Klió 1997/3.
6. évfolyam
Reformvita és szociális valóság
A svájci szerző a parasztságra vetített modernizáció kérdésével foglalkozik az ipari forradalmat megelőzően. Ez egybeesik a felvilágosodás korával. Azért is érdekes Rolf Graber vizsgálódása, mert egy konkrét régió, Zürich és környéke történetét ismerjük meg bőséges forrásanyag segítségével. A mai svájci paraszti öntudat gyökereit itt találhatjuk meg a felvilágosodás korának paraszttanító mozgalmában. A szakirodalomban gyakoribb a centrum vagy a periféria országok története, most egy átmeneti fejlődést követhetünk nyomon.
Az
újabb tudományos kutatások a felvilágosodást kommunikációs folyamatként
emlegetik. A polgári nyilvánosság modelljében, ahol a gondolatok és vélemények
szabad cseréje a jellemző, ez a kommunikációs folyamat társadalmi síkon
realizálódik. A XVIII. században az újságok és folyóiratok mellett az ekkor
keletkezett egyesületek a nyilvánosság formái: pl. irodalmi tudóstársaságok,
hazafias egyesületek, olvasókörök. Közös bennük, hogy önkéntes alapon
szerveződnek, eltávolodnak a rendektől, ezért demokratikusak, s nivelláló
hatásuk van, miközben ún. kollektív vitát folytatnak. A kollektív vita nem
egyből jön létre, megelőzi a szerzők önmagukkal folytatott beszéde, majd az
egymással folytatott párbeszéd. A felvilágosodás adja az azonosságtudatot és
szabja meg a kommunikáció feltételét. Az individualizáció és szocializáció
együttes hatására jön létre az a társaságokra jellemző klíma, amely a kollektív
tanulási és képzési folyamatot lehetővé teszi és keretet ad a változtatási szándéknak.
A zürichi Fizikai vagy Természetkutató Társaság mintaértékű a fent említett
egyesületi mozgalmon belül, tagjainak létszámával és súlyával is kiemelkedik.
A
társaságok története általában a következőképpen korszakolható: először a
tudós-, tudományos társaságok jelennek meg, majd az állami-, gyakorlati, végül
az irodalmi-, közösségi korszak következik. Az 1746-ban alapított zürichi
Természetkutató Társaság, amelynek tagjait „gazdasági hazafiak”-nak is nevezik,
létrejöttekor még csak egy tudós kör, s egy krízisélmény hatására válik idővel
gazdasági társasággá, hasonlóan a német és osztrák parasztegyesületekhez. Ez a
krízisélmény az 1757/58-as éhség.
A felvilágosodás nem
korlátozódik egy szűk tudóstársaságra, hanem a néphez fordul, s így lesz belőle
népi felvilágosítás, amelyben az aktív és passzív elemet a felvilágosító
tudósok és a felvilágosítandó nép jelentik. Mindez erőszak nélkül mehet
általában végbe, amennyiben a kisebbség, a felvilágosítók nem alkalmaznak
erőszakot, és a többség, a nép akceptálja a felvilágosító munkát. Az állami
gyakorlati felvilágosítás azonban jelentheti az állami szabályozást, ezáltal a
kényszert. Tehát a szociális valóság, a politikai-intézményi, gazdasági és
szociális környezet határozza meg a reformvita és szociális valóság kereszttüzében
formálódó népi felvilágosodás jellegét.
A Természetkutató Társaság
tevékenységéből a szerző három részt emel ki: az elméleti hátteret, beleértve a
föld megművelésének javítását célzó fiziokrata reformindítékokat, a népi
felvilágosítás lehetőségeit és módszereit, ezen belül az agrárszektor
modernizációját és a népi felvilágosításnak a gyakorlatba való átültetését. Ez
utóbbi magában foglalja a parasztok reakciójának és befogadókészségének
korlátait is. Utolsó lépésben egybeveti a Természetkutató Társaság törekvéseit
a szociális valósággal.
Az 1757/58-as éhínség után ún.
