Klió 1997/3.
6. évfolyam
Kuba 1989 után
A kelet-európai tervgazdaságok összeomlása Kubában sokkot okozott. A szigetország szinte egyik napról a másikra elveszítette különlegesen kedvező kapcsolatait a Szovjetunióval és a Keleti Blokk országaival, amelyektől a szocialista rendszer felépítését és a jóléti állam megteremtését remélte.
A kubai külkereskedelem az
amerikai embargó következtében a hetvenes évek közepén a Szovjetunióra és a
KGST országaira szűkült le. Ez a forgalom akkor az összesnek 75 százalékát
tette ki.
Létfontosságú volt a szovjet
nyersolaj, amely nemcsak biztos energiaforrás volt, hanem egy részét a
szigetország eladta, ebből fedezte devizabevételének 40 százalékát.
A belső fogyasztásra szánt
élelmiszer-termelés a felére esett vissza, ugyanakkor amikor megszűntek azok az
élelmiszer-szállítmányok Kelet-Európából amelyek a fogyasztás 40 százalékát
tették ki. A hivatalos adatok szerint a kalóriafogyasztás 1989–1993 között
egyharmadára: 1780 kilokalóriára csökkent.
A stratégiai jelentőségű
cukorágazat termelése, amelyből az exportbevétel 75 százaléka származott,
1993–1994-ben 4 millió tonnára esett vissza, ezt maga Fidel Castro nevezte
katasztrófának. Az 1994/95-ös évben 3,3 millió tonnás termés a legutolsó 50 év
legrosszabb eredménye volt.
A rendszer reagálása a
„Kiigazítási vagy helyesbítési kampány”-nak nevezett intézkedés, amelyet a
nyolcvanas évek közepén a Párt kezdeményezett, 1993-ig nem vezetett tényleges
javuláshoz.
A Kommunista Párt 4.
Kongresszusa elsőként határozta meg a tulajdon szerzésének mértékét. A
legfontosabb devizaforrásnak az idegenforgalmat nevezte meg, valamint a
biotechnológiai termékek exportját, és a külföldi befektetők számának
növelését.
A csekély árukínálattal
szemben hirtelen óriási pénzmennyiség áramlott ki, robbanásszerűen növekedtek a
devizagazdálkodású állami vállalatok kiadásai, virágzott a feketepiac.
A krízis csúcspontja. A reform radikalizálódása
A keményvaluta tartását
1993-ig büntették. Amikor a birtoklást szabaddá tették, lehetővé vált a dollár
szabad áramlása. Az állami gazdaságok 400 000 parasztjának haszonélvezeti jogra
átadták a földet, 2600 új szövetkezet jött létre. Saját számlára dolgozhatott
azontúl a kézműipar és a szolgáltató ipar.
A nemzetgyűlés az állami
költségvetés szanálását határozta el az árak emelésével és a támogatások
leépítésével (1994). Ugyanebben az évben döntötték el az adózás alapelveit,
amelyek 1995 elején léptek hatályba. A paraszti és agrártermékek szabadpiaci
kategóriába kerültek.
Vegyes vállalatok létrehozását
engedélyezték. Például a mexikói CEMEX a Manielben működő cementkomplexumból 40
százalékban részesedett, ezzel az első külföldi válalkozó lett az országban.
Egy hollandiai bank betéti társaság formájában csatlakozott a kubai ALCEMEX
csoporthoz, mint az első külföldi pénzintézet a forradalom óta. Az ENTEL Állami
Telefontársaság 49 százalékát a mexikói DOMOS-csoport vásárolta meg. Kuba
társulási szerződést kötött a kanadai bányakonszernnel nikkel és a kobalt
kibányászására, feldolgozására és piaci értékesítésére.
Mindez a nép mindennapi
életében még nem volt érzékelhető. Raul Castro hadsereg-főparancsnok 1994-ben
egy interjúban azt mondta, hogy az éhező nép politikailag veszélyes lehet. (A
legfrissebb emlék az augusztus 5-i zendülés és a menekültáradat volt.)
A félelem attól, hogy a még
virágzó feketepiac a maffia kezébe kerülhet, még fontos szerepet játszik. Az
embereket arra ösztönzik, hogy csökkentsék a költségeket és profitot
termeljenek.
Az állami költségvetés hiánya
1989-1993 között 1,4 milliárd pesóról 5,05 milliárdra nőtt.
