Klió 1998/3.
7. évfolyam
A cigányok Spanyolországban a Bourbonok idején
Az Ibériai-félszigetre az első cigányok a XV. században érkeztek. A spanyol királyoknak, akárcsak Európa többi országaiban az uralkodóknak, az volt a problémájuk, hogy egy különleges fajta és kulturális közösség különbözőségét, másságát elismerjék. A cigányokkal külön törvények foglalkoztak a Régi Rend, azaz a Habsburg-uralkodók idején, majd a XVIII. században.
Spanyolországban az egyes
népeknek megvan az elfogadott elnevezése. Galícia tartomány lakóit gallegóknak,
Katalónia polgárait katalánoknak, a Baszkföldön élőket baszkoknak nevezik.
„Gitano” alatt spanyol cigányt értenek, a „zingaro” a máshol élő cigányokat
jelenti.
A Bourbon-uralkodók a
kezdettől fogva elhatározták, hogy nagyobb összetartással és döntésekkel, politikai
eszközökkel próbálják megoldani a cigányok problémáját a gazdasági és szociális
jegyek figyelembe vételével. A folyamatot már az utolsó monarcha, II. Károly
(1665–1701) idején elkezdték.
A XVIII. századra már három
korszakot lehet megkülönböztetni az alapján, hogy az uralkodók milyen
intézkedéseket tartottak szükségesnek. Az első korszak Bourbon V. Fülöp
(1701–[13]–1746) az első, e házból való király uralkodása alatt volt. Olyan
intézkedéseket, a király által szentesített gyakorlati rendelkezéseket hoztak
1717–1746 között, amelyben a tiltó rendelkezéseket – a nyelvhasználatot, az
öltözködést, a kereskedelmet, az állatok tartását illetően – kombinálták a
letelepedést és beolvasztást elősegítő rendeletekkel.
A második korszak VI.
Ferdinánd (1746–1759) idejére esik. Ekkor született a Gyakorlati Királyi
Intézkedés (Real Pragmatica), amely 1763-ig volt érvényben. A törvény
börtönbüntetésre, gályarabságra, fegyvergyári és bányamunkára ítélte a
cigányokat. Három hónapban határozta meg a lázadókra, az ellenszegülőkre
kiszabható büntetést, ennek értelmében a cigányok ezreit lehetett elzárni.
A harmadik korszak III. Károly
nevéhez fűződik. Károly (1758–1788) általános amnesztiát hirdetett meg
1763-ban. IV. Károly idején (1788–1808) pedig Királyi Igazolványt (Real Cédula)
bocsátottak ki. A Királyi Rendelet (Real Pragmatica) 1783 szeptemberében kemény
büntetéseket helyezett kilátásba a javíthatatlanokkal, a
legmegátalkodottabbakkal szemben. A törvény célja az volt, hogy elősegítse,
megkönnyítse a cigányok társadalmi beilleszkedését, a letelepedést, a
felvételt a céhekbe és a különféle szervezetekbe.
Az uralkodó politikája arra
irányult, hogy hatékony ellenőrzést, felügyeletet gyakoroljon. Megtiltották a
külsődleges jegyeket: a nyelvet, az öltözködést, a nomád életmódot. Ezzel
párhuzamosan asszimilációs eszközöket is alkalmaztak: letelepítést
meghatározott helységekben, előírták a munkavállalást, amnesztiát adtak
mindazoknak akik életmódjukkal felhagytak.
Időnként ellenőrizték a
törvények végrehajtását is, az 1717-ben született Pragmaticát 1746-ban, majd
újabb királyi rendelet lépett hatályba 1784-ben. V. Fülöp király törvénye, a
Real Pragmatica, elődje, II. Károly 1695-ös törvényén alapult. Közzétették
Madridban; 9 nappal később a törvény hatályát az egész országra kiterjesztették.
Rendkívül kidolgozott
normatívákat követtek. A törvény alkalmazására 30 napot szabtak meg, amelyben a
cigányok jegyzékbe vétele szerepelt. Ez a nevet, a családi állapotot, a
gyerekek számát és életkorát, a munkahelyet, az életmódot rögzítette. A
fegyvereket is listára vették, azt is, hány ló, öszvér vagy más állat van a
megkérdezett tulajdonában.
Különleges engedély nélkül nem
lehetett elhagyni például Toledót, Segoviát, Cácerest, Córdobát. Később
belefoglalták még Seo de Urgelt (Andorra kegyurának székhelyét) Tarragonát,
és Tortosát, a fővárost, Barcelonát, Sevillát és Zaragozát.
