Klió 1997/3.
6. évfolyam
Ausztria-Magyarország gépipara
A szerző az iparosítást az állótőke erősbödő hasznosítási folyamatának tekinti. A könyv nem foglalkozik a villamosgép-gyártással, hiszen ezt már a kortársak is külön ágazatnak tekintették, hasonló okból marad ki a tárgyalt kor vége felé kialakuló gépkocsigyártás is.
Az első fejezet az ágazat
fejlődésének vázlata. Célja, hogy új becslések segítségével meghatározza az
osztrák gépgyártás* bővülési és zsugorodási időszakaszait. Ez egyben az 1870-es
és 80-as évek nagy válságának a gépgyártás szemszögéből tekintett
újraértékelését is jelenti.
Ami az ágazat kialakulását
illeti, a Monarchiában a gépgyártás magzati kora a (például) textilgyártás,
majd később a vasúti közlekedés javító szerszámkészítő tevékenységéből lassan
kiváló, önálló vállalkozások kialakulásáig tartott (1820-as, 30-as, 40-es
évek). Az önállósodó üzemek felvevő piacaik környékére települtek. Az osztrák
felvevő piacot az jellemezte, hogy –
szemben a németországi fejlődéssel – a mozgó gőzgépek iránti kereslet nemcsak
arányaiban volt nagyobb az ipari (álló) gőzgépekénél, hanem növekedésének
ütemét tekintve is.
A gépgyártás kibocsátásának
eddigi becslései (R. Rudolph) az osztrák gépipar teljesítményét a síngyártás
fölhasználásától megtisztított vas- és acélforgalmi adatokkal kívánták közelíteni.
E számítások alapján a gépipar 1870 és 1913 között szinte töretlenül és gyors
ütemben nőtt volna. Azonban e becslések nem vették figyelembe a két
birodalomfél közötti „belső külkereskedelmet”, valamint a hengerelt és az
öntöttvas-forgalom mérlegét. A szerző ehelyett egy háromlépcsős eljárást
javasol. Első lépésként az 1889-1911 közötti évekre vonatkozó bruttó termelési
értéket becsli az osztrák munkások biztosítási statisztikája alapján, Fellner
Frigyes 1911–1913-as nemzeti jövedelem számításainak segítségével. A folyó
áron számított termelési értéket még ebben a lépésben változatlan árbázisra
számítja át, bár osztrák adatok hiányában egy 1965-ben megjelentetett,1913-ra
vonatkozó német becslés adataival kénytelen számolni. A második lépés a vas- és
acélfogyasztás becslése. A harmadik fázisban hányadosokat képez az egyes évek
nyersanyagfogyasztása (vas- és acél) és a bruttó termelés adataiból. Ez a –
hanyatló trendet mutató – ráfordítás/kibocsátás index időben előre és hátra
extrapolálható. Végül a vas- és acéltermelés abszolút számainak segítségével
megadható a gépgyártás termelésének az 1870–1888 illetve 1912-13 közötti egyes
évekre vonatkozó becslése is.
Az új becslés szerint
1870–1913 között a terjeszkedés és zsugorodás öt nagyobb fázisa különíthető el:
1) gyors bővülés 1872-ig; 2) komoly pangás 1873–1880 között; 3) stagnálás az
1880-as években; 4) megélénkülés 1888-ra és gyors növekedés a századfordulóig;
5) évtizedes bővülés rövid visszaeséssel (1901–02 ill. 1909–10).
Az első fázis jellegét
a vasútépítés föllendülésén keresztül a pénzkínálat bővülése (porosz ill.
itáliai háborúk) és az 1867/68-as magyarországi rekordtermés határozta meg. A
második fázisra a fogyasztási javakat termelő ágazatok válsága hatott. A harmadik
fázisbeli elhúzódó stagnáláshoz az előzőek mellett hozzájárult az is, hogy
az osztrák befektetői magatartás a biztonságos kötvények felé fordult. Az utolsó
előtti időszak megélénküléséhez az osztrák tőke repatriálása járult hozzá,
míg az utolsó fázisban az új technológiák (villamosság, belső égésű
motor, agrárgépesítés) hatottak.
