Klió 1998/3.
7. évfolyam
Az adófizetők királysága – a XVIII. századi Franciaország
Az utóbbi években változás tapasztalható az ancien régime-mel és a francia forradalom kialakulásával foglalkozó történészek felfogásában: a marxista történetírás fogalmai – „társadalmi osztály”, „a felemelkedő burzsoázia harca” – helyett a „politikai kultúra” alakulása foglalkoztatja a kutatókat. A revizionisták a különböző kulturális, szellemi és politikai gyakorlatot, a nyelvhasználatot, az eszméket veszik vizsgálat alá. Az a kiindulási pontjuk, hogy az ancien régime-en belül valahogy létrejöttek a forradalom feltételei, ám a változások mozgatóját nem a burzsoáziában látják, hanem „egy újfajta politikai gondolkodásmódban”, amely elképzelhetővé – éppen ezért lehetségessé – tette a forradalmat.1 A XVIII. század folyamán egyre erősödtek a monarchiát bíráló hangok, s a bírálók között ott voltak a felsőbb osztályok tagjai is. Felmerül a kérdés, vajon miért akarták megváltoztatni a rendszert még azok is, akik annak kedvezményezettjei voltak. Hogyan alakulhatott ki az abszolutizmus keretein belül az az új politikai mentalitás, amely végül a forradalomhoz vezetett?
A kérdésnek gazdag irodalma
van, ám legtöbbjük két nagy gondolkodó, Alexis de Tocqueville és Jürgen
Habermas munkáin alapul. Mindketten úgy vélik, az állam döntő szerepet
játszott a politikai kultúra alakulásában. A központosított állam létrejötte,
majd beavatkozása a társadalom életébe rendkívüli szellemi, társadalmi és
kulturális változásokat gerjesztett. Tocqueville úgy látja, hogy az állam az
„adminisztratív centralizáció” kialakításával különös francia demokrácia
látszatát keltette: uralkodott ugyanis a helyi intézmények fölött, és szétzúzta
a decentralizált arisztokratikus uralmi struktúrákat. Ezért úgy tűnhetett,
minden egyén egyenlő – legalábbis a kormánynak való alávetettségben. Ezzel maga
az állam tisztította meg az utat a demokrácia felé, igaz, ennek ára a politikai
szabadság volt – véli Tocqueville.
Habermas szemében az állam
szerepe viszont abban volt, hogy elősegítette a modern európai „közvélemény”
kialakulását, mégpedig azzal, hogy nyomtatott dekrétumaival mintát adott, s
gazdasági beavatkozásaival felingerelte, öntudatra ébresztette az állam
bírálóit. A közvélemény azután megingatta az abszolút rezsimet.
Ez a tanulmány – a Tocqueville
és Habermas adta keretekre támaszkodva – a forradalom előtti politikai
attitűdök vizsgálatára vállalkozott, s főként a jog és az államfinanszírozás
intézményeit járva körül, arra világít rá, milyen körülmények között alakult ki
az új politikai retorika, s hogyan töltődött meg új tartalommal.
A francia királyság
legmagasabb bíróságai, a parlamentek ezidőtájt alakították ki a rendszer
ellenzésére alkalmas nyelvezetüket, mégpedig a monarchia által üldözött
janzenisták védelmében. Ilyen kifejezéseket, követeléseket hangoztattak:
despotizmus, nemzeti szuverenitás, a királyság ragaszkodjék az alapvető
törvényekhez, stb. A bírák rengeteg röpiratot, bírósági kivonatot nyomtattak
ki, ezekben a közvéleményhez fordultak a csalásokkal, korrupcióval szemben is.
Ezek a nyomtatott anyagok az alattvalók ezreihez jutottak el, s alakították az
ő nézeteiket is.2
A másik terület a pénzügyek és
az adminisztráció területe, amely – bár hihetetlen – szintén hatással volt az
alattvalók gondolkodásmódjára.3 A korona
pénzügyi rendszerében volt egy alapvető ellentmondás: egyfelől a pénzéhes
monarchia kölcsönöket vett fel testületektől, egyénektől, s cserébe pénzügyi
kedvezményeket adott nekik, másfelől ezzel párhuzamosan élt az adórendszer,
melyet éppen az állam által adományozott financiális kedvezmények korlátoztak.
A tanulmány írója először az adózás rendszerének alakulását elemzi, melynek
során az évszázadokon át kivételezett elit végül „adófizető kiváltságossá”
vált.
