Klió 1998/3.

7. évfolyam

Az oroszországi reformerek

 

 

Az utóbbi tíz év oroszországi politikai változásai ráirányították a kutatók figyelmét a reformjellegű történeti fejlődési út vizsgálatára. Ezt jelzik az 1989 és 1995 között a témáról megjelent könyvek, melyeknek legújabb értékes darabja az A. P. Korelin szerkesztette orosz–amerikai monográfia: Az oroszor­szági reformerek (XIX–XX. század eleje), (Moszkva, Nemzetközi Viszonyok Kiadó, 1995). A nyugati történészek mindig is egyenlő mértékben kezelték a reformszerű és a forradalmi evolúciót, míg mint tudjuk, a szovjet korszakban az orosz szakemberek az elsőt elhanyagolták, vagy egyoldalúan értékelték; így most ezt a hiányt és hibát igyekeznek kiküszöbölni. Ezen az alapon közelíti a két ország historiográfusait az USA-ban kiadott legújabb kötet: a Reform a modern orosz történelemben. Haladás vagy körforgás?, (N.Y. 1995). Itt az orosz és az amerikai szerzők többsége a reformokat a mindenkori rendszereken belüli változásokként értelmezi. T. Taranovszkij bevezető gondolatai szerint a reformok során a politikai vezetés az állam és a társadalom fokozatos átalakítására törekszik, és ez a felfogás megfelel az orosz liberális historiográfiai hagyományoknak.

A jelzett közeledés ellenére az orosz és az amerikai reformfelfogást elválasztották az orosz történelem sajátosságaiból eredő eltérések és árnyalatbeli különbségek. Oroszországban, története során a reformokat az államhatalom valósította meg, míg az Egyesült Államokban a társadalom és a hatalom dialógusa révén jöttek létre. Az itt bemutatandó tanulmány szerzője, Sz. Sz. Szekirinszkij, R. Tucker reformértelmezését, sajátosságait és amerikai, illetve orosz példáit (M. L. King, Hruscsov és a korai Gorbacsov) hozza fel az előbbiek bizonyítékául. Az olyan tradíciókon nyugvó társadalmakban, amilyen a cári Oroszországé volt, a reformok és a reformer típusú gondolkodás konzervatív legitimációja került előtérbe. A múlt század második negyedének az állami parasztokkal kapcsolatos reformtervei szerzője, P. Kiszeljov maga hangsúlyozta a reformerek „belső rabságát”. Így az újítások olyannyira hagyomá­nyos formákban maradtak, hogy ez akadályozta valóra váltásukat, és mivel közben újabb problémák merültek fel, végül csak „ugrásszerű” reformok­ként valósulhattak meg. Az orosz reformerek maguk is tartottak kezdeménye­zéseiktől, radikális bírálóik pedig „forradalmi magaslatról” bélyegezték meg a fokozatos átalakítási terveket. A fentiek miatt a XIX. század és a XX. század eleje közti időszakban mindig újratermelődött a reform–forradalom dilemma. T. Emmons és T. Taranovszkij egyaránt felhívta a kutatók figyelmét arra, hogy az 1861 és 1917 közötti reform-erőfeszítések ciklikussága csak látszólagos, valójában megszakítatlan folyamatról van szó. Az orosz és a nyugati nyelvek eltérő szókincse a szakembereket újabb problémák elé állítja. Az utóbbiakban a reform a morális javulás szimbóluma, míg az oroszban az élet „külső átalakítását” jelenti. Ugyanígy nyugaton jelentése megkönnyíti a komp­romisszumokat, míg az oroszban a hatalom vagy társadalom, a hagyományok vagy újítások stb. dilemmáit helyezi előtérbe és nem segíti az evolúciós és a revolúciós fejlődési út egymásmellettiségét.

A következő részben Szekirinszkij a reformerek tipológiájával foglalkozik. Az oroszországi reformerek című könyvben a Szperanszkijtól Sztolipinig terjedő szokásos névsort találjuk. Előszavában A. N. Szaharov azonban joggal hangsúlyozza az orosz–amerikai monográfia nóvumát: az orosz társadalmi-gazdasági, politikai és kulturális fejlődés vizsgálatán nyugvó, a reformok és a reformerek sorsát feltáró, összegző elemzést. Az újítók alapjában kétféle módon kerültek felszínre a nem innovatív orosz közegben. Az „Isten kegyel­méből lett” reformerek implicíte már léteztek a társadalomban, vagy az államapparátusban. A tárgyalt személyiségek (pl. Szperanszkij, Kiszeljov, Reitern, Bunge) többsége ilyen. Programjuk egyfajta „adottság” volt, ami a környezettel való kölcsönhatásban (pl. Reiternnél) azután átalakulhatott. A lényeg azonban, hogy „saját” közegükben kezdték tevékenységüket, nem érezve szükségét politikai arculatuk radikális megváltoztatásának. A másik típust a reformernek „kijelölt” személyiségek (pl. A. A. Arakcsejev, V. N. Panyin) képviselik, akiknek nem volt kiérlelt programjuk, és tevékenységükben a politikai ideológiák csekély vagy semmilyen szerepet nem játszottak. Szeki­rinszkij joggal utal arra, hogy a kétségkívül reformer államférfiak tevékeny­ségének kutatásával kapcsolatos hibák kiküszöbölésére alkalmas A hatalom és a reformok (Szentpétervár, 1996) című munka, amelyben az orosz reformokat a hatalmi elit szemszögéből vizsgálják. A neofita reformereknél a cselekedetek és az „elgondolások” közti különbség eltűnik, és új stílusú politikai magatartás alakul ki.