A következő fejezet azt
vizsgálja, hogy az ágazatnak a foglalkoztatottak számával mért növekedése
hatott-e az üzemméretekre és a telephely-struktúrára. A gépgyártást a
nagyüzeműség felé hajló középüzemi jelleg határozta meg, bipolaritás nélkül. (A
tulajdoni koncentráció erősebb volt, mint az üzemi: 581 fő vállalatonként,
illetve 238 fő üzemenként.) Az ágazat növekedése nem a telephelyeken
foglalkoztatottak számának, hanem az új telephelyek számának növekedésével
valósult meg. Figyelemre méltó, hogy a vállalati összeolvadások általában nem
jártak a telephelyek számának – a szakosodás miatt elvárható – csökkenésével. A
gépipar területi eloszlása egyenetlen volt, és az ipari központok Bécs, Prága,
Pilsen, Brünn) viszonylagos jelentősége még növekedett is a vizsgált
időszakban.1
A gépgyártás teljes
termelékenységének növekedését vizsgálva megállapítható, hogy a tárgyalt
időszakban Ausztriában az egy főre eső bruttó hazai termék jobban nőtt, mint
Európa legtöbb más országában. A gépipar hatékonyságának javulására hathatott
az új technológiák bevezetése, a szakosodás és a fölzárkózás.
A fejezet összefoglalásaként
Schultze – R. Rudolph, N. Gross és D. Good töretlen fejlődést láttató
felfogásával szemben – J. Komlos nézetét fogadja el. Eszerint Ausztria
gépiparát erősen befolyásolta az osztrák tőke befektetési magatartása. Amikor
az osztrák tőke külső befektetési lehetőségeket keresett, akkor az iparág
hanyatlott, de amikor Magyarországról kezdett visszatérni hazájába, akkor az
osztrák gépipar megújult termékszerkezettel lendült föl. Ez a megállapítás
indokolja, hogy a szerző a magyarországi gépipari fejlődéssel külön is
foglalkozzék.
A késő XIX. században a magyar
ipari szektor gyorsabban nőtt, mint az osztrák (a foglalkoztatottak száma
1870-ben 4800-ra volt tehető, ehhez képest a létszám 1890-re kb. 12 ezerre és
1912-re 33 ezerre nőtt). A ható tényezők: az alacsonyabb induló bázis, a
beruházási javak iránti belföldi kereslet gyors növekedése, nevezetesen:a
vasútépítés (1898-ban a termelés 26%-a ment a vasút számára; az
élelmiszer-ipari kereslet (bár 1896 után már mind a belföldi kereslet, mind a
kivitel stagnált); a mezőgazdaság tőkeintenzitásának növekedése (évi 7
százalékos piacnövekedés 1898–1906 között), valamint a magyar kormány
iparosítási politikája voltak (az ágazat nem a közvetlen támogatásból húzott
hasznot, hanem a többi ágazat pótlólagos kereslete révén).
Összefoglalóan: a kezdetben
igen kicsiny, de az ország ipari növekedését komolyan befolyásoló iparág szerkezetét
a mezőgazdasági gépgyártás határozta meg. A magyar gépipar különösen érzékeny
volt a konjunktúra ciklikus változására. A legtöbb üzem Budapesten települt
(1898-ban 73-ból 32). Magyarországon a nagyüzemek súlya nagyobb volt, de az
átlagos üzemméret hasonlított az ausztriaihoz.
