Klió 1997/3.
6. évfolyam
A boszniai polgárháború gyökerei
A Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia Történettudományi Intézete 1994 decemberében tudományos tanácskozást rendezett Bosznia-Hercegovina a középkortól napjainkig címmel, melynek anyaga 1995-ben egy szép kiállítású könyvben, háromezer példányban meg is jelent. A tudományos tanácskozás célja – miként azt bevezetőjében az intézet igazgatója és a kötet felelős szerkesztője, Slavenko Terzić mondta – a párbeszéd megkezdése Bosznia történetéről. Egy ilyen tanácskozás alkalmat nyújt összegzésre is, mindemellett az utóbbi időben megnövekedett az érdeklődés Bosznia-Hercegovina múltját, jelenét illetően; számos tévhit, pontatlan interpretáció kapott szárnyra, ezek többsége pedig negatív színben tünteti fel a szerb népet.
A tanácskozásra külföldi
történészeket is meghívtak, akik valószínűleg a Jugoszláviát sújtó embargó
miatt nem mentek el Belgrádba, legalábbis a kötetben nem szerepelnek. A kevés
kivételt Rumjana Mihneva bolgár és Konsztantyin Nyikiforov orosz történész
jelentette. (Előbbi az iszlám elleni küzdelemről mint balkáni sajátosságról
beszélt, és arról, hogy Bulgária milyen nagy erőfeszítéseket tett a pomákok –
mohamedán vallású, bolgárul beszélő népcsoport – ortodox hitre térítése
érdekében; utóbbi párhuzamot vont a Garašanin 1844-es tervezetében meghirdetett
és a szerb földek mai egyesítése között).
A tanácskozás előadásai hosszú
távú, máig ható folyamatokat mutatnak be (demográfia, társadalmi változások, az
egyház szerepe, a kollektív tudat alakulása stb.). Slavenko Terzić
bevezető előadása külön kitért a külső tényezők, a nagyhatalmak szerepére. A
jelenlegi ellentétek Jugoszlávia hosszan tartó felbomlásának következményei, és
a maga súlyosságában ismét felmerült a szerb kérdés Európában. 1878-ig az
európai tudományos körökben Bosznia-Hercegovina a szerb etnikai közösség
területének számított, ez a vélemény csak az osztrák-magyar okkupáció után
kezdett megváltozni, addig a nép is csak vallási tekintetben volt megosztott,
ilyen Európa más országaiban is megfigyelhető. A Monarchia saját hódító
céljainak megfelelően a szerbség dezintegrációjára törekedett, és igyekezett
felhasználni a vallási megosztottságot. Az okkupáció, majd az annexió támadást
jelentett a szerb nép létérdekei ellen, joggal nevezték tehát a legkiválóbb
szerb történészek a berlini kongresszust fatálisnak. Terzić szerint a
Kállay-rendszer idején a Monarchia az „osztrák-magyar Balkán” víziójának
megfelelően a következő lépéseket dolgozta ki: a bosnyák nemzet létrehozása, a
bosnyák tudat terjesztése, a pravoszláv szerbek és muszlimok közti szakadék
mélyítése, a muszlimok fokozatos katolizálása, a horvát gondolat erősítése,
Bosznia-Hercegovina elhorvátosítása. Bizonyos pontjai ennek az ideológiának
bekerültek a JKP nemzeti politikájába is. Ennek következménye, hogy az ország a
második világháború után az integrálódás helyett a szétesés állapotába került.
A kötetben szereplő több mint
harminc tanulmány közül most azt emelném ki, amelyik új megvilágításba helyezi
a szerbek sorsát a második világháború idején és után, illetve új értékelést ad
az 1945 utáni nemzetek közti viszonyról és a titói nemzetkoncepcióról. Veselin
Đuretić kiindulópontja, hogy a második világháború idején kialakult
nemzetek közti viszony eredményezte a polgárháború kirobbanását 1991-ben. A
világháború végén, illetve után a kommunista propaganda meghamisította a
jugoszláv nemzetek valódi háborús szerepét, bizonyos szimmetriára,
kiegyenlítésre törekedett a hős- és gaztettek megítélésében.
