Klió 1998/3.
7. évfolyam
Polgárság és polgári társadalom Szlovákiában1
A szlovák történészek, hol nemzeti, hol osztályalapon, de kerülték a polgárság fejlődésének témáját. Bár a polgári létet és a polgári csoportokat, valamint ezeknek az állampolgári léthez és a polgári társadalomhoz való viszonyát eleddig nem önálló jelenségként elemezték, a régebbi szakirodalom tud róluk. A szlovák szociológia (szociográfia) megalapítója, Anton Štefánek, művében (1945) a vidéki életre összpontosít, de pontosan elemzi az értelmiséget és a hivatalnoki kart is. A mennyiségeket tekintve, a hivatásos szlovák történetírás, illetve intézményei az ötvenes években, vagyis a polgárság kutatására igen kedvezőtlen korszakban virágzottak. Az érdeklődés középpontjában a munkásmozgalomnak és Csehszlovákia Kommunista Pártjának a politikai története állt; a „polgári” politikai pártok csak egyes tanulmányoknak szolgáltak tárgyként (Alena Bartlová, Vladimir Zuberec).
A történészek ideológiai
nehézségekkel küzdöttek, amikor a társadalom osztályhelyzetének elemzése során
a gyönge burzsoáziát, illetve a polgárságot a kizsákmányolók és a
kizsákmányoltak két véglete között kellett elhelyezni. Többen is megkísérelték
e rétegek számszerűsítését (J. Mésároš, E. Jakešová, L. Tajták, M.
Barnovský, P. Zelenák). A polgárság felsőbb rétegeivel egyedül Ľubomír
Lipták foglalkozott (1961). A polgáriasság egyes vonatkozásairól a
várostörténeti monográfiákból, illetve az egyesületi életről, a kultúráról és a
mindennapi városi életről szóló cikkekben találkozhatunk (Milan Leščák).
1989 után megváltozott a helyzet, a tudományos érdeklődés új tárgykörök, de
legalábbis új szempontok (nacionalizmus, modernizáció, polgári társadalom)
iránt kezdett érdeklődni, ami magával vonta az említett jelenségek mindenkori
hordozói iránti érdeklődést is. A történészek az elitek felé fordultak (Ľ.
Lipták), a szociológusok a polgári társadalom, illetve az értelmiségi
családok felé (J. Stena, illetve Z. Kusá), a jogtörténészek a
civil társadalom és a jogállam viszonya felé, a néprajzosok pedig folytatták a
városias életmódról szóló kutatásaikat (P. Salner).
A címben is jelzett témában, a
Közép-európai polgárság című kutatási terv keretében a Szlovák Tudományos
Akadémia Történettudományi, valamint Irodalomtudományi Intézete együtt
rendeztek tudományos tanácskozást 1996 októberében Pozsonyban. A rendezvény
létrehozásához segítséget nyújtott az osztrák kormány Ausztria határok nélkül
című programja. A megjelentetett kötet tanulmányai a szlovák polgáriasság egyes
részleteivel foglalkoznak, megkísérlik felmérni e sokoldalú jelenséget a
társadalom és a tudományos megismerés állásának megfelelően.
A történészek és szociológusok
a regionális kereteken, illetve társadalmi csoportokon belüli fejlődés
föltételei, valamint a külső modernizációs hatások következményei iránt
érdeklődtek. A kultúrantropológusok az anyagi és szellemi kultúra szintjeinek,
elemeinek és kódjainak számosságát hangsúlyozták, az irodalmárok pedig az idő
jelrendszerei, a múlt szövegbeli Ieképeződése és kódjainak föloldása felé
fordultak.
Ľubomír Lipták2
megállapítása szerint (a későbbi – H. K.) Szlovákia területén 1918-cal a
polgárság történetének hosszú, jellegzetesen nyugalmas szakasza zárult le. E
korszak polgári elitjét a szerző Nagyszombat adókönyvei alapján jellemzi. Az
első Csehszlovák Köztársaság megszületésével a viszonylagos állandósággal
szemben a fordulatosság állandósult. A köztársaság létrejöttét a polgári
rétegek nem előkészítették, hanem csak elfogadták, s az megrázó módon vonta
kétségbe addig rendíthetetlennek látszó helyzetüket és értékeiket. A
csehszlovák hatalom demokratikus volt, de radikális is. Képviselői legionáriusok
és frontkatonák voltak, akiknek első dolga az emlékművek ledöntése, az oktatási
nyelv megváltoztatása, a legtehetősebbek erősebb megadóztatása volt. „Plebejus”
elemek nyomultak be a városi képviseleti szervekbe is. A „nagy félelem évei”,
1918–1920 után a polgári csoportok helyzete megállapodott, s mivel az 1918-as
fordulat a polgárság vagyoni alapját nem érintette, a polgári életvitel
folytatható volt, mi több, megkezdődött a szlovák elit kialakulása és
érvényesülése is.