A dolgozat középső fejezete a
gépgyártó vállalatok pénzügyeit és befektetéseit vizsgálja meg. Az
összehasonlító elemzés alapjául nyolc vezető gépipari részvénytársaság éves
mérlegei szolgáltak.2 A kiválasztott részvénytársaságok tulajdonságaikat
tekintve nem hűen képviselik az iparág egészét, mivel e tulajdoni forma
általában ritka volt (az összes cégek számához képest), de nem is közömbösek,
ugyanis a gépiparban a foglalkoztatottak egyharmada e tulajdoni formába tartozó
vállalatokban dolgozott, akár a tulajdoni forma akár az üzemegység a
statisztikai számbavétel alapja.
A vállalatok tőkeigénye
1890–1912 között erősen növekedett, a magyarországi cégeké jobban, mint az
örökös tartományokbelieké. A növekedés azonban nem annyira folyamatos belső
felhalmozás volt, mint inkább felvásárlásokban és összeolvadásokban megjelenő
külső terjeszkedés. A kartellalkotási kísérletek sikertelensége arra utal, hogy
a cégek törekedtek a termelési szakosodásra, de a piac nem növekedett megfelelően,
hogy e törekvéseket jutalmazza. A gépgyártás vállalatainak növekedési és
tőkeigénybeli különbségeit három tényező magyarázza: 1) a vállalati növekedés
nagyrészt a kifelé terjeszkedés függvénye volt; 2) eltérő volt az egyes
vállalatok termékei iránti kereslet; 3) a Monarchia két felének eltérő a
általános gazdasági helyzete magyarázza, hogy a magyar cégek növekedésének
időbeli mintája jellegzetesen eltért a ciszlajtániaiakétól.
Ennek megfelelően a
konjunktúraciklus során a stagnáló szakaszban a vállalatok felszámolták
túlkapacitásaikat, tőkeberuházásaikat az avulás mértékéig hajtották végre, míg
a fellendülés időszakában az idegen tőke bevonása volt a jellemző. Bár az
adatok nem teszik lehetővé a rövid- és hosszútávú hitelek elkülönítését, az
tudható, hogy a monarchiabeli cégek sajáttőke-hányada (equity ratio) jobban
romlott, mint a németeké. A hosszú távot tekintve az egységnyi összforrásra
jutó éves üzleti forgalom mutatója csökkenő tendenciát mutatott, vagyis a
gépiparba fektetett tőke termelékenysége nem tudott javulni. A kifelé
terjeszkedés azt jelentette, hogy az átlagosnál gyorsabb növekedés szinte
minden esetben beolvasztás vagy egybeolvadás eredménye volt. A terjeszkedés
lehetett diverzifikációs célzatú is, szakosodási célzatú is, de motiválhatta
külföldi piac megszerzése is.
A tanulmány áttekinti a
gépipari termelés és kereskedelem összefüggéseit is. A belföldi gépipari
termelés gyors növekedése ellenére a Monarchia tőkejavakból behozatalra szorult
(a behozatal 80 százaléka Cisz-Lajtániába ment). A három osztrák tartományra
összpontosuló gépgyártás kivitelének több mint felét Magyarország vette föl
(kivétel ez alól a mezőgazdasági gépek exportja). „Az ausztriai gépgyártás
bizonyos mértékig a magyarországi kereslet bővülésétől függött” [129. o.], annak
ellenére, hogy az osztrák ipar nem tudott élni a magyar piac kínálta
lehetőségekkel, mivel a magyar behozatal évi 15 százalékkal nőtt, míg az
Ausztria felől érkező import csak 7 százalékkal. A gépipari termékekkel
folytatott külkereskedelem nagy, bár hanyatló részét a textilgyártó gépek
tették ki. A századfordulótól erősen nött a mezőgazdasági és a szerszámgépek
aránya. A szerszámgépek esetében a belföldi gyártók nem tudtak megfelelő piacot
szerezni a szakosodáshoz, s ezáltal a nagyobb és szabványosított sorozatokhoz,
ugyanakkor – részben ezzel összefüggésben – nem tudtak megfelelő mennyiségű
középméretű gépet kínálni.
