Klió 1998/3.
7. évfolyam
A társadalomtörténet bécsi útjai
Hiába tartja Michael Mitterauer, bécsi történeti antropológus a „kerek számokhoz igazodást” „történelmietlen megközelítési módnak”, s hiába értenek kollégái egyet vele, a bécsi egyetem neves és nemzetközileg elismert tanárát is elérte végzete – hatvanadik születésnapjára ünnepi kötetet kapott ajándékba. A tanár iskolateremtő munkásságát bemutatni kívánó Festschrift jellegzetesen német–osztrák műfaj (annyira, hogy az angolszászoknak nincs is saját szavuk rá), de az utóbbi évtizedek publikációs versenye alapjaiban rendítette meg (hiszen egy cikk sokat veszíthet elismert értékéből csak azáltal, hogy egy – a műfaj jellegénél fogva – impact factor nélküli Festschriftben jelenik meg). Így aztán munkatársa, és a Bécsi Egyetem Társadalom- és Gazdaságtörténeti Intézetének vezetője, H. Stekl már az Előszó elején Forschungsbandnak, vagyis kutatási beszámoló kötetnek nevezi a kiadványt, és hangsúlyozza, hogy az nem kompiláció, hanem határozott koncepció tartja össze.
A rendező elv ezek alapján,
hogy milyen irányú kutatásokra nyújtott indíttatást M. Mitterauer munkássága.
Nos ezek az irányok: a történeti antropológia, a történeti társadalomtudomány
(ez a kölni empirikus szociológiai központból kiindult, s a német történészek
között főként J. Kocka és H.-U. Wehler által propagált és a Geschichte und
Gesellschaft című folyóiratban megtestesült irányzat), a földrajzi
centralitás történeti vizsgáIata (ez a nálunk Bácskai V. nyomán funkcionalista
várostörténetnek nevezett iránynak felel meg), a történeti demográfiából kinőtt
család- és háztartástörténet, az önazonosság kialakulásának vizsgálata, s nem
utolsó sorban a önéletírások földolgozása (ez részben megfelel a szó eredeti,
szűkebb értelmében vett oral historynak).
A társadalomtörténet vázlata – pályafutásban elbeszélve
A magyar olvasó számára is tanulságos, miként rakódtak a történeti érdeklődés eme rétegei egymásra – ennek bemutatását végzi el E. Bruckmüller a kötet bevezető tanulmányában. Ma és számunkra nem magától értetődő, hogy az ünnepelt, egészen egyetemi habilitációjáig a középkori történelem kutatója volt, s újdonságot nem témaválasztásában, nem a publikáció módjában (ekkori írásai jórészt Festschriftekben jelentek meg), hanem annak történeti-strukturalista (nevezetesen társadalom-földrajzi elveken nyugvó) megközelítésében hozott. Mitterauer pályafutásának fordulata egy taszító és egy vonzó tényezővel magyarázható. Az eltávolító tényező az voit, hogy a strukturalista mediavisztika (amely hazánkban talán meg sem jelent) napja a hetvenes években leáldozott, a közelítő tényező pedig az, hogy a történelemoktatás (hazánkban napjainkban heveny) reformja Ausztriában már a hatvanas években megkezdődött, s ebben Mitterauer tevékeny szerepet vállalt. Többek között az ő tevékenységének eredményeként indult meg 1971-ben a tanárképzési megreformált rendjével egy időben a Beiträge zur historischen Sozialkunde.
A pályafutás további része
azért lehet különösen érdekes a hazai társadalomtörténészek számára, mert
megmutatja, miként építhető föl a társadalomtörténet nem társadalomrétegződési
alapokon. A reformtanterv egyik pillére a emberi primer csoportok történetének
oktatása volt. Ennek keretében kellett szembesülni az iparosodás előtti családformák
hagyományos történeti képével, kellett e kép helyébe újat állítani. A
családformák vizsgálata vezetett a családi kereteken kívül maradtak és a
házasságon kívül születettek történeti vizsgálatához, ez pedig a családi és
nemi szerepek történeti értelmezéséhez. A strukturalista megközelítés
előhívta az antropológiait. Az új látásmód már nem volt a „klasszikus” források
alapján kiművelhető, így fordult Mitterauer érdeklődése az oral history és az
önéletírások felé. Ennek fontos állomása az 1983-ban megindult szövegkiadási
sorozat, a „... damit es nicht verlorengeht”.
A régiók és kultúrák közötti
összehasonlítás hozadéka a primer és szekunder csoportok közötti áthatás, az
egyéni azonosság kutatásának igénye volt. Ez mutatkozott meg az identitás egyik
kulcselemének, a névadásnak a történeti vizsgálatában. Mitterauer mindezzel a
történeti antropológia elismert kutatója lett – ezt jelzi, hogy egyik alapító
szerkesztője a Historische Anthropologie című folyóiratnak.
A kötet maga
Az ünnepelt tiszteletére megjelent kötet húsz tanulmányt tartalmaz. Ezek közül kettő,1 bár érdekes, de nem hagyományos történelmi tanulmány, egy tudományfilozófiai jellegű,2 másik négy3 pedig a történelemoktatás kérdéseivel foglalkozik, ezeket az ismertetésből kihagyom. Egy Festschrift soha nem koherens tematikailag. Részben időbeni, részben térbeni határai miatt kilóg a kötetből két – amúgy tanulságos – esettanulmány,4 melyek ismertetésétől szintén eltekintek.
