Klió 1998/3.
7. évfolyam
Asklépios
Asklépios, a gyógyító isten származása, kultuszának kialakulása és történeti fejlődése élénken foglalkoztatja a vallástörténetet. A legrégebbi mitológiai hagyomány Thesszáliában említi Asklépios születési helyét. A Peloponésoson elterjedt elbeszélések árkádiai vagy messéniai hőst formáltak belőle. Az egyik legismertebb történet szerint viszont Apollón isten és Koronis nimfa fiának születése az epidaurosi szentélyben történt. A legrégebbi irodalmi alkotásokban Asklépiost gyógyító héroszként ismerjük meg. Istenként a görögök az i. e. VI–V. századtól kezdődően tisztelték. Az orvosisten annyira népszerű lett, hogy városok vetélkedtek kultuszának bevezetéséért (Epidauros, Sikyon, Athén, Kós, Pergamon). Kultuszhelyeire az emberek betegségük gyógyítása érdekében mentek, ahol szigorúan végrehajtották a kultikus előkészületeket (rituális tisztálkodás és fürdőzés, böjt, diéta), majd befektették őket a templom valamely helyiségébe, és ott töltötték az éjszakát. Ez volt az incubatio módszere. Az éjszaka folyamán megjelent álmukban a gyógyító isten, és egyrészt tanácsokkal látta el őket a szükséges gyógymódokat illetően, másrészt csodatétellel segítette elő gyógyulásukat.
Az Asklépios tiszteletére
emelt szentélyek általában kellemes természeti környezetben épültek, ahol
forrás is volt a közelben. A forrásnak nagy szerepe volt a kultusz
meghonosításában, hiszen a víz jelenléte nélkülözhetetlenné vált a vizsgálat
során. A szentélyek körül rövid időn belül szent körzet épült ki, és valóságos
fürdővárosokká váltak; saját kórtermekkel, fürdőkkel, gymnasionnal, sőt
színházzal is rendelkeztek.
A francia nyelvű szakirodalom
nagy érdeklődést tanúsít az Asklépios-kultusz vizsgálatának kérdései, valamint
a legújabb régészeti feltárások eredményei iránt. E témához kapcsolódik Pierre
Sineux, a caeni egyetem tanárának cikke, aki pontosan megjelölve az antik
szerzők idevonatkozó adatait és a modern szakirodalom kutatási eredményeit,
érdekes megállapításokat tár elénk.
Cikkében megállapítja, hogy a
messénéi szent körzet kialakítása egy négyszögletes udvar körüli helyiségek
gondos elhelyezésével történt, de az udvar közepén felépített dór stílusú,
Asklépiosnak szentelt templom és az északnyugati irányú szögletben található
temenos (nemrég Messéné szentélyével azonosították) megléte az i. e. IV. század
első felére tehető, és mindkettő szerepel a városalapító programjában.
Messénét a thébai Epaminondas
alapította meg, „szinte a semmiből” i. e. 369-ben, a Leuktra mellett vívott
győzelem eredményeként. Hamarosan Messénia központja lett, melyet önálló
állammá nyilvánítottak, felszabadulva a spártai elnyomás alól. Miért került
egymás közelébe az említett két szentély a város alapításának idején? Ki volt
Messéné? Mit jelentett Asklépios a messéniaiak számára? Pierre Sineux alapos és
kielégítő választ ad ezekre a kérdésekre. A fellelt források adatainak elemző
egybevetése után kijelenti, hogy Messéné az argosi Triopas király leánya és
Polykaon, a messénai királyság feltételezett alapítójának felesége és a város
névadója volt. Kettős kultuszban részesült, egyrészt mint névadó hős, másrészt
mint vallásalapító. Az istennő mellett megjelent Asklépios és az új Messéné
mítikus királyai nemzetségének egyik legfontosabb tagja lett. Ez azzal
magyarázható, hogy egy régi hagyomány Asklépiost Arsinoé fiának tette meg, aki
Leukippos, messénai király lánya és a messénéi agorán lévő forrás nimfája volt.
