Klió 1998/1.
7. évfolyam
Mi a keresztes háború?
Hans Eberhard Mayer 1965-ben kiadott híres könyvében (Geschichte der Kreuzzüge. Stuttgart, 1965.) a következőképpen definiálta a keresztes háborúkat: olyan háborúk, amelyeket a pápa hirdetett meg, s amelyekben a résztvevők fogadalmat tettek, és bűnbocsánatot nyerhettek. Földrajzi értelemben pontosan körülhatárolható térségre irányult, az Úr jeruzsálemi sírjának visszaszerzésére és a Szentföld feletti keresztény uralom megteremtésére. A részvétel a lelki adományok mellett világi privilégiumokkal is járhatott.
A Mayer-féle definíció tehát
csak a szentföldi hadjáratokra vonatkozik, s már ezekkel kapcsolatban is több
bizonytalanság mutatkozik, nem is beszélve arról, hogy a középkor folyamán
számos keresztes háborút hirdettek s vezettek más területeken is. Már a keresztes
háborúk kezdetének tartott clermonti zsinat felhívása sem egyértelmű. Nehéz
eldönteni azt, hogy II. Orbán pápa hadjáratra történő felszólításának
középpontjában a Szentföld és Jeruzsálem állt-e, vagy az egész keleti
kereszténység megsegítése. Az azonban kétségtelen, hogy a keresztes háborúk
egyházi, pápai kezdeményezésre indultak, a klérus határozta meg azok célját,
idejét, helyét. Orbán pápa 1095. évi felhívását értelmezve természetesen nem
tekinthetünk el attól a ténytől, hogy ennek időpontjában már dúlt a pápaság és
császárság között az invesztitúra-harc, úgy ez a felhívás egyúttal
egyházpolitikai eszköz is volt ebben a viszályban. A XI. század egyházi
reformerei úgy vélték, hogy az egyháznak magának kell gondoskodni önmaga
megvédelmezéséről, nem pedig a császárnak. Az, hogy a pápa személyesen viselt
hadat, már a korábbi időkben is többször előfordult, tehát egyáltalán nem volt
újdonság, hogy a pápaság már korábban rákényszerült saját maga
megvédelmezésére. A IX–X. század folyamán a pápák gyakran voltak kénytelenek
hadat vezetni az Itáliát támadó szaracénok ellen. II. Orbán clermonti
felhívásában tulajdonképpen az volt az új, hogy teológiatörténeti tartalommal
ruházta fel az egyház politikai céljait az invesztitúraháborúk időszakában.
Eszerint a keresztes háború nem más, mint Isten akarata, amit a résztvevőknek
teljesíteni kell. A hadjáratok tehát mennyei, isteni kezdeményezésre (divina
inspiratione) indultak. Guibert de Nogent, középkori krónikás egyenesen
arról tudósított, hogy a keresztes háború lényegében nem volt más, mint Isten
cselekedete, amit a frankok (azaz a keresztesek) által hajtott végre (Dei
gesta per Francos). A keresztes háború tehát újbóli szövetség Isten és
ember között, miként az ó- és az újszövetség idején, s összekapcsolódott azzal
az ótestamentumi harc gondolatával, melynek során az úr kiválasztott népét
Izraelbe vezette s azt a földet nekik
adta. A keresztes háború tulajdonképpen ezt a bibliai eseményt ismétli. A
bibliai hasonlóságot az első szentföldi hadjárat számos eseménye is erősítette.
A Jeruzsálem bevételét eredményező döntő támadás pénteki napon történt, és
abban az órában, amikor Jézust is megfeszítették. Maguk a keresztesek valóban
úgy hitték, hogy Isten az ő oldalukon harcol, sőt valójában a csatát maga az Úr
vívta meg. „Valójában Isten harcolt érettünk” – írta Ademar de La Puy pápai
legátus II. Orbán pápának („Verum et vere pro nobis pugnat Deus”). A
keresztesek Isten hadseregeként (exercitus Dei) nyomultak be a
Szentföldre. A hosszú út viszontagságai után isteni csodának, a clermonti
felhívást igazoló isteni akaratnak tulajdonították a győzelmeket.
