Klió 1998/3.
7. évfolyam
Vélemények és viták a francia középkortudomány háború utáni
fejlődéséről
A neves francia középkortörténeti folyóirat, a Cahiers de Civilisation Médiévale, amely
az interdiszciplinaritás jegyében művészet- és irodalomtörténeti tanulmányokat
is közöl, arra kérte fel a Nouvelle
Histoire két, talán legjelentősebb medievista képviselőjét, Jacques Le
Goffot és Jean-Claude Schmittet, hogy ismertessék a tudományág
háború utáni legfontosabb kutatási területeit, eredményeit, problémáit, és
vázolják fel a jövőbeli fejlődési vonalakat. Elemzésük nem talált mindenkinél
egyetértésre. A lap következő számában kollégájuk, Dominique Barthélémy
fogalmazza meg ellenvetéseit, amelyeket a két szerző válasza követ. A vita
érdekességét szerintünk az adja, hogy rálátást enged nemcsak a francia
középkortudomány aktuális helyzetére, de az Annales hagyományainak mai értelmezése
és alkalmazása körüli vitákra is.
Az összegzés két szerzője
közül Jacques Le Goff ma a francia medievisztika egyik doyenje. A magyarul is
hozzáférhető Az értelmiség a középkorban mellett talán a
legjelentősebbek L’Histoire du Purgatoire (A Purgatórium története),
vagy az összefoglaló L’Histoire de la Civilisation Occidentale (A
nyugati civilizáció története) című művei. Szent Lajosról szóló monumentális
életrajza a francia történetírás hagyományos felfogásával szemben a szent
helyett a magánember bemutatására helyezi a hangsúlyt.
Jean-Claude Schmitt, aki talán
kevésbé ismert Magyarországon, a népi vallásosság tárgykörében folytat
kutatásokat. Érdeklődését olyan művek jelzik, mint a La Raison des gestes
dans l’Occident médiéval (A gesztusok szerepe a középkori Nyugaton), a Les Revenants: les vivants et les morts dans
la société médiévale (A visszajáró lelkek: élők és holtak a középkori
társadalomban). A két szerző egyik közös munkája a példázatok történeti
értékéről és kutatásának módszertani kérdéseiről szól.
A szerzők nem okoznak
meglepetést, amikor kifejtik, hogy a francia medievisztika háború utáni
fejlődését elsősorban a Marc Bloch köré szerveződött Annales és
a Nouvelle Histoire hatásának tulajdonítják. Mivel azonban
összegzésükben nemcsak a francia származású kutatók eredményeire koncentrálnak,
hallgatólagosan számos külföldi történészt is bevonnak ebbe az eszmekörbe. Ez
az iskola szerintük olyan módszertani és koncepcióbeli újításokat hozott,
amelyek érvényessége ma is fennáll és biztosítja a szakma korábban szokatlan
egységességét. Ilyen alapvető elvek között tartják számon a pozitivizmus
kritikáját, az interdiszciplinaritásra való törekvést, a mentalitástörténet
iránti elkötelezettséget, a történeti antropológiai vizsgálatokat, a komparatizmus
igényét.
A középkorkutatás említett
megújulásának középpontjában szerintük a történeti dokumentum új felfogása áll,
amely gyökeresen különbözik a pozitivista megközelítéstől. A múlt századi kutató
ugyanis a dokumentum formai részétől (nyelvezet, írásmód, a szöveget hordozó
anyag) elkülönítette annak tartalmát (amiről a szöveg szól), és csak ez utóbbit
tartotta vizsgálatra érdemesnek, hogy általa eljusson a „ténylegesen megtörtént
eseményekhez”. A mai kutató, aki nem hisz abban, hogy a forráskritika vagy a
segédtudományok révén megismerhető a múlt „igazi valósága”, nem különíti el a
formát és a tartalmat. Például egy középkori törvénygyűjteményt nemcsak jogi
forrásként kezel, hanem olyan dokumentumemlékként (document/monument),
amely információt nyújt a korabeli kultúráról, kollektív tudatról,
időfelfogásról, vagy az összeállító kolostori, káptalani közösség
emlékezet-felfogásának társadalmi kereteiről is.
