Klió 1998/3.
7. évfolyam
Néger rabszolgakereskedelem
Olivier Pétré-Grenouilleau, a Bretagne-Sud Lorient Egyetem docense, e könyvén kívül még három másik művet szentelt az elmúlt években ugyanennek a témának: a francia tengeri kereskedelemnek, kapcsolatának a kapitalizmus kialakulásával és a rabszolga-kereskedelemmel.
Ez a könyv – a sorozat
megkívánta tömörségben, sűrűségben és rövidséggel – az afrikai kontinens és a
néger diaszpóra lakói által gyakran idézett és még ma is fájdalmasan megélt,
több évszázadra átnyúló folyamatot, a néger rabszolga-kereskedelmet (franciául
traite: a továbbiakban, a rövidség és az egyszerűség kedvéért ezt a szót
használjuk) tárgyalja.
A Bevezetőben körülhatárolja
szándékát, témáját: a traite helye, a történelemben játszott szerepe fogja
érdekelni. Minden olyan kérdést érinteni akar, amely a témára vonatkozik, s a
jelenséget „globális perspektívában” kívánja elhelyezni. Két részre osztja
munkáját: az első a traite története, ami a szakemberek által ugyan már ismert,
de egymással nem eléggé összekapcsolt aspektusokat vizsgálja, míg a második a
traite jelentőségét, következményeit elemzi.
Hamar leszögezi: traite és
rabszolgaság nem egy és ugyanaz, bár kétségtelenül léteznek interakciók a két
jelenség között. A traite eredete nagyon régre nyúlik vissza a történelemben,
hiszen már a fáraók is alkalmaztak néger rabszolgákat, de találkozhatunk velük
az ókori Athénben, a punoknál, Karthágóban és Rómában; ekkor azonban még nincs
rabszolga-kereskedelem, hiszen csak nagyon kis számban fordultak elő ilyen
minőségben. A néger rabszolgákkal történő kereskedés a VII. századtól
számítható, megjelenése a muzulmán hódítás következménye. A szerző már itt, s
később is többször kiemel egy tényt: a leendő rabszolgákat maguk a néger
államok és azok uralkodói „termelik”, cserébe olyan – egyelőre afrikai eredetű
– termékekért, amelyeket később az európaiaktól fognak beszerezni. Ez utóbbiak
tehát egy, már többé-kevésbé létező rendszer előtt „kénytelenek meghajolni”.
Rámutat egy érdekes különbségre a muzulmán és az európai traite között: az
előbbiekben nemigen lehet olyan ideológiai, politikai, gazdasági mozgalmakra
bukkanni e kereskedelemmel szemben, mint amilyeneket Európában vagy Amerikában
megismerhettünk.
Különleges helyet foglalt el Etiópia
II. Menelik uralkodása idején: ő igyekezett országát a nemzetközi
közösséggel elfogadtatni, ezért megszüntetni a néger rabszolga-kereskedelmet,
ugyanakkor nem akart azon arab kereske–dőktől sem megválni, akik ezzel
egyidőben fegyvereket szállítottak neki.
A traite elősegítette a
muzulmán világ terjeszkedését: szoros kapcsolatok szövődtek a muzulmán
birodalom és Nyugat-Afrika néger államai, uralkodói között. E kölcsönös
kapcsolatokat illetően a kutatásoknak a következő két kérdésre kell még
felelniük: miért nem alakult ki és maradt fönn a muzulmán kultúrkörben az
amerikaiakhoz hasonló néger diaszpóra és közösség, illetve, a négerek csak
segítők, avagy fontos szerepet játszó elemek voltak ebben a kultúrkörben?
Az atlanti traite a XVIII.
században indult be, lendült fel. Olyan, nagy méreteket öltő rabszolgaság megjelenéséről,
kifejlődéséről van itt szó, amely alapvetően termelésirányultságú, keretei a
gazdaságnak világméretűvé válása és a nyugati materiális civilizáció
elterjedése, alapjai pedig már a XV. század végén léteztek. Mik voltak az okai?