A korai modern francia állam
az adókivetéssel, a hivatalok áruba bocsátásával, a kölcsönökkel, majd fiskális
privilégiumok osztogatásával igen éles szakadékot hozott létre az elit és a
közemberek között. XIV. Lajos már azzal biztosította abszolút állama
stabilitását, hogy – mintegy financiális szövetséget kötve az
uralkodóosztállyal – az alsóbb osztályoktól elvont adók jórészét újraelosztás
révén az elit tagjainak juttatta különböző adományok, fizetségek címén. Ezt
azután előlegek, kölcsönök formájában ismét beszedte, ezúttal tőlük, s
továbbjuttatta a hadseregnek, a hivatalnokoknak, hitelezőknek, udvaroncoknak.
Ezzel a módszerrel egyrészt elkápráztatta az arisztokráciát az udvar fényével,
másrészt meggyőződésévé tette, hogy az erős monarchia a kiváltságosak javát
szolgálja.
A XVIII. században azonban a
francia monarchia háborúkba keveredett, s az adómentes kiváltságosokat is meg
kellett adóztatnia. 1695 és 1789 között bevezette tehát a fejadót (capitation),
a tizedet (dixičme), amit később huszadra (vingtičme)
változtattak. Ezek ugyan általános adók voltak, de elsősorban a legfőbb állami
adónem, a taille alól mentes kivételezett rétegeket célozták meg. A
monarchia kiáltványa nyíltan meg is mondta: „minden birtoktulajdonos, nemes
vagy közember, kiváltságos vagy nem kiváltságos fizetni köteles a tizedet!”
(1710. okt. 14.). Az egyenes adó fizetése révén ettől kezdve senki, aki eddig
részben vagy teljesen mentesült a taille fizetése alól – lett légyen pap,
nemes, elöljáró, hivatalnok, privilégiumban részesült város vagy tartomány
lakója – nem különbözött többé a paraszti tömegektől.
C. B. A. Behrens már 1963-ban egy tanulmányban bizonyította, hogy –
ellentétben Tocqueville és a marxista történészek felfogásával – a francia
nemesség súlyos adókat fizetett, viszont sokan élveztek adófizetői mentességet
a harmadik rend tagjai közül is. Ezzel alapot teremtett a revizionista kritikák
számára, és kirántotta a talajt a marxista magyarázat alól, amely szerint a
nemességnek a kiváltságaihoz való önző ragaszkodása vezetett volna a
forradalomhoz. Azóta Behrens megállapításait részben túlhaladta az idő, részben
még most sem tudják pontosan, mely társadalmi réteg mennyi adót fizetett.
Azt azonban tudni lehet, hogy
a fejadó mindjárt 1695-ben 21,4 millió livre-t hozott az állam kincstárába, és
ez az összeg 1789-re évi 42,8 millióra emelkedett. A tized/huszad a kezdeti 22
millióról ugyanez idő alatt évi 60 millióra nőtt, de 1783–86 között elérte az
évi 75 milliót is. Ezek nagy összegek, de a teljes adóbevételnek csupán 30,
majd 22 százalékát jelentették.
A taille és az új általános
adók kivetése és beszedése között különbség volt. A taille-t a falugyűlés és a
helyi bíróság vetette ki közösen az egész falura, majd szétosztották az egyes
háztartásokra. Ha tehát valaki könnyítést kért, azzal a faluközösség terheit
növelte. A vitás ügyeket a helyi választott bíróság döntötte el. Az általános
adókat ezzel szemben a területileg illetékes intendáns vetette ki, személyre
szólóan közvetlenül az egyénekre, s a fellebbezésekkel az intendánshoz, majd a
királyi tanácshoz lehetett fordulni. Ez az eljárás közvetlenné tette a
kapcsolatot az adófizető és a királyi tisztviselő között, továbbá elérhetővé
tette a gazdagok vagyonát a monarchia számára.
A tanulmány szerzője számos
grafikont közöl annak bemutatására, hogy például Caen körzetében mi volt az
arány a fejadó befizetésénél a nem nemesek és a kiváltságosok között 1695–1789
között; mennyi fejadót fizettek a burzsoázia, a kedvezményezettek, a
hivatalnokok, a nemesek; mennyit külön a bírósági hivatalnokok; mennyi folyt be
Caenből külön-külön a fejadóból, a taille-ból, a tizedből illetve a huszadból.
