Klió 1998/3.
7. évfolyam
A Tacitus-kori germánok
Mióta Konrad Celtis német humanista a bécsi egyetemen 1500-ban megtartotta első előadását Tacitus Germániájáról, gyakran magyarázták ezt az írást német felsőfokú iskolákban, melynek során a kommentár legtöbbször a germán ókortörténet vázlatává bővült. E széles területre, melyet különböző nézőpontokból világítottak meg, a régészet kutatástörténeti okokból csak későn léphetett be, még ha az északi vidékek történelem előtti emlékei ebben az összefüggésben viszonylag korán érdeklődésre tarthattak is számot. Az eddig inkább csak érintőlegesen tárgyalt problémákhoz, melyek a Germánia archeológiai szempontból történő vizsgálatakor adódnak, hozzátartozik a történelmi-filológiai, nyelvtudományi és archeológiai kutatás között fennálló feszül viszony is.
I. A limes-vidék lakossága a Rajnától keletre és a Dunától északra
Tacitus a germánok eredetéről, szokásairól szóló kis művében a limes-vidék lakosságát is érinti. A mainzi hídfő (Mainzer Brückenkopf) területén a Groß-Gerau környékéig húzódó területig valamint a Wetterau termékeny medencéjének területén a leletek tanúsága szerint egyöntetű, viszonylag sűrű kelta népességgel kell számolnunk az egész késő vaskor folyamán egészen a keresztény időszámítás kezdetéig. A Wetterau központi területén és a Rajna–Majna-vidéken germán népesség csak a keresztény időszámítás kezdete óta fogható meg a leletanyagban, amely túlnyomórészt kerámiaedényeket foglal magában. Ez megjelenésében nagyon heterogén, és mind a nyugati germán, mind pedig az elbai germán vidék befolyását mutatja. A korai császárkor néhány edényformáját közvetlenül az ősi késő vaskor kultúrájából lehet levezetni. A leletek között egyrészt gyakran csak kevés, méghozzá nem is mindig a legjellemzőbb germán agyagcserép darabok kerülnek elő. Másfelől az említett időszakon belül nem lehet ezeket még szűkebb időszakra elhatárolni.
Azt, hogy az archeológiai
leletanyagban reprezentált germán telepesek mennyire önszántukból telepedtek le
a Wetterauban, vagy hogy a mainzi katonai igazgatás telepedett-e meg mintegy
miliciaként a mainzi hídfő elővidékén, hogy a szabad Germánia és a Római
Birodalom határa között ütközőzónát képezzen, vagy pedig hogy a római hadsereg
auxiliárisának számítson, nem lehet eldönteni. Egyfajta ősi kelta
szubsztrátummal a bennszülött lakosságon belül viszont bizonyosan számolni
kell. Ha nem is már a claudiusi kor óta, de legkésőbb a Vespasianus alatti
római hódítással jelennek meg egy nem romanizált vidéki lakosság meglétét
bizonyító archeológiai leletek. Későbbi kifejezetten nyugati germán jellegű
germán leletek csak Kr. u. 85–90-től jelennek meg, akkor is csupán római
összefüggésben.
Dél-Németország késő
vaskorszakra vonatkozó kronológiai váza elsősorban a fibula viselésén, valamint
a római importárukon nyugszik. Mindkét lelettípus lényegében a városokra és a
nagyobb megerősítetlen településekre korlátozódik. A sírleletek mint
forrástípus lényegében a városokra és a nagyobb, megerősítetlen településekre
korlátozódnak. A sírleletek a Kr. e. II. század utolsó évtizedeiben a
temetkezési szokásokban beállott változások alapján e terület késő vaskori
időszakára teljesen eltűnnek. A kisebb leletegyüttesekben előkerült
túlnyomórészt durva kerámiák, kevés kivételtől eltekintve, nem tesznek lehetővé
pontosabb datálást. A rómaiak által a Rajna és a Duna által képzett szegletben
talált germániai lakosság, a mattiacusok germán törzsének kivételével nem élt
szilárd törzsi kötelékek között. Ez a lakosság kultúrájában, nyelvében és
életmódjában nem tiszta germánként jelenik meg, sokkal inkább a kelta elem
került előtérbe olyan mértékben, hogy a lakosságot, római szemmel nézve,
galloknak lehetett nevezni.
II. A germánok társadalmi rendje
A germán ókortudomány korábban
különösen intenzíven tárgyalt témaköreihez, melyeknek a tacitusi Germania
lényeges alapját képezi, a germánok társadalmi rendje is hozzátartozik. Azok a
korai római császárkorra irányuló kutatások, tehát azon germánok sírjainak
kutatása, melyeket Tacitusnak szem előtt kellett tartania, olyan erős regionális
sokszínűséget eredményeztek, hogy újra meg újra kételyek merültek fel, hogy
azok az egyedi vonások, amelyeket Tacitus leír, tulajdonképpen saját kora
germánjaira általánosan érvényesek vagy csak Germánia meghatározott részére. A
régészetben egy sír leletanyagát szabályszerűen a „mellékletek” cím alatt
osztályozzák. Ennek kapcsán már régóta ismert, hogy a viselet és a fegyverzet,
valamint a kiegészítő dísz között és a további sírleletek között különbséget
kell tenni. Ez akkor is érvényes, ha a határok olykor egybemosódnak: egy
halottat a sírba helyezéskor kiegészítő, azaz olyan viseleti kellékekkel is el
lehet látni, melyeket életében nem is viselt. Különleges kategóriát képeznek a
fegyvermellékletek. Semmiképp sem tesznek minden férfi mellé fegyvereket a
sírba, és a fegyver fajtája is lényegesen különböző. A szabad Germániában
regionálisan és időbelileg is egészen különböző viszonyok uralkodtak abban a
tekintetben is, hogy fegyvermellékletek és az egyéb mellékletek összekapcsolva
vagy elválaszthatóan jelennek-e meg. A fegyvermellékletet mindig a halott
szociális helyzetének indikátoraként fogták fel, a fegyverek közötti
különbségek pedig a további megkülönböztető jelek voltak.
Olyan társadalomban, amelyben
a személyes tekintély valamint a család tekintélyének változásai a
meghatározók, és a felemelkedés, illetve a lecsúszás mindenkor lehetséges volt,
a mellékletek statisztikailag kiértékelhető csoportosítása mint a szociális
differenciálódás kifejeződése csak nagyon korlátozottan várható el. Ez semmi
esetre sem jelenti azt, hogy hiányoznának a magas szociális rang ismérvei. Ez
alatt a magas társadalmi státusz alatt a germánoknál a határok összemosódtak,
nem voltak lefektetett határok.
Franz Fischer–Jörg Heiligmann: Bemerkungen zur ‘Germania’ des Tacitus aus archeologischer Sicht (Észrevételek Tacitus Germania című művéhez archeológiai szempontból). In: Aufstieg und Niedergang der römischen Welt (ANRW) II. kötet 33.3. Walter de Gruyter, Berlin–New York, 1991. 2223–2254. o.
Kiss Sebestyén