A nyugat-európai nemzetek többsége kezdte kétségbe vonni az ibériai (elsősorban
portugál) rabszolga-kereskedelem monopóliumát; a munkaerő árának emelkedése; a
szabadkereskedelem győzelme. A három nemzet, amely hatalmas és tekintélyes
vállalkozássá fejlesztette a traite-et, az Egyesült Tartományok, Anglia és
Franciaország volt. Mellettük voltak olyan apróbb kikötők, amelyek csak mellékesen
kapcsolódtak be e kereskedelembe. A „négerkereskedő Európa” fontosságát,
különlegességét tekintve nem különbözött – állítja a szerző – a kapitalizmus
által érintett textil-, cukoriparos vagy éppen háborút viselő Európától. Az
európai hajósok és négerkereskedők számára szállított néger rabokat az esetek
többségében maguk az afrikaiak szerezték be. Az Atlanti-óceánon történt
átszállítást már európai hajósok végezték. Ezzel kapcsolatban külön probléma
volt az útközbeni elhalálozás: ez, állítólag, alacsonyabb volt, mint az az
elhalálozási arányszám, amelyet a XIX. században az aranyláz USA-jába indult
hajókon megfigyeltek, vagy mint a XVIII. századi „letelepedett” európaiaké volt
súlyos, válságos időszakok idején.
A traite-et az
abolicionista mozgalmak igyekeztek mérsékelni, majd véglegesen
megszüntetni. Ez a nyugati világból indult ki, de csak lassan, nagy nehézségek
árán mehetett végbe. Maga a katolikus egyház is legitimizálta a négerekkel való
kereskedést egészen 1839 végéig, amikoris a pápaság hivatalosan elítélte azt.
Hatásosan segítették az abolicionisták küzdelmét a néger rabszolgalázadások, az
ezektől való félelem. Viszont a felvilágosodás és a francia forradalom személyi
tulajdonról szóló, azt védő tanai, nézetei védelmet nyújtottak az antillai
ültetvényeseknek, akik tudvalevően nagy rabszolgatartók voltak.
Nagy-Britanniában a felvilágosodás eszméiből született meg a XVIII. században a
társadalom sok rétegét meghódító, legerősebb hatású rabszolgaellenes mozgalom.
Az abolicionistáknak mindenütt keményen meg kellett küzdeniük az abolíciót
ellenzőkkel: a vitában mind humanitárius, mind gazdasági érvek és ellenérvek
elhangzottak. A traite megszüntetését célzó intézkedések betartását angol hajók
ellenőrizték, illetve büntették azok megszegőit a XIX. század első
évtizedeitől. Természetesen a traite, elvi-elméleti betiltása után is tovább
folytatódott, mégha kisebb mértékben is.
E kereskedelem hanyatlásának
okai: a néger rabszolgák által biztosított munkát a kényszermunka váltotta fel;
változtak az erkölcsök, a gazdasági és társadalmi viszonyok: az erőszak és a
zsarolás alkalmazása; győzött a pragmatizmus. Ugyanakkor nem fogadható el az a
tétel, amelyet a harcias abolicionizmus, a marxizmus, a tiers-mondista
ideológia hirdet, és amely szerint „a traite lenne Afrika bajainak az oka, és a
Nyugat ipari fellendülésének a forrása.” E nézetet a problémát alkotó
bonyolult, kortól és helytől függő összefüggésekkel kell helyettesíteni – de
legalábbis ezeket is mellé kell állítani!
Érdekes az európai
négerkereskedők bemutatásának szentelt rész. Magának az elnevezésnek (ki a
négerkereskedő?) a meghatározása több kritériumtól függ, amelyek között fontos,
honnan, milyen társadalmi közegből kerültek ki. Mindentől függetlenül,
valamennyi négerkereskedőre jellemző, hogy „a traite révén akar meggazdagodni.”
