Klió 1998/3.
7. évfolyam
Afrika a gyarmatosítás előtt
A cím ugyan Afrika gyarmatosítás előtti történetéről beszél, az előszóban azonban tisztázódik, hogy csupán csak Fekete-Afrika a könyv témája. Vajon mikor szoknak rá a szerzők – egyébként nem csak Franciaországban! – hogy Afrika nem jelentheti automatikusan csak Fekete-Afrikát, hiszen beletartoznak a Magreb-államok is?
A szerző egyetemistáknak, a
sorozat egyéb használóinak szánja könyvét, azoknak, akik gyorsan szeretnének
tájékozódni az érintett témában.
A területek, birodalmak
bemutatása attól a pillanattól indul, amikor ezek belépnek a történelembe: egy
nép „emancipációja, független entitássá válása, szerveződése pillanatában, vagy
amikortól bármilyen nyelven íródott dokumentumunk van róla.” Magának a
történeti tényeknek a bemutatását a földrajzi adottságok vázolása előzi meg. A
felszín itt sohasem akadályozta az emberek vándorlását, a hegyek is inkább
menedéket jelentettek, mint akadályt. Az évi hőmérséklet-ingadozás jóval
gyengébb, mint a napi. Gyakorlatilag tehát mindig a történeti, s nem a földrajzi
vagy az éghajlati tényezők játszották a jelentősebb szerepet. Ami a demográfiai
adatokat jellemzi, megfigyelhető, hogy ott, ahol dinamikus politikai hatalom
volt, vagy ahol erősek voltak a falusi népességi struktúrák, a népsűrűség is
nagyobb volt. Igaz ugyan, hogy a születések száma magas, de – az orvosi ellátás
hiányának következtében – az elhalálozási arányszám is erős. Nehézséget okoz a
tudósoknak annak magyarázata, miért léteznek jelentős eltérések a különböző
afrikai kultúrák technikai színvonala között. Az viszont ma már bizonyítottnak
látszik, hogy „Ádám valószínűleg valahol az Etiópia, Közel-Kelet és az indiai
szubkontinens közötti zónában jelent meg.” Ha viszont Afrikát tekintjük az
„emberiség bölcsőjének, az emberek nagyon korán távoztak belőle.”
Az ókorban, az i. e. II. évezredben már valóságos
kereskedelmi hálózat létezett Gaótól északra, és nagy népvándorlás zajlott az
egyenlítőtől északra. A régi történeti korszakok tanulmányozását megnehezíti az
írásos dokumentumok hiánya; a kutatók, tudósok főleg csak az archeológia
eredményeire támaszkodhatnak. Így azután nehézséget okoz – csak a mítoszokra
támaszkodva – az afrikai népek történeti korokba történő átlépésének
vizsgálata.
Az ókor ismertebb, már
bizonyos technikai színvonalat elért birodalmai közé tartozott Kús,
amely Tutmózisz egyiptomi fáraó uralkodása idején Egyiptom gyarmata volt. Kús
fővárosa kb. i. e. 538-ban Meroéba költözött. Punt i. e. 2500
körül tűnt föl: Egyiptomnak szállított a kontinens belsejéből tömjént. Akszúm
az egyik legjelentősebb korabeli királyság volt, amely Nagy Sándor halála
után került kapcsolatba a hellén civilizációval; Meroé hanyatlása, a
kereszténység behatolása után a perzsa és a római birodalom mellett a harmadik
legjelentősebb nagyhatalom. Núbiában mind a kereszténység, mind az
iszlám hatása megfigyelhető; Nobátia egészen a XV. századig keresztény
maradt. Makúria és Alódia királyságban a VII–XII. század között
épült templomokat találunk, mindkét királyság jelentős civilizációval
rendelkezett.