Gazdasági Bizottság alakult, amely a zürichi népi felvilágosítási törekvések
középpontjában állt. Míg az éhínség előtt az egyesület előadásai
természettudományi–fizikai és orvosi témakörökkel foglalkoztak, addig a
katasztrófa után többnyire mezőgazdasági és gazdasági témákkal. E referátumok
ideológiai háttere a fiziokrata és kamarai tanításokban keresendő. A
fiziokratizmus meghatározza a törvényeket az állam, a gazdaság és a társadalom
számára, egyúttal a fejlődés mozzanatát is felmutatja, amennyiben a termelési
tényezők intenzívvé tételével termelésnövekedést céloz meg, valamint
termésmaximálást, az emberi munka intenzívebbé tételét, beleértve a munkaidő
növelését, s minőségjavítást is. Konkrétan a földművelés javítását, nyomásos
gazdálkodást, istállózó állattartással elérhető jobb trágyázást, a
meliorációval megnövelt mezőgazdasági területet, az új takarmány- és
haszonnövények, pl. a lóhere, a burgonya propagálását és a munkaeszközök
tökéletesítését jelenti. A korszak irodalma ezen felül foglalkozik még a gabona
hosszútávú tárolásával és az import kérdésével (Svájc ne legyen ráutalva a
szomszéd sváb gabonára!). A felsorolt megújulási és innovációs reformok mellett
társadalomszerkezeti reformokat is terveznek, amelyek érintik a tavaszi és őszi
növények vetésterületét, valamint a legelők felosztásával beavatkozik a falusi
földközösség szerkezetébe is.
A forrásokat három szakaszra
oszthatjuk. A legelső művek gazdasági írások és tanácsok, amelyek közvetlenül
megszólítják a parasztokat. A második szakaszban a népfelvilágosítás
didaktizálásáról beszélhetünk, mert megjelennek az ismereteket közvetlenül a
gazdáknak címző katekizmusok és párbeszédek. A harmadik szakasz a parasztok
olvasási szokásaira is gondol, ekkor jelennek meg szórakoztató szépirodalom
formájában a felvilágosodás eszméi. Ezek az elméleti szakaszok a szerző által
vizsgált Természetkutató Társaság és Gazdasági Bizottság tevékenységében is így
jelentkeznek. Az is tipikus, hogy az egyesületek a néptanító feladatát veszik
át, mert kézenfekvő a népiskolával való összehasonlítás.
A két vizsgált egyesület
nemcsak az írásos módját alkalmazza a népfelvilágosításnak, hanem verbális
formáját is, az ún. „parasztbeszélgetést”, amely a „Gazdasági Bizottság
gyűlésén hangzik el, vagy amit a faluközösség képviselőivel folytatnak. Ha a
„beszélgetés”-t közelebbről megvizsgáljuk, két dolog tűnik fel: egyrészt az
irodalmi forma, a „beszélgetés” a maga dialógus jellegével, másrészt, hogy ez a
párbeszéd nemcsak a földművelés technikai-szervezeti jobbítását taglalja, hanem
a középpontban az erkölcsi nevelés áll, a paraszti munkaetika befolyásolása és
a hatalmi viszonyok megváltoztathatatlanságáról szóló tanítás. A dialógust
komolyan veszik, a partnerek kommunikatív kompetenciája nagy szerepet kap.
Mivel a gazdák szakmai tudása a mezőgazdaság területén nagyobb, mint a polgári
tudósoké, ezért a felvilágosítók is tanítványokká válnak a beszélgetés során.
Politikára azonban nem terelődik a szó, mert akkor esetleg megkérdőjeleződnének
a hatalmi viszonyok. Így azonban a kommunikációs szituáció szenved csorbát,
mégsem egyenlő partnerek kommunikálnak, ezáltal az elemi oktatás gyakorlatára
degradálódik a népi felvilágosítás. Bár talált a szerző ellenpéldát is a zürichi
történelemben, de azt a fajta párbeszédet, ahol a paraszti érvek
érvényesülnének az elöljáróság álláspontjával szemben, nem engedik elterjedni,
sőt elégetik.
Az alulról jövő
felvilágosítástól való félelmet fejezi ki az az elterjedt nézet, hogy a parasztoknak
csak mértékkel szabad olvasniuk, csupán a hasznossági szempontokat figyelembe
véve, nehogy a túlzott mérték olvasási szenvedéllyé váljon. Ezért beszélhetünk
a szerző szavaival „megzabolázott paraszfilozófusokról”.
Ezek a körülmények magyarázzák,
hogy limitált, viszonylagos felvilágosításról beszélhetünk a zürichi
társaságok tevékenysége kapcsán. A „gazdasági hazafiak” fáradozásai olyan
ideológiát szolgálnak, amely a rendi korlátokat erősíti. Az a népi
felvilágosítási modell, amely fiainak emancipációját tűzi ki célul, s őket a
gyámság alól felszabadítja, elbukott.