Ez a többszempontú vizsgálat
együttjár a történészek által dokumentumnak tekintett anyagok tágabb
értelmezésével. Példaként megemlítik a középkori régészetet, amely egy ásatás
leleteinek eredményesebb kiaknázása érdekében igénybe veszi az életmódra,
munkamódszerekre vonatkozó, korábban csak a társadalom- vagy
művészettörténészek által használt forrásokat: testamentumokat,
kalendáriumokat, a mezőgazdasági szerszámokat vagy ruházatot ábrázoló
miniatúrákat stb. Rendkívül pozitívnak tartják azt a jelenséget, hogy a
medievisták egyre szívesebben fordulnak a figurális dokumentumok felé, amelyek
korábban egyedül a művészettörténészek hatáskörébe tartozónak számítottak. Ezek
már nemcsak illusztratív jelleggel jelennek meg a történeti munkákban. Gyakori
hibának tartják azonban, hogy a vizsgált képeket kiragadják természetes
figuratív környezetükből és nem veszik figyelembe pl. egy könyv miniatúráinak
az összességét vagy egy templom ikonografikus programját. A „formát” szerintük
itt sem lehet háttérbe szorítani a „tartalom” javára. Ebben az esetben az információ
nem időben, hanem térben jelenik meg: egy pillanat alatt a szemlélő elé tárul a
kép egésze, a figurák hierarchizált vagy egymás mellé rendelt kapcsolatainak
összessége. A történész feladata ennek a viszonyrendszernek a feltárása,
felhasználva az elemzéshez a képpel egy értelmi egységet alkotó környezetet is.
Nincs mögöttes „tartalom”: minden a képben, annak megjelenítési módjában és a
hozzátartozó gondolati világban van. Mindez a tágabb értelemben vett „képre” is
igaz: pl. egy királyról írott monográfiában (nyilvánvaló utalás Le Goff Szent Lajos monográfiájára), a történésznek
egyfelől be kell számolnia a dokumentumokban talált „történeti” király képéről,
másfelől viszont az adott király mai képével is szükséges foglalkoznia.
A történeti dokumentumról
alkotott hagyományos kép módosulását erősítette az irodalomtudomány
eredményeinek figyelembe vétele, különösen a műfajelmélettel kapcsolatos
kutatások. Így például Paul Zumthor felfogása, aki szerint a középkorban
tulajdonképpen nem is lehetett szó „irodalomról” abban az értelemben, hogy a
verseket és regényeket nem rögzítették egységes írásmóddal, és nem köthetőek a
szó mai értelmében vett „szerzőhöz”. A művek itt folyamatosan újjáalakultak az
előadó és hallgatósága közti „interaktív” kapcsolatban. Ez az elmélet nagy
hatással volt azokra történészekre, akik a példázatok (exempla) használatát
vizsgálták a középkori prédikációban. A probléma itt abból adódik, hogy a
példázatok, amelyeket egy prédikációról szóló beszámoló során vetettek papírra,
vagy másokkal együtt gyűjteménybe helyeztek, csak nagyon távoli kapcsolatban
állnak azzal az elbeszéléssel, amelyet a prédikátor a „hiteles” tanútól átvett.
Az írás- és szóbeliség,
valamint a kép eme háromszögében a középkorkutatók egy olyan gazdagabb
dokumentumfelfogást formáltak ki, amely reményeik szerint pontosabb is a
korábbinál. Erre az új felfogásra szerintük szükség is van korunkban, amikor az
informatika segítségével soha nem látott mértékben sokszorozódtak meg a kutatók
anyagi és intellektuális lehetőségei. A CD ROM-ok és egyéb képi megjelenítő
eszközök terjedése forradalmasítja a történészek munkafeltételeit. Ennek
azonban megvannak a maga veszélyei is: a szakember számítógépe révén olyan
mennyiségű forráshoz és bibliográfiai anyaghoz juthat hozzá, amelyet már nem
feltétlenül tud áttekinteni. Ezért a szerzők mindenekelőtt arra intenek, hogy a
dokumentumok eme áradatában meg kell őrizni az interpretációs képességet és a
szükséges kritikai távolságot.