A kötet többi tanulmánya a
hagyományos történeti-könyvészeti osztályozás szerint a forráskritikai
dolgozatoktól5 a historiográfiai áttekintéseken6
át a miniatür monográfiáig7 terjednek. Az ismertetés a föntebb vázolt pályafutás
állomásai szerint csoportosítva tárgyal egyes tanulmányokat.8
Történeti földrajz - várostörténet
H. Knittler tanulmánya a várostörténet átalakulásával foglalkozik. A történetírásnak ez az ága régebben a középkorra összpontosított, mára a súlypont a kora-újkorra tolódott el, megközelítési módja régebben regionális volt, míg mára az általános folyamatokba illeszkedést tartja szem előtt; s elemzési módszereiben a kvalitatív módszerek mellett teret nyertek a kvantitatívok is. A kvantitatív módszerek hozták magukkal a meghatározási problémákat. Annak idején J. de Vries a tízezer lakost javasolta a városok számbavételekor küszöbértéknek, de a vizsgálatok térbeli kiterjesztésekor újra és újra kiderült, hogy a lélekszám alapú meghatározások elégtelenek, és nem segítik az összehasonlítást. Ez utóbbi célra alkalmasabbak a peren kívüli bírósági iratok, melyek a XVII. század óta javarészt a további öröklési rendet szabályozó hagyatéki ügyek. A hagyatéki leltárakban följegyezték az elhalálozott foglalkozását, illetve a hagyaték értékét, melynek alapján megállapítható az iparral és kereskedelemmel foglalkozóknak a város lakosságán belüli súlya, illetve még adólisták hiányában is következtetni lehet a városi társadalom rétegződésére. A leltárak további adataiból megrajzolhatók a tőke- és információáramlás vázaként szolgáló régióközi rokonsági hálózatok. Knittler alsó-ausztriai kisvárosokban föllelhető hagyatéki leltárakból összeállított forrássorozatok alapján megállapítja, hogy a leltársorozatok lehetővé teszik a vizsgált kisvárosok városháIózaton belüli helyzetének megállapítását, a központiság mértékének meghatározását, amire a nagyságkategóriákon alapuló vizsgálatok nem képesek.
Történeti demográfia - történeti családrekonstrukció
Az ünnepelt munkásságának is megfelelően a kötet nagy részét a történeti családrekonstrukcióval foglalkozó tanulmányok teszik ki. J.-P. Lehners cikke a kifejezetten történeti demográfiával foglalkozók figyelmébe ajánlható, a módszertani csapdákat kipécéző áttekintés, melynek általánosabb érdekű befejezését ismertetem. A hetvenes évek végéig a történeti demográfiában az L. Henry kifejlesztette családrekonstrukciós módszer uralkodott. E módszer még a számítógépek bevetésével is idő- és munkaigényes, és reprezentativitásával kapcsolatban is kérdések merültek fel. Az utóbbi években új módszereket fejlesztettek ki: R. Lee az inverz projekciót, Wrigley és Schofield projektumához kapcsolódva J. Oeppen a hátravetítést (back projection), az eseménytörténeti elemzést (event history analysis) valamint az „enquęte 3000 families”-t. Modelleket dolgoztak ki a demográfiai és a gazdasági változók könnyebb kezelésére, bár e modellek még hagynak kívánnivalókat maguk után. A megújult történeti demográfia fontos szerepet játszik azáltal, hogy összeköti a makro- és mikrotörténetet, terepet kínál a modellezésnek és az elméleti gondolkodásnak, valamint lehetővé teszi a számítógép-alkalmazások lehetőségeinek és határainak megállapitását.
J. Brown és M. Cerman bevezetőjükben megállapítják,
hogy a nyugat-európai család- és háztartás-történeti kutatások viszonylag kis
késéssel elérkeztek Közép-Európa keleti részébe is. Míg azonban
Csehszlovákiában és utódállamaiban, illetve Magyarországon – tisztelet a
kivételnek – a fő megközelítési mód a történeti demográfai volt, addig
Ausztriában a háztartás belső szerkezete (pl. ivarnemi, illetve életkori
szerepmegosztás) felé fordult a figyelem. A cseh kutatások fontos eredménye,
hogy a népesedés tekintetében a harmincéves háború korábban föltételezett
veszteségeit (hogy a népesség fele elpusztult vagy kivándorolt volna) a
legendák körébe utalták. Megállapították, hogy 1650-1800 között a mortalitás
csak kivételesen haladta meg a termékenységet. A család- és háztartás-történeti
kutatások a lasletti kategóriarendszer alapján folytak és nagyobbrészt
alátámasztották azt, bár tény az is, hogy a cseh parasztság is ismerte az
aggkori eltartás (vymének) intézményét. A morva vidéken a családformák
bonyolultabbnak mutatkaznak.
A magyar kutatók szerint
országukat az átmenet jellemzi. Jellegzetességként emelik ki a szerzők Andorka
megállapítását, miszerint míg a háztartások számát Észak Nyugat-Európában a
házasodások elhalasztásával korlátozták, addig Magyararszágon ez a korlát
akként valósult meg, hogy a házas fiatalak a szülőkkel éltek együtt.
Kelet-Galíciát illetően R.
Rudolph azt mutatta meg, hogy az osztó örökösödési rendszer és a földesúri
birtokkoncentráció miként késztette az embereket nem agrár melléktevékenységre.
Ehmer a kelet-galíciai családforma-mintázatot a magyarral együtt egy
kelet-középeurópai típus megjelenésének tartja. Viták bontakoztak ki a balkáni
családforma történetéről is. (L. az erről írottakat Kaser cikkének
ismertetésében.)