Az alapvető szemben álló erők
(megszállók és a szerb nép) mellett a háború elején harmadik tényezőként
megjelentek a kommunisták-partizánok, akik a felszabadító harcot saját
forradalmi eszméik népszerűsítésére használták fel. (Ennek igazán csak a szerb
nemzeti felkelő mozgalom – csetnikek – szétverése után lett nagyobb jelentősége.)
A nemzeti ellenállás a megszállók támadásai után a nép természetes túlélési
ösztönének megfelelően modus vivendit akart találni a hódítókkal, ennek
fényében kell értékelni az usztasákkal Kelet- és Közép-Boszniában, illetve a
knini vidéken kötött megállapodásokat. (A csetnikkérdést veti fel a kötet egy
másik tanulmánya is, mondván, napjainkban többször felmerül a csetnikek
rehabilitációjának kérdése Milorad Ekmečić akadémikus, a Karadžić-féle
Szerb Demokrata Párt egyik megalapítója és szellemi atyja szerint a csetnikek
célja a monarchia megújítása volt, a politikai ügyek intézését rábízták a
londoni emigráns kormányra. A háború végén a szerb nép sorsáról való döntés, és
az a csetnikek egyetlen hibája, hogy ezt hagyták, a brit kormány kezébe került.
A csetnikmozgalom társadalmi céljai középpontjában – mivel bázisát a szerb
szabad parasztok alkották – az agrárreform állt. Az 1942-es csetnikkongresszus
programja szerint azé a föld, aki megműveli, ezenkívül az ipari és a
hitelintézeteket államosítani kell, tehát – Ekmečić szerint – társadalmi
céljait tekintve nem lehet elmarasztalni a mozgalmat. Az 1941–45-ös forradalom
a szerbek történetének egyik legfényesebb eseménye, melynek örökségéhez az új
rendszerben nem férhet kétség.)
A szerb nemzeti önvédelmi
mozgalom szétverését részben a kommunista-internacionalista koncepció irányozta
elő: a kommunisták megalkuvás nélküli harcot hirdettek a „hazai reakciós
erőkkel” szemben is. A JKP sikeresen keresztülvitte, hogy a megszállók elleni
partizánmozgalom élére horvátokból és muzulmánokból álló nemzetközi
vezetőséget ültessen, abban az időszakban, amikor a mozgalom bázisát a szerbek
jelentették. Ezzel a JKP nem növelte, hanem a szerbek közti ellentétek és
összeütközések miatt gyengítette az ellenállás erejét. Egyre gyakoribbá váltak
a megszállók megtorlásai, néhány helyen a szerbek tömeges menekülésre
kényszerültek. Felmerül azonban a kérdés, hogyan szerezték meg a háború végére
a kommunisták a nép többségének támogatását. Bár a kommunista felfogás távol
állt a nép beállítottságától, a horvát-usztasa megszállóktól való félelmükben
sokan az ellenséggel szembeni kérlelhetetlen harc képviselőjét látták a
partizánokban, illetve sokakat megfogott a harci radikalizmus.
Nagy fordulatot hozott, hogy
1942–43 fordulóján a szövetségesek a partizánok sikereiről szóló híreket
realitásnak vették, és a partizánokra kezdtek támaszkodni. Az antihitlerista
nagyhatalmak szemében a harcosságnak és a nagyszerb politikával való
szembenállásnak, a későbbi föderatív berendezkedés képviseletének volt értéke.