A Szahara minden szempontból
külön világot alkotott. Bár nem hozott létre olyan kiemelkedő civilizációkat,
mint az egyiptomi, más vonatkozásban mégis sok érdekességet mutat föl, főleg a
barlang- vagy sziklaművészetében. Bizonyos szaharai maszkok – amelyek közül
néhány típus Fekete-Afrikában is előfordul – arra utalnak, hogy e kor emberei
is igyekeztek művészeti alkotásaikban a természetet meghaladni. Ugyanakkor ma
már az is világos, hogy az újonnan érkező hódítók ellen is meg kellett védeni
magukat és területeiket. A mai Mauritánia délkeleti részében pedig
megerősített települések voltak, kőből épített házakkal.
A szudáni birodalmak közül a
szerző kiemeli Ghánát, ahol jelentős volt az arany-, só-, réz- és
rabszolga-kereskedelem; Malit, ahol most is fölbukkan a legendás hírű
Mansa Mussza alakja: róla feljegyezte a történelem, hogy Mekkába
zarándoklatakor marékszámra szórta az aranyat amerre járt, valamint, hogy
igyekezett országát a világra nyitni, s felügyelni a transzszaharai
kereskedelmet. Szongájban Mohamed Ture megalapította az Aszkiák
dinasztiáját, nagy pacifikátor és szervező volt. Kánem-Bornu – bár arany
híján nem rendelkezett olyan tekintéllyel, mint a többi királyság – a legtovább
fennmaradt szudáni birodalom volt. Rajta keresztül bonyolódott a Magrebbe
irányuló rabszolga-kereskedelem. Darfurral kapcsolatban – amelynek a XV.
század előtti történelmét nem ismerjük – olyan feltevések vannak, hogy talán
Meroé örököse. A Moszi birodalmat valószínűleg a XI. században
alapították: sokáig ellenállt az iszlámnak, lakói remek földművesek voltak.
Hála az erős hatalomnak, a belső biztonságnak és békének, elkerülhették a
rabszolgavadászatot. A bambarák az iszlámmal szemben toleráns rendszert
hoztak létre, amely a XIX. századig ellenállt az iszlám hódításnak. A
„hauszákról lehetnének írásos dokumentumaink, ezeket azonban a XIX. század
elején a fulanik (pulák, pőlök) megsemmisítették.”
Az európai gyarmatosítás
előtti utolsó hódítók Afrika belsejében a fulanik (pőlök, pulák) voltak. Nagy
történelmi alakjaik Dan Fodio, EI Hadzs Omár, Szamori Turé: az ő
tevékenységüket kicsit részletesebben is megismerhetjük. Gambia népei
bálványimádók voltak, Mali vazallusai. A partvidék, ahol elterült, gazdagon
ellátta mindenféle termékkel a portugálokat. A Rabszolga-parton a
portugálok ideérkezése idején autoritárius politikai berendezkedések léteztek,
kifinomult művészi érzékkel, bár „nagyon vad és kegyetlen kulturális
vonásokkal”. Az asantik (a XVII. század végétől) kormányzati módjában az
autokrácia és a demokrácia vonásai egyaránt megnyilvánultak. A XIX. század
közepén Apoku Váre muzulmán tudósokat hívott az udvarba. Dahomey királysága
hierarchikus tagozódású kormányzáson alapult. Hírhedtté a XIX. század végén
vált, amikor Behanzin király eltávolítása után a nemzetközi közvélemény
tudomására jutott a számos véres emberáldozat, melyeknek nyomait a
királysírokon találták. A jorubák származásáról szóló mítoszok ma már
világhírnévre tettek szert az afrikakutatók között. A XIX. század első
évtizedeiben jelentek meg itt az első afrikai egyetemi jellegű intézményben, a
sierra leonei Free Townban képzett, joruba származású anglikán misszionáriusok.
A joruba kultúrtérhez kötődött Benin, mely művészetével mély benyomást
gyakorolt az európaiakra, virágzó állam volt már a portugálok érkezése előtt. A
gaboni fangok eredetéről többféle hipotézis létezik. Kongó néger
királyság portugálok általi felfedezésével „érdekes együttműködési és
szövetségi kísérlet kezdődik két civilizáció között”. Angola irányítását
a portugál fővárosban kinevezett főkormányzók végezték.