A kimutatásokból különböző következtetéseket lehet levonni, például hogy az
adók jelentősen emelkedtek 1760–61-ben, a hétéves háború idején, majd ismét a
régi szintre süllyedtek; bár a közemberek fizették az adók zömét, nem maradtak
érintetlenek a kiváltságosok. Leolvasható az is, mennyire kicsi volt a
különbség a kivetett és a ténylegesen befolyt összegek között, vagyis mily jól
működött az adóbehajtás.
A XVIII. század tehát a fejadóval
– nem túl súlyosan – megterhelte a kiváltságos rétegeket, ám annál súlyosabban
érintette a falusiakat, parasztokat, mert ők a taille mellett fizették
az új adónemet. Ráadásul mind a taille, mind a fejadó emelkedett: 1695-ben a
fejadó 21 százalék többlet fizetni valót jelentett a taille mellett, 1789-ben
már 37 százalék a többlet, miközben maga a taille is megduplázódott. A két
adónem a köznép jövedelmének 12–30 százalékát vitte el.
Nem kevésbé volt súlyos a
tized, majd a huszad sem, különösen, mivel időközben megkétszerezték, majd
megháromszorozták. Ezt az adónemet az iparból, a hivatalokból és a földből
származó jövedelmekre vetették ki. A nemesek, számarányukhoz képest, igen
magas, 28–43 százalékkal vettek részt a huszad befizetésében. Sokkal súlyosabb
volt ebből a részesedésük, mint a fejadóból.
Kérdés, milyen volt ez adóknak
az aránya a kiváltságos rétegek jövedelméhez képest. Súlyosan érintették-e őket
vagy sem? A szerző (Jean-Claude Perrot nyomán) az adóívek és a
vagyonosok által megkötött haszonbérleti szerződések összehasonlításából
következtet a jövedelmekre. Arra a megállapításra jut, hogy a feltételezett
jövedelmek átlagosan csupán 65 százalékai voltak a valóságosaknak, s ez esetben
a huszad, a megduplázódásakor 7,1, illetve a megháromszorozódásakor 10,4
százalékát vitte el a korábban kiváltságos földesurak jövedelmeinek. E súlyos
terhek többnyire annak voltak az eredményei, hogy az állam ellenőrei
kiszálltak a földesurakhoz, és felmérték a vagyonukat. Ezek a kiszállások,
felülvizsgálások igen eredményesek voltak – az állam szempontjából. Ehhez
azonban fejlett bürokrácia kellett, s ez a XVIII. század második felében meg is
volt: a vidéki intendánsok egész kis huszadbeszedő hivatalt szerveztek maguk
köré. Caenben például ez a csoport egy igazgatóból, 11 ellenőrből és 6
ügyintézőből állt. Az ellenőrök alapos munkát végeztek: nemcsak a birtokot
nézték meg, hanem kikérdezték a bérlőket, és utánanéztek a bureaux de
contróle-ban elhelyezett bizalmas iratoknak, házassági szerződéseknek,
végrendeleteknek, eladási-vételi papíroknak, bérleti szerződéseknek is.
Terray, majd Necker pénzügyminiszter fejlesztette ki igazán ezeket a
vagyonfelméréseket, és igen hatásos módon működtette. Egy-egy ilyen vizsgálat
után olykor 33 százalékkal is emelkedett az illető adója. Így azután míg a
fejadó csupán 1-2 százalékát emésztette fel a birtokos nemesség jövedelmének, a
huszad 7–10 százalékra rúgott.
Az adószedésnek létezett ebben
az időben egy másik módszere is: az adóvisszatartás. Ezt az állam a
kiváltságosokkal szemben alkalmazta. Számos címen részesülhetett ugyanis egy
nemes vagy udvaronc az államtól javadalomban (nyugdíj, fizetés, kamat stb.), ám
az állam a kifizetéskor levont ezekből. Ez e visszatartott adó sújtotta a
legfőbb bíróságokat, azaz a parlamenteket is. Az állam emellett rendszeresen,
persze, önkényesen csökkentette a hitelezőinek járó kamattartozásait. A
francia monarchia tehát a fejadóval, a tized/huszaddal a gyakorlatban az
általános adóztatás felé közeledett. Kimaradt ugyan ebből az adóztatásból a földek
10 százalékát birtokló, a népességnek kevesebb mint 1 százalékát kitevő papság,
de neki először meg kellett vásárolnia a mentességét, majd időről-időre
„önkéntes ajándékokkal” meg kellett újítania azt.
