Klió 1997/3.
6. évfolyam
Lengyel–cseh viszony 1938-ban
Lengyelországban az utóbbi években ismét politikai viták és számos publikáció – sajtó, történész szakfolyóiratok és könyvek – kereszttüzében áll a kérdés, milyen irányvonalat képviselt a lengyel külpolitika Csehszlovákiával szemben 1938-ban. Ez a nálunk kevésbé ismert téma a Visztula mentén évtizedek óta igen nagy port kavar. A Lengyelországban publikáló szerzők korábban egyértelműen bírálták a harmincas évek politikusait. Az utóbbi években ennek ellenkezőjét figyelhetjük meg, beleértve olyan, a forrásoknak teljesen ellentmondó, szélsőséges nézeteket is, amelyek szerint Lengyelország 1938. május 20-a után kész volt Franciaország oldalán hadba lépni Csehszlovákia védelmében. Most Tomasewski munkája kapcsán vázlatosan ismertetjük, valójában milyen politikát folytatott Lengyelország, hogyan próbált lavírozni Csehszlovákiával kapcsolatban a második világháború előestéjén.
A téma kiváló ismerője,
Tadeusz Kisielewski szerint Józef Beck (1894–1944) külügyminiszter
(1932–1939) komoly fenntartásokkal viseltetett Edvard Benes (1884-1948)
csehszlovák elnök (1935–1938) külpolitikája iránt, de nem szándékozott
lépéseket tenni a csehszlovák állam egysége ellen. Ezt mondják Beck
visszaemlékezései. A rendelkezésre álló hatalmas mennyiségű írott dokumentum
azonban mást is elárul.
Nem feladatunk most azon
elmélkedni, voltak-e Lengyelországnak erkölcsi kötelezettségei a Harmadik
Birodalom által fenyegetett déli szomszédjával szemben. Némely kutató szerint
Csehszlovákia fennállása óta Lengyelországgal szemben barátságtalan, vagy
legalábbis érdekeivel ellentétes politikát folytatott. Így a kritikus 1938-as
esztendőben a lengyelek nem voltak lekötelezettjei Csehszlovákiának. Az akkori
csehszlovák külpolitikát sem áll szándékunkban elemezni, sőt, azon a véleményen
vagyunk, hogy Lengyelország Csehszlovákiával szembeni lépéseinek értékelését
külön kell választanunk a csehszlovák külpolitika megítélésétől. A dokumentumok
birtokában mindenekelőtt arra a kérdésre keresendő válasz, hogy a lengyel
lépések mennyiben segítették – vagy éppen nehezítették – az ország
biztonságának növelését, különösképpen a háborús veszély elhárítását. A lengyel
politika erkölcsi aspektusainak olyan mértékben lehet szerepük, amennyiben a
Harmadik Birodalom által fenyegetett országokban befolyásolni tudták a
közvélemény Lengyelországról alkotott képét.
Ezerkilencszázharminchárom
fordulópontot jelentett a két ország kapcsolataiban. Annak az évnek a tavaszán
úgy rémlett, Lengyelországot és Csehszlovákiát összeköti a négyek paktuma
miatt érzett félelem (az 1933. július 15-én Nagy-Britannia, Franciaország,
Olaszország és Németország által kötött egyezményről van szó, amelyik
messzemenően teret engedett a fegyverkezésben is a német egyenjogúsítási
törekvéseknek – A szerk.). Mindkét országban fokozódott az együttműködés iránti
igény. 1933 februárjának kezdetén Beneš korlátozott megállapodás megkötését
javasolta Becknek. Varsóban eleinte ez a terv nem talált visszhangra, de
április elején a lengyel külügyminiszter diplomáciai utazás lehetőségeit latolgatta,
amelynek során Prágába is ellátogatott volna. Utasítást adott munkatársainak,
hogy tegyék meg az előkészületeket. A négyek paktuma tervezetét azonban
eltérően ítélte meg a két ország minisztere. Az utazás elmaradt, a lengyel
diplomaták 1933 őszén már Berlinben folytattak bizalmas megbeszéléseket.