E speciális arisztokrácia mindenütt az előkelő rétegeket alkotja, ott van a
kulturális társaságokban, magánpalotákban páváskodik, kitűnik életstílusával:
„tekintélyük, vagyonuk mindenütt megnyitja a hatalom kapuit.” Viszont ahogyan
távolodunk megjelenési, felbukkanási helyüktől, koruktól, úgy látjuk csökkenni
befolyásukat. Végülis Európában „sohasem játszottak jelentősebb szerepet a
társadalom és a hatalom fejlődésében”.
A traite a társadalmi és a
gazdasági dinamizmus biztosításának tényezője: hatását azonban az a társadalom
határozza meg, amelybe beleágyazódik. Nyugat-Európa és a traite viszonyát
elemezve, a szerző kategorikusan leszögezi: nem igaz, hogy a traite és a
rabszolga-kizsákmányolás, vagy csak a traite a nyugat-európai ipari forradalom
forrásai. A traite nem hozott extra jövedelmet, a belső tényezők, mint pl. a
demográfiai növekedés, a belső területek kereskedelmének fellendülése, az
egységes belső piac létrejötte lényeges szerepet játszottak pl. az angliai
ipari forradalomban. A modern fejlődés feltételei részben már adottak voltak
Északnyugat-Európában, amikor ott a traite kezdett fellendülni. „Tagadhatatlan,
hogy a gyarmati nagykereskedelem profitábilis volt, lehetővé tette a tengeri
kereskedelem növekedését, és sok embernek adott kenyeret, megerősítette az új
értékeket és az új eliteket, melyek a XVIII. század végén, részben azután a
forradalmak korát is táplálták.” Másrészt az északnyugat-európai államokban
csupán egy volt a sok tényező közül – „igaz, azoknál erkölcstelenebb”, amelyek
olyan fejlődési folyamatban vettek részt, amelyet „csak gazdasági, társadalmi,
kulturális és politikai tényezők sokasága magyaráz”. Dél-Európában,
Portugáliában és Spanyolországban a traite nem játszott meghatározó gazdasági
szerepet: az előbbiben elsősorban a luxuscikkek kereskedelmét szolgálta, míg az
utóbbi országban csak a XVIII. század második felében lendült föl, s nem vált
valódi termelőerővé.
A traite Afrikára gyakorolt
hatása a téma „legérzékenyebb, legvitatottabb, leghomályosabb része”. Vitatott
– többek között – az Afrikából az Atlanti-óceánon túlra hurcolt négerek száma.
A szerző szerint ez – 1450 és 1900 között – mintegy 11 698 000, amihez hozzá
kell adni azt a kb. 12–14 milliót, akiket a muzulmánok szállíttattak el.
Egyesek ezeket a számokat bizonyos szorzókkal még beszorozzák, pl. a kiesett
születések miatt. Az afrikai kontinensen dúló háborúk okai sem csupán az
európaiak számlájára írandók, hanem azok az adott afrikai társadalmak
működésének belső logikájából is következtek. A traite atlanti történetének
eredetét, jellemzőit, korlátait sok kutató csak bizonyos szempontból tárgyalja
és láttatja, aminek okai sokfélék: gyökereznek a múlt század abolicionista
harcában, a fehér ember „rossz lelkiismeretében”, azon óhajában, hogy
„dekulpabilizálja magát”, valamint a rasszizmus túlkapásaiban. És amit a
legsúlyosabbnak ítél a könyv szerzője: a traite hatásait taglaló beszámolók
alapján az a kép tárulhat az ember elé, mintha „a fekete kontinensnek nem lenne
saját történelme, és csak mint az idegenből érkező hatások befogadója lett
volna... Egy fejlődő, a külső világtól minden, a számára hasznosat átvevő,
ugyanakkor a saját struktúrájából minden lényegeset megőrző világot
termékenyített meg a traite és a többi, kívülről jött hatás”. A traite –
folytatja a szerző – Afrikában „választás eredménye volt”, egy a sok egyéb
módszer közül, amelyekkel a helyi elitek növelhették gazdagságukat, hatalmukat.
