Klió 1998/3.
7. évfolyam
A prostitúció története Spanyolországban
A madridi Temas de Hoy Kiadó szellemes történelmi sorozatot kezdett A meglepő Spanyolország története (Historia de Espańa sorprendente) címmel. Ebben jelent meg 1995 végén F. Nuńez Roldan könyve. A címét nehéz jól fordítani: A köz női (Mujeres públicas) ugyanis nem hangzik jól magyarul, az alcím azonban eligazít: A prostitúció története Spanyolországban. A szakkritika fanyalogva fogadta a könyvet, felemlítve a hatásvadász témakezelést, a szakirodalom szelektív használatát, sőt azt is, hogy a szerző gimnáziumi angoltanár. Jean-Louis Guereńa, aki e téma spanyol historiográfiáját mutatta be (Ayer, 1997. 25. szám) mégis le kellett írja: bárha a prostitúció történetének a historiográfiája a Franco utáni periódusban meglepően dinamikusan növekszik, F. Nuńez Roldan műve az első kísérlet, mely az „első” spanyoltól máig terjedő ívben ad olvasmányos, szellemes és ízléssel tárgyalt összefoglalást erről az ősi mesterségről. „Nem a legősibb”, hangsúlyozza Nuńez – bárha kedvelt e fordulat – a prostitúció ugyanis a pénzzel, az írással és az állammal együtt jelenik meg: a hierarchikus társadalommal. S azt javasolja, ne beszéljünk „paleoprostitúcióról”; a szép testnek az ősi időkben kultikus, rituális és nem kereskedelmi jelentősége volt.
A szexpiac és a prostitúció,
immár sajátos „laikus” fizetési eszközként az Ibériai-félszigeten, Cádiz
kikötővárosa kapcsán dokumentálható először, ám első virágzó korszaka a római
hódítással és jelenléttel azonosítható. A szerző forrásai az antik írók művei.
Nyilvánosházak, fürdők jelennek meg a Levante római-hispán nagyvárosaiban;
gyakori a mozgóárus-prostituált is, aki – s ez jellemző marad a XVII. századig
– a félszigeten megkülönböztető öltözéket kellett, hogy viseljen.
Marcus Aurelius Martialis,
Torianus, Plinius, Lucretius, Plautus műveiben találunk Hispániára vonatkozó
„szextörténeteket”, a legszebb hetérákról, a bordélyok életéről szóló
leírásokat, e lányok február 15-i ünnepségéről, amely hosszú századok múlva a
szerelmesek napja lett. A vizigót korszakot illetően legfeljebb a törvények
számos passzusa utalhat a prostitúció fennmaradására; erre utalhatnak a
katolikussá váló állam első tilalmai is.
A római kor ez irányú
engedékenysége a mórokkal tért vissza a félszigetre: a szerelem művészete, a
szépítkezés, az ajzószerek használata részei a mór városi kultúrának, de e
tematika részévé vált a mór költészetnek is.
A keresztény középkorban a
prostitúcióra vonatkozó források száma megnőtt Hispániában. Az egyház és a
feudális állam eltűri, de szabályozni kívánja a prostitúciót, miközben, derül
ki a dokumentumokból, számos bordélyház egyházi, városi vagy királyi
tulajdonban van magas jövedelmeivel együtt. A „köz lányai” együtt mennek a
katonákkal a – keresztes hadjáratok során a Szentföldre, ám megtalálhatók a
szerzetesházak közelében is. A nyilvánosházakban egyre több helyen
megtalálható az orvos is – mint Valenciában a XV. században –, saját kocsmáik,
vendéglőik vannak. A kor hivatalossága szerint e hölgyek többsége „judías e
moras”, tehát zsidó és mór származású volt. Ám Nuńez Roldan ezt ideologikus –
propagandisztikus elemnek tartja, amit a katolikus egyház terjesztett és
táplált a „rossz keresztényekről”.