Hiba
lenne, ha a berlini tárgyalásokat Csehszlovákia-ellenesnek ítélnénk, legalábbis
ami a lengyel diplomácia szándékait illeti. Ugyanakkor meg kell jegyeznünk,
akkortájt olyan nézet uralkodott el, hogy Németország figyelmének
Csehszlovákiára összpontosítása csökkenti Lengyelország közvetlen
fenyegetettségét. Ezt a lehetőséget pedig ki kell használni. A berlini
tárgyalások a német–lengyel viszonyban fellelhető feszültségeket voltak
hivatottak csökkenteni. Az elért eredmények értékelése szintén élénk vitákat
szokott kiváltani, de erről jelen írás keretein belül nem ejtünk szót.
A
lengyel diplomaták közvetlen céljaitól függetlenül az 1934. január 26-án aláírt
lengyel–német deklaráció negatívan befolyásolta Lengyelország Csehszlovákiával
szembeni politikáját. Amíg a németek többé-kevésbé nyílt formában a határok
megváltoztatásának igényét hangoztatták, Csehszlovákia szövetségese lehetett
volna Lengyelországnak. Ugyanakkor Prága, hogy ne kerüljön konfliktusba Németországgal,
ódzkodott a lengyelekkel való szövetségtől. 1934 januárjától Lengyelország
nyugati garanciákat kapott, amelyek korlátozott értékét többen helyesen látták,
de amelyek mégis lehetőséget nyitottak a déli szomszédhoz fűződő kapcsolatok
más alapokra helyezésére. Ilyen körülmények között többértelművé váltak Beck
szavai, amelyek a Benešsel 1934. január 20-án folytatott beszélgetésen
hangzottak el. Lényegük, hogy Beck ígérete szerint Varsó ezentúl fokozott
figyelmet szentel majd a Kárpátoktól délre élő népeknek.
Az
ostravai lengyel konzul, Karol Ripa 1933 vége felé azt az utasítást kapta, hogy
kezdeményezzen demonstrációt Szilézia megosztásának 15. évfordulója alkalmából.
Nehéz megmondani, hogy a Beck által jelzett politikai irányváltás kiterjedt-e diverzáns
akciókra is. Varsóban mindenesetre már 1934-ben számításba vették Csehszlovákia
szétesésének lehetőségét, a különböző akcióknak pedig ezt kellett segíteniük. A
lengyel kormány határozottabb lépésekre is készült, de azokat az egy évvel
később megváltozott helyzet miatt el kellett napolni.
A lengyel politika néhány
aspektusára vet fényt a külügyminisztérium egyik magas beosztású munkatársának
valószínűleg 1934-ben írott jelentése. Szerzője a Közép-Európában uralkodó
bonyolult viszonyokat elemezve többek közt megállapítja, hogy Csehszlovákiában
aktivizálódnak az ország felosztását célzó erők, és nő a külső fenyegetettség
érzete. Az Ausztráliát bekebelezni óhajtó Németország Csehszlovákia jövőbeni
bekerítésének képét vetíti előre. A franciák esetleges segítsége pedig semmivel
sem kézzelfoghatóbb, mint korábban. Az anonim szerző megjegyzi, hogy bár
Lengyelország a lehető legpozitívabb kapcsolatokra törekszik déli
szomszédjával, számos súrlódási pont van a csehszlovák és a lengyel politika
között. A további fejtegetésből kiderül, hogy a kisantanttal együtt
Csehszlovákia jelenti a legnagyobb akadályt Lengyelország közép-európai
terveinek megvalósításában: befolyásának megalapozásában és megerősítésében az
egész régióban.
A fenti álláspont és számos
dokumentum arra enged következtetni, hogy a lengyel külügyminisztérium
dolgozott egy olyan széleskörű, lengyel vezetés és felügyelet alatt létrejövő
koncepción, amelynek célja a Balti- és Fekete-tenger közt fekvő kis és közepes
államok megállapodása lett volna. A terv realizálása megkívánta volna a cseh
külpolitikai irányvonalból eredő akadályok elhárítását, Csehszlovákia
Lengyelország iránti bizalmatlanságának felszámolását. Éppen e távolságtartás
és a kisantant zavaró tevékenysége korlátozta a Beck által megfogalmazott
elképzelések Jugoszláviában és Romániában történő megvalósítását.