A szerzőpáros részletesebben
szól a német-osztrák területek történeti demográfiájának historiográfiájáról.
Az osztrák kutatások kevésbé hajlottak a P. Laslett-féle tipológiák
gyártására és igazolására, inkább a J. Hajnal-féle házassági
mintázatokban gondolkodtak, még akkor is, ha az általuk föltárt anyag
megerősíteni látszott a magcsalád (nukleáris család) uralkodó jellegének
cambridge-i föltevését. Fontosak voltak azonban a kritikai észrevételek: L.
Berkner rámutatott, hogy a háztartásszerkezet erősen függ a családfő
életkorától, Mitterauer és Sieder pedig „a háztartás fejlődési
ciklusáról” beszéltek.
A kritikát megalapozó
vizsgálatok a bécsi egyetem gazdaság- és társadalomtörténeti intézetében
fölépített adattáron, az „európai családtörténet bécsi adatbankján” alapultak.
Az adatbank lehetővé tette a család történeti dinamikájának fölvázolását. Míg
Laslett tipológiája inkább a rokoni kapcsolatokra összpontosított, addig a
status animarumok és cenzusok lehetővé tették, hogy az iparosodás előtti
családot (háztartást) mint termelési egységet vegyék szemügyre. A kutatások elméleti
megalapozása részben O. Brunnernek a „das ganze Haus”-ról szóló klasszikus
tanulmányára támaszkodott. Berknert arra vezették kutatásai, hogy a
törzscsaládot (ahol is egy gyermek a szülők háztartásában marad, megházasodik,
majd háztartásfőként és birtokosként a szülők örökébe lép) tekintse alapesetnek
a magcsaláddal szemben (miként azt Laslett javasolta).
Ez váltotta ki a korai
hetvenes években a Laslett–Berkner vitát. Bár kezdetben az osztrák történészek
jó része is Laslettel értett egyet, az újabb kutatások kimutatták, hogy
örökösödési gyakorlatában a törzscsalád kialakulási előföltételeinek (telek,
öröklésképes utód) eleget tevő családok kétharmada követi a törzscsaládi
rendszert. Az öregkori gondoskodás rendszere is más mintát követett, mint Nyugat-Európában.
A közép-, illetve észak-európai birtokos földművességre az volt a jellemző,
hogy a gazdaság vezetését eltartás (Ausgedinge) fejében adták át, illetve néha
egy kisebb részt saját kezelésben tartottak meg.
A nyolcvanas években az
osztrák kutatásokat a családszerkezet és a munkaszervezet összefüggéseinek
kutatása jellemezte. Kimutatták, hogy az alpesi házasodási mintát a XIX. század
előtt a cselédkedés korhoz kötöttsége jellemezte, míg a múlt századtól megnőtt
a tartósan cselédhelyzetben maradók aránya. Mitterauer 1986-as cikkében a
családi munkaszervezetet a skandináv etnológiában kidolgozott „ökotípus”
fogalmához kötötte. Megkülönböztetett cselédmunkaerőre építő (állattartó
vidékek, illetve térben egymástól távoli földműves-gazdaságok) és napszámos
vagy bérmunkát alkalmazó rurális együttéléseket. Az előbbi típus esetében a
cölibátus még az osztott örökösödést megengedő régiókban is magas volt
(Vorarlberg). De még a cselédtartó munkaszervezet sem magyarázza az osztrák
területek kiugró házasságon kívüli születési arányait. Kimutatták, hogy ezek a
gyermekek gyakran tartós kapcsolatokból származtak, és később sokszor
törvényesítették őket.
Az osztrák területek
demo-ökonómiai története a következőképp mondható el. A XVII. és XVIII.
században a proto-indusztrializáció által érintett területeken nem figyelhető
meg a más tapasztalatok alapján várt társadalmi átalakulás. Új háztartások
alapítását a földesuraság vagy a faluközösség korlátozta. Vorarlbergben a
földművesek a mellékipari jövedelemmel keresztfinanszírozták az
agrárgazdálkodást. Alsó-Ausztriában a mellékipar szezonális, vagy az ottlakók,
illetve eltartottak foglalatossága volt (takács-földmívesek). A XIX. századi
agrárforradalom során megnőtt a földműves háztartások munkaerőszükséglete; ezt
kezdetben minden lehetséges csatornán keresztül (gyermekek, cselédek,
együttlakók) fedezték; a gyáripar versenyével beszűkültek a mellékipar
lehetőségei, az együttlakókat az agrártevékenységbe vonták be; a század második
felétől a városi munkaerő-kereslet elszívó hatása miatt a munkaerőigényt
családi alapon elégítették ki (Familisierung) –, nőtt a nemzedékváltások
közötti időtartam, a házasodási kor és a házasságon kívüI élők aránya.
Egyébként a városi kézműves-háztartások változásai némileg hasonlítanak a földművesekéihez.
Ehmer kimutatta, hogy Bécsben a XVIII. századi proto-indusztriális minták
(házasságok és a termékenység aránynövekedése) nem folytatódtak, mi több, a
legények háztartásfői függése a XIX. század közepéig szigorúbbá lett, s csak
utána enyhült; a proto-indusztriális család és a munkáscsalád között nincs
közvetlen folytonosság.
S végül a család- és
háztartásformák változásában fontos szerepe van az urbanizáció térhódításának,
s ezáltal a városias formák részarány-növekedésének. Mitterauer kimutatta, hogy
a „modernnek” tekintett (csonka, illetve egytagú) családformák már a XVIII.
században is föllelhetők – városi környezetben.