Láttuk, hogy a fiziokraták
tanításában a rentabilitásra, a lehető legnagyobb hozamra való törekvés
szerepel. A preindusztriális társadalomban kimutatható, hogy a lakosság
többsége a hagyományos rendhez kötődik, speciális gazdálkodáshoz, világnézethez
és erkölcshöz. Egy bizonyos szabályozó rendszer irányítja a cselekvéseiket, s
ezért tevékenységük középpontjában kevésbé a rentabilitás, sokkal inkább a
szociális kapcsolatok újrateremtésének lehetősége áll. Ezért nem szabad azt
állítanunk, hogy a paraszti társadalom reformokkal szembeni ellenállása egyben
modernizálásellenesség is, hanem elmondhatjuk, hogy ez a fajta viselkedés
sajátos szociális logikával rendelkezik. A parasztok által folytatott
tevékenység középpontjában nem a gazdasági teljesítmény, hanem a parasztok
anyagi és nem anyagi jellegű igényeinek kielégítése áll, hogy részesei
lehessenek a szociális életnek, vagyis részt vehessenek az ünnepek
megrendezésében, gyakorolhassák vallásuk kultikus elemeit, egyszóval ezek olyan
tevékenységek, amelyek fontosak a falusi közösségben kivívott tekintélyhez. A
külsőségekre fordított költségek, amelyek egyúttal szimbolikus tőkét
jelentenek, ellentmondásban állnak az agrár-kapitalizmus megtérülési elvével,
és akadályozzák a parasztok újítási és befektetési készségét. A „gazdasági
hazafiak” fáradozása ezzel a paraszti habitussal áll szemben. A szerző ehhez a
paraszti habitus vizsgálatához is talált tényeket a „paraszt beszélgetésekben”,
mint pl. milyen „rábeszélések” árán vettek részt a „beszélgetéseken”, mennyire
kivetették maguk közül a gazdák a reformgondolkodásúakat.
A felvilágosítók azon
igyekezete, hogy a földművelők munkáját segítsék, bár a haszonra törő,
népboldogító elméletből ered, de a városiak és falusiak közötti érdekközösséget
is szuggerálja. A termés optimálissá tételének és a nyereség maximálásának a
gazdasági fejlődés előtt megnyitható perspektívát sugallja. De épp ez váltja ki
a gazdák bizalmatlanságát, akik félnek a további adóktól. Ez a magyarázata
annak, hogy az újító gondolatok süket fülekre találnak. Ezen kívül
tapasztalható a parasztok körében egy általános előítélet minden változással
szemben. Ez a konzervatív, a tradíciókhoz ragaszkodó paraszti magatartás az
agrár-preindusztriális gazdasági és társadalmi rend működéséből fakad, és
elzárkózik a kapitalista piacgazdaság fejlődése elől, mert saját logikájának
engedelmeskedik. Mindenekelőtt a tisztán mezőgazdasági területek, ahol az
érintetlen háromnyomásos gazdálkodás folyik, és faluközösségben művelik a
földet, immúnisak az újítással szemben. Azok a régiók, ahol a falusi bedolgozó
rendszer működik, ott már nem ez a jellemző. Az előbbiek azonban ellenállnak a
társadalom szerkezetét érintő reformoknak, pl. a hegyi legelők felosztásának,
az ugar kihasználásának és a legelőjog megszüntetésének. Bár ezekben a
kérdésekben a falu egyes rétegei között érdekkülönbség van, mégis a megszokott
falusi rendszerhez ragaszkodnak. Ebben a rendszerben benne van egy
rizikóminimanizálási szándék, mert a parcellák különböző dűlőkben vannak,
ezáltal kiegyenlítik a termésingadozást. A faluközösségben való együttműködés
nivellálja a munkaerő- és költségráfordítást.
Összegzésül elmondhatjuk, hogy
a reformerek nemcsak az alkalmazott eszközökben tévednek (a kommunikáció
aszimmetrikus a parasztok és a felvilágosítók között), hanem a hagyományos
mezőgazdasági rend belső logikájával is konfrontálódniuk kell. Az újítási
szándék még további korlátokba ütközik, éspedig a parasztok körében meglévő
szegénységbe és eladósodásba. Ezért hiányzik a befektetésekhez és az átálláshoz
szükséges tőke. Ezekhez az egyéni korlátokhoz társul a zürichi mezőgazdaság
hagyományos szerkezete: a szántóföld eléri a földterület majdnem 50 százalékát,
a szőlőművelés nagyon fontos és nagy szerepet játszik az extenzív
legelőhasználat. A szántó nagy részaránya ellenére a gabonatermelés
visszaesőben van, amire a gabonatized csökkenéséből lehet következtetni. A
városi „gazdasági hazafiak`” azon fáradoznak, hogy a parasztokat több gabona termelésére
ösztönözzék, hogy ne szoruljanak importra. Szeretnék, ha az extenzív művelésű
legelők hányada visszaszorulna, s helyette a szénagyűjtéses intenzív
legelőkihasználás lépne előtérbe, hogy növelni lehessen az állatállományt.