A cél akkor valósulhatott
volna meg, ha Prága akceptálja a lengyel terveket. A másik lehetőséget
Csehszlovákia három részre szakadása jelentette volna, és ezt célozták a
különböző, kulisszák mögötti tevékenységek. Azt viszont kizárhatjuk, hogy
Lengyelország Németországgal szövögetett volna konkrét közös terveket. Ennek
sem a Lengyelországban uralkodó hangulat, sem pedig a német külpolitika iránt
érzett fenntartások nem kedveztek. A lengyel diplomácia fő céljának a
Moszkvától és Berlintől való „egyenlő távolságot” tartotta. Ugyanakkor a
lengyel politikusok tisztában voltak Csehszlovákia pozícióinak gyengülésével,
valamint azokkal a gazdasági és politikai következményekkel, amelyeket Ausztriának
Németországhoz csatolása jelentett volna. A két ország egyesítése Csehszlovákia
széthullását idézhette volna elő, vagy pedig nagyobb kompromisszumra
kényszeríthette volna a prágai politikusokat Lengyelország iránt.
Csehszlovákia 1935 májusában a
Szovjetunióval kölcsönös segítségnyújtási egyezményt írt alá, ami megnövelte az
ország nemzetközi tekintélyét. Ez rendkívüli mértékben nyugtalanította a
lengyel politikusokat. Olyan perspektíva volt kibontakozóban, hogy a
Szovjetuniónak befolyása lesz a közép-európai események fejlődésére.
Lengyelország déli szomszédja nemcsak a nagy, „tengertől tengerig” (értsd: a
Balti-tengertől a Fekete-tengerig) tartó blokk koncepciójának megvalósítását
hátráltatta, hanem olyan nagyhatalmat vezetett be a közép-európai politika
színterére, amelynek szándékai komoly aggodalmat keltettek Varsóban.
Jegyezzük meg azt is, hogy a
csehszlovák–lengyel kapcsolatokat személyes antagonizmusok is nehezítették.
1935-ben helyett az elnöki hivatalt az elhunyt Masaryktól Beneš vette át. Meghalt
Józef Piłsudski és Lengyelországban Beck vált a külpolitika fő tényezőjévé.
Beneš és Beck határozott ellenszenvet érzett egymás iránt. Ilyen körülmények
között megnőtt a lengyelek szlovák autonomistákkal fenntartott kapcsolatának
jelentősége. Bár a szlovákok Lengyelország iránt érzett szimpátiája már
korábban, 1933-ban tetőzött, a Hlinka által vezetett Szlovák Néppártban még a
következő években is működött egy befolyásos polonofil frakció, amelyet a
lengyel diplomácia cseh-ellenes irányban igyekezett tartani.
Németországnak Ausztriát és
Csehszlovákiát illető tervei Beck 1938 januárjában történt berlini
tanácskozásai alatt váltak teljesen világossá. Neurath külügyminiszter (akinek
posztját hamarosan von Ribbentrop vette át) úgy nyilatkozott, hogy „ezt a
gyulladt vakbelet előbb-utóbb ki kell venni!” Göbbels rendkívül negatívan
nyilatkozott a csehekről, hangsúlyozva, hogy nem lát semmilyen lehetőséget sem
a velük való megegyezésre. Göring nem leplezte, hogy a cseh államiság létezését
a jelenlegi formában tarthatatlannak véli. A beszélgetés február 23-án, Göring
lengyelországi látogatása alatt folytatódott. Lengyel feljegyzések szerint Beck
igyekezett hazája gazdaság érdekeit védeni Ausztria Németország általi
bekebelezésének esetére. Kifejtette továbbá, hogy Lengyelország érdekelt az
Olzán túli területet érintő kérdésekben, és abban, milyen módon oldódnak meg
Csehszlovákiában a nemzetiségi problémák. Ezek a feljegyzések arról
tanúskodnak, hogy a lengyel diplomáciának pontos értesülései voltak arról, hogy
Németország a „cseh kérdés” radikális „megoldására” törekszik.
A lengyelek érdeklődésüket az
Olzán túli területre és Szlovákiára koncentrálták. Bizonyos ideig a
külügyminisztériumban azt mérlegelték, milyen keretek közt nyerhetne Szlovákia
autonómiát: önálló állammá váljon, vagy Magyarország része legyen-e. Szlovákia
Lengyelországhoz csatolását Beck nem tartotta kívánatosnak. Kárpátalja kérdését
a lengyel diplomácia teljesen önállóan kezelte, és ott is titkos tevékenységet
folytatott.