Összegzésképp kiemelik a
szerzők, hogy a volt Monarchia történeti demográfiai vizsgálatát azért kíséri
nagy érdeklődés, mivel a birodalmat a J. Hajnal-féle vonal kettészelte, s így
kiváló terepe az összhasonlító vizsgálatoknak. Egy osztrák szerzőpáros,
illetve D. Štefanová írásai e választóvonal nyugati oldaláról szóló
esettanulmányok, míg a keleti oldalról K. Kaser összefoglaló áttekintése
szól.
E. Landsteiner és E. Langthaler egy 1986-ban megjelent, a
vidéki családi gazdálkodási formákról szóló Mitterauer-tanulmány
következtetéseinek módosítását javasolja. Az említett írás a családszerkezeti
minták és a munkaszervezeti formák közötti kapcsolat tipizálására, ökotípusok
megállapítására tett kísérletet. A modellező összehasonlítás eredménye az
alpesi állattartó, a szemtermelő, a bortermel ő és a proto-indusztriális
ökotípusok azonosítása volt. Ezen belül is nagy jelentősége volt a cselédtartó
és napszámos alkalmazó együttélési formák megkülönböztetésének. Mitterauer a
bortermelő ökotípust a napszámos alkalmazó együttélési formák közé sorolta, de
írásából kiderül, hagy forrásbázisa ezen ponton sekélyebb volt a szokásosnál. A
szerzőpáros az osztrák–morva határ közelében fekvő három falu monografikus
tanulmányozása alapján megállapítja, hogy a bortermelő ökotípus besorolása
téves. Mint írják, valójában egy újabb ökotípusról van szó, melyet R. McC.
Netting kultúrantropológus már azonosított, s amely minden további nélkül a
vizsgált esetben is alkalmazható. Az új típus neve ‘kistermelői együttélés’, és
olyan formára utal, melyben sűrűn lakott vidékeken a földművesek a földet
állandóan, intenzíven és szakosodva, családi alapú munkaszervezetben
használják. E típust a termelés nagy területinenzitása és alacsony munkatermelékenysége
jellemzi, a nagy népsűrűség a földbirtoklás magánjogának kialakulását
kényszeríti ki (ez utóbbi viszont a háztól különváló parcellák saját forgalmát
teszi lehetővé), míg a munka minőségének szavatolása a családi munkaszervezetet
részesíti előnyben. A bortermelő típusú együttélésben tartós egyenlőtlenségek
és társadalmi rétegeződés mutathatók ki, de ez sem nem birtokos osztályokra
tagolódás, sem nem földtelen bérmunkásokra és tétlen földbirtokosokra válás,
hanem olyan, mint egy sűrű lépcsős létra, melyen a háztartások föl-le mozognak.
Az egyenlőtlenség inkább származik népesedési okokból, mint az (egyéb)
termelési tényezők összpontosulásából.
Štefanová tanulmányának elején leszögezi, hogy bár a tárgyalt
korszak cseh történelmére jellemzőnek tekintik a második röghöz kötést
[Leibeigenschaft], komoly történészek állítják, hogy az nem második, hanem csak
első volna, míg ismét mások egyáltalán kétségbe vonják, hogy cseh földön a
röghöz kötött jobbágyság rendszere egyáltalán létezett volna. A kérdés
megoldását nem könnyíti, hogy a jobbágyi alattvaló [leibeigener Untertan] cseh
megnevezése, a nevolník, szó szerint akarattal nem rendelkező rabot
elent. A XVII. századi szóhasználat az alattvaló [Untertan] és a személyében
függő” [Leibeigene] kifejezéseket egymás mellett használja, s ez utóbbi az
alattvaló korlátozott mozgási szabadságára utal. A dolgozat célja a földműves
alattvalók szociális és jogi cselekvési terének körbejárása, s ezáltal a
második jobbágyság kérdésének, konkrétabban annak tisztázása, vajon cseh
földön az eltartás intézménye földesúri kezdeményezésre alakul ki (miként azt
Mitterauer Közép-Európára, de nem Csehországra föltételezte), vagy az ősi cseh
tradíció továbbélése volna.
A vizsgált (középkori
kolonializációs) területen az alattvalók viszonylag komoly diszpozíciós és
örökhagyási jogakkal bírtak (kivéve a telekosztást), a telekforgalomban a piaci
értékelés jegyei is fölfedezhetők, a földesúr nem követelt átruházási
illetéket, a telek átadását csak a kötelezettségeiket teljesíteni képtelen
alattvatókkal szemben kezdeményezte, bár a növekvő befolyást a szerződéseket
jóváhagyó bejegyzések megszaporodása jelzi. Az eltartási szerződések az
adásvételi szerződésekhez kapcsolódtak. Az eltartások tartalma a telek
gazdasági jelentőségével együtt mutat változást. A földesúri beavatkozás
erősbödő jelei csak az időszak végefelé tapasztalhatók. A magukat telekbe
bevásárolók származási hely szerinti vizsgálata azt mutatja, hogy az alattvalók
mozgása az uradalom területén szabad volt. Összességében a jelek arra mutatnak,
hogy nem a második röghöz kötés, hanem az úrbériség volt kialakulóban.
