Klió 1998/2.
7. évfolyam
Lengyelország határai
Napjainkban, az Európa Unióba való törekvésünk következtében felértékelődött a határok, illetve a határ menti területek együttműködésének jelentősége. Azonban, míg a XIX. század során ezek a határok inkább a széttagoltságot, a „senki földjét” jelentették, a huszadik század végére a jelképes határok korszaka látszik beköszönteni, igaz, a jelképesség maga egyelőre csak a kontinens nyugati felén érvényes. Századunk Középkelet-Európájában a határok kérdése különösen érzékeny terület; az országhatár általában egyszersmind a feszültségek gócpontjaiként is aposztrofálható. Ennek oka leginkább abban keresendő, hogy a térség minden egyes országának komoly gondjai voltak a határkérdést illetően, hiszen századunkban az egyes államok határai messze nem estek egybe a tényleges etnikai határokkal és ezt az ellentétet egyik határrendezés sem tudta feloldani. Különösen igaz ez a térség keleti határai esetében, így Finnországtól (Karélia) Lengyelországon és Magyarországon (Erdély) át egészen Romániáig (Besszarábia) – de akár a horvát Krainákat is említhetjük – megoldatlan probléma maradt a keleti határok kérdése.
Jacek Kolbuszewski fent
említett könyve egyebek mellett ezzel, a Lengyelországot szintén érintő
kérdéssel foglalkozik, de könyve tematikáját tekintve túlmutat az országhatár
mint megoldatlan probléma kérdésén. A cím, Kresy, olyan fogalmat takar,
amely egyrészt történeti–földrajzi kategória, ugyanakkor irodalomtörténeti
jelentőséget is rejt magában. A könyv egy Lengyelország történelmével és
kultúrtörténetének különböző aspektusaival foglalkozó sorozat részeként jelent
meg. A sorozat mottóját a lengyel drámairodalom egyik kimagasló alakjának,
Stanisław Wyspiańskinak Wesele (Mennyegző) című drámájából kölcsönözték – „A to
Polska właśnie” = Ez éppen Lengyelország –, mely tulajdonképpen a kötetek
jellegére is utal.
Tematikáját tekintve több
tudományág is helyet kapott a sorozatban, az irodalomtudomány kérdéseivel
foglalkozó művek éppúgy fellelhetők, mint a történettudomány és a szociológia
alkotásai. Sorozatról lévén szó, meg kell említeni az egyes kötetek magas
szintű művészi megjelenítését és a gazdag képanyagot; a jobbnál jobb
tanulmányok mellett a terjedelem mintegy egynegyedét az értékes képanyag
alkotja, így az egyes köteteket kisebb fajta albumként is kézbe vehetjük.
A fenti megállapítások igazak
Kolbuszewski művére is, azzal a megjegyzéssel, hogy a témáját tekintve nem
csak a történelemmel, hanem az irodalommal is foglalkozó monográfia a gazdag
bibliográfiai anyag mellett a szerző által gondosan összeválogatott kisebb
terjedelmű forrásgyűjteménnyel is kiegészül.
Mit is jelent egészen pontosan
a cím, amelynek „végekként” történő magyarra fordítása nem teljesen pontos, a
szó azon értelmében, hogy bár egyfelől mint történeti–földrajzi kategória az
ország, a lengyel–litván unió „Rzeczpospolitájának” végvidékét jelentette,
ugyanakkor a huszadik század közepére a lengyel köztudatban az elszakított
keleti területekkel hozták kapcsolatba? A kérdésre a választ többen is
keresték a XIX. és a XX. században, magának a fogalomnak a jelentésköre is
bővült, illetve megváltozott a történelem során, a szerző az alábbi
meghatározást érzi közelállónak. „Kresy... egyebek mellett Lengyelország keleti
területeit is jelenti”.