A következő fontos változás a
kutatási területek közti határvonalak eltűnésében, és az így komplexebbé váló
történetírás tárgyán belüli problémák gazdagodásában áll. Az
„intézménytörténet”, „vallástörténet”, „eszmetörténet” hagyományos kategóriái
már nem magától értetődőek. Például a gregorián reform a klasszikus intézménytörténeti
felfogásban (a szerzők szerint némiképp dramatizálva) „invesztitúraharcként”, a
„pápaság és császárság küzdelmeként” jelent meg. Manapság inkább a középkori
társadalom és ideológia általános reorganizációjának pillanatát látják benne, középpontjában
azokkal a szexuális tilalmakkal és kötelezettségekkel, amelyek a klerikusokra,
illetve a laikusokra vonatkoztak. Másik példa a XII–XIII. századi zsidóságra,
az eretnekekre és a marginális elemekre vonatkozó növekvő figyelem: Robert
I. Moore ennek teológiai, jogi, politikai és kulturális tényezőit vizsgálta
meg, és eredményeit az „üldöző társadalom születésének” fogalmában foglalta
össze. Ez a megközelítés már eltávolodott a fejezetekre osztott
történetírástól, ahol egyfelől az igazságszolgáltatás, másfelől a vallás – az
eretnekség nyilvánvalóan nem tekinthető egyszerűen vallási problémaként – ismét
másutt az irodalom, a gazdaság vagy a teológia kutatása állt, és ezek az
irányzatok nemigen kommunikáltak egymással.
Következő különbség, hogy amíg
a pozitivista történetírás a „tényeket” kereste és azokat sorba állítva az
időbeli változásokat igyekezett feltárni, addig a nyelvészettől és
rendszerantropológiától befolyásolt modern kutatások inkább strukturális
modellekben gondolkodnak. A diakronizmus helyett előtérbe került a
szinkronicitás, anélkül azonban, hogy a kettő ellentétben állna egymással. Az
új megközelítés egy rendszer sajátosságainak feltárására teszi a hangsúlyt, és
csak utána vizsgálja meg változásának okait. Ennek a szemléletnek fontos hatása
lett többek között a kultúrtörténetre: a medievisztikában korábban az a
hierarchikus kép élt a kultúráról, hogy az elitek irányítják. Aztán jött az ún.
„kétszintű modell” (two-tired model), amely az elit és az autonóm népi
kultúra merev szembeállítását eredményezte. Peter Brown és Le Roy
Ladurie kutatásai (a szentkultuszról, illetve az eretneknek nyilvánított
Montaillou falu mindennapi életéről – immár mindkettő olvasható magyarul is)
viszont meggyőzően mutatják ki a különböző kulturális szintek közti folyamatos
interakciót. Ennek nyomán manapság ezeket az egyházi, lovagi, polgári, paraszti
stb. szinteket vagy „pólusokat” egymással kapcsolatban álló rendszerként fogják
fel. A társadalmi viselkedés csak ritkán szorítkozik kétoldalú antagonizmusok
(gazdag-szegény, klerikus-laikus, város-vidék, test-lélek) sorozatára. A
központi középkor ideológiájában már gyakran beiktatódik egy átmeneti állapot
az első évezred dualista sémái közé: például a társadalom három rendre osztott
modellje, a vallásos harmadrendek, a purgatórium, mint a keresztény túlvilág
harmadik helye stb.
Természetesen nem a
középkorkutatás az egyetlen történetírói terület, ahol strukturális és
„poláris” modellekben kezdtek el gondolkodni, itt azonban úgy tűnik, hogy
gyorsabban és mélyebben hatottak az antropológiából kölcsönzött modellek. A
szerzők abban látják a jelenség okát, hogy a medievisztika is tradicionális
társadalmakat tanulmányoz, amelyek szerveződése minden különbség ellenére is
analógiákat mutat az antropológusok által vizsgált társadalmakkal. Ilyen
párhuzamok vannak a rokonsági kapcsolatok, a rituálék, a szóbeli hagyományok, a
hiedelmek területén. Ezekre a problémákra az antropológia már régóta kipróbált
vizsgálati módszerekkel rendelkezik. Éppen e sajátos metodika miatt különböztetik