Hečko, radikális szlovák politikus
1938. január 31-én találkozott Zygmunt Ventulanival, a lengyel
külügyminisztérium közép-európai referensével. Tájékoztatta, hogy Szlovákia
területén rendkívül erősödik a radikális és csehellenes hangulat. Az autonómia
kérdése lassan már nem aktuális, a célt az önálló államiság megteremtése
jelentené. A radikális szlovákok Morvaország szlovákok által lakott területeire
is igényt tartanak. Válaszában Ventulani kifejtette, hogy a lengyelek politikai
szempontból érett népnek tartják a szlovákokat, és minden, rájuk nézve kedvező
fordulatot örömmel fognak üdvözölni.
Az elkövetkező időszakban a
lengyel diplomácia egyre nyíltabban hangoztatta Szlovákia Csehországtól való
elszakadásának szükségességét. Nemzetközi fórumokon igyekezett Csehszlovákia
tekintélyét csökkenteni, és újból visszautasította a csehszlovák kormány által
felajánlott katonai együttműködés lehetőségét. A francia és brit diplomaták
forszírozták Lengyelország állásfoglalását egy Csehszlovákia miatt kirobbanó
brit–német, illetve francia–német fegyveres konfliktus esetére. Franciaország
és Anglia nyomást akart gyakorolni Lengyelországra, hogy Csehszlovákiát
illetően határozottabban álljon a nyugati hatalmak oldalán. Franciaország ugyan
szövetségben állt Csehszlovákiával, viszont semmi nem utalt arra, hogy
kötelezettségeinek eleget fog tenni. Becknek már hosszabb ideje az volt a
meggyőződése, hogy a Nyugat nem áll majd következetesen a csehszlovák
integritás megőrzése mellett. Ezért, amikor a franciák kizárólag a lengyelekre
akarták hárítani a felelősséget az események későbbi fejlődéséért, az Becket
kellemetlenül érintette és csodálkozást váltott ki belőle. Visszautasította a
fegyveres együttműködést Franciaországgal és Nagy-Britanniával Csehszlovákia
megmentése érdekében.
A lengyel diplomaták 1938
tavaszán Romániában tettek lépéseket annak érdekében, hogy megakadályozzák a
Csehszlovákia által a Szovjetunióban vásárolt katonai repülőgépek átrepülését.
Az első átrepülésekről – amelyek a román kormány hozzájárulása mellett
történtek – májusban szereztek értesülést a lengyelek. A románok álláspontját
Rydz-Smigly marsall negatívan ítélte meg. Ennek ellenére a repülőgépek
szeptember végéig folyamatosan érkeztek Csehszlovákiába. Rydz-Smigly annyit
tudott elérni a román kormánynál, hogy az beleegyezett a szárazföldi technika
áthaladásának megtagadásába.
Ugyanakkor a német diplomácia
egyre erősebben érezte, hogy a Harmadik Birodalom Csehszlovákiát érintő
szándékaiban Lengyelország nem jelent majd akadályt. Hitler „Grün” fedőnévvel
jelzett terveiben rögzítették, hogy a csehszlovákiai akciót meglepetésszerűen
kell végrehajtani. Olyan állapotot kell teremteni, amely a Csehszlovákiával
szemben területi követelésekkel fellépő államok számára nyilvánvalóvá teszi a
csehszlovák katonai vezetők reménytelen helyzetét, és ösztönzi ezen országokat,
hogy haladéktalanul Németország oldalára álljanak. A németek szerint ilyen
helyzetben Magyarország és Lengyelország Csehszlovákia elleni intervenciójára
lehet majd számítani.
Az Olzán túli és a Szlovákia
területén szervezett lengyel akciókat nehéz lenne Lengyelország Csehszlovákia
iránti semlegességének fényében feltüntetni, még ha néhány lengyel történész
ebben a szemléletben igyekszik is megítélni a lengyel diplomácia
tevékenységének egészét.