Egy konkrét példa az
előbbiekre Katarina Zavacká esettanulmánya,3
amely Vladimír Frajnornak, a csehszlovák köztársaság főbírájának életútja
kapcsán azt mutatja be, miként alakultak ki a polgári társadalom jogi keretei
egy olyan országban, ahol még a jogi szakszókincs sem létezett szlovákul.
A szociális indíttatású állami
beavatkozás kezdettől jelen volt a szlovák történelemben. Ennek egyik
formájával és a téma szempontjából ellentmondásos jellegével foglalkozik
Ján Pašiak tanulmánya.4 A XX. század második fele városiasodási folyamatainak
következményeként fordított összefüggés alakult ki a városi népesség részaránya
és a polgárság, illetve polgári társadalom jelenléte között. Amíg az előbbi
csekély volt, addig az utóbbiak léteztek, majd a városi elem növekedésével a
polgárság eltűnt. A szocialista urbanizáció csupán népességkoncentráció volt a
szociális és technikai infrastruktúra felépítése nélkül, a polgári csoportok,
az önkormányzatiság és az egyesülési szabadság felszámolásával. A mesterséges
városiasítás eredményei a településgyűrűvel körülvett kisvárosok voltak; néha
a lakótelepek egész a városközpontig hatoltak, és tönkretették a belvárost.
Vladimír Krivý regressziós grafikonokkal tűzdelt tanulmánya5
a városok nemzetiségi és felekezeti összetételének fényében vizsgálja meg a
szlovákiai városok lakosságának választói magatartását, illetve „polgári
örökségét”. Az elemzett 49 városnak már 1921-ben is ötezer léleknél több lakosa
volt. Az eredetileg nemzetiségileg és felekezetileg vegyes (multietnikus és
multikonfesszionális) városok az 1940-es évektől egyneműsödtek. Szlovákiában
a városi polgári pártok már az első Csehszlovák Köztársaság idején is, akárcsak
ma, a peremen voltak. Figyelemre méltó, hogy a jelenlegi kormánypárt, a
Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom választási sikere jó összefüggést mutat a
Hlinka-féle mozgalom korábbi sikereivel. Az összefüggés alapja az etnikailag
szlovák és felekezetileg római katolikus társadalmi tömb. A szimbólumokban megmutatkozó
történelemmel foglalkazik P. Zajac,6 T.
Pichler7 és Z. Kusá8 írása.
P. Zajac szerint a szlovák politikai gondolkodás a magyar
politikai élet peremén helyezkedett el, ebből fakadóan a modernizációról való
szlovák gondolkodás egyik nagy akadálya az volt, hogy a szlovák társadalom a
XIX. és a XX. század folyamán nem tagolódott és intézményesült a kellő
mértékben, s ezért a modernség az elidegenedettséggel vált rokonértelművé. 1918
után hirtelen nem a puszta lét, hanem a hogyan-s-miként kérdése került
előtérbe. A program a városok meghódítása volt, s jellemző, hogy a szlovák
bohémek Pozsony éjszakai életének szlovakizálására voltak büszkék. Érdekes
viszont, hogy később a nemzeti szellem kritikusai keserűen tették szóvá a
szlovák értelmiség dzsentri-allűrjeit.
T. Pichler cikkének – Concha Győzőt parafrazeáló –
kulcskérdése, hogy vajon volt-e szlovák társadalom a történelmi Magyarországon,
vagy érdemesebb egy hungarus modernizációról beszélni, amely a nemzeti
szétfejlődést is magában hordozta. A szlovákajkúak egy része (a szlovák
nacionalisták által magyaroncinak titulált kisnemesek, városi középrétegek)
maradt a hungarizmus programjánál, még ha az erősen kötődött is a nyelvi
magyarosodás programjához, mivel a polgárosulás könnyebbik útjának a magyar
politikai nemzettel való azonosulás kínálkozott. Így a nemzeti megszerveződés
vidéken keresett magának táptalajt, s ez a ruralizmus sikeres politikai
elgondolásnak bizonyult.
