Klió 1997/3.
6. évfolyam
Az 1917-es októberi orosz forradalom
A L’Histoire című francia folyóirat 1997. januári számában (a „Dossier” blokkban) olvasható rendkívül érdekes cikkek arról győzik meg az olvasót, hogy lehet és kell tárgyilagosan (legalábbis erre törekedve) írni az orosz és az egész egyetemes történelemnek e fontos eseményéről, az októberi forradalomról. „1917 októberének forradalma a történelem balesete? Vagy pedig egy maroknyi, de tökéletesen megszervezett harcos sikeres államcsínye? Vagy inkább egy elnyomott nép szükségszerű emanacipációja, amelyik tömegesen csatlakozott a bolsevikok téziseihez?
Nyolcvan évvel az esemény
után, miután elmerült a kommunista rendszer és megnyíltak az új levéltárak, elérkezett az ideje annak, hogy
derűsen visszatérjünk az ex-Szovjetunió keletkezésének kérdésére. Túl a
mítoszokon.”
Ezekre a nyitó kérdésekre
keresik a szerzők a választ. A legelső cikk szerzője, Nicolas Werth vállalkozott
arra, hogy globálisan ragadja meg a problémát. (A hatalom megragadása a
bolsevikok által) Credóját néhány sorba sűrítette. „A kommunizmus bukásával
eltűnt annak szükségessége, hogy bebizonyítsuk: a Nagy Októberi Szocialista
Forradalom ‘történetileg elkerülhetetlen’ volt, 1917 végre ‘normális’ történeti
téma lett.” Ez utóbbi mondatával a szerző az újszerű történészi megközelítések
legfontosabb közös ismertető jegyét árulta el.
Werth a továbbiakban azt
fejtegeti, hogy egészen a legutóbbi időkig három történetírói irányzat ütközött
egymással. A két meghatározó áramlat közül az első az események liberális
olvasata, amely szerint a szocialista forradalom csak erőszakkal végrehajtott
puccs volt, egy ügyes összeesküvés eredménye. A másik, marxista értelmezés
szerint az októberi forradalom logikus, előre látható, elkerülhetetlen
végkifejlete volt egy olyan felszabadító harcnak, amelyet a bolsevikokhoz
tudatosan csatlakozott „tömegek” vittek véghez. A történelem értelmének
beteljesedése.
Volt egy harmadik történetírói
iskola is (pl. a francia Marc Ferro), amelyik a tényeket nemcsak „felülről”,
hanem „alulról” (a szovjetek, az üzemi bizottságok, egyszóval a forradalmas
napokban alakult számtalan szervezet nézőpontjából) is vizsgálta.
„Dezideologizálni” törekedett az orosz forradalom történetét. A folyamatot
összetevőire bontva, megkülönböztette egymástól a parasztok, a tartományok, a
nemzetiségiek, a nők és a hadsereg forradalmát, kimutatta időbeli
meghatározottságukat, saját belső dinamikájukat. Minden eredetisége és
szempontjainak sokfélesége ellenére ez az iskola marginális maradt.
A mai orosz történészek,
majdnem valamennyi, továbbá a művelt elit és a posztkommunista Oroszország
politikai vezetői a liberális változatot fogadták el, vagyis azt hirdetik, hogy
az orosz forradalom „‘baleset’ volt, amely eltérítette a forradalorn előtti
gazdag, munkás és a demokrácia felé jó úton haladó Oroszországot,
megváltoztatta ‘természetes fejlődésmenetét’”. Ebből a gondolatmenetből
könnyedén levonható az a következtetés, hogy az eseményekben részt vett orosz
nép csupán „ártatlan áldozat” volt.