Kaser a dolgok állását a következőképp foglalja össze: az
iparosodás kora előtti európai háztartásformákat tekintve két nagy rendszerezés
van forgalomban, J. Hajnalé és P. Lasletté. Hajnal szerint a
Trieszt–Szentpétervár vonaltól nyugatra az egyszerű háztartás a jellemző (késői
házasodás, férfiak 26, nők 23 év; a házasodás előtt idegen háztartásokban
cselédkedés; a házasodás után a férj háztartásfővé minősül), míg az említett
vonaltól keletre az összetett háztartások rendszere dívott {korai házasodás; a
férj nem minősül háztartásfővé; a több házaspárt tartalmazó háztartások
szétbomolhatnak}. Laslett a háztartás-alapítás ideje és módja, a
népesség-újratermelés módja, a háztartásokon belüli rokonsági kapcsolatok és a
munkaszervezet mint típusképző ismérvek alapján a rokonsági rendszerek négy
európai övezetét különbözteti meg; az észak-nyugatit, a középsőt, a mediterránt
és a keletit. Ezek közül az utóbbi kettőről a tényleges tudásanyag hiányos, a
keletiről maga Laslett is határozatlanul nyilatkozik.
A keleti zóna vizsgálói közül
M. Todorova főként bulgáriai anyag alapján úgy látja, hogy DélKelet-Európa
a munkaszervezet és a háztartás-alapítás szerint a mediterrán mintához, míg a
rokonsági kapcsolatok alapján a mediterrán, a keleti és a közép-európai
mintához közelít. (Itt említendő meg Brown és Cerman cikkének az a
megállapítása, miszerint M. Todorova nem tagadván a zadruga létét, azt
hangsúlyozza, hogy az XIX. századi elgondolást fogalmaz meg, s az elgondolás
alapjául szolgált családmodell is a leginkább a XIX. században volt
elterjedtnek tekinthető.)
Kaser szerint létezik egy
önálló balkáni típus, mely a hajnali összetett háztartási rendszerhez áll
közel, de számos további szabályszerűséggel kiegészítve. Az új típus történeti
megalapozása Mitterauer egy eddig még nem publikált 1994-es budapesti
konferencia-előadásán alapul, amely megkísérli történeti magyarázatát adni a
Hajnal által főként XIX–XX. századi adatokra alapított felfogásnak. Az
alapötlet a következő: a Hajnal-féle vonal gyakorlatilag megegyezik a középkori
keleti kitelepülés/gyarmatosítás [Ostkolonisation] határával. A kelet felé
terjeszkedés húzta meg a keleti és nyugati egyházak közötti határt is. A
kitelepülési mozgalom számos agrotechnikai újítás elterjesztésével járt
(háromnyomás, nehézeke, telekrendszer [Hufenverfassung]). A magcsalád
kialakulása szempontjából ezek közül a telekrendszer a döntő, hiszen a telek
mindenkori méretét az határozta meg, hogy mekkora földre volt szükség a
jobbágycsaládok létfönntartásához, és a földesúrral szembeni kötelezettségek
teljesítéséhez. A földesúr érdekei ellen volt az is, ha a telken összetett
családok alakultak ki, és a létfönntartás és a járadék közötti arány
eltolódott, de az is, ha telkek betelepítetlenül maradtak.
A földesuraság érdeke a
járadék időbeni egyenletességének fönntartása volt, míg a jobbágycsalád
teljesítménye életciklusából fakadóan ingadozott (kiköltözés, elaggás). Az
ellentét oldásáról az öröklés és az eltartás rendszere gondoskodott
(unigenítura, illetve Ausgedinge). A mintázat a katolikus egyház befolyása
révén vált egyöntetűvé. Ennek megfelelően a földesúri hatalom és a
telekrendszer határvonalától keletre a háztartásformák mintázata változatosabb
volt, és több kereszténység előtti összetevőt és elképzelést őrzött meg, miként
tudható az is, hogy az antik és a kora-középkorí öröklési rendszereknek is a
közös öröklés (és esetleges osztozás [örökségi osztály]) volt az alapelve. A
közös öröklés elve alapján az esetek két szélsőség között valósulhattak meg: az
egyik a nemzedékenkénti rendszeres osztály, s ennek eredménye, a kiköltöző
(neolokális) magcsalád; a másik az együtt élő (matri-, illetve patrilokális)
összetett családi háztartás. A nyugati (telek- és az ahhoz kapcsolódó örökösödési)
rendszertől eltérő mintázatok mindaddig stabilak lehettek, amíg nem nőtt a
népsűrűség.
A kutatás jeIenlegi állása
szerint a következó délkelet-európai háztartásmintázatok azonosíthatók (bár a
tényanyag továbbra is főként XIX–XX. századi):
1. Kiköltözéses magcsaládos.
(Román területeken, keleti szerb területeken a házasulandó fiúk megkapják
örökrészüket, a legfiatalabb fiú szüleivel marad [hiányában a vő lép be]. [A
fázisok: 1. gyermektelen pár; 2. pár házasulatlan gyermekekkel; 3. két
különböző nemzedékű szülői pár, házasulatlan gyermekek]);
2. Ki- vagy feleséghez
költözéses (neo-, illetve uxorilokális) magcsalád. (Az Égei-tengeri szigetvilágbeli,
az előbbihez alaktanilag hasonló, de történetileg más gyökerű formák.)
a) Korlátozott
örökségosztásos, kiköltözéses. (Csak a legidősebb fiú kapta meg házasuláskor a
jussát. Az agg szülőkről nemük szerinti gyermekük külön-külön gondoskodott. A további
osztályt a szigetek földszűke korlátozta.)
b) Egyenlő osztályos,
hozománykiadásos.
c) Gyakran leányági
törzsörökléses (Anerbe), feleséghez költözéses. (A halászatot főfoglalkozásként
űző népességű szigeteken.)
