Klió 1997/3.
6. évfolyam
A muzulmánok háborús tragédiái
„... A muzulmánság a második világháborúban történelmének egyik legdrámaibb korszakát élte át, ennek nyilvánossá tétele a háború utáni időkben a „kitervelt elhallgatás” és a „szervezett feledésbemerülés”’ miatt nem kerülhetett sor. A témát hosszú ideig a jugoszláv tudományos élet tabuként kezeltek, „keveset tudtak”, de még kevesebbet írtak róla.
Manapság
újra tanúi lehettünk a történelmi események ismétlődésének és e nép
szenvedésének, amiről azt hittük, hogy soha többé nem fog megismétlődni...” –
írja könyvének előszavában Safet Bandžović (Bándzsovity Száfét). A szerző
történelmi tanulmányait Szarajevóban, majd Belgrádban végezte. A Banja Luka-i
Egyetem új- és legújabb kori történelmi tanszékén tanított, majd Szarajevóban
a Nemzetközi Kapcsolatok Intézményének tudományos munkatársa volt. Fő kutatási
területe a történeti demográfia. Eddig több tudományos értekezése, cikke jelent
meg, és hat könyv szerzője. Jelen pillanatban az Emberi és Szabadságjogok
Szándzsáki Bizottságának elnöke.
Könyvének
első részében a második világháború előtti boszniai csetnik mozgalom
kiépüléséről és céljairól ír. Taglalja a szerb igények kiterjesztését a vrbasi
bánságra, sőt, egész Bosznia-Hercegovinára. Fontos tényként említi meg Banja
Luka tervezett kiépítését boszniai szerb központtá, aminek az volt a célja,
hogy a „frankopán” (horvát) és az „államellenes tevékenységeket” megszüntesse,
vagyis Szarajevó és Zágráb kultúrpolitikai hatását semlegesítse Bosznia-Hercegovina
területén.
A
második világháború kitörése után a csetnikek fő ellenségüknek a horvátokat és
a muzulmánokat kiáltották ki, akiket egyszerűen csak usztasáknak és törököknek
neveztek. A Bosznia-Hercegovinában dúló vérengzéseknek a legnagyobb számban a
muzulmánok estek áldozatául.
Bándzsovity
Száfét részletesen leírja a dél- és kelet-hercegovinai muzulmánok 1941
augusztusától kezdődő kiirtását, ami teljesen beleillett a csetnikek terveibe.
Az 1941–42-es év összekuszált, zűrzavaros harcaiban beszámol a fočai, čajniči,
Višegrad környéki, vlasenicai, rogaticai, srebrenicai és goraždei járások
áldozatairól, muhadžirjairól* és azok szenvedéseiről. Munkájában olasz, horvát,
szerb forrásokra és a szemtanúk vallomásaira támaszkodik. Szinte minden nagyobb
településre, falura kiterjeszti a vizsgálatait, de nemcsak a lemészároltakat
tartja számon, hanem azok kivégzési formájáról is beszámol, ezzel is
szemléltetve azt, hogy az elkövetőkben mekkora gyűlölet halmozódhatott fel.
Szemtanúkra hivatkozva így ír néhány megdöbbentő esetről: „Nemcsak a
gyilkosságok száma volt szörnyű, hanem az is, ahogyan a szerencsétlenekkel
elbántak. A csetnikek kihirdették, hogy a muzulmánok annyit sem érdemelnek meg,
hogy golyóval végezzenek velük, így mindegyiküket késsel és baltával kell
megölni, mint a jószágokat. Az áldozatokat több órán át kínozták majd
szuronyokkal össze-vissza szurkálták – de úgy, hogy vitális szerveiket meg ne
sértsék –, és csak ezután ölték meg őket.”
A szerző figyelemmel kíséri a
menekültek útvonalát, azok számát, nemét és életkorát. Nézzük ennek egy
példáját: „1942. február 25-én Szarajevóban 11 266 nyilvántartott menekült
tartózkodott. Ebből 5917 férfi és 5349 pedig nő volt. Nagyrészük a muzulmánság
körébe tartozott, számuk elérte a 11 120 főt. A menekültek életkora
meglehetősen széles sávban mozgott. A 60 éven felüliek száma elérte a 400-at,
8590 felnőtt (60 éves korig) tartózkodott itt, míg a gyermekek száma (7 éves
korig) 2276 volt. Ezen kívül 102 olyan gyermek talált menedéket, akiknek
szüleit megölték”.
Nagyító alá kerül a boszniai
városok befogadóképessége – mint Bihać, Jajce, Doboj és Szarajevó – valamint
ezek gazdasági, egészségügyi helyzete is. A felsorolt szempontokat igyekszik a
háború végéig figyelemmel kísérni, sőt jó alapot teremt a háború utáni újabb
telepítések vizsgálatára is.
Munkájában sok helyen nemcsak
az áldozatok neveit említi meg, hanem a szemtanúkra hivatkozva, magukat a
gyilkosokat is megnevezi. Kiderül az is, hogy a csetnikek nemcsak a
muzulmánokat és horvátokat gyilkolják meg, hanem ha kell, azokat a szerbeket
is, akik muzulmán szomszédaikat szerették volna megvédelmezni.
A szerző a második
világháborúban történteket összehasonlítja a legutóbbi háborús eseményekkel,
amiből kiderül, hogy még az etnikai tisztogatások módszereiben sem történtek
változások. Ugyanazok a területek szenvednek leginkább a csetnikek
vérengzéseitől és ugyanazokkal a módszerekkel tisztítják meg Kelet-Boszniát a
muzulmán lakosságtól. Valóban ismétlődik-e a történelem? – teheti fel a kérdést
az olvasó.
Bándzsovity Száfét arra is
választ próbál adni, hogy mi lehet az oka annak a több évtizedes hallgatásnak,
ami a feledés homályával kívánta bevonni a csetnikeknek a muzulmánok ellen
elkövetett rémtetteit. Ennek egyik okát abban látja a szerző, hogy 1942-ben
több olyan csetnik osztag (odred) állt át a partizánok oldalára, amely előtte
a muzulmánok elleni mészárlások fő szervezője és végrehajtója volt. Ez pedig az
akkori kormány számára nem volt előnyös, mert beárnyékolta volna a
„népfelszabadító háború” mítoszát. Egy szemtanú ezzel kapcsolatban így
nyilatkozott: „Emlékszem még arra a napra, amikor gyermekként tanúja voltam,
hogyan alakult meg čajničében a
II. Proletár Brigád. Előtte egész februárban a partizánokhoz átállt csetnikeket
borotválták – egyik jellegzetességük a hosszú szakáll volt –, mi pedig bosszantottuk
őket, mert arcuk színe láthatóan két részre különült el: a frissen borotvált
világosabbra és a téli nap által lebarnított sötétebbre.”
A könyve végén újra adatokat
közöl azzal kapcsolatban, hogy mennyi muzulmán veszítette életét a második
világháború során.
Bándzsovity Száfét igyekszik
objektív maradni, még akkor is, amikor saját nemzetét újra, és az eddiginél
sokkal nagyobb veszély fenyegeti. Munkájából az is kiderül, nem a szerb
parasztot vádolja a történtekért. Ez az első olyan munka a maga nemében, amely
a szándzsáki és boszniai muzulmánság második világháborús és jelenkori
hányattatásait összehasonlító módszerrel elemzi.
Safet Bandžović: Ratne tragedije Muslimana (A muzulmánok háborús tragédiái) Novi Pazar, 1993, 224 old.
Pósa Krisztián
* muhadžir: boszniai muzulmán menekült