el.
Befejezésül azt mondhatjuk,
hogy Augustusról sohasem létezett egyetlen egységes kép. Már saját korában a
különböző emlékművek és irodalmi alkotások révén számtalan nézet versengett
egymással, köztük ma is csak választhatunk, de egyről sem feltételezhetjük,
hogy a teljes igazságot képviseli.
Az újszerű tanulmány megoldási
javaslata a szakemberek körében még bizonyára vitákat fog kavarni.
John Elsner: Cult and Sculpture: Sacrifice in the Ara Pacis Augustae (Kultusz és szobrászat: Áldozatbemutatás az Ara Pacis Augustae-n) The Journal of Roman Studies, 81. k. 1991. április, 50–61. p.
Orosz Ágnes