Így történhetett, hogy Asklépios Messéné királyainak családfájában foglalt
helyet. Ennek megerősítésére a cikkíró elsősorban Pausaniasnak Messénéről szóló
részletes leírását hozza bizonyítékul, aki megemlíti az Asklépios-templomot,
amelynek pompás szobrai nagy valószínűséggel Damophón munkái, és a
Messéné-templomot, amelynek a végében lévő, Omphalon által készített festmények
Messénia legrégebbi királyait ábrázolják. Közöttük találjuk Arsioné, Asklépios és
Asklépios két fiának, Makhaónnak és Podaleirosnak a portréit.
A messéniaiak megpróbáltak
minden érvet felhozni annak érdekében, hogy bizonyítsák Asklépios messéniai
származását. Pierre Sineux összefoglalja cikkében ezek közül a
legfontosabbakat, elsősorban az Ilias soraira, Pausanias és Strabón leírásaira
és a numizmatika forrásaira támaszkodva, de megállapítja, hogy ezek az érvek
korántsem meggyőzőek. Az árkádiaiak elutasítják Asklépios messéniai
származását, és természetesen ők is sajátjuknak szeretnék tudni a híres istent.
Ezt meg is lehet magyarázni egy mítosz-változattal, amely szerint Asklépios
apja egy Iskhys nevű, árkádiai hős volt. Pausanias szerint egy bizonyos
Apollophanés megkérdezte Apollón jósdáját Delphoiban, hogy megtudja az igazat
Asklépios származásáról. A jóshely válasza az volt, hogy Asklépios anyja
Koronis, aki Epidaurosban hozta őt a világra. A jósda megkérdezése azt jelenti,
hogy Asklépios messéniai származásának híre jelentős lehetett, ha az árkádiaiak
szükségét érezték annak, hogy ezt megcáfolják. Ez az időszak pedig Messéné
alapításának, valamint az árkádiai szövetség thébai védnöksége alatti
létrejöttének ideje volt.
Pierre Sineux mindehhez
hozzáteszi még, hogy Asklépios messéniai származásának híre valószínűleg
Hésiodostól vagy egy tanítványától eredhetett. Ha Hésiodos ezt hangsúlyozhatta,
akkor Asklépios kultuszának a klasszikus korszakban történt kifejlődése korábbi
átvételéről van szó. Ezt a kérdést vizsgálva Sineux arra a következtetésre jut,
hogy Messéné alapításánál jóval korábban is élt egy hagyomány Asklépios
születéséről, életéről és gyógyítási módszereiről, és ennek a hagyománynak az
emléke éledhetett újjá Messéné vallásainak megerősödése pillanatában. Ez a
hagyomány pedig Thessáliába helyezi Asklépios származási helyét. Az
Asklépios-kultusz eredete valójában olyan fontos mitológiai problémába
ágyazódik, mint a thessaliai–messéniai összefonódás. Ez viszont annak a
kérdésnek a vizsgálatát is felveti, hogy az aiolok megjelenése a
Peloponnesosnak ezen a részen esetleg korábban történt, mint a dóroké. Vallási
téren maradva megállapítható, hogy több messéniai kultusz aiol gyökerű. Az
Asklépios-kultusz eredetét idéző mítoszvariációkban is egy régi, máskor is
beigazolódott valóság bukkan fel, ami összefüggésben van Messéniának Thessaliával
fenntartott kapcsolatával, és ami abból adódik, hogy ezeken a különböző
földrajzi helyeken alapjaiban azonos népesség volt jelen.
Sineux
írásának további érdeme, hogy nagy gondot fordít a legújabb ásatások
eredményeinek figyelembevételére, amelyek részben megváltoztatták az eddigi
feltételezéseket. A feltárások során, Orlandos és Thémélis vezetésével,
sikerült azonosítani a Pausanias által látott épületeket. Mivel Pausanias az
agorán említi a templomokat, eleinte azt hitték, hogy az Asklépios-szentély
maradványai esetében egy agoráról van szó. De a munkálatok folytatásaként
egyértelművé vált, hogy az, amit korábban egy zárt, hellénisztikus agora
tipikus példájának véltek, csak az Asklépios-szentély lehet, és hogy az agora a
szent körzet északi részén helyezkedett el. Volt még egy másik feltételezés is:
a négyszögletes udvar közepén található templomot sokáig Messéné szentélyének
is vélték, és így természetesen kiemelkedő szerepet tulajdonítottak neki az
Asklépieionban, amelynek városvédő jellegét hangsúlyozták, gyógyító tevékenység
nélkül. A legújabb kutatások fényében már tudjuk, hogy Messéné szerepe
szerényebb, és hogy az Asklépieion gyógyító szent körzetté vált.