A XV–XVI. században e házak
magas jövedelmeket hoztak tulajdonosaiknak, bérlőiknek, bár szabályozásuk (a
hölgyek ruházatát illetően is) igen gyakori. Amerika felfedezésével ez az ipar
is fellendült, különösen Andalúzia nagyvárosaiban, mondja a szerző. Sevillában,
„e kicsiny Babilóniában” a XVI. század legelején több mint 300 bordélyház
működött. Más kikötőkben – Cádiz, Valencia, Barcelona, Málaga, La Coruńa –
hasonlóak az adatok. Az Amerikából behozott szifilisz (is) az oka, hogy
II. Fülöp korlátozó rendeletei megjelennek az első ilyen kórházakkal
(hospitales de bubas) együtt, s fellendül a népi gyógyászat (füvek, italok,
eljárások) kiváltva a Inkvizíció gyanakvását és üldözését e „vajákosok”,
„boszorkányok”, „varázslók” ellen. Miközben, hangsúlyozza a szerző, az
Inkvizíció irataiban egyetlen olyan perre utaló nyomot sem találni, ami az
utcalányok ellen indult volna. A Szent Hivatal – e tekintetben – toleráns volt,
bárha a bigámia, a szeretőtartás bűnnek számított, mert ezek a házasság
szentségét támadták.
A barokk kor hoz fordulatot –
legalábbis a törvények szintjén: 1623. február 10-én királyi rendelet tiltja be
a bordélyházakat – kevés sikerrel. A szerző által közölt adatok szerint az
1640-es években csupán Madridban 800-nál több bordélyház működött. A kor
íróinak – különösen Cervantes – témái közt ekkor jelennek meg e mikrovilág
ügyei. A „mujeres públicas” már jelentős társadalmi csoport, saját szentjeivel
(például Mária Magdolna) és ünnepeivel. A XVIII. század felvilágosultsága sem
hoz változást. Az „epicentrum” továbbra is a főváros és a kikötők. Madridban
700 körül van 1750-ben a bordélyok száma, amelyek büntetéseiket rendre
kifizetik. Cádizban – kormányzója szerint – 150 körüli, Cordobában 340 a
prostituáltak száma.
Ami új mozzanat: Andalúziában
a cigánylányok száma nőtt, Kasztíliában a szegény galíciai és asturiasi
régiókból származtak az örömlányok. Új mozzanat az is, figyelmeztet a szerző,
hogy az elítélt utcalányokat e században vetik először dologházakba; e
században születik meg a nemi betegségek elleni védekezés gondolata, s
az első óvszerekkel való kísérletezés is.
E
kérdésben új felfogást jelent a korábbi vallásos-moralista megközelítés helyett
Carrabús a ráció jegyében írt feljegyzése (1792–93-ban) a közegészségügyről.
E kérdéskörben tárgyalja a prostitúciót is, és sürgeti a nyilvánosházak
legalizálását, ahol az egészségügyi ellenőrzés lehetővé válhatna; hasonlóképpen
kezdeményezi a válás engedélyezését is. Carrabús felfogása határozta meg
a XIX. századi állami magatartást, amely a tűrés és szabályozás
keretében kezelte e kérdést.
Az
elmúlt század az iparosítással, a nagyvárosok lendületes fejlődésével, az
agrárvidékek válságával nagy, félszigeten belüli migrációt indított el, a
prostitúció új csoportjait is adva a városoknak. Ekkor válik nyilvánvalóvá a szegénység
és a prostitúció közötti kapcsolat. Nuńez Roldan neves külföldiek
spanyolországi utazásainak lelkes leírásait idézi e téma kapcsán (A. Dumas,
Richard Ford, Gautier, Byron, Mérimée), de forrásként felhasználja Pérez Galdos
ilyen témájú regényeit is.
Új
forráscsoportot jelent a XIX. század második felében megjelenő spanyol
feminista irodalom, s az ehhez kapcsolódó – arisztokrata hölgyek által
szervezett – karitatív szervezetek megjelenése. A liberális törvények
1873-mal kezdődnek, bár előtte már néhány nagyváros szabályozta
prostituáltjainak működését – a higiéné követelményei szerint. (Amikor Madrid
városa például 1859-ben döntött a bordélyházak szabályozásáról, a csaknem 400
nyilvánosházból több mint 500 asszonyt küldenek kórházba nemibetegségekkel.)
A
XX. század elején Spanyolország új problémával nézett szembe: a nemzetközi
leánykereskedelemben nagy „tételben” jelentek meg a – jó munkát ajánló
hirdetésekre jelentkező – spanyol lányok; egész kerítőhálózatok működtek, s
ezerszám szállították külföldre az ott prostitúcióra kényszerített lányokat –
elsősorban Latin-Amerika nagyvárosaiba (Havanna, Montevideo, Buenos Aires). Ez
kényszeríti a spanyol kormányokat arra, hogy nemzetközi összefogással
korlátozzák e kereskedelmet (trata de blancas).