A cigányok hátaslovat nem
tarthattak, nem járhattak vásárokba és ünnepségekre, búcsúkra és nem
gyakorolhatták a kovácsmesterséget. A rendelet értelmében 30 napon belül el
kellett adniuk az állatokat és a fegyvereket, mivel ezek tartása tiltott volt.
Ugyancsak nem volt megengedett a cigány nyelv és a „cigányos öltözék”
használata sem.
Megelőző intézkedésként
fogadták el azt, hogy az ellenszegülő cigányokat 17-60 éves korig több évi
gályarabsággal lehetett sújtani, a 14–17 éves korúakat pedig peónként és
közmunkásként alkalmazhatták. A nőket akár 100 korbácsütésre is ítélhették... A
lőfegyver használata halálbüntetést vonhatott maga után. A törvény azt a
személyt, aki a cigányt segíti a szökésben, 6000 dukát pénzbírságra vagy 10 évi
gályarabságra ítélhette.
Az 1746-os királyi rendelet
meghatározta azokat a városokat, ahol cigányok lakhattak: Sevilla, Granada,
Allocete, Valladolid, Barcelona. Az udvarban és Madridban nem lehetett
letelepedniük.
A rendelet hatályba lépésére 2
hónapot adtak. A cigánycsaládokat külön regisztrálták, mégpedig férj és
feleség, gyermekek, unokák alapján. A cigányok igazolványt kaptak költözködés
vagy munkába járás esetére, amely a nevet, a lakhelyet és azt tartalmazta, hogy
hány nap szükséges a feladat elvégzésére. Minden főbírónak (corregidor) másolat
kellett a kiadott engedélyről.
Az 1749-es királyi rendelkezések.
VI. Ferdinánd nagyon szigorú törvénye arról szólt, hogy az összes cigányt életkortól függetlenül börtönbe, fegyvergyárba vagy bányába lehet küldeni. A nagyobb többséget Cartagena, El Ferrol és Cádiz kikötőjébe küldték. A nőket, a kisebb gyerekeket Valenciába, Zaragozába és Sevillába.
Három hónappal később panaszok
özöne indult meg. Ennek hatására mentesültek mindazok, akik állandó lakhelyet
tudtak igazolni. A főbíróknak módjuk volt arra, hogy külön kezeljék azokat a
cigányokat, akik még a törvény kiadása előtt voltak börtönben. Némi pénzt is kaptak,
hogy eredeti lakhelyükre visszatérjenek és javaikat is visszakaphatták.
Az 1783-as rendelet nem sokban
tért el az előzőektől. Az udvar Madridban, La Granja (Segovia mellett),
Aranjuez (Madrid határában) továbbra is tiltott terület volt. A rebelliseknek
vasláncot kellett viselni, a visszaeső bűnözőket akár halálbüntetéssel is
sújthatták ...
A törvény alapján a cigányokat
úgy tekintették, mint akik csavarognak, lopnak, feltűnően rikító az öltözetük
és különleges zsargont beszélnek. (A ‘jerga’ halandzsát és hadovát is jelent.)
Megtagadták tőlük, hogy népnek vagy nemzetnek (pueblo o nación) tekintsék őket,
amelynek saját kultúrája van.
Az érem másik oldala az, hogy
a hatóságok igénybe vették a cigányok munkáját, akik kiváló kovácsok,
üstfeldolgozók voltak, nagy tehetséget mutattak a zenéhez és a tánchoz. Olyan
kisebbség képét mutatták III. Károly törvényei alapján, amely a társadalom és a
törvények peremén él, de amelynek voltak lehetőségei gazdasági helyzete
javítására. A nagy többségnek még reménye sem volt arra, hogy enyhítsen a
helyzetén.
George Borrow: The Gypsies of
Spain (London 1843) című könyvét 1932-ben kiadták spanyolul is. A szerző keserű
szájízzel jegyzi meg, hogy 50 évvel a törvények közzététele után sok cigány
folytatta a nomád életmódját. Nagyon kevés volt köztük, aki rendszeresen
dolgozott, állatokat nyírt (főleg birkákat), kovács volt vagy állatkereskedő.
Alejandro Vargas Gonzalez: La legislación sobre gitanos en la Espańa de los Borbones (Törvénykezés a cigányokról Spanyolországban a Bourbonok idején). Historia y Vida. Número 357. 1997. december 36–41. p.
Rozsnyai Jenő