meg azonban a történeti antropológiát az ún. mentalitástörténettől, mégha a két
irányzat érdeklődési területe hasonló is. A mentalitástörténet konceptuális
pontatlanságai nem biztos, hogy mindig megfelelnek a társadalomtudományoktól
megkövetelt precizitásnak, de egy adott pillanatban ennek a felületességnek
szerintük előnyös hatásai voltak, mivel megengedték az új területekre való
behatolást, és megkönnyítették a tudományközi kutatásokat. Olyan témák kerültek
így a kutatások középpontjába – család, gyermek, népi kultúra, mágia,
emlékezés, test és lélek, halál – amelyek nem távoliak a történeti
antropológiától sem, bár ez másképpen fogalmazza meg problémáit. A
mentalitástörténet az eszmetörténetet – amely az elitre és a gondolkodás
magasabb, de elvontabb formáira korlátozódott – a közgondolkodás történetével
helyettesíti, a közhelyekké vált gondolatokéval, a szinte automatikus
gondolkodáséval, amely azonban nemcsak az analfabéta tömegeket jellemezte,
hanem kisebb-nagyobb részben a művelt csoportokat is. Bár ezek a köznapi
mentalitások (és az egyes társadalmi csoportokra jellemző sajátos
gondolkodásmódok) hosszú távon hatnak, ellenállnak a változásoknak, mégis alá
vannak rendelve a történelmi fejlődésnek, és lassan átalakulnak. Ilyen módon
aztán születésük, változásaik, kitörlődésük a történelem fordulópontjairól
nyújtanak tanúbizonyságot. A mentalitás fogalmának elterjedése ambivalens
jelenség: sikerét azzal magyarázzák, hogy a múlt olyan aspektusait sikerült
megragadnia, amelyeket a történeti gondolkodás által kreált politika-,
gazdaság- vagy társadalomtörténet szigorú határai elutasítottak. A szerzők
azonban figyelmeztetnek, hogy kritikátlan használata problémákat is okoz:
némelyek olyan, mindenre alkalmazható okozati fogalomként használták, amelynek
célja a gazdasági determinizmus helyettesítése volt. A mentalitásokra
visszavezetni minden magyarázatot ugyanolyan hamis és veszélyes, mint minden
más leegyszerűsítő és mást kizáró determinizmus. A mentalitás csak az egyik
olvasata a történelemnek, és nem is mindenütt egyformán elterjedt: a német és –
kisebb mértékben a spanyol és olasz – történetírás elfogadja használatát, de
elutasításra talál számos angolszász kutató körében.
A korra jellemző történeti
témák bemutatásakor a legfontosabb tendenciát a korábbi autonóm kutatási
területek transzdiszciplináris, azaz koncepcionálisan és módszertanilag vegyes
eszközökkel való tanulmányozásában látják. Ilyennek tekintik a térrel és az
idővel mint alapvető történeti kategóriákkal kapcsolatos vizsgálatokat. Az új
megközelítés következtében ezek közelebb kerültek egymáshoz és a medievisták
immáron tér–idő kategóriákban gondolkodnak. Ez a szemlélet megjelenik a
középkori képzelet (imaginaire) területén, valamint a makro- és
mikrotörténelemben is. Például a túlvilágra vonatkozó hiedelmek csak a tér- és
időképzetek egymáshoz kapcsolódásával értelmezhetők. A történeti térképészetben
a földrajzi felfogás korabeli hibáira irányuló pozitivista megközelítést
felváltotta a geográfiai szimbolika vizsgálata. A középkorra alkalmazott „centrum-periféria”
fogalomrendszer pedig hozzájárult a feudalizmus központi magja és a kelta,
skandináv, mediterrán, kelet-európai területek közötti kapcsolat új
értelmezéséhez. Az időszemléletben megjelenik Marc Bloch felfogása a történelmi
idő sokféleségéről és ennek formáiról a középkori társadalomban, valamint Fernand
Braudel teóriája a hosszú időtartamról (longue durée). A kutatások
itt a korabeli egyházi és világi időhasználatra koncentrálnak a kalendáriumok, hóráskönyvek
és egyéb dokumentumok segítségével. A középkori regény sikere a XII. századtól
a cselekményhez és a hőshöz kapcsolódó fiktív időt vezette be a gondolkodásba.