A
szerző – a meglehetősen rövid – XX. századi részben figyelmet fordít a II.
köztársaság prostituáltakat érintő politikájára, amely liberális megoldást
keres a kérdésre; tárgyalja a polgárháború idején a két egymás ellen harcoló
tábor prostitúcióval kapcsolatos politikáját, megállapítva: elvi álláspontjuk
eltérő, a „gyakorlat” azonban azonos, bárha a prostituáltak jó része
köztársasági érzelmű volt, mondja.
Az
utolsó fejezet címe meglehetősen nyers: „Putas en la dictadura”, amely a
Franco-diktatúra (1939–1975) és a prostitúció viszonyát tárgyalja. A szerző
meglehetősen egyszerű alapállásból indít: „egy nép élhet politikai jogok
nélkül, de szex nélkül nem”. A Diktatúra kemény és álságos morálja 1941
márciusában törvényen kívülinek minősítette a prostitúciót, de ez még csupán
erős korlátozást jelentett, mivel az utcalányok kötelező egészségügyi lapja
(bárca) fennmaradt, s egy 1943-as statisztika szerint fennmaradtak a
bordélyházak is. Eszerint Madridban, amelynek lakossága alig érte el az egy
milliót, 20 000 utcalány működött; Barcelonában 140 bordély létezett a
hivatalok tudtával, Cordobában 45, Sevillában 117, Salamancában (diákváros) 25,
Granadában 83, Málagában 113, Zaragozában 47, Bilbaóban 45.
E korlátozó rendelet nem hozta
meg a várt eredményt, ezért Franco kormánya 1956-ban radikálisabb lépésre
szánta el magát: 1956. március 3-án bezárta az összes bordélyházat, a
prostitúciót törvénytelennek deklarálva, s a büntető-törvénykönyvet szigorítva
e lépéshez. Két következménnyel járt e döntés, mondja a szerző: emelkedtek a
„tarifák” és eltűnt az egészségügyi kontroll. Ami a korábbi korlátozásokkal
szemben új volt: ezelőtt a kerítőt, a szervezőt, a madámot stb., tehát azokat,
akik ebből az üzletágból profitáltak, próbálták korlátozni a törvények;
1956-ban magát a lányokat fenyegette börtön. E szigort azonban a diktatúra nem
tudta fenntartani. Az „ötödik hadoszlopot”, az „ateojudeomarxista konspiráció”
új hullámát – írja gúnyosan a szerző, a 60-as években fellendülő nemzetközi
turizmus jelentette, amely e rigid tilalmat elsöpörte.
Rövid kitekintésében az
átmenet éveinek történéseit veszi számba Nuńez Roldán, jelezve: új miliő
született. Pornográf folyóiratok, erotikus filmek jelentek meg, eltűnt a prűd
és hatástalan korlátozás. A kormányok visszatértek a régi és európai
módszerhez: nem a lányokat magukat, hanem a prostitúció fő haszonélvezőit
bünteti a törvény (1978). A könyv végül bemutatja egy 1988-as szociológiai
vizsgálat eredményeit, amely szerint a prostituáltak döntő része szegény
külvárosi negyedekből, zilált családokból indul, életkoruk 14-50 év közötti,
jobbára félanalfabéták; 75 százalékuknak van gyermeke. Sok a külföldi,
latin-amerikai és marokkói is közöttük. Legtöbbjük frigid, és/vagy leszbikus
kapcsolatokkal; erősen lebecsülik a klienseiket, 60 százalékuk pedig nincs
orvosi ellenőrzés alatt; háromnegyed részük vallásos. Az utóbbi években egyre
erősebb a kapcsolatuk a bűnözéssel és a droggal.
A szerző, Nuńez Roldán
befejező konklúziója meglehetősen kemény: „Ma egy kurvának rosszabb a
megítélése és nagyobb társadalmi elutasításban van része, mint annak, aki
meglopja az Államot, vagy korrupt politikus, és mint azoknak a fehér kesztyűs
bűzlő mocskoknak, akik a társadalomnak sokkal több kárt okoznak, mint ők.”
* * *
A fentebb már említett J.