Orbán pápa már a kezdetektől
Isten akaratára vezette vissza a keleti keresztény területek visszaszerzésének
tervét, s ehhez saját korának egyéb eseményei is szolgáltattak kézzel fogható
példákat: a XI. század második felében a latin kereszténységet követő normannok
elfoglalták a szaracénoktól Szicíliát, és megindult a spanyol reconquista. Ezek
a sikeres iszlám-ellenes harcok azt jelezték, hogy Isten hosszú idő után ismét
pártfogásába vette a keresztényeket, akiktől korábban, bűneik miatt, megtagadta
kegyelmét. Tehát ezek a harcok is Isten akaratából lettek győzedelmesek, így a
keresztes háború nem korlátozódott csak és kizárólag a keleti, szentföldi
akciókra. 1098-ban egy levelében Orbán pápa azt írta Huesca spanyol püspöknek,
hogy „napjainkban a törökök Ázsiában, a mórok pedig Európában hadakoznak a
keresztényekkel”. A XI. század végének egyházi felfogásában a keresztények
bűneik miatt veszítették el a hajdani, késő római kori keresztény területeket
(Közel-Kelet, Észak-Afrika, Kisázsia, Hispania), de ha Isten újra a
keresztények oldalára áll, e területeket vissza lehet szerezni.
A „keresztes” eszme
megjelenésével új tartalmat nyert a háború is. A korábbi teológiai felfogás
szerint a háború, az ölés és gyilkolás bűn volt, ami egyházi büntetést is vont
maga után. A XI. század végén azonban megjelent az igazságos, az elveszített
keresztény területek visszaszerzésére irányuló, Istennek tetsző háború
eszménye. Egy fél évszázaddal az első keresztes háború után, Gratianus
kánonjogilag egyértelműen és világosan megfogalmazta, hogy akkor, ha egy háború
Isten rendelésére folyik, az emberölés nem számít bűnnek. Az „Isten akaratából”
folyó „keresztes” háborúk, területszerzések ezáltal vallási legitimációt
nyertek. A keresztesek az ótestamentumi, Istennek engedelmeskedő Izrael népe
utódának tekintették magukat, amikor a Szentföld visszaszerzésére indultak. A
hadsereg ura maga az Isten, ő a legfőbb hadúr, s „a hadinép az ő parancsainak
engedelmeskedik”. Mindenki, aki szembeszegül Isten akaratával, tehát nem akar
elindulni a szent háborúba, bűnt követ el. Gratianus nyomán a kánonjog ily
módon lényegében kötelezővé tette a keresztények számára a keresztes háborúkban
való részvételt.
A
XII. század közepétől a Szentföldön a keresztény uralom defenzívába szorult, s
innentől a keresztes háború lényegében a Krisztus birodalmához tartozó
Szentföld megvédelmezésére hivatott háború lett. A XIII. századra a keresztes
háborúkra való egyházi felhívások már egyértelműen a pápaság napi politikai
érdekei alapján történtek. II. Orbán pápának és utódainak a keresztes háborúk,
akár győzelem, akár vereség következett be, a keresztény világ belső
viszonyaira, politikai fejleményeire való reagálás lehetőségét kínálták.
Clermontban
Orbán pápa a bűnbocsánatot csak azoknak kínálta fel, akik Jeruzsálem
felszabadítására indultak. A keresztes háború így az üdvösség elnyerésére
szolgáló tett, vezeklő cselekedet lett, eszköz, lehetőség volt a bűnöktől való
megtisztulásra. Ezt a gondolatot különösen Clairvaux-i Bernát hangsúlyozta.
Jeruzsálem elvesztését követően, amikor VIII. Gergely pápa a harmadik keresztes
hadjáratra szólított fel, azt hangsúlyozta, hogy Isten próbára teszi a
keresztényeket, készek-e bűneik bocsánatára vezekelni és vérüket hullatni
hittestvéreikért, ahogyan Krisztus is életét áldozta az emberekért. III. Ince
pápa még továbbfejlesztette ezt a gondolatot, és azt állította, hogy isten
többszöri szolgálattal teszi próbára a keresztényeket, egyszeri cselekedettel
nem lehet bűnbocsánatot nyerni. A keresztes hadjárat tehát lényegében fegyveres
zarándoklatnak számított, azaz a keresztesek elsősorban nem átgondolt,
tervszerű politikai-katonai célokat akartak megvalósítani, hanem Isten minél
nagyobb szolgálata volt a cél.