A gépkereskedelem földrajzi
képlete viszonylag egyszerű volt: Nyugatról behoztak, (Dél-)Keletre kivittek
gépeket. A behozatal főként és növekvő mértékben Németországból származott
(1890: 55%, 1913 :12%). A második helyen Nagy-Británnia és az USA lassan helyet
cserélt, ami a textilipari és mezőgazdasági gépek behozatalának arányában
beállt változásnak tudható be. A kivitel nagyrészt mezőgazdasági gépekből állt
és Oroszországba, valamint Romániába irányult.
Miközben a magyar kormány
többé-kevésbé próbálkozott az ország iparának támogatásával, a Monarchia
vámrendszere a ráfordítás oldalaról (nyersvasellátás) erőteljesen sújtotta a
gépipart. A hildesheimi (No.) Voith esete azt mutatja, hogy a várt
vámtarifaemelést elkerülendő 1903-ban St. Pöltenben is megtelepedett cég
számára a rezsiköltségnél sokkal nagyobb súllyal estek latba az anyagköltségek.
A differenciális árakban az osztrák telephelyen mutatkozó 17–22 százalékos
hátrányt az olcsóbb munkerő sem tudta ellensúlyozni. Bár a korabeli vastermelők
cáfolni igyekeztek ezt a vádat, a szerző a vámok védőhatásának mértékét
számszerűsítve, arra a következtetésre jut, hogy a gépipar átlagosan negatív
védelemben részesült, vagyis a vámtarifa egyes esetekben nem védő, hanem
kiszolgáltató jellegű volt.
A könyv záró fejezete szerint
a gépgyártásnak jelentős szerepe volt az ipari növekedésben – főként a
termelékenység növelésében. Ez a tétel a Monarchia iparosodási útjáról folyó
vita szempontjából lehet érdekes. N. Gross (1966) szerint az osztrák ipar a
XIX. század második felében nem tudott elég gyorsan növekedni ahhoz, hogy
ledolgozzon viszonylagos elmaradottságából. D. Good (1991) és J. Komlos (1983)
szerint a Habsburg Birodalom gazdasága nem egy nagy roham/nekilódulás (great
spurt) vagy elrugaszkodás (take off) hatására, hanem a XVIII. században
végbement hosszú távú gyorsulás eredményeként lépett az önfenntartó növekedés
útjára. Good szerint a Birodalomban 1870-től a fejenkénti fajlagos
reálkibocsátás jobban nőtt, mint Nyugat-Európában (1994). A Monarchia kezdett
„felzárkózni” (miközben viszont Németországgal szemben veszített a Közép-Európa
fölötti politikai dominanciájából. A gépgyártás története is amellett szól,
hogy a „befuccsolt nekilódulás tézise” végképp nem tartható fönn.
Max-Stephan Schulze: Engineering and Economic Growth. The Development of Austria-Hungary’s Machine-Building Industry in the late Nineteenth Century. (Gépgyártás és gazdasági növekedés. Ausztria-Magyarország gépipara a kései XIX. században). Peter Lang, Frankfurt/M etc. 1996. [Forschungen zur Wirtschafts-, Finanz- und Sozialgeschichte. Baltzarek, Franz (Hrg) 3.]
Halmos Károly
* Itt és a továbbiakban, amikor „osztrák gépgyártásról” szólunk, az örökös tartományokról van szó.
1. A fejlődés térbeli egyenetlenségéről 1. Klió, 5:3,1996. 3–13.
2. Lokomotivfabrik (előbb Sigl, Bécsújhely), Simmering (előbb: Schmid, Bécs), Brünner Maschinenfabrik, Maschinenbau-A.-G. (előbb: Breitfeld, Danek és Tsa, Prága), Prager Maschinenbau-A.-G. (előbb: Ruston és Tsa), Ganz-Danubius (Budapest), Schlick-Nicholson (Budapest). A leszűrt trendek ellenőrzésének céljából a szerző további cégekből kontrollcsoportot állított össze (1890:14 osztrák ill.12 magyar cég,1912: 30 osztrák, 25 magyar cég).