E két típusra nem jellemző az
összetett családi háztartásszerkezet. Az első mintát H. Stahl írta le
először. A mintabeli rendszer egy területivé átalakult törzsi szervezetre utal,
melyben a konföderációkba szerveződött faluközösségeknek fontos szerepe volt a
juss tényezőosztályok (föld, erdő, víz) szerinti meghatározásában, bár az
örökség kiadása egyéni nyomásra történt. A legkésőbben is a X. századra
kialakult rendszer stabilitása érdekében a faluszintű belházasodás volt a
kivánatos.
3. Atyai háztartásban együtt
élő (patrilokális) életciklus vezérelte egyenlő örökléses. (Szűkebben vett Magyarország, Bulgária,
kontinentális Görögország – ritkán lakott, föld bővében lévő területeken.) A
házas fiúk vagy az utolsó fiú kiházasításáig, vagy az atya haláláig a szülői
házban maradnak. Az összetett háztartás időben a házasságkötések korszakára és
az aggkorra korlátozódott. A föltételek megváltozásával a mintázat
többnemzedékes összetett háztartásba alakult át.
4. Atyai háztartásban együtt
élő, háztartásciklus vezérelte. A lányok kiházasodtak, a házas fiúk nem
költöztek ki, az unokák sem. Az örökséget csak az ágakra bomláskor osztották
föl.
a) Északi altípus. (Dalmácia,
horvát Zagorje. Hirtelen népességnövekedés kiváltotta eset.)
b) Déli altípus. (Palócföld,
Székelyföld,9 albán vidékek, bolgár hegyvidék, Bosnyákföld,
Szerbföld, Kréta, Korfu, Ciprus. Hegyvidéki legelőgazdálkodás munkaerő-igényét
[pásztorok] családon belül kielégítő forma. Gyakran társul patriarchális
elemekkel: patrilinearitás, törzsiség).
A Trieszt-Szentpétervár
vonaltól keletre eső területek háztartás-formálódási mintázatában Mitterauer
szerint a fő rendező elv a patrilinearitás volt: a vérrokonsági (agnatikus)
csoport alkotta a háztartás magját, s volt az örökség várományosa, a lányok
kiházasodtak, a háztartásfő a legidősebb férfi volt. A mintázat kialakulásának
gazdasági oka az állattartó és égetéses gazdálkodás viszonylagos elterjedtsége
volt. A szocio-kulturális ok a keleti egyház kevésbé szervezett jellege volt,
miáltal a keleti egyház a nyugatival nagyrészt egybevágó elveit (őstisztelet-ellenesség)
nem tudta hasonló mértékben érvényesíteni, így az egyház által elutasított
gyakorlatok (sógorházasság [levirátus], törzsi és nagycsaládi belházasság) még
századunkban is föllelhetők voltak.
Történeti antropológia
Dressel tanulmánya szerint az „antropológiához” német közegben rossz képzetek társulnak, ezért az alternatív megnevezések tömege „Alltagsgeschichte” (mindennapiság-történet), „Erfahrungsgeschichte” (tapasztalástörténet), „Mikrogeschichte” (mikrotörténelem), „historische Sozialwissenschaft” (történeti társadalomtudomány), „historische Kulturwissenschaft” (történeti kultúrtudomány).
A
diszciplina meghatározásai is végletesek – a két végletet Lepenies rekurzív,
illetve a Historische Anthropologie szerkesztőinek mikroszkopikus
tárgyakat előnyben részesítő programja képviseli. Német nyelvterületen a
történeti antropológia kialakulását tekintve figyelemre méltó a következő
paradoxon: a háború előtti antropológia az emberi különbségek megállapítására irányult,
de eme törekvésében, mint rasszizmus diszkreditálódott. A háború után a
rendszeres antropológia a biológiai tudományok részeként az univerzálék
keresésére helyezte a hangsúlyt (pl. szociobiológia), de ekként ahistorikusnak
minősül.
A szerző az antropológiát
állító módban az idegenség tudományaként határozza meg. E fölfogás eredete az
antropológia angolszász és francia fejlődésében kereshető. A brit és francia
szociálantropológia az emberi univerzálékat a társadalmi törvényszerűségekben
kereste, az amerikai kultúrantropológiát pedig kifejezetten és eleve a
kulturális különbözőségek érdekelték. Ezek alapján a történeti antropológiát is
jellemzik a következő elvek: érdeklődés a (térbeni és időbeni) idegenség iránt;
érdeklődés az alanyiság (szubjektivitás) és a másik alany távlatai iránt; az
objektivizmus (struktúrák hangsúlyozása) és szubjektivizmus (autonóm intenciók
hangsúlyozása) pólusai között az antropológiai univerzálék helyett a történeti
tartósság keresése (praxeológiai megközelítés);10 törekvés a történelmi ember egyedítésére (s ezzel együtt a
kutatás tárgyának szűkre szabására). Ezek alapján, ha a történeti antropológia
következetes, akkor történeti dimenziót ad a különböző antropológiai
tudományoknak, valamint magában kell foglalnia saját történetét és
önreflexióját is.11
A magasröptű program után
üdítő olvasmány F. X. Eder tanuImánya arról, hogy miként alakult ki a
nemi vágy a XIX–XX. századi földműves kultúrában. Helytelen volna, ha a
parasztokról azt föltételeznők, hogy érzelemtáruk olyan volt, mint a ma
emberének. Téves a nemiség (szexualitás) képzetét visszavetíteni.