Bár május 31-én a németek értesítették
Becket, hogy nagyra értékelik Csehszlovákia kérdésében elfoglalt németbarát
álláspontját, mindvégig nem voltak biztosak abban, milyen lépéseket tesz majd
Lengyelország a döntő pillanatban. A bizonytalanságot Beck többértelmű
kijelentéseinek nehezen interpretálható volta, és a sajtóban fel-felröppenő,
egymásnak ellentmondó hírek okozták. A német diplomaták számos lépést tettek,
hogy a lengyelektől további deklarációkat csikarjanak ki. Ez nem ment könnyen,
a lengyelek mindvégig bizonytalanságban tartották a német diplomácia
képviselőit. Von Moltke Berlinbe küldött jelentése arról tanúskodik, hogy a
tárgyalások során Beck sokat beszél, de semmi konkrétat nem mond. Arról azonban
újra és újra meg lehet győződni, hogy Beck Csehszlovákia-ellenes nézetei semmit
nem változtak. A jelentés szerzője aláhúzza, hogy még egy francia–angol
beavatkozás esetén sem tartja valószínűnek, hogy Lengyelország Csehszlovákia
mellett lép hadba. Ugyanakkor az sem egyértelmű hogy Németország mellé fog
állni. Ezt a nézetet erősítette meg von Weizsäcker Ribbentrophoz írott
memorandumában. Véleménye szerint a lengyelek kizárólag a maguk érdekeit
tartják szem előtt, és igyekeznek többféle megoldáshoz alkalmazkodni. Egyedül
az biztos, hogy háború esetén meg fogják akadályozni, hogy az oroszok betegyék
a lábukat Lengyelországba.
A német–lengyel együttműködés
igen formális, felszínes volt, és mindkét oldalon a kölcsönös bizalmatlanság
légköre övezte. Ennek ellenére egy 1938. október 1-jén a hajnali órákban
Berlinbe küldött távirat szerint nem kizárható Lengyelország hadbalépése
Csehszlovákia ellen, bár ezt a lengyelek nem tartják indokoltnak. A katonai
készülődés hírére a Szovjetunió már szeptember 23-án kijelentette, hogy a
lengyel csapatok Csehszlovákia területére lépése esetén felmondja a
megnemtámadási szerződést. Ugyanezt tette egy nappal korábban Nagy-Britannia.
Beck 23-án este táviratot küldött a londoni, berlini és párizsi lengyel
nagykövetségekre. A sürgönyben Beck hangsúlyozza, hogy a lengyel külpolitika
céljai és módszerei világosak. Nincs szükség arra, hogy formálisan kijelentse:
nincs szándékában megtámadni Csehszlovákiát.
Hamarosan megkezdődtek a
német–lengyel tárgyalások, mégpedig a Sziléziát érintő lengyel és német érdekek
különválasztása céljából. Szeptember 29-én Csehszlovákia átvette a németek
Münchenben elfogadott posztulátumát, amely Németország területi követeléseit
fogalmazta meg. Október 1-jén nyújtották át az Olzán túli területet érintő
lengyel követeléseket.
A dokumentumok azt igazolják,
hogy Csehszlovákiát illetően 1938-ban Lengyelország önálló politikát igyekezett
folytatni. Mégpedig olyan szellemben, amilyenben a diplomácia vezetői az ország
érdekeit akkor értelmezték. Egyértelmű, hogy Lengyelország távlati, több
államot érintő koncepciójának megvalósítását Csehszlovákia akadályozta,
ráadásul olyan veszélyes tényezőt hozott testközelbe, mint a Szovjetunió. A
Csehszlovákia feldarabolását célzó törekvések egy ideig egybeestek Németország
szándékaival, így Lengyelország nyugati szomszédjához igazította bizonyos
lépéseinek megtételét. Szerződés kötésére ugyan nem került sor, de több
kérdésben formális megegyezés született. Teljes mértékben egyet kell érteni Batowski
véleményével, aki szerint a lengyel kormánykörök nem mérték fel, mennyire
saját érdekeik ellen tesznek, amikor Csehszlovákia gyengítésének és
szétverésének kérdésében a németek mellé álltak. A lengyel diplomácia
lavírozása részben a Nyugat nem egyértelmű álláspontja és Beneš bizalmatlansága
miatt alakult szerencsétlenül, bár ez csak magyarázza, de nem változtatja meg a
tényeket.
Jerzy Tomaszewski: Polska wobec Czechoslowacji w 1938 roku. (Lengyelország viszonya Csehszlovákiához 1938-ban) Przeglad Historyczny, Warszawa, 1996. Tom LXXXVll, zeszyt 1. 42–59. o.
Nagy László Kálmán