Le Goffék kiemelik a testre és
az emlékezetre vonatkozó újszerű kutatásokat. Az előbbinél különösen
termékenyek voltak a betegségekkel, elsősorban a járványokkal kapcsolatos
munkák, a női test és a szexualitás tanulmányozása, amelyek visszautalnak a
vallás- és társadalomtörténetre, egyesítve az elméleti megközelítéseket a
morális előírásokkal és gyakorlattal. A test metaforikus felfogása (pl. az
egyház és a társadalom, mint Krisztus misztikus teste) fontos szerepet játszik
a vallás- és politikatörténetben és a történeti antropológiában. Marc Blochnak
arra a megállapítására alapozva, hogy a kereszténység az emlékezet vallása,
megemlítik a német tudósok úttörő szerepét a libri memoriales
kiaknázásában. Ezek a könyvek az emlékezet fenntartásával nagy szerepet
játszottak egy kolostorban vagy egy renden belül a szerzetesek egymás közti,
esetleg a laikus világhoz kötődő kapcsolatainak elmélyítésében. Ehhez tartozik
a halottak és élők kapcsolatait biztosító „emlékezeti helyek” (lieux de
mémoire), temetők, halotti névkönyvek, síremlékek, temetési rítusok
vizsgálata. A szóbeli és írásos emlékezet közti átmenet kutatása pedig új
szempontokat adott az írásbeliség elterjedésének problematikájához. Lendületet
kapott a városi és vidéki emlékezet kutatása, amelynek megjelenési formái a
levéltárak, krónikák, emlékművek, intézmények, illetve a szokások, az ünnepek,
a mezőgazdasági technikák. Ezek megváltoztatták a középkori történetírás
felfogását is. A koncepciók egyszerű elemzését felváltották a történetírói
tevékenység feltételeire, műhelyeire és specialistáira vonatkozó vizsgálatok.
Ami a hagiográfiát, ezt a különleges történetírói műfajt illeti, az új
megközelítéseket a szentség fogalmára, használatára és társadalmi funkciójára
irányuló kutatások jelentik. A magyar olvasó számára érdekes lehet, hogy André
Vauchez mellett a szerzők itt fontosnak tartják megemlíteni Klaniczay
Gábor nevét is.
Értékelésük szerint néhány
hagyományos történeti téma az utóbbi években problematikájának átalakulásával
valósággal újjászületett. Ilyennek tekinthető mindenekelőtt a politika- és
jogtörténet. Ezek korábbi módszereit élesen bírálta az 1929-1940 közötti Annales.
A kritikák a politikatörténetet túlságosan intézmény-, személyiség- és
eseménycentrikusnak találták, és felrótták nacionalizmusát. A megújulást
(többek között) itt is Marc Bloch-hoz kötik a szerzők. Az 1924-es Les rois
thaumaturges (Csodatévő királyok) című műve a királyi hatalom hagyományos
felfogása helyett a hatalom reprezentációját, a politikai szimbólumokat és
képzeteket elemezte. A folytatás a felszentelésre és a koronázási rítusokra
vonatkozó munkákban jelenik meg. Általában is jellemző, hogy a politikai
személyiségek vizsgálata helyett a hatalomra irányuló kutatások léptek
előtérbe. Fontos a szélesebb társadalmi és kulturális közegbe helyezett
politikai gyakorlat, a szentség, a házassági szövetségek körüli politikai
stratégiák elemzése. A politikai eszközök tanulmányozása minimálissá tette a
feudális monarchia és a modern monarchikus állam közti tradicionális
különbségtevést. Ennek folytán a XII-XIII. századi francia, angol és
aragón-kasztíliai királyságok természetéről vallott nézetek gyökeresen
megváltoztak. A mai medievista a feudális monarchiák létrejöttét 1200 körülre
teszi és a modern állam (feudális) gyökereit látja bennük. A jogtörténetet
szintén számtalan hatás érte. A jogrendszerben például a korábbinál
fontosabbnak érzik a kánonjog szerepét. A mindennapi élethez és az emberekhez
közelebb álló szokásjog tanulmányozása pedig összekapcsolta a jogtörténetet az
új társadalomtörténettel. A középkori római jogrendszert már nem egyszerűen az
antik római jog újjászületéseként értékelik, hanem önálló elemeit is
tanulmányozzák.