Isten
szolgálatára azonban nem csak a Szentföldön, hanem máshol is lehetőség nyílt,
ahol az egyház felhívására katonai akciók kezdődtek. A XII. századtól a
szentföldi és a hispániai pogányok elleni harc egyforma megítélésűnek
számított. Az Ibériai-félsziget mórjai elleni háborút az 1123. évi I. lateráni
zsinat ismerte el a jeruzsálemi „zarándoklattal” azonos értékűnek, s ezt a II.
lateráni zsinat (1139) megerősítette. III. Jenő pápa a nyugati keresztények
által minden fronton a pogányok ellen vívott harcát keresztes háborúnak
minősítette, így az északnémet fejedelmeknek az Elbától keletre élő nyugati
szláv népek elleni támadásait is. A „mennyei Jeruzsálemet”, azaz az üdvösséghez
vezető utat, jó cselekedetet tehát nem csak a Szentföldön lehetett megtalálni
és elnyerni, hanem minden olyan helyen is, ahol lehetőség kínálkozik Krisztus
szolgálatára. A kortárs középkori német szerzők például az Elbától keletre
fekvő területekről „Hierusalem nostra”-ként szóltak.
A pogányok elleni harc mellett
az eretnekek elleni küzdelem is a keresztes háború rangjára emelkedett: az
ilyen harc éppúgy a „mennyei Jeruzsálem” elérését eredményezte, ahogyan a
palesztínai, hispániai vagy északkeleti „zarándoklat”. III. Ince pápa volt az,
aki a keresztes eszmét az egyház minden lehetséges ellenfelére kiterjesztette.
Már trónra lépésekor azon fáradozott, hogy új hadjárat induljon keletre, a
Szentföldre, bűnbocsánatot ígért mindazoknak, akik hadba szállnak az eretnek
katarok (albigensek), vagy a Szicíliában pápai jogokat fenyegető, császárpárti
Markward von Annweiler ellen. De keresztes háborúnak minősült a negyedik
keresztes hadjárat során Konstantinápoly elfoglalása, vagy a balti térségben
folyó pogányok elleni harc is. A keresztények ellen indított keresztes
háborúkat a pogányok elleni küzdelemmel összefüggésben igyekeztek legitimálni.
III. Ince például azzal indokolta a Markward von Annweiler elleni hadjáratot,
hogy az akadályozza a Szentföld felszabadítását és Szicília törvényes
királyával, a még kiskorú, s a pápa gyámsága alatt álló II. Frigyessel szemben
a szaracénokkal szövetkezik.
A keresztes háború eszménye és
gyakorlata a lovagi-katonai életformát ötvözte a lelki üdvösség elnyerésének
egyik hagyományos módjával, a zarándoklattal s vezekléssel. Korábban az
üdvösség és az isteni kegyelem elnyerésének biztosítására lényegében egy biztos
út kínálkozott, a kolostorba vonulás. Guibert de Nogent krónikás szerint a
„szent háborúval” a keresztes hadjáratokkal az úr új lehetőséget és eszközt
kínált az üdvösség elnyerésére. Az embernek nem kellett immár szerzetesként
elfordulnia a világtól, hanem minden társadalmi rétegbe tartozó személy a
kereszt felvételével elnyerhette Isten kegyelmét. Guibert de Nogent vélekedése
szerint az üdvösséget kétféle úton lehet elérni: szerzetesként, kolostori élettel
(militia spiritualis) és keresztesként (militia saecularis): „az
üdvösség elnyeréséhez egy szerzetesnek nem kell keresztes háborúba mennie, egy
keresztesnek pedig nem kell kolostorba lépnie”. A militia saecularis és
a militia spirituaris közötti különbség így feloldódott a militia
Christi fogalmában. A keresztes háború lehetőséget, önálló utat kínált a
laikusok előtt az üdvösség elnyerésére, s új, megbecsült és biztos státust a
világban.