Z. Kusá tanulmánya egy nagyon érdekes oral history
interjúgyűjteményen alapszik. Az interjúalanyok az első Csehszlovák Köztársaság
fennállásának idején szocializálódtak, és érett fővel érték meg a kommunista
hatalomátvételt. Mint az idézetekből kiderül, az interjúalanyok sokkal
árnyaltabb módon számoltak be a felekezeti (katolikus–evangélikus), etnikus
(cseh–szlovák), illetve értékorientációs (pánszláv–européer) különbségekről és
kódjukról, mint a szociálisakról. Míg az előbbiekről közvetlen
élettapasztalatuk volt, a társadalmi különbségek a háború előtt jobbára elvont
formában jelentek meg, s csak a kitelepítéskor konkretizálódtak. Az egyleteket
általában a polgári élet fontos intézményeinek tekintik. M. Vrzgulová
írása9 Trencsén városának nőegyletét megvizsgálva a
kézműiparosok és kiskereskedők asszonyainak sajátos helyzetét mutatja ki.
Miközben az iparosfeleségek természetesnek tekintették, hogy a polgársághoz
tartoznak, a családi munkaszervezet miatt szabadidő-gazdálkodásuk jelentősen
eltért a polgárság más rétegeinek időfelhasználásától.
Érdekes szembesíteni a
polgárok önképét a róluk alkotott képpel. E. Krekovičová a szlovák
folklórt vette szemügyre.10 A XIX–XX. századi néprajzi anyag alapján a város a
szlovák folklórban többféleképpen jelenik meg. Egyrészt a világ természetes
tájékozódási hivatkozási pontjaként (dalok kezdetén vagy refrénjében),
földrajzi értelemben központi helyként (piaci, szolgáltatási, közigazgatási,
katonai szempontból), a falu ellentettjeként (idegen szokások, erkölcsök, jobb
anyagi lét). A felsőbb rétegek tagolatlanul jelennek meg, az „úr” képében, s az
„úr” ebben az esetben az ismerős–idegen oppozíció túloldalán van, mi több a
betyár-mítoszban nemcsak idegen, hanem ellenség is. „Úrként” megjelenhet bárki,
akinek ebből az alulnézetből tekintve birtoka, hivatala vagy hatalma van, tehát
lehet adott esetben egy szolgálatban álló hivatalnok, isten szolgája, jegyző,
bíró, de akár a közvetlen munkavezető is. Az „úr” vallásilag, illetve morálisan
nem hiteles („nagy úr – nagy cigány”; „ami az úrnak árt, az embernek használ”).
Ha a tagolatlan képben valakik mégis közelebbről megjelennek, az a zsidó és a
pap. A zsidó megjelenik talmi felsőbbségként (unechte Oberschicht) is, amire
például a „zsidó(nő)” nevű parodisztikus polkaféle tánc utal. A papról alkotott
kép hasonlít a zsidóéra, mi több, adott esetben együtt is jelennek meg
(„Ördögtől való a papok vagyona, miként a zsidó lelke”). Miként a szerző
adatgazdag elemzését összefoglalja: a középrétegek, valamint az értelmiség
tekintélyének hiánya nem független a szlovák kultúra plebejus jellegének
egyoldalú hangsúlyozásától. Ezek a hangsúlyok kifejeződnek a népi
tudattartalomban, és az ország népének tudatában mind a mai napig a
társadalomról való gondolkodás szerves részét képezik. J. Grexa a torna-
és sportegyesületekkel, mint szervezetekkel foglalkozik.11 Megállapítja, hogy (a későbbi – H. K.) Szlovákia területén az
egyesületi élet nem járt a csehországinak a közelében sem. Ezt elsősorban a de
facto magyar (magyarisch), magyar (ungarisch) nemzetállam hátráltató
politikájával, másodsorban a szlovák nép rurális életmódjával indokolja. A
városlakó szlovák értelmiség a sportot mint magyar úri bolondériát
elutasította, és német–ciszlajtán mintára a nemzeti ébredés kovászaként
szolgáló tornaegyleti mozgalom felé fordult. Az előadást követő vita során
fölmerült, mennyiben tekinthető polgárinak a tornaegyleti mozgalom, s vajon a
bizonyos értelemben demokratikusnak mondható mozgalom politizáló jellege,
nyelvi nacionalizmusa és paramilitáris törekvései az első Csehszlovák
Köztársaság idején a polgári társadalom kibontakozását szolgálták-e, vagy
inkább hátráltatták azt.