A szó eredeti jelentése
„végvidék”, a köztudatban való elterjesztője pedig a lengyel történeti földrajz
atyja, a krakkói geográfus, Wincenty Pol volt, aki földrajzi témájú írásai
mellett szépíróként is jeleskedett. A XIX. századi értelemben Kresy alatt
értették Volhínia, Podólia, a Dnyeper és a Dnyeszter vidékét, de századunkra
Kresy-ként emlegették a Warta folyó vidékét, valamint Ukrajna és Kelet-Galícia,
sőt Litvánia területét is.
Irodalmi és művelődéstörténeti
szempontból Kresy a lovagi-nemesi hagyományok és a nép körében élő tradíciók
színtere, a XVII. századi lengyel szarmatizmus megtestesülésének helyszíne,
Kolbuszewski szavaival élve, „mindaz a határvidék, ahol valamikor a múltban a
lengyelség szempontjából valamilyen nagy történelmi esemény zajlott.”
Politikai síkon Kresy a
lengyel államtér, az 1569 és 1772 közötti időszak, tehát a lengyel–litván unió
és a felosztások előtti Lengyelország, a Rzeczpospolita határvidékét
jelentette, melyben az összekötő kapocs – soknemzetiségű országról lévén szó –
a közös nemesi hagyományok, a Liberum vétó, az egyazon nemesi szabadságjogok fennállása
és a szarmatizmus, mint nemesi magatartásforma volt. Az első világháborút
követő időszakban a lengyelség Kresyvel kapcsolatos reflexióit a magyarságnak a
Trianon utáni Erdéllyel kapcsolatos érzéseivel lehet rokonítani. Egy múlt
századi nézet szerint Kresy egyfelől a Nyugat védőbástyája a civilizáció és a
vallás szempontjából, egy másik aspektus szerint ellenben Kresy az a terület,
ahol a lengyelséget egykoron a germanizáció vagy a russzifikáció fenyegette.
Erdéllyel való összehasonlításra kínálkozik az a jellegzetesség is, hogy a
lakosság Kresy területén is igen tarka etnikai képet mutat. A két legnagyobb
városnak, Lembergnek és Vilnának lakossága elenyésző százalékban tartozott az
ukrán, vagy a litván nemzethez, ugyanakkor jelentős volt a zsidóság és a
lengyelség aránya. Az ukrán és litván lakosság zömmel a falvakban lakott.
Az első világháborút követően
megváltozott a Kresy-fogalom jelentéstartalma. Ekkor került előtérbe
Kelet-Galícia és Litvánia, elsősorban Vilna és környéke mint a lengyel államtér
egykori, illetve elérendő területei. Ekkorra csúcsosodott ki a XX. század két
nagyformátumú lengyel politikusának, Roman Dmowskinak és Józef Piłsudskinak a
lengyel államtér kapcsán fennálló ellentéte. Míg Dmowski politikája azon
alapult, hogy az első világháborút követően Lengyelországnak az etnikai határok
keretei közé kell visszatérni, Piłsudski számára elfogadhatatlan volt az
etnikai határaira visszaszorított Lengyelország. Egyes történészek szerint az
1919-től kezdődő katonai akciói azzal voltak magyarázhatók, hogy keresztes
hadjáratot akart indítani a forradalmi Oroszország ellen, illetve a
Rzeczpospolita feltámasztása érdekében.
1922-ben Közép-Litvánia
Lengyelországhoz csatolásával kialakultak Lengyelország végleges határai. 388
634 km2-es területével a hatodik legnagyobb területű európai
államnak mondhatta magát, azonban az 1772-es területeinek csak mintegy 52
százalékát tudta megszerezni. 5500 km-es határvonalán nagyrészt
Lengyelországgal ellenséges államokkal érintkezett. Valójában három olyan
terület említhető meg, ahol nem voltak határvitái; Románia (349 km), Lettország
(109 km) és a Balti-tenger (140 km). A nyugat felé indított és a kelet felé
tett lépések által soknemzetiségűvé vált Lengyelországban a lengyelek a
lakosság közel 65 százalékát tették ki, míg 16 százalék ukrán, közel 10
százalék zsidó és 6,1 százalék belorusz is került, zömmel a keleti
területekről. Keleten, a Szovjetunióban mintegy 800 000, míg Litvániában 200
000 lengyel maradt, ami további konfliktusok hordozójává vált.