L. Guereńa adott legutóbb részletes historiográfiai elemzést az újkori
prostitúció kutatásáról Spanyolországban. Induló megállapítása szerint a
legújabb kutatások jelentősége az, hogy az orvostörténeti és jogtörténeti
megközelítés mellett a társadalomtörténeti aspektus lett igen erős ebben az
érdeklődésben: a nők története, a szexualitás története került a
kutatások középpontjába. Új kutatási érdeklődés ez Spanyolországban, teszi
hozzá, amely a Franco-korszak után vált lehetségessé – miközben a nemzetközi
historiográfiában már jelentős munkák születtek e témakörben. Nincs még
szisztematikus bibliográfiai gyűjtés sem e téma XIX–XX. századi periódusáról,
sem a lehetséges levéltári forrásokról, sem a forrásértékű publikált dokumentumokról,
írja. Résztémákról vannak egyelőre tanulmányok, miközben megkezdődött a
spanyol irodalom és képzőművészet e vonatkozásainak kutatása, valamint a
munkásmozgalom és a nőkérdés vizsgálata, a prostitúció XIX. századi
szabályozása néhány kérdésének elemzése. 1986-tól tapasztalható e publikációk
számának növekedése, 1990 tekinthető mérföldkőnek. A szerző az eddigi kutatásokat,
publikációkat tekinti át, gazdag jegyzetanyagot is közölve a lábjegyzetekben.
Guereńa elsőként az átfogó
témát tárgyaló műveket mutatja be, legelőbb Geraldine Scanlonát említve,
aki a nőábrázolást elemezte (1976) a XIX. századi spanyol regényekben (Emilia
Pardo Bazán, Benito Pérez Galdós), illetve a társadalomban, széles
forrásanyagot is felhasználva (sajtó, korabeli közéleti irodalom), középpontba
a bordélyt és a kórházat állítva, a prostituáltról kialakult korabeli felfogást
elemezve bemutatja az állami szabályozás dolgait és a korabeli szexuális
szokásokat is, a feminista mozgalmakkal zárva könyvét. Rosa María Capel a
restauráció (1874–1923) periódusában a leánykereskedelmet, a törvényi
szabályozást, a nyilvánosházak életét, táplálkozását vizsgálja belügyi
levéltári források alapján.
Több fontos tanulmány
foglalkozik a szabályozás kérdéseivel a 1990-es években; a higiénia ügyeivel és
a nemibetegségekkel, bemutatva a „higienisták” három irányzatát: a „tiltók”, a
„szabályzók” és a „többségiek” – azaz az engedékenyek – csoportját. Több fontos
tanulmány dolgozta fel a XIX. század spanyol egészségügyi és orvosi
folyóiratait, sajátos képet adnak a kérdésről az anarchista újságokat
feldolgozó tanulmányok, akik az anarchisták prostituáltakkal szolidáris
álláspontját mutatják be a társadalmi igazságtalanságokat tárgyalva. Több könyv
jelent meg az elmúlt években Madrid és Sevilla prostitúciójáról, komoly
irányzattá vált „a prostituált az irodalomban” téma kutatása is (Galdoson kívül
Pérez de Ayala, Concha Espina, Emilio Carrere, Blasco Ibańez regényei kerültek
a figyelem középpontjába, de a múlt századi madridi szépirodalmat általában és
más írók munkáit is említi Guereńa).