Az összegzés felhívja a
figyelmet arra, hogy még az olyan stabilnak tűnő alapokon nyugvó történeti ágak
is lényeges változásokon mentek keresztül, mint az eszme-, agrár- vagy
várostörténet. Az első esetében a kutatások feltárták a város és az új
értelmiség kapcsolatait (pl. a fentebb már említett Le Goff-műben),
társadalomtörténeti szempontot adva az egyetemek történetének vizsgálatához. A
filozófiatörténetben nagyobb szerepet kaptak a misztikusok eszméi és az arab
hatás elemzése. Fontos a szemiotika alkalmazása a középkori nyelvészetben,
valamint azok a munkák, amelyek összekapcsoltak olyan területeket, mint a
skolasztikus esztétika és a gótika, vagy az új optikai elméletek és a perspektíva
újjászületése a festészetben. Az agrártörténet megújulása a társadalomtörténeti
perspektívák, a mezőgazdasági technikák aprólékos vizsgálata és a régészet
eredményeinek köszönhető. A parcellaméretek, eszközök, a falusi háztartás, a
pollenmaradványok elemzése révén a szakemberek pontosabb képet kaptak a vidéki
környezetről, az anyagi kultúráról, a falu és általában a falusi életmód
körülményeiről. A várostörténetben Henri Pirenne hatása érezhető a
szintéziseken éppúgy, mint a monográfiákon. Bár a városok eredetének kérdése
néha terméketlen vitákhoz vezetett, bővültek az ismeretek az urbanizáció
kezdeteiről. Ebben manapság fontosabbnak szokták tekinteni a kézművesipar
fejlődésének szerepét a kereskedelem fellendülésénél. A gazdasági tevékenység
vizsgálata mellett lényeges szerepet kapott a városi önkormányzat és a város
mint kulturális műhely tanulmányozása. A régészet ebben az esetben is
jelentősen befolyásolja a kutatások irányultságát és eredményeit. Az elmúlt
évtizedek kutatásainak eredményeként már nem tekintik a várost a feudális
társadalmon kívül álló idegen testként, sokkal inkább e társadalom működésének
egyik pólusaként. A fenti nézetnek köszönhetően jelentősen változott a
város–vidék kapcsolat megítélése is.
A várostörténet nyomán
fejlődött ki a marginális csoportok története (B. Geremek), amely
azonban beágyazódott más, szélesebb (a szegények története – M. Mollat)
vagy szűkebb (a leprások vagy homoszexuálisok története – J. Boswell)
keretekbe. Ez az irányzat a kirekesztés mechanizmusainak kutatásába torkollott,
vizsgálódási kereteibe bevonva az eretnekek vagy zsidók történetének
tanulmányozását. Ezen eredmények hatására a szerzők szerint a középkori
kereszténység általános fejlődésével szembe kell helyezni a hozzá kapcsolódó
üldözést és kirekesztést is. Az így kapott kép ellentétes oldalait azonban nem
egymást kizáró, hanem kiegészítő jelenségként értékelik. Végül megemlítik, hogy
új figyelem irányul a középkori nőkre, a gyermekekre és a különböző életkori
kategóriákra, ezek társadalmi és rituális funkcióira, értékeire (G. Duby,
Ph. Aričs, J.-CI. Schmitt kutatásai nyomán).
Az új kutatási irányok és
témák összegzése után Le Goff és Schmitt áttér a francia szakember-utánpótlás
sajátos rendszere, a versenyvizsgák kapcsán felvetődő problémákra és kritikai
megjegyzésekre. Mivel ez gyökeresen különbözik a magyar gyakorlattól, nem
kívánjuk ismertetni.
* * *
Dominique Barthélémy elsősorban a XI. századdal
foglalkozó társadalomtörténész, akinek egyik tanulmányáról már olvashattak
ismertetést a Klió olvasói (A francia lovagság a X–XI. században. Papp
Imre recenziója. Klió, 1995/2, 60–66.). Bírálatában kifejti, hogy a fenti
összegzés túlságosan pozitív hangvételű, a szerzők a jelenkori francia
középkortudományt azonosítják a Annales mai körével és minden változást
kritikátlanul Bloch-ra vezetnek vissza. Nem érti azt az éles támadást, ami a
pozitivizmust, tehát az 1860–1920 közötti historiográfiai tradíciót éri Le Goff
és Schmitt részéről. Barthélémy szerint rosszul használjuk a „pozitivizmus”
szót. Ez eredetileg a tények és a köztük lévő kapcsolatok vizsgálatát
jelentette, s csak ma használjuk az egymástól elszigetelt tények iránti
érdeklődés kifejezésére. A múlt századi történészeket inkább a filológiai
gondolkodás jellemezte, az a vágy, hogy hiteles szövegek segítségével
rekonstruálják az eltűnt civilizációk „szellemét”. Ugyanaz a filológiai szellem
hatotta át őket, ami később Bloch körére volt jellemző. Felhívja a figyelmet
arra, hogy a XIX. században sem volt mindenki szűklátókörűen pozitivista, már
az 1890-es évektől folyt gazdaság- és társadalomtörténeti kutatás, születtek
várostörténeti munkák is. Bár a mai antropológia megmutatta, hogy a
„pozitivisták” valóban csak a szövegeket és csak bizonyos civilizációkat
részesítettek előnyben, az ún. „germán” intézmények leírásában például
világosan előfutárai voltak a mostani társadalmi- és jogantropológiának.