Afrika
keleti partjain a portugálok virágzó államokat találtak. Felváltották az
arabokat, bár ez utóbbiak által bonyolított kereskedelmi tevékenységekkel csak
nehezen birkóztak meg. Részletes elemzést találunk Etiópiáról, amely
Akszúm „egyenesági örököse.” Szerencsére, ennek a birodalomnak a történetéről a
XII. századtól geze nyelven maradtak fönn írásos dokumentumok. Bár korán
felvette a kereszténységet, mindvégig megőrizte sajátságos vallási szokásait. A
maszájok jelentős hatást gyakoroltak Kelet-Afrika fejlődésére. Ruandában
„a tutszik kormányoznak, a hutuk a földet művelik”. Szomáliáról
a XIV. századig csekély ismereteink vannak, a XIV–XV. században itt keményen
harcoltak egymás ellen a keresztények és a muzulmánok. Délebbre, a Rift
Valley és a part közötti területeken először busmanok és hottentották
laktak, akiket később északról érkező bantu törzsek szorítottak ki.
Az itt megtelepedett arabokat ugyancsak a portugálok váltották fel, akik 1872
után cserekereskedelem révén hozzájutottak a vidék aranyához. A néger uralkodók
és a portugálok között – kölcsönös megegyezés alapján – kiegyensúlyozottnak és
békésnek mondható kapcsolatok léteztek a XVI. század egészében. 1827 után a ngonik
pusztították végig a partvidéket és a fennsíkot, lerombolva a hagyományos társadalmi
struktúrákat.
A szerző kiemelten foglalkozik
a zulukkal, akik – elsősorban híres-hírhedt hadvezérük, Csaka révén –
óriási változásokat hoztak Dél-Afrika életében a XVIII. század végén, a XIX.
század első évtizedeiben: háborúskodásaik teljesen felborították a helyi és
távolabbi népek-népcsoportok hagyományos társadalmi-katonai struktúráit. Csaka
nevéhez fűződik az ún. „zulu módszer”: megölni az öregeket, a gyerekeket, a
fiatal férfiakat besorolni a hadseregbe, ahol kemény kiképzésben részesülnek: tilos
megházasodniuk, nehogy gondolkodásukat bármi is megzavarja, ezen kívül át kell
alakítani a fegyverzetet, és el kell fogadtatni azt az elvet, mely szerint
minden katonát, aki lándzsája nélkül tér vissza a harcból, meg kell ölni.
A kontinens középső részében a
lubák állama említésre méltó, melyben a kegyetlenkedés különösen gyakori
és válogatott volt: végül a belgák osztották be őket kisebb államokba.
Egymástól eltérő nyelvű és társadalmi felépítésű népek alkották a Lunda
államot. Lunda eredetű arisztokráciát találunk az ovimbunduknál, akik
szinte állandó harckészültségben álltak egymással és az európaiakkal, viszont
kiváló kereskedők voltak. A hererók – pásztor nép voltak – szintén
csaknem állandóan háborúztak a legelőszerzés és -megőrzés miatt; 1885-ben német
fennhatóság alá kerültek.
A XIX. századi Afrika a
széttöredezettség, a szervezetlenség, a rendetlenség képét mutatja, amelyben
egymás mellett találunk jól szervezett, erős államokat és kis közösségeket. Az
apró népek még képesek arra, hogy megőrizzék szokásaikat a nagyobb egységeken
belül, nagy birodalmak megszűnnek, egyes régiók már régebben többé-kevésbé
szoros kapcsolatokat építettek ki az idegenekkel, de csak Kongó és Portugália
próbálkoztak az együttműködés politikájával. A belháborúk a területek
elnéptelenedéséhez, pusztuláshoz vezettek, ami alapján az európaiak
felhatalmazva érezhették magukat a beavatkozásra.