1695 és 1789 között tehát új
típusú királyi alattvaló született Franciaországban: a kiváltságos adófizető,
vagy ahogy mi mondanánk: az adómentes adófizető típusa. Mindazonáltal ennek az
újfajta adófizetőnek a megjelenése nem hozott sem egyenlő teherviselést, sem
nem oldotta meg a monarchia krónikus financiális válságát. Mégis azzal, hogy az
állam megadóztatta az elitet, a francia abszolutizmus új, s immár végső
stádiumába lépett: megbomlott a privilegizált réteg és az állam között korábban
kialakult együttélés, ebből azután komoly alkotmányjogi válság keletkezett, s
ez átformálta a politikai kultúrát.
A szerző, annak vizsgálatához,
hogy milyen hatással volt ez az általános adóztatás a politikai kultúrára, igen
sokféle forrást nézett át; s a királyságszerte kibontakozott vitából
közelebbről két normandiai adóvitát mutat be részletesen 1760-ból és 1772-ből.
A roueni parlament 1760-ban
nagy felháborodással fogadta, hogy a korona – a hétéves háború költségei miatt
– ismét megemeli a huszadot és megduplázza a fejadót – ez utóbbit csakis a
kiváltságosok számára. A parlament merész stílusban azzal érvelt, hogy a
„nemzet joga” a törvények elfogadása; hogy az adóemelés veszélyezteti a
polgárok „tulajdonát”, s hogy az intendánsok ténykedése már a „despotizmus”
jele. A tiltakozás tovább is ment a bírálatnál, konkrét politikai alternatívát
kínált az abszolutizmus mellé: vissza kell hozni a rendi gyűléseket! A régebbi
s demokratikusabb formája volt a kormányzásnak, mert ennek révén „az emberek
képviselőik utján” beleszólhattak az adóztatás mértékébe.
Az 1760. máj. 10-i parlamenti
tiltakozás nemcsak tartalmában s hangnemében volt új, hanem módszerében is:
nyomtatott anyagokat terjesztettek, azaz a közvéleményhez fordultak
támogatásért a koronával szemben! A „közvélemény” szót még nem használják, de a
„közönség”, „az emberek”, „a sokaság” szavakkal utalnak rá, beleértve a
fogalomba a bármely rendből való egyéneket.
A hétéves háború után ugyan
csökkent a fejadó és a huszad, ám 1771-ben, Maupeou elbocsátása után Terray
ismét erős vagyonellenőrzést rendelt el, és emelte az adók összegét. Ez ellen
az újra megnyitott parlamentek a legtöbb helyen tiltakoztak, ám Rouenban a
közben elbocsátott parlament helyett maguk az adófizetők szervezkedtek. Ezt a
helyi bíróságok, a caeni városi hivatalnokok útján és mintegy 300 nemes közös petíciója
révén tették. A petíció a királynak szólt, s a szabadság elvesztését
panaszolta. Különösen megalázónak tartották, hogy felmérik a vagyonokat és
súlyosan megadóztatják őket. Közbenjáró testület, tartományi vagy általános
rendi gyűlés összehívására volna szükség – mondja a petíció. A tiltakozások nem
értek el komoly adócsökkentést, de a kormány igen sokat vesztett a hiteléből.
Hiba volna a fentiekből azt
leszűrni, hogy a kiváltságos adófizetők ezekkel az agitációkkal a forradalmat
akarták volna előkészíteni – figyelmeztet M. Kwass. Ellenkezőleg, a nemesség az
uralkodás konzervatív modelljét kívánta visszahozni, amelyben az uralkodó a
rendekkel egyetértésben kormányzott. A politikai bírálatok azonban
abszolutizmus-ellenes forradalmi retorikába fordultak át hamarosan. 1789-ben az
alattvalók mint adófizetők két, egymást átfedő forradalmat kezdeményeztek:
egyfelől minden adófizető számára állandó, alkotmányos kormányzásban való
képviseletet követeltek, másfelől a harmadik rend akart politikai egyenlőséget.
Az 1789-ben végre összehívott rendi gyűlésen végül kimondták, addig nem
adóznak, amíg nem lesz új alkotmánya az országnak. Azzal pedig, hogy kimondták,
az egyszer megállapított adó csak meghatározott időre érvényes, rá kívánták
kényszeríteni a kormányt, hogy rendszeres időközönként hívja össze a rendi
gyűlést. Kijelentették azt is, hogy az adófizetést az állampolgársághoz (azaz a
polgári mivolthoz – FM-né) és a képviselethez kötik, és ezzel az Emberi Jogok
Nyilatkozatához és az 1791-es Alkotmányhoz készítették elő az utat.
