Klió 1998/3.
7. évfolyam
Magyarország és a magyar kisebbségek
A döntéshozókat (policy- and decision-makers) és a közvéleményt befolyásoló, formáló tömegtájékoztatás negyedik hatalmi ággá válása a vietnami háborúval indult, s az Öböl-háború, majd a boszniai események tették ezt mindenki számára nyilvánvalóvá. A kisebbségi kérdést illetően ez a dualista Monarchia és Magyarország számára tragikussá váló folyamat már 100–150 évvel ezelőtt megkezdődött. Az Ausztria-Magyarország déli határain létrejövő és megerősödő nemzetállamok: Olaszország, Szerbia, Románia igényt tartottak a soknemzetiségű birodalomban élő nemzettestvéreikre az általuk lakott területtel. A Masaryk által vezetett „ifjú csehek” pedig a csehek és a szlovákok egy államban való egyesítésén munkálkodtak, bel- és külföldön egyaránt. Igényeik történeti-etnikai megalapozottságáról igyekeztek meggyőzni a nyugati, elsősorban a francia és az angol közvéleményt, már az 1850-es évektől. A magyarellenes kórus a századfordulótól (román memorandum-pör, 1895; szerb királygyilkosság és orientációváltás, 1903; csernovai csendőrsortűz, Hlinka beiktatása kapcsán, 1907; horvát–szerb koalíció és a zágrábi Friedjung-per, 1904; 1908–09) erősödött fel, részben a felszínes magyarosítást szolgáló oktatási és helynévhasználati rendeletek ellenhatásaként. Az „alávetett népfajok” képviselői, 1914 után emigránsok, meggyőző támogatást kaptak H. W. Steed (The Habsburg Monarchy, 1913) és R. W. Seton-Watson (Racial Problems in Hungary, 1908; German, Slav and Magyar, 1916; „New Europe”, 1916–1920) tevékenységével. Az ő és elvbarátaik (Lewis Bernstein Namier, a Leeper-fivérek, A. Evans, H. A. L. Fisher) művei alapján készültek az 1919-es béketárgyalásokon használt angol és amerikai kézikönyvek, térképek és hivatalos határjavaslatok, melyek lényege: „... a nem-magyar nemzetiségek a civilizált Európában példa nélkül álló elnyomó politika áldozatai”; (Seton-Watson) „... ha azért, hogy jobb közlekedési vonalat tudjunk biztosítani, fel kellene áldoznunk néhány százezer magyart, ez ne állítson meg bennünket.” (Sir Eyre Crowe, a brit békedelegáció adminisztratív vezetője). Ezek a könyvek és pamfletek az elmúlt évtizedekben sorra megjelentek reprint kiadásban, így a nagy nyugati (egyetemi, külügyminisztériumi) könyvtárakban száz évre visszamenően szinte kizárólag magyarellenes művek találhatók, kiegészülve a Matica Slovenská, a Szlovák Információs Ügynökség, valamint a Románia- és Jugoszlávia-kép javítására létrehozott hivatalok kiadványaival.
Létkérdés tehát számunkra, a
szomszédos országok ellenséges propagandájának ellensúlyozására, a Magyarország- és magyarság-kép javítása.
Hiteles és meggyőző tájékoztatásra van szükség annak a mélyen gyökerező
meggyőződésnek a módosítására, hogy térségünkben az ős- és főellenség, a
legfőbb destabilizáló tényező Magyarország, és a mindig és mindennel
elégedetlenkedő magyar kisebbségek. Budapesti ellen-kiadványokkal aligha érhető
el a kívánt cél. Az 1970-es évektől örvendetesen szaporodnak a nyugati
fővárosokban és egyetemeken működő magyar emigránsok vagy már ott született
szakemberek által írt tanulmányok és monográfiák – elég, ha utalunk itt Borsody, Deák, Kovrig és Schöpflin munkásságára. Kiemelkedő jelentőségű a Király Béla és Peter Pastor által szerkesztett sorozat: Atlantic
Studies – East European Monographs; Brooklyn College – Columbia University
Press, New York.1 Kitűnően illeszkedik e sorba a Ludányi András
ohioi egyetemi tanár által szerkesztett, és a stanfordi egyetem kiadványai közé
tartozó Nationalities Papers sorozatban 1997-ben megjelent tanulmánykötet
magyarországi és észak-amerikai szerzőktől.