Egy korábban polgári hátterű
szervezettípust, a paramilitáris egyesületeket tekinti át M. Čaplovič,12 a napóleoni háborúk idejére visszanyúló kezdetektől az önálló
szlovák államig. A polgárság a csehszlovák hatalom számára nemzeti okokból
megbízhatatlan volt, az állam csak az etnikailag és politikailag
„állammegtartó” szerepű védegyleteket pártolta. A legtöbb véd-, torna- és
veteránegyesület közvetve vagy közvetlenül a köztársaság véderejének része
volt. Ennek is köszönhető, hogy 1938-ban a „politikai viszonyok egyszerűsítése”
után már csak egy szervezet maradt állva – a Hlinka-gárda.
A lakáskultúra sajátosságai
alapján közelíti meg a szlovák polgárságot R. Holec.13 Mint írja, témája szinte még érintetlen a szlovák historiográfiában,
ezért főként az osztrák és a magyar irodalom eredményeire támaszkodik.
Adataiból kiderül, hogy (a későbbi – H. K.) Szlovákia területén a városok
urbanizációs szintje és dinamikája is nagyon különböző volt. Evvel együtt a
polgárság lakáskultúrájáról elmondható, hogy nem tért el a közép-európai
mintától, csak a kisvárosi környezethez igazította azt. A folklorizmus
megnyilvánulási formái is az említett mintához sorolható jelenségek.
A lakáskultúrához hasonlóan
jellemzi a polgárságot öltözködési kultúrája. M. M. Zubercová
tanulmányában14 önálló történetet rejt már az első lábjegyzet is. A
pozsonyi Nemzeti Múzeum gyűjti az öltözékeket, illetve a vonatkozó képi
anyagot. A tárgyak nagy része a századfordulóról származik. A legtöbb anyag, a
szerző szerint polgári, azaz városi középréteghez tartozó háztartásból maradt
fönn, nemesi háztartásból tárgy alig származik. Főként női és gyermekruhák
maradtak meg, a férfiak öltözködését kevés ruhadarab tanúsítja. Bár a múzeum
viselőjének nemzeti hovatartozására való tekintet nélkül gyűjti az anyagot, a
szerző szerint a tárgyak közül rögtön szembeötlenek azok, amelyek elárulják,
hogy viselőjük származását tekintve szlovák nemzetiségű. E darabok főként
nemzetileg öntudatos szlovák értelmiségi környezetből származnak. Bármily
kérdésesek legyenek is ezek a megfontolások, tény marad, hogy az öltözködés
történetében a két fordulópontot a szlovák történelemben is az első
világháború, illetve a kommunista hatalomátvétel jelentette.
A lakás- és öltözködési
kultúrához hasonlóan létezik az egészséghez való viszony és a reprodukciós
magatartás társadalmilag szintén tagolt – írja A. Falisová.15 Az ígéretes cím után, sajnos, meglehetősen sablonos
népesedés-statisztikai áttekintést kap az olvasó. Ha mégis kiemelhető a cikkből
valami, akkor az – bár csak közvetve kapcsolódik a polgári rétegekhez – az
alkoholizmus kérdésének vázlatos felvetése. 1933-ban az iskolaköteles gyermekek
harmada kapott szeszt a teájába. A szlovák nemzetiségű gyermekek között ez az
arány elérte a kétötöd részt, míg a zsidó nemzetiségűeknél minimális volt. A
gyermeki szeszfogyasztás területileg eltérő volt, a legfertőzöttebb
Kiszucaújhely (Kysucké Nové Mesto), Nagybiccse (Veľká Bytča) és Vágbeszterce
(Považská Bystrica – mindhárom trencséni) környéke volt, míg borfogyasztásban
hasonló mértéket mutatott Léva (Levice) és Zselíz (Želiezovce – mindkettő
barsi).
P. Salner, mint írja, első kísérletet tett a szlovákrai zsidó
polgári társadalom leírására. Forrásként néprajzi interjúkat használt, és
támaszkodott a soá túlélőivel készült orálhistorikus interjúgyűjteményre is.
A következtetések alapjául szolgáló mintába városi környezetben éIő, magukat
zsidónak valló személyeket vett be. A szerző összefoglalóan megállapítja, hogy
a mintában szereplő személyek családjai számára a polgári értékek fontosabbak
voltak, mint a vallási megnyilvánulások. Az értékhierarchiában a család, a
művelődés és a munka álltak a legmagasabb helyen.