A német nyelvben az
ivarnemiség fogalma csak a XIX. században terjedt el (Linnének a növények
ivarosságáról szóló műve nyomán). A mai értelemben vett nemiség a nemi azonosságok
és kifejezésformák széles skáláját tételezi föl. A ma nemiként azonosított
kifejezésformák régebben is léteztek, de nem nemiként azonosították őket.
Másodsorban ma a nemi kielégülés szoros kapcsolatban van a egyéni
boldogságkereséssel, míg régen az ivar- és kielégülésközpontú nemiség
jelentéktelenebb érték volt, de ebből hiba volna arra következtetni, hogy a
múltban az emberek elidegenedettek, elnyomottak vagy akár csak kielégületlenek
lettek volna. Harmadrészt a mai „nemiség” érzelmileg túltöltött – ma nem
tisztán ivarszervi közlekedésnek (kommunikáció) tartják, hanem „szerelem” és
„erotika” érzésével vértezik föl. Ez a kapcsolat a régebbi időkre nem áll meg,
ugyanis a modern „érzelemháztartás” a nyugati polgári társadalmakkal alakult
ki. Negyedrészt a mai élet nyilvános–magán kétosztatúsága régebbi korokra nem
érvényes, s így a nemiség sem volna az előbbi ellentétpár „magán”-felébe
szorítható. A falusi (mise utáni, pincebeli, lakodalmas) beszédforgalom kezelt
és előállított egyéni és közösségi nemi „viszonyokat” is.
A föladat tehát a nemi vágy és
élvezet mint szociális konstrukció történeti előállítása és magyarázata. A mai
német nyelvű történetírás egységes abban, hogy a nemi vágy a földműves népesség
körében esküvő- és házasságközpontú volt, és megértésében eme keresztény
intézmények érvényes vonatkoztatási rendszerként szolgálnak. Ebből következően
a legkevesebbet a szokásostól nem eltérő házasságon belüli paraszti nemi
életről tudjuk. Bár igaz, hogy a házasságokat nem a szerelem, hanem a megfelelő
házastárs kiválasztása vezérelte, a cél mind a gazdasági mind az együttélési
rend újratermelése volt, s már csak ezért is téves a nemiséget csak
háztartási-gazdálkodási tényezőkre visszavezetni, hiszen a stabilitás nem
Iehetett meg a testbeszéd és az érzelmek bensőséges összefonódása nélkül. A
„különös kedvnek és vágynak” megvoltak a maga közlési módjai, és volt
szépségideál is, még ha az a maitól különbözött is.
A nemi viselkedést a család,
az egyenrangúak (egyívásúak) társasága és a közösség szabályozta. A háztartásfő
felügyelő szerepe ütközési ponttá vált kétszer is: először a vér szerinti
gyermekek kapcsán, amikor a reformáció idejétől a korábban az eljegyzéstől
megengedett nemi közösülés ütközött az egyházi és állami elvárásokkal;
másodszor, amikor a cselédség nemi tevékenységének felügyelete a késő XVIII.
századtól ütközött a földművesháztartások megváltozott helyzetével. Mindkét
jelenség megmutatkozott a „törvénytelen ágyból fogantatás” fejlődésében és
megítélésében. A XIX. században egyes német nyelvi területeken a törvénytelen
ágyból fogantak aránya a legmagasabb volt egész Európában. A XVIII–XIX. század
fordulóján nemcsak a törvénytelenül fogantak aránya változott meg, hanem a
törvénytelen fogantatás föltételrendszere is. Eladdig a házasságon kívüli
fogamzások mögött be nem váltott házassági ígéretek húzódtak meg. (Vö. még a
Brown és Cerman cikkében írottak ismertetésével.) A mezőgazdálkodási forradalom
első szakaszában az osztatlan örökléssel (Anerbe) és viszonylag nagyméretű
gazdaságokkal jellemezhető vidékeken, ahol a munkaerőt hagyományosan a
házasulatlan cselédség adta, hirtelen megnőtt a munkaerő iránti kereslet, ami
növelte a cselédsorúak mozgását, gyöngítette az atyai hatalom tekintélyét,
másrészt növelte a vidéki szegények számát, mely rétegre a nem házas együttélés
amúgy is jellemzőbb volt. Egyáltalán, tágabb lehetősége nyílt a nem
szentesített életközösségeknek. Mindez még nem a nemi önmegvalósítás kezdetét
jelentette, mivel e kapcsolatok is a földműves nemi kultúra alapján, a közös
munkálkodáson és gazdálkodáson nyugadtak.
A nemi hatalom és erőszak
kérdéskörét áttekintve a szerző megállapítja, hogy a történetírói közfelfogás
és a tények elsődleges értelmezése szerint is a férfiakra a cselekvő, a nőkre
az elszenvedő szerepe volt elvárásként kiosztva. A forrásanyag, nevezetesen a
bírósági perek másodlagos további értelmezése során azonban felismerhető, hogy
a nők előadott védekezése gyakran nem különös okokat tárt fel, hanem a bírói
ítélkezés döntő szempontjait ismételte meg, vagyis a házassági ígéretet, a
kapcsolat tartósságát és kötöttségét, a hűséget, valamint a férfiúi erőszakkal
szembeni védtelenséget. Hasonlóképp igyekeztek a férfiak a női test csábítására
és a nő feslettségére hivatkozni – vagyis függetlenül a történtektől, a bírósági
szakaszban a nemek egyesülése a nemek harcává változott, mely hadijáték
dramaturgja a joggyakorlat volt. Inkább azt lehet mondani, hogy a nőknek a
nemiség terén volt cselekvési eszköztára, de kétségtelen, hogy főként függőségi
helyzetben a vonakodáson gyakran győzött a lelki nyomás és a fizikai erőszak.