A keresztes háború eszméje és
gyakorlata szorosan összekapcsolódott a gregoriánus egyházreformmal, amikor a
világi hatalomtól függetlenedő egyház saját intézményt hozott létre saját
irányítása alatt, olyat, amely a keresztény világ minden tagját képes volt
összefogni. Mindez a laikus társadalom megítélésében is jelentős változást
eredményezett. A korai középkorban az egyházi felfogás szerint a laikusok
alapvetően Isten előtt bűnösek, a bűnöktől csak az egyházi rendhez tartozók
mentesülnek, különösképpen a bűnös világtól elforduló szerzetesek. A
gregoriánus reform és a keresztes háborúk gyakorlata azonban jelentősen
megváltoztatta ezt a képet. A reformok idején a laikus életformákat és
foglalkozásokat az egyház igyekezett vallási tartalommal felruházni és az
egyházhoz kapcsolni. Különösen a katonai-harci értékeket valló, és aszerint élő
lovagi-nemesi rétegeknél vált ez leginkább nyilvánvalóvá. A lovagok úgy
nyithattak utat az Égi Birodalomba, ha éppenséggel eredeti foglalkozásukat
folytatják és hadakoznak, csak most már ezt az egyház érdekében és irányítása
alatt kell megtenniük. A gregoriánus reform és a keresztes háború így vallásos
burokba vonta a lovagi életformát, amely így igen messzire került az eddigi
laikus életviteléhez kapcsolódó megítéléstől. A nyugati nemesség és lovagság a
középkorban mindvégig azért tartotta életben a keresztes háború eszményét, mert
rangja és helyzete ezáltal vallási tartalmú, különleges státusú lett. Míg a
gregoriánus reform a királyi méltóságot megfosztotta szakrális jellegétől, a
harcosok és nemesek napi feladatát, a fegyverforgatást spirituális méltósággal,
ranggal ruházta fel. A laikusok egyházi megítélése tehát a korai középkorhoz
viszonyítva radikálisan megváltozott.
II. Orbán pápa Clermontban
nemcsak keresztes háborúra szólított fel, hanem a gregoriánus reformot is
továbbvitte. Elődjéhez, VII. Gergelyhez hasonlóan, fő célja az egyház
függetlenítése a laikusok, azaz a világi hatalom befolyása alól. Ennek
elkerülése érdekében született meg az a döntés, hogy a jövőben egyetlen
klerikus sem tehet hűbéri esküt világi személy előtt, tehát egyetlen egyházi
sem állhat laikus személy fennhatósága alatt, sőt éppen fordítva, a világiakat
kell az egyház szolgálatába állítani. A keresztes háborúkkal a nyugati lovagság
új, szakrális legitimációt nyert: fegyveres szolgálatukat nem egy-egy hűbérúr
parancsára, hanem Krisztus fennhatósága alatt végzik. A lovagságnak és a
nemességnek vallási-egyházi tartalommal telítődő funkciója révén társadalmi
státusza is felértékelődött a királyi hatalommal szemben. Mivel a királyi
méltóság szakrális szentsége megszűnt, maguk az uralkodók is egyre nagyobb
aktivitást mutattak az egyház által újonnan felállított szentségek elnyerésére,
azaz a keresztes háborúkban való részvételre, s ily módon, de facto
megerősödött a pápaság vezetőszerepe. A Szentszék által többször is kiátkozott
IV. Henrik német-római császár például 1102-ben azt tervezte, hogy Jeruzsálembe
zarándokolva részesedhet a keresztesek bűnbocsánatában és szentségében. A
második vagy harmadik keresztes hadjáratban pedig már egy sor jelentős európai
uralkodó vett részt.
Ernst-Dieter Hehl: Was ist eigentlich ein Kreuzzug? (Mi tulajdonképpen a keresztes háború?) Historische Zeitschrift, Band 259, Heft 2 1994. 297–336. o.
Pósán László