A partizánmozgalom a nagyhatalmak szemében jugoszlávként tűnt fel, pedig
bázisát tekintve alapvetően szerb volt. Nagyhatalmi megerősítést kapott a
későbbi AVNOJ-koncepció, amely a szerb földeket szétdarabolta, és elfogadtatott
mind a nagyhatalmak által, mind a partizánmozgalmon belül a kompromisszum a
szemben álló erők: a quislingista horvátok és muzulmánok, illetve a szerbek
között. A két szerbellenes kisebbség cselekedetei megbocsátásban részesültek,
ami lehetővé tette számukra a Tito, illetve a győztesek mellé állást. Ekkor már
senki sem figyelt arra, hogy az addigi szerbellenesek átállásáról volt szó, a
világ pedig örömmel elfogadta az 1944-45-re már valóban jugoszláv etnikai
struktúrát kifejező mozgalom föderációt meghirdető politikáját. A szerbek
számára végzetes volt annak elfogadása, hogy a föderalizmus a nagyszerb
hegemónia tagadásaként jött létre. Az angolok, amerikaiak elhitték a propagandának,
hogy a szerb-horvát polgárháború oka a nagyszerb hegemonizmus volt, Sztálin
számára pedig a kommunista hatalomátvétel volt a lényeges. Az új állam belső
felépítése a későbbiekben sem kérdőjeleződött meg, akkor sem, amikor az állam
társadalmi berendezkedése már nagymértékben módosult.
Tito Jugoszláviájában a
nemzeti politika alapját az egység, testvériség és internacionalizmus jelszava
alatt a hegemonizmus elleni harc jelentette. Ennek keretei között fokozatosan
és zavartalanul fejlődhetett a szerbellenes nacionalizmus és szeparatizmus.
Bosznia-Hercegovina, ahol 1941–45-ben a legsúlyosabb polgárháború dúlt, a
nemzetek közti szimmetria megvalósításának kísérleti terepe lett – a szerbek
rovására. Ennek egyik megnyilvánulása a muzulmánok nemzeti létének ideológiai
alapon való bizonyítása, majd nemzetté nyilvánítása. A horvátokkal és a
muzulmánokkal szemben a szerbek nemzeti tudatukat nem fejleszthették
intézményesen, a pravoszláv egyház marginális helyzetbe került. A csetnik szó
lassan a horvátellenesség szinonimájává vált, és fájó módon feledésbe merült a
szerb néppel szemben elkövetett genocídium is.
Az 1990-es években a
nemzetközi közvélemény is szerbellenes volt, látható volt, nincs tisztában
azzal, hogy a második világháború óta mély ellentétek vannak
Bosznia-Hercegovinában. Bosznia AVNOJ-i határainak elismerését a
szerbellenesség motiválta. Oroszország politikájában közrejátszott a
titóista-Komintern hagyomány a szerbek bűnösségéről, a többi nagyhatalmat
részben gazdasági érdekek, az iszlám világhoz fűződő kapcsolatok befolyásolták.
Egyetlen dolog volt
egyértelmű: az egész szerb nép egységesen háborúba lépett
Bosznia-Hercegovinában. A szerbség határozottan emlékszik a világháború
tapasztalataira, a nemzeti dimenzió háttérbe szorítására. A jelenlegi
polgárháború válasz a szerb nép AVNOJ-i szétdarabolására, annak a politikának a
bumerángja, amelyik az egység és internacionalizmus jegyében intézményesítette
a nacionalizmust, ezzel semlegesítette a szerb nemzetet, és végül szétrombolta
a szövetségi államot. Végső soron ez annak a Churchill és Tito között létrejött
kompromisszumnak a következménye, amely lehetővé tette a sztálini forradalmi
stratégia győzelmét. Az 1990-es évek elejére összeomlott a nem történelmi és
nem nemzeti alapokon épült állam és társadalom.
A cikk és az egész
tanulmánykötet a szerb álláspontot képviseli. Sok mindennel lehet nem
egyetérteni, de megismerni szükséges. Az érdeklődő olvasónak csak közhelyek
jutnak az eszébe. Mikor lehet megírni, egyáltalán meg lehet-e írni egy olyan
terület történetét, amely területet több nemzet lakja, és mindegyik a maga
számára akarja megszerezni. Boszniában ez az idő még messzinek tűnik. A sebek
minden oldalon mélyek.
Bosna i Hercegovine od srednjeg veka do novijeg vremena. Međunarodni naučni skup. 13–15. decembar 1994. (Bosznia-Hercegovina a középkortól a legújabbkorig. Tudományos tanácskozás, 1994. december 13–15.) Odgovorni urednik Slavenko Terzić. Beograd, Novi Sad, 1995. 467 p. + 6 térkép
Bíró László