A reform utáni (1861) Oroszország politikai életének egyik jellemző vonása, ahogyan a patriarchális „állami szolgákból” európai típusú államférfiak válnak. A. Rieber amerikai történész azonban figyelmeztet arra, hogy ha a liberális–konzervatív „skálát” dogmatikusan alkalmazzuk az orosz történe­lemre, eltávolodunk az igazságtól. Ehelyett, szerinte, azt kell tisztázni, hogy a kormánytisztviselők melyik bürokrata csoportosuláshoz tartoznak. Rieber négy bürokratikus „pártot” („közgazdászok”, „mérnökök”, a katonai és a P. A. Suvalov-féle érdekcsoport) különböztet meg az 1860-as évek derekának Oroszországában. Az első három miniszteriális kötődése kétségtelen. Az amerikai szakember által javasolt módszer csak a politikai érdekek kormányzati közegben való kikristályosodásának elemzésére alkalmas, azonban ez a folyamat a társadalomban is végbement. 1861 után a nemesség felvetette az alkotmányos kérdést, és megújult a bürokrácia felső része is. D. Miljutyint például nemcsak a „katonai frakció vezetőjének” lehet tekinteni, de olyan liberális miniszternek is, akinek intézkedéseiben egészében tükröződnek a nagy reformok. Az 1873 végén lezajlott Miljutyin–D. A. Tolsztoj-vitában nem érvényesült a hatósági logika, mivel az újoncok kiképzésével és általában az oktatással kapcsolatos kérdésekben mintha a had- és a művelődésügyi miniszter (Tolsztoj) a másik szerepébe került volna. A liberális bürokrata Miljutyin fejlődésére jellemző, hogy az alkotmányosság elutasításától eljutott a központi állami szerveknél a képviseleti elv támogatásáig.

T. A. Filippova elemzése szerint 1861 után a konzervativizmus reformjellegű irányzatként mintegy újjászületett. II. Sándor az 1870-es évek közepén a második reformhullámra már nem a liberális hivatalnokokkal (mint uralkodása elején tette), hanem azok konzervatív opponenseivel készült fel. Az egyed­uralom új típusú reagálása volt ez a rendkívüli helyzetre. Uralkodása végén a cár kénytelen volt a forradalmárok miatt a „kemény kéz” politikáját alkalmazni; Lorisz-Melikov tábornok vitte be a politika szférájába a katonaember gondol­kodás­módját (félretéve az antipátiát és a szimpátiát) és cselekvési szokásait (felhasználva az összes eszközt a kitűzött cél elérésére). Szekirinszkij valójában V. A. Maklakov Vrangel tábornokról írott sorait használja Lorisz-Melikov jellemzésére, megjegyezve, hogy a történelem „újratermelte” a reformer tábor­nokokat, vagy ahogy Maklakov meghatározta, „az előítéleteken túllépő” reformert. A fentieken kívül figyelmet érdemel a Lorisz-Melikovnak a nagypolitikába való bejutásáról, önállósulásáról és reformtervezete megvalósí­tásának taktikai elemeiről (pl. a kormányhű civil szférának a terrorizmus elleni harcra szövetségesként való megnyerése) szóló rész és ezek legújabb szakirodalma, valamint a korábbi orosz katonapolitikus reformerek (pl. I. Miklós korában P. Kiszeljov) példája.