1922-re a Kresy jelentése új
elemekkel gazdagodott. Maga a fogalom kettévált; belső és külső
Kresyre (végekre), s ekkortól a Kresy egyre inkább a belső területekkel,
tehát a Curzon-vonal és a tényleges keleti területekkel azo-nosítódott.
Ezeken az újonnan visszaszerzett területeken hatalmas méretű újjáépítések
kezdődtek, melyek igencsak felemésztették a lengyel gazdaság erejét. Olyan ősi
lengyel területek voltak ezek, melyek jelentős nem lengyel lakossággal
rendelkeztek, így az itt folyó újjáépítések, és ezek anyagi terheinek
következményei nem tettek jót a lengyel belpolitikának. Ekkortájt figyelhető
meg a lengyel nacionalista nézetek előretörése is.
A következő nagy
határváltozást követően, 1947-ben a lengyel nemzeti tudatban Kresy az ekkor
véglegesen a Szovjetunió birtokába került területekkel kezdett azonosulni. Az a
térség volt, ahonnan mintegy 5,25 milliónyi lengyelt telepítettek, zömmel a
Németországtól lengyel kézbe került területekre. Ez a trauma a lengyelség
körében máig lezáratlan kérdés maradt, így nem véletlen, hogy Kresy a
nosztalgiával őrzött múlt mellett a közelmúlt fájdalmát is megtestesíti.
Jacek Kolbuszewski könyve
éppen ezekre a problémákra kíván rávilágítani. A munkát nem lehet igazán sem a
történelemmel, sem pedig az irodalomtörténet egy korszakával foglalkozó művek
közé sorolni, noha a szerző maga elsősorban irodalomtörténész, a wrocławi
egyetem professzora. Nem véletlen, hogy ebben a könyvben is szerepet kap a táj,
a vidék szerepének leírása, Kresy ugyanis a két világháború közti időszakban
küldetéstudatot is jelentett a lengyelség számára. Sorra alakultak
Lengyelország területén a természetvédelem és a honismeret fontosságát hirdető
szervezetek, melyeknek egyik fontos feladata Kresy megismerése, illetve a
szélesebb közönséggel való megismertetése volt. Könyvét tematikusan, illetve
kronologikusan tagolja öt nagyobb fejezetre, illetve hatodikként az előbbiekben
említett forrásgyűjteményt adja közre. Az első két fejezetben inkább a
helyszínt, Kresy földrajzi helyzetének vizsgálatát helyezi a középpontba, míg a
harmadik, számunkra felettébb érdekes rész Kresy és a két világháború közötti
lengyel közgondolkodás kapcsolatát igyekszik ábrázolni. Választ kapunk a
Piłsudski által vezetett keleti hadjáratok indítékára, a lengyel–litván eszme
továbbélésének jelentőségére és konfliktusaira. A negyedik fejezet a
művészetek és a táj kapcsolatának érzékletes bemutatása, míg az ötödik részben
Kresy és a lengyel történelmi küldetéstudat kapcsolatát tárja fel a szerző. A
mű végén jól használható bibliográfiát, illetve névmutatót találunk. Egyedüli
hiányosságnak a földrajzi nevek listájának elmaradása említhető meg, amely a
történeti geográfiának egy fejezetével foglalkozó mű esetén elengedhetetlenül
szükséges lenne. Kiemelendő ugyanakkor a már fentebb említett igen gazdag
képanyag, illetve a szépirodalmi és történeti leírások gazdagsága.
Jacek Kolbuszewski: Kresy (A végek). Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław, 1996, 256 p.
Schmidt Andrea