A szerző gondosan számba vette
1917 eseményeit, rámutatva a hazai olvasóközönség előtt is jól ismert
tényekre, így az orosz front meggyengülésére a világháborúban (a hátország
döntő szerepét hangsúlyozva), a cárnak és környezetének gyengeségére, a
februári forradalom váratlanságára, a kettős hatalomra, valamint a munkások és
parasztok követeléseire. És mindenekelőtt és mindenek- felett az általános
békevágyra. Lenin szerepét e forradalmi folyamat felgyorsításában szintén
behatóan tárgyalta, ugyanakkor idézte Alexander Fjodorovics Kerenszkij szavait:
„A Kornyilov-puccs nélkül Lenin sem lett volna”. Mindazonáltal nem állítható,
hogy az elégedetlen elemek valamennyien csatlakoztak a bolsevik párthoz,
amelynek taglétszáma 1917. október elején nem haladta meg a 200 ezret. „És
mégis, 1917 őszén, amikor alkotmányos vákuum alakult ki, amikor mindenfajta
állami tekintély megszűnt, hogy helyet adjon bizottságok, szovjetek és más
csoportocskák kavalkádjának, elegendő volt egy jól szervezett és határozottan
cselekvő mag, hogy azonnal olyan tekintélyt szerezzen magának, amely nem állt
arányban tényleges erejével.”
Cikkek születtek még a Vörös
tér amerikai vendégéről, John Reedről, akit Tíz nap, amely megrengette a
világot című műve világhírűvé tett. (Belőle merített ihletet filmjéhez Szergej
Eizenstein, továbbá – 1981-ben – az amerikai Warren Beatty Vörösök című
alkotásához.)
Olvashatunk Lenin „családi
titkáról”, amelyeknek egészen 1932-ig egyetlen tudója volt: A. I.
Elizarova-Uljanova, a bolsevik vezér lánytestvére. Őt bízták meg Lenin halála
után a család eredetére vonatkozó iratok összegyűjtésével. Ennek során fedezte
fel, hogy anyai nagyapjuk, Alekszandr Blank doktor (1802–1870) egy zsitomiri
zsidó kiskereskedő fia volt, aki áttért az ortodox hitre. Felfedezését 1932-ben
levélben közölte Sztálinnal, aki azonban „abszolút titoktartást” kért tőle, így
nem készültek másolatok az eredeti dokumentumokról.
Feltétlenül érdeklődésünkre
tarthatnak számot azok az adatok, amelyek Alain Blum: Hány áldozat? című
cikkében találhatók. Az orosz forradalom emberáldozatának kérdése szenvedélyes
viták tárgya volt a múltban. Az oroszországi levéltárak ajtajai végre
megnyíltak a kutatók előtt, így a korábbinál pontosabb válasz adható a fentebbi
kérdésre. Az első világháborúban Oroszország 1 millió 800 ezer embert
veszített. A polgárháború (1918–1922) halottainak számát 7–10 millióra
becsülik, s közülük 5,8–8,8 millió volt a polgári lakos, akik politikai
kivégzések, éhség vagy járvány következtében vesztették el életüket. A februári
forradalom csak Szentpétervárott, az októberi pedig kizárólag Moszkvában
követelt áldozatokat, egyaránt 1500–2000-et. Ezeknek a statisztikai adatoknak a
birtokában Blum csakis arra a végkövetkeztetésre juthatott, hogy „az első
világháború és a polgárháború erőszaktevése közé beékelve az 1917-es esztendő –
paradox módon – a legszelídebb időszaknak minősült”.
A tematikus blokk zárócikke
tulajdonképpen interjú Hélčne Carrčre d’Encausse
professzorral, aki szintén az orosz történelem szakértője. Arról kérdezték,
hogy „Hisznek-e még az oroszok Leninnek?” A válasz: a 40 éven aluliak
szerencsétlen történelmi eseményt látnak az 1917-es forradalomban, velük
szemben az idősebbek „beilleszkedtek a szovjet öntőformába”. Október egy mára
elvesztett paradicsomot teremtett. Maga a történésznő is úgy vélekedett, hogy
ez a felosztás sematikus. Létezik árnyaltabb álláspont is, amelynek hívei azt
vallják, hogy Február elszalasztott demokratikus lehetőség volt.
Érdekes megfigyelni, hogy a
szóban forgó francia russzisták általában „Októberi forradalomról” írnak, tehát
nagy O-val. Talán azért, mert ők még ma is úgy gondolják, hogy az a bizonyos
tíz nap tényleg megrengette a világot.
Quand la Révolution russe ébranle le Monde (Amikor az orosz forradalom megrengeti a világot). L’Histoire, 1997. január, 22–29. o.
Vadász Sándor