A feketepiacon az árak
ugyanebben az időben – állandó jövedelemfizetés mellett – átlagban 1300
százalékkal, a cigaretták árai 500 százalékkal, a babkávéé 900 százalékkal, a
disznóhúsé 1000, a rizsé 1700, a tojásé 3300, a szappané 4000, a mosóporé 7700
százalékkal nőtt.
Az állami reagálás egyszerű: a
kiadásokat csökkenteni kell; konzerválják a bankjegykiadásokat. Parlamenti
viták után elhatározták 1991-ben a dohány, az alkohol, az áram, a víz, a benzin
ára, a postai és szállítási díjak emelését. Az egyéni vállalkozás, a
nyereségközpontúság, a hatékonyság növekedése lett a jelszó.
Mindezek a reformok kis
hatásfokúak maradtak; 1994-ben a gazdaság mindössze 0,7 százalékos növekedést
ért el, ez a gazdaság további lejtmenetét jelentette. A növekedés motorja a dollár,
amely egyre nagyobb szerepet játszik. Az állam továbbra is mint szabályozó
(regulator) egyeztető, összehangoló (koordinátor) és közvetítő van jelen.
További lépések is történtek.
A hátsó udvarokban működő kis vendéglőknek (paladares) megvolt az esélyük arra,
hogy legalizálják őket. Az utcán gyorsétkezők nyíltak. Varaderoban és
Havannában 7 valutabeváltó helyet létesítettek, ahol a dollárt konvertibilis
pesóra, ezt a belföldön használt pénzre lehet átváltani. Havannában új piacokat
nyitottak meg, ahol a halászok szabadon árulhatják a kifogott halakat.
Mindössze 3 terület tabu. A
szocializmus, a Párt szerepe és a politikai rendszer. (A peresztrojka
„következményeit” Kubában is jól ismerik.) Az országban egyre nagyobb szerepet
játszanak a külföldi vállalkozások. A biztosítási szakmában 47 százalék a
spanyol vállalkozó. Kanadáé 26 százalék, Olaszországé, Mexikóé 13, francia
érdekeltség 13, holland 9 százalék.
Mit értek el és hogyan tovább?
A tervgazdálkodás bürokráciája javarészt eltűnt. A liberalizálódásnak
mindenesetre megvannak a maga határai. Az állam egyelőre megmarad a gazdasági
reformoknál.
Szervezett ellenállás a
rendszerrel szemben nincs. (Egy 1995-ből származó Gallup-intézeti jelentés
szerint – amely először származott Kubából – a megkérdezettek 48 százaléka úgy
nyilatkozott, hogy az elmúlt harminc évben a rendszer inkább eredményeket
hozott, mint hátrányt. Arra a kérdésre, hogy a rezsim ellenzőit támogatnák-e,
32 százalék „senki”-vel válaszolt. Az emberi jogokért harcolókat és az ún.
disszidenseket 12 százalék támogatná. Az ellenzéket a hivatalos Kuba
„randalírozó lumperproletárok”-nak, „Miami zsoldjában álló zsoldosok”-nak
nevezi. A nyári szabadságolások idejére a TV meghosszabbította adásidejét,
ritkábbak lettek a szokásos áramkimaradások. Mindenesetre Havanna kezd
hasonlítani a Latin-Amerikában megszokott képre. Koldusok, utcagyerekek, akik
néhány pesoért ablakot törölgetnek, s a nyugdíjasok szeretnének néhány dollár
jövedelemhez jutni.
Kuba soha nem volt román
típusú diktatúra. Ellenzéki megmozdulásra nemigen lehet számítani. A nép nagy
részénél a vállalkozások csak kevés változást hoznak. Az ellentétek a vidék és
város, a főváros és vidék között még jobban kihangsúlyozódtak.
A forradalmi párt, a maga 720
ezer tagjával az államot, a biztonsági erőket, a gazdaságot ellenőrzi 54 ezer
alapszervezetével egy 11 milliós országban. A politikai változások éppen ezért
alig valószínűek.
Dietmar Dimoser: Castros Kuba: Anachronismus oder Transformation? (Castro Kubája: Anakronizmus vagy átalakulás?) Politik und Gesselschaft, 1996. 4. szám, 404–418. Friedrich Ebert Stiftung. Mexiko
Rozsnyai Jenő