Külön fejezetet kapnak a
helytörténeti jellegű és jelentőségű tanulmányok: Andalúzia, Madrid és
Katalónia e kutatások központi színtere: pedagógiai, orvosi, rendészeti,
szabályozási megközelítések, mentalitástörténeti vonatkozások kaptak
hangsúlyt. E kutatás fő forrásai a városi levéltárak, mint azt Cadiz
prostitúciójának történetéből készült tanulmányok mutatják. Megkezdődött a
korszak e témát illető publicisztikai jellegű írásainak feltárása is. Eközben a
prostitúció témája kitágult: egyre inkább összekapcsolódik más marginális
rétegek, csoportok (koldusok, cigányok, csavargók, „idióták”, vakok, süketnémák)
problémáinak vizsgálatával, Sevilla, Málaga esetében a múlt századi
szabályozások szövegének közzététele is elkezdődött. Cordoba, Jaén esetében a
prostitúció topográfiai jellegű kutatására is kísérlet történt, s kórházi
regisztráció alapján a prostituáltak társadalmának a vizsgálata is elkezdődött
az 1860-as éveket illetően. Például Linares nevű kis bányavárosban ebben az
évtizedben legalább 27 bordély működött, ezekből 144 prostituált került
nemibetegséggel a kórházba, életkoruk 12–40 év közötti. E tanulmány szerint a
bordélyházak a Plaza de Toros körül találhatók, ahol a kétes eredetű
bevándorolt családok többsége élt. Katalónia több városáról készült tanulmány
(Tarragona, Gerona, Igualada) a női munka és az abortusz gyakorlatának múlt
századi kérdéseiről. Egy különleges esettanulmány a Családfők Egyesületéről
készült, eszerint 1899-ben a 109 prostituáltnak, aki felhagyott e
tevékenységgel, a fele nem volt több 12 évesnél. A kocsmák és az alkoholizmus
ügyeit a prostitúcióval együtt tárgyalja egy, a restauráció korabeli
Barcelonáról szóló munka. Egy másik katalán tanulmány azért számít ritkaságnak,
írja Guereńa, mert a „fogyasztó”, tehát a bordélyházba járó férfitársadalomról
szól a századelőn. Van már tanulmány a fogamzásgátlás történetéről, a születésszabályozási
politikáról és az abortusz-politikáról, a prostituáltak lélektanáról, a madridi
prostitúció topológiájáról. María Dolores Pérez Baltazar egy katolikus
szeretetház levéltárában (Madrid) az 1845–1865 közötti periódusra vonatkozóan
1100 prostituált adatait találta meg és dolgozta fel: a hölgyek származási
helyére, motivációikra, amelyek e foglalkozáshoz vitték őket, illetve a
bordélyházak működésére kapott e forrásból gazdag adatokat.
Külön
tárgyalja Guereńa a szabályozás kérdéseiről született tanulmányokat – itt a
városok szabályai érdemelnek említést a XIX. században, még 1873 előtt, amiből
kiderült: a múlt században, 1820 után a városok már nem bűntényként kezelték
a prostitúciót, hanem szabályozandó gondként, s a prostituált diabolikus
megítélése is enyhült a század végére; immár nem rendőrségi ügyként kezelték
őket. Elkezdődött a prostitúció történeti-szociológiai jellegű vizsgálata is.
Kezdenek kirajzolódni a fő földrajzi kibocsátó régiók, amelyek a nagyvárosok
külső kerületei; néhol meglepően magas a 14 év alatti prostituáltak aránya.
Alicante más képet mutat. Itt 1885-ben 200 prostituáltról készült felvétel.
Eszerint a prostituáltak 38 százaléka 20–24 év közötti, 24 százaléka 15–19 év
közötti, 18 százalék 25–29 év közötti, 12 százalék pedig 30–34 év közötti.
Kezdenek a családi háttér-típusok is megfoghatókká válni. Egyre több tanulmány
figyelmeztet a házi cselédek és a prostituáltak közötti kapcsolatra.
Guereńa a források kérdésével
zárja historiográfiai áttekintését. Úgy látja, e téma kutatása „igazi régészeti
feladat”, nehéz, nagy fantáziát igénylő munka megtalálni a prostitúció
történeti kutatásának forrásait. Tulajdonképpen a tanulmányában ismertetett –
s recenziónkban említett – forrásokat foglalja össze, kiemelve a „fuentes
orales” jelentőségét is – legalább is a közelmúltat illetően. Guereńa úgy
látja, a spanyolországi prostitúció „aranykora” a középkori és kora újkori
periódus volt, „ezüstkorát” a XIX. század jelenti és az 1941-ig tartó periódus.
E tekintetben Nuńez Roldánnal megegyező eredményre jut tehát Guereńa, aki
áttekintését befejezve a legújabb interpretációkról beszél, amelyek a
nyilvánosházakat a szocializálódás elemeiként értelmezik. Végül azzal zárja
tanulmányát: a prostitúciót társadalomtörténetként kell kezelni, amely
multidiszciplináris megközelítést igényel.
Francisco Nuńez Roldán: Mujeres públicas. Historia de la prostitución en Espańa (A köz női. A prostitúció története Spanyolországban). Historia de la Espana sorprendente. Madrid 1995. Ed. Temas de Hoy, p.230.
Jean-Luis Guereńa: De historia prostitucionis. La prostitución en la Espańa contemporánea (A prostitúció történetéről. A prostitúció a mai Spanyolországban). Ayer. No25. 1997, 35–73. p.
Anderle Ádám