Több tanulmány is foglalkozik
a szépirodalomnak a polgárságról és a városról alkotott képével. D. Kršáková16 és M. Mikulová17 inkább a
kisvárosi léttel, míg P. Minár18 inkább a
metropolis értelemben vett várossal foglalkozik. A két irodalomtörténész nő a
szépirodalom által rajzolt kisvárosi életmódot mutatja be. A két szerző
egyetért abban, hogy a kisváros persziflázs-szerű megjelenítése értelmiségi
szemléletmódot tükröz.
Minár tanulmánya a szlovák
irodalom „romlott város” toposzával foglalkozik. Az ezt variáló művek közös
jellegzetes íve az, hogy a romlatlan falusi hős bekerül az erkölcstelen városba,
az erkölcstelenség miatt fordulópontra jut sora, s végül megtér érintetlen
falujába. Az antiurbánus szövegeknek két csoportját azonosítja, a kulturálisan
(értékvesztés) és az ideologikusan (nemzeten kívüliség, megbízhatatlanság)
urbanitás-elleneseket.
Egy tanulmánykötet néha több
mint azoknak az írásoknak összessége, amelyeket tartalmaz, de lehet kevesebb is
annál. Ez a kötet az első fajtába tartozik, még akkor is, ha az írások
színvonala nem egyenletes, s ha a társadalomtörténeti igény ellenére még nem
sikerült minden esetben levetkőzni azt a bizonyos nemzeti látószöget. A magyar
olvasó számára különösen érdekes lehet a következő: amíg a magyar
polgárosodásról való társadalomtörténészi beszéd egyik közhelyként emlegetett
paradoxonja, hogy bár nyilvánvalóak a polgárosodás jelei, a polgárság, mint
társadalmi osztály gyönge; addig a szlovák tanulmányok számára nyilvánvaló a
szlovákiai polgárságnak a szlovák államiságot is megelőző jelenléte, de
eredményeit tekintve, a szlovák polgárosodás folyamata még magyar szemmel nézve
is hiányosságokat mutat.
A kötet első kísérlet, s mint
ilyen, jól sikerült. Örvendetes volna, ha hasonló eredményt hoznának a
magyar–szlovák történészvállalkozások is.
Bürgertum und bürgerliche Gesellschaft in der Slowakei. 1909–1989. Mannová, Elena (szerk). Academic Electronic Press, Pozsony 1997.
Halmos Károly
1. Az ismertetés meglehetősen nagy mértékben a kötet szerkesztője, Elena Mannová, elő- és utószavának fordításszintű átvétele alapján készült. A szövegek fölhasználását szerzőjük engedélyezte. Az ismertetés során a tanuImánycímek leírását csak magyarul közlöm.
2. Elitváltások Szlovákia polgári társadalmában a 20. század első harmadában.
3. Vladimír Flajnor jogász elképzelései a jogállamról.
4. A szlovákiai polgárság, illetve polgári társadalom és az 1900–1989 közötti településfejlődés.
5. 49 város: változás és folytonosság.
6. A 20. század szlovák értelmiségije (esettanulmány).
7. Nacionalista vagy polgár: az intézményesülés problémája.
8. A társadalmi különbségek a háború előtti értelmiségi, illetve az első Csehszlovák Köztársaság elit családjaiból leszármazottak elbeszéléseiben.
9. Középosztálybeli asszonyok és a városi nyilvános tér 1918–1945.
10. A felsőbb társadalmi rétegek és a város képe a vidéki társadalom felől nézve.
11. A sport- és tornaegyletek, mint a polgári társadalom kialakulásának alkotórészei Szlovákiában 1900–1945 között.
12. Védegyletek és félkatonaí szervezetek Szlovákiában 1920 és 1938 között, különös tekintettel a Sedliacka jazda-ra (földmíves-lovasság).
13. Polgári lakáskultúra Szlovákiában az első világháború előtt.
14. A polgárság öltözködési kultúrája Szlovákiában 1900–1918 között.
15. A közegészségügy és a reprodukciós magatartás társadalmi különbségei Szlovákiában 1918–1938 között.
16. A polgári rétegek társadalmi élete a 19. és 20. század fordulójának szlovák irodalmában.
17. A városi elem Janko Jesensky(nél).
18. A város a két világháború közötti korszak szlovák szépirodalmában. A szövegtermelés előföltevései, szabályai, kódjai és logikája.