A kötet elméleti bevezetőkkel
indul; a történeti háttér felvázolása után a jugoszláv utódállamok, Románia,
Szlovákia és Kárpátalja magyarságát bemutató fejezetek következnek. A
lehetséges megoldások közül autonómia-tervezetekkel ismerkedünk meg; a szöveges
részt hasznosan egészítik ki a részletes statisztikai táblázatok (Sebők
László) és az országonként bontott eseménynaptár (B. Kovács-Nás).
A sorozatszerkesztő H. R.
Huttenbach költői képpel kezd: Trianon szelleme kísért Közép-Európában: a
magyar kisebbségek helyzete állandó aggodalomra ad okot, mert a kisebbségi
kérdéseket nem sikerült rendezni a poszt-kommunista Kelet-Európában, s hozzájuk
kötődik a destabilizációtól való félelem. A fél tucat országba szétszórt
magyarok mellett megemlíti a Szovjetunió szétesésével létrejött orosz
diaszpórát, a sztálini határok által kettévágott kaukázusi népeket és a
bármikor félresöpörhető Daytoni Egyezményt.
Ludányi kiemeli: a középkori magyar királyság bár
soknemzetiségű volt, a szász, horvát és erdélyi-székely autonómiák
önkormányzatot és jogi garanciákat biztosítottak a központi hatalom önkényével
szemben, így a török hódoltságot követő betelepítésekig nem volt kisebbségi
kérdés, ahogy nem volt magyar kisebbségi kérdés sem 1918–20-ig. A Párizs-környéki
békék közül egy sem volt olyan megsemmisítő, mint a trianoni. Magyarázza az
eredetileg nemesi „natio hungarica”-t, a Hungarian–Magyar kettősséget, és
definiálja Szlovéniát, Szlavóniát és Szlovákiát.
Egy
későbbi fejezetben áttekinti a szovjet nemzetiségi politika érvényesítését a
megszállt és befolyás alatt tartott országokban, rámutatva arra, hogy a szovjet
és a többségi elnyomást a proletár internacionalizmussal és a szocializmus
építésével álcázták és igazolták. Az államosítások, a mezőgazdaság kollektivizálása,
de főként az 1960-as évektől felgyorsuló iparosítás-városiasodás mindenütt a
többség totális uralmát eredményezte, meggyengítette és szétszórta a
kisebbségeket, akik sehonnan nem remélhettek védelmet, mert a szót emelőket
burzsoá nacionalistáknak bélyegezték, s mindezt szigorúan belügynek
tekintették, lehetetlenné téve az anyaország esetleges fellépését.
Ch.
Z. Jókay a településszerkezet és a
politikai viselkedés összefüggéseit vizsgálja, előrebocsátva, hogy Közép- és
Kelet-Európában három tényező befolyásolja a többség-kisebbség viszonyát: a
jelenlegi határok elvben a nemzeti önrendelkezésen alapulnak, ám azokat egyik
világháború végén sem érvényesítették nemzetközileg elismert népszavazásokkal;
néhány poszt-kommunista államban hiányzik a demokratikus-polgári politikai
kultúra, sőt egyes rezsimek önkényuralmak; a békeszerződések kisebbségvédelmi
rendelkezéseit nem hajtották végre, és ma sincs a kisebbségek egyéni és
kollektív jogait garantáló szerződésrendszer és gyakorlati eljárás.
„Államocskákban” (statelet) él az adott kisebbség egésze; autonómiát vagy
függetlenséget követelnek (balti népek, baszkok, katalánok); a határmenti
kisebbség anyanemzetének része, attól államhatárral elválasztva, szigetszerű,
homogén tömbben élők; többségiekkel vagy más kisebbséggel vegyesen lakók.
Mindhárom típushoz tartozók lehetnek jogaikat parlamenti úton érvényesíteni
kívánó „aktivisták”, követelhetnek nyelvi-kulturális és/vagy területi
autonómiát, s lehetnek szeparatisták, akik egy már létező (anya)országhoz
akarnak csatlakozni. Fontos megállapítása, hogy nem minden jelenleg elismert
államban működő „etnikai mozgalom” törvénytelen, és célkitűzéseik támogatása
csökkentheti a jelen és jövőbeli feszültségeket. Közel optimális megoldásnak
tartaná a parlamenti utat és az autonómiát, egyidejűleg büntetve azokat az
etnonacionalista államokat, amelyek nem hajlandók türelmes kisebbségi politikát
folytatni.