Más kereskedelmi tevékenységekkel egyetemben hozzájárult olyan területi
egységek fejlődéséhez, amelyek egységes voltuk miatt szerencsésebb helyzetben
voltak az államiságot nélkülöző társadalmakkal szemben, és elősegítette az
árugazdálkodás elterjedését. Majd még egyszer kiemeli: az afrikai változások
nem csupán Európa vagy az iszlám hatása, beavatkozása révén mehettek végbe: az
afrikaiak nem csak „áldozatai, együttműködői, ellenzői voltak a kívülről jött
hatásoknak, de szereplői is történelmüknek.”
Olivier Pétré-Grenouilleau
könyvében érdekes, tanulságos adatok találhatók bizonyos, a traite-tel
kapcsolatos kérdésekre vonatkozóan. Így pl. megtudhatjuk, mire használták a
néger rabszolgákat a magrebi területeken, milyen volt egy, a négereket – leendő
rabszolgákat – szállító hajó felépítése, legénysége, milyen szerepet játszottak
a portugálok Afrika felfedezésében a XV–XVI. században, miben állt a spanyol
asiento-rendszer, milyen méretű volt a francia rabszolgaszállító hajók által
lebonyolított kereskedelem, hogyan zajlott a rabszolgák beszerzését megelőző
alkudozás, hogyan nézett ki az Amerikába átszállított feketék „rabszolgapiaca”,
az európai államok hol, Afrika melyik részéből szerezték be az elszállítandó
leendő rabszolgákat, illetve hogy az amerikai kontinens melyik részébe
szállították őket, az Atlanti-óceánon átkelés milyen megpróbáltatásokat
jelentett néger raboknak és fehér legénységnek, milyen volt az egyik legnagyobb
európai rabszolga-kereskedő nagyváros, a franciaországi Nantes, mikor milyen
megállapodások köttettek a különböző rabszolga-kereskedő nemzetek között, stb.
Egy dolgot azonban nagyon
hiányolhatunk e sokoldalú, sok nézetet ütköztető összefoglalóból: milyen lett
azoknak az új élete, hogyan alakult sorsuk azoknak, akikről tulajdonképpen a
könyv egésze szól: az Afrikában elfogott, rabszolgákká, élő árucikké tett néger
embereké, akiket valamelyik afrikai kikötőben behajóztak, és embertelen
körülmények között az Atlanti-óceánon túlra vittek? Sajnos, ezek a néger
emberek valahogyan kimaradtak a képből: mintha nem is léteztek volna, hanem
csak hajósok, kereskedők, bankárok, no meg elméletek, dátumok, események,
helyek, társadalmak – élő személyek nélküli társadalmak – lettek volna a
szereplői ennek a gyászos történelmi folyamatnak! Kissé már gyanús mindezek
mellett, hogy a szerző lépten-nyomon kisebbíteni, enyhíteni akarja az egész
traite általa is ismert negatív vonásait, közvetve-közvetlenül azokat, akik
őelőtte kritizálták ezt a fajta kereskedelmet. Úgyhogy azoknak, akiket a hiányzó
néger emberek sorsa érdekel, ajánlhatjuk, olvassák el a XX. századi afrikai,
antillai, amerikai, nem föltétlenül marxista, tiers-mondista DuBois, Hughes,
Senghor, Césaire, Damas, Glissant és a többi, ma már „klasszikusnak” számító
néger szerző irodalmi alkotásait, regényeit, költeményeit, drámáit, vagy akár
tanulmányait! Valószínűleg csak így kaphatnak teljesebb, igazabb, sokoldalúbb
képet a néger rabszolga-kereskedelem igazi veszteseiről...
Olivier Pétré-Grenouilleau: La traite des Noir (Kereskedelem a feketékkel). Presses Universitaires de France, Que sais-je?-sorozat, Párizs, 1997. 128 p.
Kun Tibor