Előkészítették ezzel a
társadalmi forradalmat is, mert érvet adtak a harmadik rend kezébe hatalma
követeléséhez. A harmadik rend arra hivatkozott, hogy ő a legnépesebb,
gazdaságilag a legtöbbet produkáló csoport, és ők fizetik a legtöbb adót. A
politikai jogosítványért fiskális logikával érvelő harmadik rend végül 1789.
jún. 17-én saját kezébe vehette az adóztatás ügyét, és vállalva az adósságért a
felelősséget, magát a francia nemzet igaz képviselőjévé kiáltotta ki. Az
eredendően alkotmányos forradalom társadalmi forradalommá változott.
A cikk végén a szerző
visszatér Tocqueville és Habermas nézeteire. Tocqueville-nál két megállapítást
von kétségbe: azt, hogy a monarchia emelkedése a XV. századtól egészen a
forradalomig a társadalmi kiváltságok folyamatos osztogatásán alapult, és hogy
az egyenlőség az ancien régime idején a szabadság rovására érvényesült.
A monarchia valóban
osztogatott kiváltságokat, mégpedig anyagi célzattal, azért, hogy azután
alacsony kamatú hitelként visszavegye az adományokat. Tocqueville szerint
emellett társadalmi célzattal is adományozott kiváltságokat a korona. Ezekkel
ugyanis mintegy kárpótolta az arisztokráciát az uralomból való
kiszorítottságáért, ugyanakkor az eredetileg egységes, erős uralkodó osztályt
tehetetlen egyének kasztjává bontotta szét. Az állam azonban – Tocqueville
szerint – soha nem támadta volna a privilégiumokat, hiszen ezzel a saját
alapjait ingatta volna meg. M. Kwass viszont – mint láttuk – éppen azt
állapította meg, hogy a francia állam az elit megadóztatásával a saját hatalmát
ásta alá.
Tocqueville-nek azt a tételét
is meg lehet kérdőjelezni, hogy amilyen mértékben beavatkozott az állam a
társadalom életébe az általános adóztatással – ezzel bizonyos egyenlőséget
teremtve, ugyanolyan mértékben enyészett el a szabadság érzete. Kwass éppen
ellenkezőleg látja: éppen mert erősödött a szabadság szelleme, erősödhettek fel
a politikai egyenlőséget követelő hangok. A harmadik rend nem lerombolni akarta
a szabadságot, ellenkezőleg: kiterjeszteni kívánta.
Habermas figyelmét nem kerülte
el az állammal szemben kifejtett ellenállás. Anglia példáját szem előtt tartva
arról beszél, hogy a közszféra az elbürokratizálódó merkantilista állam és a
felemelkedő burzsoázia közti ellentét terméke – ám amikor ezt a tételt
Franciaországra próbálta alkalmazni, kiderül, hogy ott sem erős burzsoázia, sem
szabad sajtó, sem kapcsolat a merkantilizmus és a közszféra között nincs.
Habermas ezért úgy véli, a „republic of letters” magától fejlődött ki, s lett
előfutára az átpolitizált, forradalmi közvéleménynek. Szerzőnk – vitába szállva
Habermas-szal – azzal zárja tanulmányát, hogy Habermas tétele mégis érvényes
Franciaországra: ugyan nem a merkantilista gazdasági szabályozás, hanem az
egyenes adózás bevezetése háborította fel a kiváltságos és nem kiváltságos
adófizetőket, s az ő ellenállásuk – nem pedig a kapitalista burzsoáziáé –
vezetett a politikai közvélemény kialakulásához.
Michael Kwass: A Kingdom of Taxpayers: State Formation, Privilege, and Political Culture in Eighteenth-Century France (Az adófizetők királysága – államforma, kiváltságok és politikai kultúra a XVIII. századi Franciaországban). = The Journal of Modern History, 70. kötet, 2. szám, 1988. június, 295–339. p.
Fodor Mihályné
1. Ez új történelemszemléletről lásd Gyáni Gábor ismertetését A. J. Reid: Social Classes and Social Relations in Britain 1850–1914. című tanulmányáról, KLlÓ, 1998/2
2. Utalnunk kell arra a fontos szerepre, amelyet a francia enciklopédisták játszottak a közvélemény ébresztgetésében, alakításában vitairataikkal, s az Enciklopédia köteteinek megjelentetése körüli küzdelmekben.
3. Az állami pénzügypolitikája és a közvélemény-formálódás volt a témája egy, a Law pénzügyi rendszeréről szóló, Thomas E. Kaiser-tanulmánynak. Ismertetését l. KLIÓ, 1992/1. sz.