Szász
Zoltán kitűnő összefoglalását adja az
Osztrák-Magyar Monarchia interetnikus viszonyainak, hangsúllyal – természetesen
– Magyarországra. Visszatekint a nemzetiségek 1848–49-es és 1861-es
aspirációira, részletesen elemzi az 1868-as nemzetiségi törvényt, a
nemzetiségeknek biztosított egyéni és kollektív jogokat az oktatásban,
nyelvhasználatban, egyházi autonómiában. A törvény végre nem hajtása, a
századfordulótól érvényesülő felszínes magyarosító tendenciák (helynevek,
anyanyelvi oktatás visszaszorítása) elidegenítették az egyre nagyobb befolyásra
szert tevő nemzetiségi értelmiséget, és sokat rontottak az ország nyugati megítélésén.
Frank Tibor a kivándorlást a nemzeti kisebbségek szemszögéből
vizsgálja, s megállapítása szerint összefüggés van az „oszthatatlan és egységes
magyar nemzet” megteremtésére irányuló törekvések és a tömeges kivándorlás
között. A század első évtizedében Ausztria-Magyarország volt az USA legnagyobb
munkaerő-szállítója, a bevándorlók negyedrészével. A Magyarországot elhagyók
kétharmada nem magyar anyanyelvű volt – erre a tényre Klebelsberg már 1902-ben
felhívta az illetékesek figyelmét. A kivándorlás kezdeményezői németek,
horvátok és galíciai zsidók–ukránok voltak, s tőlük terjedt át a legszegényebb,
ruszinok–szlovákok–magyarok–lakta észak-keleti területekre. Részben külföldi –
amerikai szlovák – szerzők nyomán kimutatja, hogy az objektív okok: a túlnépesedés
(1780 és 1900 között Zemplén, Sáros és Szepes megye szlovák népessége
hatszorosára növekedett!), a föld terméketlensége, éhínség, a középkortól
működő bányák bezárása, a dollár vonzóereje mellett a szubjektív okok is
jelentős szerepet játszottak: családi kapcsolatok, példakövetés (1907-ben a
szlovákok 98 százaléka már Amerikában lévő rokonaihoz, barátaihoz ment!),
mentesség a katonai szolgálat alól, alacsony szintű iskolázottság, a társadalmi
mobilitás korlátozottsága. „Csehszlovákiát... Amerikában csinálták” – hangzott
el még 1939-ben, utalva az Osztrák–Magyar Monarchia felbomlasztásáért
folytatott agitációra és a pittsburgi egyezményre. A kivándorlás – hangzik az
összegzés – tragikus volt mind a szlovákokra, mind a magyarokra: az előbbiek
elvesztették a népességük mintegy negyedét, az utóbbiak országát pedig
feldarabolták, hosszú időre destabilizálva térségünket.
Tóth Pál Péter az utódállamokbeli magyarokról ír a két háború
közötti időszakban, bőséges statisztikai adatokkal. Jól ismert tényeket sorakoztat
fel: az utódállamok nem természetes fejlődéssel, hanem nagyhatalmi döntéssel
jöttek létre; lakosságuk egyharmada nem tartozott az államalkotó népekhez; a
békeszerződések autonómiára vonatkozó (Kárpátalja, székelyek, szászok) és
kisebbségvédelmi rendelkezéseit nem hajtották végre; a földreformmal a
kisebbségeket, azok egyházait, bankjait gyengítették, a többségi népeket
erősítették. A helyzetet súlyosbította, hogy a korábbi „uralkodókból”
elnyomottak lettek, kiknek sorsa – máig – a megaláztatás, tehetetlenség,
reménytelenség, szétszóratás és elszegényedés, mindezek negatív tudati és
demográfiai következményeivel együtt.
A. J. Reisch írását az 1994-es kormányváltás a múltat taglaló
fejezetek egyikévé tette. Ő ugyanis az Antall–Jeszenszky-féle új külpolitikai
törekvéseket elemezte, ma már úgy tűnik, túlzott részletességgel. Az a
kormányzat a magyar kisebbségek sorsát és jogaik biztosítását szomszédsági
politikája központi elemévé tette, és igyekezett ehhez nemzetközi támogatást
szerezni.
Részletesen elemzi az EBESZ
koppenhágai dokumentumait, a Párizsi Chartát (1990), a genfi, bécsi és moszkvai
tanácskozások (1991) sovány eredményeit, hiszen Románia, Görög- és
Törökország, francia és brit támogatással elutasította a kollektív jogok s az
abból következő autonómia-formák nemzetközi jogi kodifikálását. A szomszédos
államok egy részével sikerült kedvező alapszerződéseket és kisebbségi
egyezményeket kötni (Ukrajna, Szlovénia, Horvátország), de a román, szlovák és
a szerb jugoszláv kétoldalú kapcsolatokban továbbra is akadályt jelentett az
ottani magyar kisebbségek romló helyzete, a délszláv háborúval és a
menekült-kérdéssel súlyosbítva.