Messéné
történelmének részletes leírása után Sineux sorra veszi az Asklépieion gyógyító
jellegét erősítő tényeket: 1) Egy oikosnak nevezett épület elszigetelten állt a
kultikus együttes északi oldalán. Az oikos kövezete arra utal, hogy ez az
épület lehetett a helye a vízzel kapcsolatos, egyszerű tisztító eljárásoknak,
amelyek nélkül nem lehetett sikeres az incubatio. 2) Be kell vallani, hogy
Messénében nem találtak az incubatiora utaló helyiséget. Ez a helyiség
(leggyakrabban abatonnak nevezték) a legtöbb Asklépieionban nem speciálisan
erre a célra létrehozott épület volt, hanem különböző formákban valósult meg:
oszlopcsarnok, külső kert övezte épület vagy zárt terem. Az Asklépieion észki
része máig sem ismert eléggé. 3) A kultikus együttes déli részén azonosítottak
egy fürdőnek használt épületet, amely egy vízelvezető csatorna által összeköttetésben
állt az oikosszal. A fürdő a bizonyíték arra itt is, mint a többi
Asklépieionban, hogy a hellénisztikus kor kezdetétől az Asklépios-szentélyek
körül vízgyógyászati formák fejlődtek ki.
4) A messénéi
Asklépios-szentélyben találtak néhány feliratot, amelyeket a gyógyító istennek
és a lányának tartott Hygieiának ajánlottak a meggyógyult betegek. Mivel
Hygieiának az egészség megszemélyesítésén kívül más funkciója nem volt, így az
Asklépios mellett való megjelenése egyértelműen utal az isten gyógyító feladatkörére.
5) Apollón, a Múzsák, valamint Artemis Phosphoros jelenléte a messénéi szent
körzetben szintén Asklépios gyógyító tevékenységével és az általa alkalmazott
incubatioval van kapcsolatban. Apollón jelenlétét könnyű megmagyarázni:
Asklépiost az ő fiának tartották, aki átvette tőle a gyógyító szerepet, míg ő a
jóslás terén kapott fontosabb feladatot. Apollónt az incubatiót megelőző
szertartások alkalmával invokálták, a Múzsák kultusza pedig (elsősorban az
emlékezést megszemélyesítő Mnémosynéé), akiknek az Apollónnal való kapcsolata
közismert, nem meglepő olyan helyen, ahol az incubatiót alkalmazták. Artemis
különböző alakjai Asklépios közelében bizonyítják az istennő tisztító szerepét
és az egészséggel kapcsolatos funkcióit.
Sineux a cikk végén összegzést
ad, melyben megállapítja, hogy Asklépiosnak mint városvédő istenségnek a
tisztelete Messénében közvetlenül az új város felépítését követően együtt
jelent meg a Messénéével. Ez a jellemvonása erősödik az i. e. III. és II.
század fordulóján, a teljes Asklépieion kialakítása idején, ami akkor
elsősorban az akháj szövetség fenyegetése miatt épült a város identitása
erősítésének szándékával. Ugyanakkor a szent körzet különböző építményei és
elemei azt a tényt erősítik, hogy Asklépios Messénében gyógyító szerepet is
betöltött, amely során alkalmazták az incubatio módszerét.
Mindezek után nem meglepő,
hogy a messéniaiak a királyaik között tartották számon Asklépiost és a saját
városuk dicsőítésére használták fel a gyógyító isten ismertségét, akinek
kultusza a görög világban az i. e. III. század végén szilárdult meg.
Pierre Sineux: A propos de l’Asclépieion de Messéne. Asclépios Poliade et gérisseur (A messénéi Asclépieion. Asclépios). Revue des Etudes Grecques 110, 1997, 1–24. p.
Vízkeleti Erzsébet