Azonban a falusi gazda a faluközösséggel kerül konfliktusba – léte ebbe a
közegbe ágyazódik bele –, ha bárminemű változtatást, újítást akar bevezetni a
termelésben.
Bár a Gazdasági Bizottság
működése idején létezik egy mintagazdaság Zürich közelében, de ez nem a tipikus
viszonyokat jelenti, mert Gujer Kleinjogg gazda a Zürichi Gabonahivataltól
bérel földet, s így mentesül a faluközösség gazdasági kötöttségeitől, nem kell
más gazdával egyezkednie. Gujer Kleinjogg elszakad a falu társadalmi-gazdasági
szerkezetétől. Példája azonban azt bizonyítja, hogy az intenzíven művelt
földterület nagysága véges, s nem mindegyik föld alkalmas az intenzív
művelésre. A mezőgazdaság saját korlátaiba ütközik.
A „gazdasági hazafiak”’
állandóan hangoztatott kritikája az elsődleges ipari tevékenységgel szemben, a
fiziokrata jelmondathoz való ragaszkodásuk, miszerint a mezőgazdaság a
legfontosabb, mert az az egyedüli produktív szektor, inkább a tanácstalanságuk
jele ebben a kérdésben, semmint a probléma felismerése.
A reformok ellentmondásosságát
bizonyítja még, hogy mivel a zürichi városállam nagy adókat von el a
parasztságtól (tized, földkamat formájában), a burgonyatermelésre való áttérés
érintené a tizedet, s ez a városállamot rövidítené meg. A hagyományos
tulajdonviszonyokhoz való ragaszkodás felelős végső soron a Természetkutató
Társaság népfelvilágosító, újító törekvéseinek a részleges bukásáért.
Az igazi fordulat csak az
1790-es években tapasztalható, amikor vidéken is kialakul a sikeres falusi
felső réteg reformvitája az olvasókörökben, és amikor az 1798-as helvét
forradalom rövid időre megteremti a társadalom szerkezetét érintő reformok
keretfeltételeit.
Rolf Graber: Reformdiskurs und soziale Realitüt: Die Naturforschende Gesellschaft in Zürich als Medium der Volksaufklärung (Reformvita és szociális valóság: A zürichi Természetkutató Társaság mint a népi felvilágosítás médiuma), Schweizerische Zeitschrift für Geschichte VoI. 47. 1997. Nr. 2. S. 129–150.
Rolf Graber: „Spätabsolutistisches Krisenmanagement. Die Naturforschende Gesellschaft in Zürich im Spannungsfeld von arbeitender Geselligkeit und staatlicher Funktionalisierung”, Hans Ulrich Tost u. Albert Tanner (Hg.), Geselligkeit, Sozieteten und Vereine, Zürich 1991 (Schwelzerische Gesellschaft für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte, Heft 9), S.81-94.
Norbert Schindler u. Wolfgang Bonss: Praktische AufklBrung. Ökonomische Sozieteten in Süddeutschland und Österreich im 18. Jahrhundert, in: Rudolf Vierhaus (Hg.): Deutsche Patriotische und gemeinnützige Gesellschaften, München 1980(Wolfenbütteler Forschungen, Bd.B), S.255-353.
Francois Walter: „Die Modernisierung der Landwirtschaft zwischen 1750 und 1860”. Bernhard Scheider (Hg.), AIItag in der Schweiz seit 1300, Zürich 1991, S. I69-180.
Heinrich Schinz: „Abhandlungen von einer neuen Weise, das Getreyd Iange Jahre ohne Verderbniss und Abgang zu erhalten... Abhandlungen der Naturforschenden Gesellschaft in Zürich, Bd. I, Zürich 1761, S. 133–I88.
Johann Rudolf Cramer: Unterricht über den Landbau in einem freundlichen Gesprüch. Zürich 1774.
Heinrich Morf: „Vor hundert Jahren” in: Neujahrs-Blatt der Hülfsgesellschaft von Winterhur V (1867), S. 47ff.
Barabásné Deme Zsuzsa