Arday Lajos a szerb–jugoszláv Vajdaságban élő magyarok
demográfiai, gazdasági, társadalmi, alkotmányos jogi, oktatási és közművelődési
helyzetét, anyaországukkal való kapcsolatát, politikai önszerveződésüket
mutatja be, történelmi visszatekintéssel. Az 1980-as évekig a jugoszláviai
magyarság volt az egyedüli, amely nemcsak a többségi nemzetekhez viszonyított
arányában, de abszolút számában is csökkent a kedvezőtlen demográfiai mutatók
(alacsony születésszám), a nagyarányú asszimiláció (vegyes házasságok,
„jugoszlávok”) és szabad külföldi munkavállalás, a II. világháborús népirtás
(mintegy 20 000 polgári áldozat) és a testvérháború miatt elmenekülők (kb. 50
000 fiatal, sorköteles, értelmiségi) állandósult vérvesztesége miatt.
Székely András Bertalan az asszimilációnak és a háborús pusztításnak, etnikai
tisztogatásnak leginkább kitett horvátországi és a sok tekintetben példamutatóan
jó körülmények között élő szlovéniai magyar közösségekről ír, megjegyezve azt,
hogy valós számuk az 1991-es népszámlálási adatok (22 400, illetve 8500)
másfélszeresére tehető. Bár a titói Jugoszlávia e két köztársaságában éltek
legszabadabban az „államalkotó nemzetiségek”, a Jugoszláviához került 577 000
magyar (1910) 20 százaléka, 1991-ben, az állam felbomlásakor az ott élő 375 000
6 százaléka volt horvátországi. Mindkét közösségre jellemző, hogy az országon
belül elmaradott, határmenti területeken laknak, így békés körülmények között
is számottevő a belső migráció, s az ősi településterület elhagyásából
következő nyelv- és tudatváltás, amit a többségi (katolikus) egyházi
nyelvhasználat is elősegít. Érdekképviseleti rendszerük kiterjedt és jól
működő. Oktatásban, művelődésben és a lerombolt települések újjáépítésében
számíthatnak az anyaországi és más magyar közösségek támogatására annál is
inkább, mert e két országgal sikerült megkötni a legkedvezőbb szerződéseket.
Andrew Bell a romániai magyarok helyzetének alakulását mutatja be
1989 után. Szól az előzményekről is, hogyan veszett el a magyar többség
Erdélyben a XVI. századtól kezdve, majd a városokban a szervezett román
betelepítési-iparosítási politika eredményeképpen az 1960-as évektől. Pontos és
részletes leírást kapunk az eseményekről, nemzetközi összefüggéseikről. A két
millió körüli magyar kisebbség mellett – amelyet az első számú közellenségnek
tekint a román közvélemény az ország biztonságára és egységére nézve – utal az
ukrán, bolgár, török, tatár, német és zsidó kisebbség csaknem teljes eltűnésére,
s a magyarokét megközelítő vagy meghaladó számú cigányság megosztottságára és
védtelenségére, Moldávia kényes helyzetére, az ukrán és magyar határrevízió
összefüggésére. Záró megállapítása szerint Magyarország nemzetközi helyzete
megerősödött, míg Romániáé gyengült (kisantant) támogatói elvesztésével,
meggyengülésével.
A szlovákiai magyarsággal
foglalkozó fejezet Gyurcsik Iván és James Satterwhite munkája. A
történelmi háttér felvázolása után az önálló Szlovákiáért folytatott küzdelem
eseményei következnek, majd az új állam kisebbség-ellenes intézkedései,
törvényei. A szerzők – a korábbiakhoz hasonlóan – hangsúlyozzák, hogy a
szlovákiai magyarság nem bevándorolt, hanem őslakos, és csak az önrendelkezési jog
megsértésével meghúzott határok miatt került idegen államba, akarata ellenére.
A magyar határ mentén összefüggő tömbben élnek, ahol 435 településen alkotnak
többséget, s további 90-ben – fontos városokban – arányuk meghaladja a 10
százalékot. Ezért (is) egyik leglényegesebb követelésük a politikai
decentralizáció, az önkormányzatok erősítése a szubszidiaritás elve alapján.