Értelmezésében az Annales nem tett mást, minthogy egy átmeneti periódus után
élére állt a már megindult új kutatásoknak. Bloch maga sem ítélte el a
„pozitivizmust”, sőt felhívta a figyelmet a „kritikai módszer” fontosságára és
több helyet követelt neki az oktatásban.
Az „új történetírást”
Barthélémy mítosznak tartja. Az a véleménye, hogy a mai munkákban a naív és
romboló hatású empirizmus gyakrabban fordul elő, mint a múlt századiakban.
Példaként az első ezredforduló feudális átalakulásának elméletét (mutation
féodale) említi, amely a forrástípusok változásából vont le
következtetéseket társadalmi változásokra. Barthélémy már több tanulmányában (a
rá jellemző éles hangnemben) kritizálta ezt az elméletet és igyekezett
kimutatni, hogy a dokumentumokban érzékelhető fogalomváltás nem jelent döntő
társadalmi formációváltást. Szerinte ebben az esetben a források szükséges
filológiai vizsgálatát a „szavak statisztikai számítgatásának barbarizmusa” és
a „poliszemizmus egy helyben topogása” váltotta fel. Ez a veszélyes
pozitivizmus azonban ott van a mai globalizáló törekvésekben és a
rendszerelméleti gondolkodásban is. Ezek az elméletek túl optimisták, ha egy
társadalom, például a feudalizmus globális koherenciáját kívánják visszaadni.
Ezzel együtt nem veti el a rendszerelmélet érvényességét, de felhívja a
figyelmet annak a veszélyére, hogy kritikátlan alkalmazása általánosító,
zsákutcás modellek létrejöttéhez vezet. A történeti antropológia kapcsán pedig
a kétségtelen pozitívumok mellett károsnak ítéli a rokonsági kapcsolatok
fontosságának túlbecsülését a feudális társadalmakban.
Összegzésében Barthélémy
kifejti, hogy a fenti okok miatt jóval nagyobb nyugtalansággal néz a medievisztika
fejlődésére, mint Le Goff és Schmitt. A pozitivista hagyományok teljes elvetése
veszélyesnek tűnik számára, mert megakadályozza, hogy a mai nemzedékek olyan
értékeket sajátítsanak el a korábbi történetírói gyakorlatból, amelyek mára
elvesztek vagy háttérbe szorultak: az objektivitást, a filológiai szellemet és
a megkülönböztető képességet.
* * *
Le Goff és Schmitt a kritikára adott válaszukban hangsúlyozzák
mérlegük szubjektív jellegét. Bár úgy ítélték meg, hogy az 1945–1995 közötti
időszak történetírásának egyik legfontosabb eleme a pozitivizmus kritikája
volt, nem ezt akarták tanulmányuk lényegi mondanivalójául megtenni. Semmiképpen
sem kívánják tagadni, hogy a „pozitivista történetírás” képviselői között is
léteztek kiváló historikusok, csupán szerették volna hangsúlyozni, hogy az
elmúlt fél évszázad történetírása lényegileg máshol helyezkedik el. Nem értik
ugyanakkor, hogy Barthélémy miért állítja szembe a mai Annales körét a
régi, a „fénykorszak” körével, és miért jellemzi úgy az aktuális irányzatot,
mint a „manapság veszendőben lévő kritikai módszer”, a „marxizáló és
szociologizáló pedánsság” gyakorlóit. Visszautasítják azt a gondolatot, hogy a
mai Annales körében születő tanulmányok nem felelnének meg az
objektivitás követelményeinek.
Jacques Le Goff–Jean-Claude Schmitt: „L’Histoire médiévale” (A
középkori történelem). Cahiers de Civilisation Médiévale, No 155, XXXIX (1996),
9–25. p.
Dominique Barthélémy: „Inquiétudes” (Nyugtalanságok); Jacques
Le Goff–Jean-Claude Schmitt: „Réponse” (Válasz) Cahiers de Civilisation
Médiévale, No 156, XXXIX (1996), 355–359, 361–363. p.
Györkös Attila