A cárizmus végóráiban nőtt a pragmatikus politikusok szerepe, akik közül a legtehetségesebbnek Sz. Ju. Witte bizonyult. A. N. Bokanov túl kategorikusnak találta Sztruve Wittéről alkotott véleményét (127. o.) és kiemeli, hogy a politikus átmeneti korszakban tevékenykedett. Witte dinamikus pályát futott be. A szűk, állami iparfejlesztési programtól eljutott a piacgazdaságig és az egyeduralom híveként megvetette a parlamentarizmus törvényhozási alapjait. A. P. Korelin helyesen mutat rá Witte cikcakkos politikai pályafutására. Az 1890-es években még a cárral többé-kevésbé egyformán ítélték meg „a reformok szükségességét”, majd 1905 őszétől a politikus közjogi téren jobbra tolódott, és végül 1906 tavaszán lényegében elfogadta a polgári földtulajdont és az előző évi október 17-i cári kiáltvány elveinek megvalósítását. Witte nem az uralkodó rétegek melletti kiállása miatt bukott meg, hanem mert a cár a moszkvai despotákat követte, és a magántulajdon érintetlensége politikai nézeteinek középpontjában maradt. II. Miklós akaratából a tehetséges újgazdag eljuthatott az államgépezet csúcsára, de ugyanezen okból már nem lehetett „új típusú reformer”. Szekirinszkij kifejti, hogy az orosz társadalom és a hatalom közti szakadék mélyülésével a reformerek mind jobban építettek elődeik kész, de meg nem valósult terveire. Ilyen, „örökség révén reformer” volt Lorisz-Melikov. A cárizmus utolsó reformere, P. A. Sztolipin 1906 nyarán az Állami Dumában olyan földtörvényjavaslatot terjesztett elő, amit, Korelin szerint, a főhivatalokban már rég kidolgoztak. A történész azonban úgy véli, hogy Sztolipin mégsem volt egyszerű plagizátor, mivel kormányzóként már felmerültek nála hasonló elgondolások, miniszterelnökként pedig az agrárreform politikai-társadalmi aspektusait helyezte belpolitikája középpontjába.

Komoly figyelmet érdemelnek a tanulmány szerzőjének fejtegetései a reformerek tevékenysége fejlődésének irányairól. V. G. Csernuha és B. V. Ananyics nyomán a reformerek három nemzedékéről szól. A konkrétumok (az államférfiaknak a három csoportba való besorolása) után a kormányzaton belüli újítók fő vonásait ismerteti a politikai nézetek fejlődésétől, a körülményekhez történő adaptációjuktól kezdve a változások megvalósításához szükséges „csapatuk” összeállításáig. M. Szperanszkijt – V. A. Fjodorov nyomán – egy paradoxonnal „nagy reformok nélküli, kiemelkedő reformerként” jellemzi. P. Kiszeljov nem fér bele a fenti sémába, pedig a parasztokkal kapcsolatos 1830-as évekbeli, állami reformjait az orosz jobbágyfelszabadítás prológusának tekinthetjük. Szekirinszkij rámutat arra, hogy az összes „reformnemzedék” a cárokra támaszkodott, így nem lehet pl. Szperanszkijt emiatt bírálni. B. G. Litvak a szociális kataklizmák megoldását összekapcsolja az „önszabályozó mechanizmusokkal”. Így jól értelmezhető a sztolipini agrárreform. Sztolipin a kormányzati radikalizmust képviselte a baloldali szélsőségekkel szemben, míg a liberális kadetok (elvetve az eIőzőket) a reformban a faluközösség önfejlődését, a kompromisszumos stratégiát helyezték előtérbe. A sztolipini reformban egyszerre volt alternatív perspektíva és modernizációs történeti örökletesség. Az utóbbi az erő alkalmazásában és a „reformbürokráciába” vetett hitben nyilvánult meg.

A XIX. század elején az orosz hivatalnokok műveltsége alacsony szinten állt, amin Szperanszkij Polgári szolgálati szabályzatával igyekezett változtatni. A művelt fiatal bürokraták 1834 utáni előretörése után, az 1856-os cári rendeletet (ami ellenreformként is értelmezhető) követően visszaállt a tudástól független előmeneteli rend. Így a tehetséges szakemberek a kormányszervek helyett a zemsztvókba és a dumákba mentek, ahol jelentős társadalmi személyiségek vártak „a cselekvés órájára”. Witte és Sztolipin „csapata” már az új típusú bürokratákból tevődött össze. Közben bővült a tudományos intézményhálózat, és megjelentek a liberális pártok. A XX. század elején Oroszország komoly „reforminfra­struktúrával”, de elmaradott szemléletű vezetővel (II. Miklós) rendelkezett. A szerző jól látja, hogy jelenleg a refor­mok „újraolvasata” zajlik, és fontos, hogy elkerüljék „a lánglelkű reformerek kultuszát”. A kutatás jó úton indult el, de bővülnie kell.

 

Sz. Sz. Szekirinszkij: Rosszijszkije reformatori: szjuzset i knyiga v konteksztye naucsnoj lityeraturi poszlednyih let (Oroszországi reformerek: téma és mű az utóbbi évek tudományos irodalma kontextusában). Otyecsesztvennaja Isztorija, 1997. 3. sz., 120–135. p.

 

Kurunczi Jenő