További két kényes kérdés: a négy magyar párt mindegyike ellenezte a
bős–gabcikovoi duzzasztó és erőmű felépítését és üzemeltetését,
környezetvédelmi okok mellett azért, mert megosztja a legnagyobb, tisztán
magyar lakta tömböt. A németek és zsidók „kollektív bűnösségét” már eltörölték,
de a magyarokkal kapcsolatban ezt nem hajlandók megtenni. Súlyosan
diszkriminatív a kárpótlás kezdőpontjának megállapítása (1948. február), hiszen
a legtöbb magyartól ezt megelőzően (benesi dekrétumok, 1945) kobozták el
vagyonát és telepítették ki őket. A komáromi magyar egyetem ugyanazzal az
indokolással nem alakulhat meg, mint a kolozsvári: „a magyar szeparatizmus
központja lenne”. Szlovákia függetlenné válásával és Meciar ismételt kormányra
kerülésével erősödött az új állam etnonacionalista jellege, erőszakos
beolvasztó politikája, mely a szélsőségesen nacionalista Matica slovenská és a
Szlovák Nemzeti Párt (a kormánykoalíció tagja) célkitűzéseit valósítja meg.
P. R. Magocsi neve ellenére nem magyar, hanem a kanadai ruszinok
egyik szellemi vezetője. A kárpátaljai/ukrajnai magyarok helyzetét történeti
visszatekintéssel, pontos adatközléssel és korrekt értékelésű elemzéssel
mutatja be, hangsúllyal az 1989 utáni eseményekre. A magyarok állásfoglalását
bonyolítja, hogy a helyi ruszinok – a magyarokhoz hasonlóan – a terület
autonómiáját támogatják (1991-ben 78 százalék, a magyar autonóm körzet mellett
81 százalék), míg a beköltözött ukránok és az ukrán tudatú vezetők meghatározó
része az egységes és központosított ukrán nemzetállam híve. A KMKSZ-nek és a
mindenkori magyar kormánynak egyensúlyoznia kell az autonómiatörekvések
támogatása és a kijevi kormánnyal fenntartott kivételesen jó viszony között,
melynek egyik eredményeként ma a kárpátaljai közel 200 ezres magyarság van – a
gazdaságot nem számítva – a legkedvezőbb helyzetben a kisebbségi magyar
népcsoportok közül.
A marylandi B. Kovács-Nás a
Jugoszláviában, Romániában és Szlovákiában működő magyar pártok
autonómia-koncepcióit vizsgálva megállapítja, hogy e három országban tovább
élnek a nemzeti–kommunista hatalomgyakorlás módszerei: egyik sem ismeri el az
állam soknemzetiségű jellegét, és diszkriminatív módszerekkel kisebbségeik
demográfiai, gazdasági, politikai és kulturális erejének megtörésére
igyekeznek. Csak szavakban ismerik el a demokratikus és liberális értékeket;
ezzel és az egyéni szabadságjogok megsértésével a térség békéjét és
stabilitását veszélyeztetik.
Az autonómia-tervezetekben
(VMDK, RMDSZ, Együttélés, 1992) közös, hogy hangsúlyozzák a történelmi
népességnek több mint ezer éves államalkotó jellegét, jogát szülőföldjéhez,
melyet nem akarnak elhagyni. Az Együttélés – ebből következően – nem magyar
kisebbségről, hanem társnemzetről beszél, és etnorégiókról, sőt többségi és
kisebbségi körzetekről, amelyekben 50–10 százalékos kisebbséget alkotnak. Az
RMDSZ a belső önrendelkezés jogát emeli ki. Legrészletesebben kidolgozott a
VMDK háromlépcsős (egyéni-kulturális autonómia, helyi önkormányzat, magyar
autonóm körzet) tervezete. Az autonómia biztosításának konfliktusmegelőző
szerepe lehet, mivel feloldja az önrendelkezés és az államok területi
integritása között feszülő ellentétet.
A gondos szerkesztő figyelmét
csak egy-két adatbeli pontatlanság kerülte el: a szlovákok számának növekedése
a XX. század elejéig (is) jellemző volt (414. o.); Magyarországon 1910-ben
kétmillió szlovák élt (415. o.); Jugoszláviához 577 ezer magyar került,
Horvátországgal együtt (426. o.); a kolozsvári Bolyai egyetem nem 400 éves
(503. o.).
Hungary and the Hungarian Minorities (Magyarország és a magyar kisebbségek) ed. Andrew Ludanyi; Nationalities Papers vol. 24. No.3 Sep. 1996. Association for the Study of Nationalities of Eastern Europe and ex-USSR Stanford University.
Arday Lajos
1. F. Glatz (ed.): Hungarians and Their Neighbors in Modern Times 1867–1950; 1995; B. K. Király–P. Pastor–I. Sanders (ed-s): War and Society in East Central Europe. vol. VI: A Case Study on Trianon 1982.