A néger rabszolga-kereskedelem
(a traite) – ami gyakorlatilag az ókorban is létezett (Egyiptomban,
Görögországban, Rómában, Karthágóban...) – az iszlám terjedésével kapott új
lendületet és útvonalakat, többek között a transzszaharai kereskedelem révén.
Egyébként csaknem az egész afrikai kontinens rabszolgatartó rendszerben élt és
működött: rabszolgákká tették a háborúban ejtett foglyokat, rabszolgasággal
sújtottak bizonyos bűncselekményeket stb... Afrikában két típusa volt a
rabszolgáknak: azok, akiket a háztartásban alkalmaztak (az ő életük aránylag
elviselhető volt), és a sokkal keményebb munkát végezni kénytelen mezőgazdasági
rabszolgák. Amerika felfedezése indítja el a nyugati néger
rabszolga-kereskedelmet: a nyugat-indiai ültetvények – és ültetvényesek – egyre
több munkaerőt igényelnek; ezt az igényt Afrikából átszállított feketékkel
próbálják kielégíteni. A néger rabszolga-kereskedelemben sok európai ország
vesz részt (trianguláris kereskedelem), elsősorban Hollandia, azután Anglia,
Franciaország és Dánia. E kereskedelemnek a demokratikus és a liberális
gondolkodás, az amerikai és a francia forradalom által kitermelt abolicionista
mozgalom vet véget. Meg-szüntetése után az afrikai földrészt az európaiak
felosztják egymás között. Mivel sem az európaiak, sem az arabok nemigen
merészkedtek a fekete kontinens belsejébe, maguk az afrikaiak vállalták a néger
foglyok – a leendő rabszolgák – beszerzését, eladását, a néger uralkodók pedig
leszedték a sápot az üzletről. „Természetesen – jegyzi meg a szerző –, ha nem
lett volna kereslet az „ébenfa” iránt, nem lettek volna gyilkos expedíciók
sem.” Az a demográfiai pusztítás pedig, amit a rabszolga-kereskedelem okozott,
csak nehezen mérhető. Ugyanakkor, „paradox módon, az afrikai gazdaság fő
mozgatórugóját eltörte a rabszolgaság eltörlése, mivel nem maradt semmi olyan
jövedelmező tevékenység, amely átvette volna szerepét.” Egyedül a pálmaolaj az,
ami előtt komoly jövő állt.
Anne Stamm óriási történelmi korszakról és földrajzi térségről ad
tömör, lényegre törő áttekintést: a mű terjedelme csak nagyon rövid,
tájékoztató jellegű ismeretek közlését engedi meg. Dátumok, népek, birodalmak,
uralkodók, események villannak föl, űzik egymást szédítő, időnként meglehetősen
nehezen követhető ritmusban és sebességgel. A részletek, a mélyebb
összefüggések, esetleges viták és állásfoglalások, nézetek törvényszerűen ki
kellettek, hogy maradjanak. Természetesen szívesen olvastunk volna többet pl.
magukról az afrikai emberekről, szokásaikról, művészetükről az egyes korokban
stb...
Szimpatikus vonása és nagy
érdeme a szerzőnek (aki egyébként a történettudomány, valamint az irodalom és
a humán tudományok doktora), hogy nem igyekszik az afrikai történelmet, az
afrikaiakat minden áron mentegetni, az európaiakat elmarasztalni (amint az
néhány, az afrikai kontinens és népek történelmét bemutató szerzőnek szokása),
s így akár erre, akár arra, elfogultan ítélkezik, vagy jobb esetben „csak” a
mérleg egyik serpenyőjét – akár akaratlanul is – jobban lenyomja vagy fölemeli.
A kötetet térképek
illusztrálják a korabeli afrikai államok, népek területi elhelyezkedésének, a
népvándorlások és hódítások irányainak megjelölésével.
Anne Stamm: Histoire de l’Afrique précoloniale (A gyarmatosítás előtti Afrika története). Presses Universitaires de France, Que sais-je?-sorozat, Párizs, 1997. 125 p.
Kun Tibor