Összefoglalásként a szerző
megállapítja, hogy a múlt századokban a paraszti kultúra szocioszexuális
rendszere a nemi vágyakozást még akkor is a falusi együttélési szervezetet
fönntartó és jóltartó tényezőnek tartotta, ha a legtöbb egyházi és világi
forrás ennek az ellenkezőjéről akar is bizonyságot tenni.
Wiener Wege der Sozialgeschichte. Themen – Perspektiven – Vermittlungen (A társadalomtörténet bécsi útjai. Témák – távlatok – közlemények). Szerk. Eder, Ft. X.–Feldbauer, P.–Landsteiner E. Institut für Wirtschafts- und Sozialgeschichte. Universität Wien-Böhlau, Bécs–Köln–Weimar 1997. = Kulturstudien. Bibliothek der Kulturgeschichte. 30.
Halmos Károly
1. Eigner P.: Hernalsergrund. Eine Zeitreise mit dem 43-er – einer der Wiener Wege des Michael Mitterauer, 21–34. o.; Teichova, A.–Teich, M.: Zwischen der kleinen und großen Welt: ein gemeinsamer Lebensaussschnitt, 461–472. o.
2. Mosser, A.; Historizität in der Ökonomik? 57–73. o.
3. Bolognese-Leuchtenmüller, B.: Geschichte denken – Geschichte lehren 371–395. o.; Ecker, A.: Prozeßorientierte Geschichtsdidaktik. Neue Wege in der Ausbildung für Geschichtslehrer/innen an der Universität Wien, 397–422. o.; Sauer, W.: Rassen, Stämme, Steinzeitmenschen. Anmerkungen zum Afrika-Bild der Schulbücher für Geschichte und Sozialkunde, 423–440. o.; Blaumeiser, H.–Wappelshammer, E.: Zwischen Ich-Geschichte und Gessellschaftsgeschichte. Lebensgeschichtliche Reflexion in der Erwachsenenbildung 441–460. o.
4. Stiefel, D.: „Law and Disorder”. Selbstjustiz, „beherzte Männer” und die Ohnmacht des Rechts im Jahr 1945, 357–370. o.
5. Knittler, H.: Zu Fragen der Zentralität. Nachlaßinventare als Quelle frühneuzeitlicher Kleinstadtforschung, 75–94. o.; Lehners, J.-P.: Achtung Bias! Anmerkungen zur angeblich pedantischen „Fliegenbeinzählerei” in der historischen Demographie, 145–162. o.; Sandgruber, R.: Der Hof des „Bauern in Hof”. Agrargeschichte des 20. Jahrhunderts im Spiegel von Wirtschaftsrechnungen und Lebenserinnerungen 299–333. o.; Müller, G.: „So vieles ließe sich erzählen...” Von der Geschichte im Ich und dem ich in den Geschichten der popularen Autobiographik, 335–356. o.
6. Brown, J. O.–Cerman, M.: Forschungen zur Sozialgeschichte der Familie in der österreichisch-ungarischen Monarchie, 119–144. o.
7. Stekl H.: Städtejubiläen. Zur gesellschaftlichen Identität von Regionalgruppen 95–118. o.; Kaser, K.: Der Erbfall jenseits der „Hajnal-Mitterauer-Linie”. Historische Haushaltformierungmuster im Südosten Europas, 163–181. o.; Landsteiner E.–Langthaler E.: Ökotypus Weinbau: Taglöhner oder Smallholder-Gesellschaft? 183–224. o.; Štefanová, D.: Die Erbschaftspraxis, das Ausgedinge und das Phänomen der „zweiten Leibeigenschaft” in den nordböhmischen Dörfern der Herrschaft Frýdlant. Ein Beitrag zur Existenz der Familie unter obrigkeitlicher Einflußnahme (1650–1700), 225–241. o.; Ortmayr, N.: Illegitimität, Familie und Gesellschaft in Guatemala (1860-1950), 243–276. o.; Eder, F. X.: „Sex-Appeal” versus „Gemieth und Lieb”. Zur Entstehung der sexuellen Begierde in der bäuerlichen Kultur des 17–19. Jahrhunderts, 277–298. o.
8. A kötetnek a demográfiai-antropológiai vonulat adja a gerincét, s hogy az ismertetéseknek maradjon valami felismerhető vonulata, a nagyon szerteágazó tematikájú XX. századi tárgyú tanulmányok mellőzése mellett döntöttem.
9. A szövegben nem, de a térképen szerepel.
10. Ennek alapján a történeti társadalomtudományok mégsem tartozhatnak a történeti antropológia körábe (H. K.).
11. Ez az állítás adott esetben azt is jelentheti, hogy a történeti antropológia megközelítési mód, DE nem tudomány (miként „a líra logika, de nem tudomány”), vaggis ez az állítás tudományfilozófiailag annyira problematikus, hogy az ismertető – lévén, hogy a magyar nyelv nem ismeri a nyelvtanilag megkülönböztethető függő beszédet – e lábjegyzet révén kívánja kifejezni távolságtartó hozzáállását.