Klió 1998/3.
7. évfolyam
Az egyház helyzete Szlovéniában 1941 és 1947 között
Amikor 1941 áprilisában Olaszország, Németország és Magyarország csapatai elfoglalták Szlovéniát, nem viselkedtek teljesen azonos módon. A déli területet, az úgynevezett ljubljanai tartományt elfoglaló olasz hatóságok nem üldözték az egyház tevékenységét, továbbra is megjelentek szlovén nyelvű könyvek és újságok, működtek a szlovén iskolák, a templomokban anyanyelven folyt az istentisztelet. Az északi rész német és magyar fennhatóság alá került, s ezeken a területeken betiltották a szlovén kulturális intézetek működését és a szlovén nyelv használatát a templomokban. A németek szisztematikusan elnyomták a szlovén egyházat, a rendházak zömét bezárták és kirabolták. Már 1941-ben kitelepítették a szlovén papok többségét, ezek egy része az olasz megszállás alá került területekre menekült. A németek 13 papot kivégeztek, négyen Dachauban, nyolcan a jasenovaci táborban haltak meg. A ljubljanai püspök, Gregorij Rožman, igyekezett közbenjárni a menekülők, internáltak, zsidók és túszok érdekében.
A papok többsége elítélte
ugyan az olasz megszállást, legtöbbjük azonban, Rožmannal az élen, nem tudta
magát rászánni a partizánokkal való együttműködésre. Ennek okai között
szerepelt egyrészt az, hogy azt remélték, a nyugati szövetségesek fogják őket
felszabadítani, másrészt az, hogy a partizánok között a Felszabadítási Frontban
a kommunistáké volt az irányító szerep. Márpedig az egyház 1846-tól, IX. Pius
Qui pluribus kezdetű körlevelétől kezdve többször is elítélte a kommunizmust.
Ehhez járult még, hogy a Felszabadítási Front szerint árulók voltak mindazok,
akik a Fronton kívül szerveztek ellenállást, s ezeket a Front, titkos bírósági
eljárások során halálra ítélte. Az áldozatok között sok katolikus vallású is
volt, s ezért a Fronttól még azon egyházi személyek többsége is elfordult, akik
kezdetben rokonszenveztek vele.
Bár a kommunisták azt
állították, hogy ők nem egyházellenesek, s a soraikban valóban voltak papok és
hívő emberek is, 1942. október 1-jén Kardelj, a szlovén kommunisták egyik
vezetője a következő parancsot adta ki: „A(z ellenséges) csapatokban lévő
papokat végezzétek ki!” A Felszabadítási Front már 1944-ben létrehozta a
Vallási Bizottságot, amelynek a feladata egyrészt az volt, hogy biztosítsa a
vallásszabadságot, s hogy rendezze az egyház és az állam közötti viszonyokat.
Igaz ugyan, hogy ebben a bizottságban voltak a partizánokkal együttműködő
papok, ugyanakkor e bizottság vezetőjének egy leveléből kiderül, hogy a
viszonyokat az egyház képviselőinek kizárásával akarták rendezni. De
átmenetileg – az egyház „megtisztításának” befejezéséig – nem kívánták az
egyház és az állam szétválasztását sem, mert ebben az esetben az egyháznak
bizonyos autonómiája lett volna. A bizottságnak beleszólása volt az egyház
személyi ügyeibe, s jelezték, hogy a háború után számos papot bíróság elé
állítanak, mert, mindenekelőtt a ljubljanai tartományban, együttműködtek a
megszálló hatóságokkal.
A háború után a polgári pártok
vezetőinek nagyobb része, sok értelmiségi és domobrán (a németekkel együtműködő
honvéd) elhagyta az országot, s velük együtt elmenekült 275 pap és szerzetes
is. A félelem nem volt alaptalan, hiszen az illetékes bizottság 47 papot
háborús bűnösnek minősített, s 1945 májusában 50 papot letartóztattak. 1945.
július 20-án az állami főügyész sajtókonferencián jelentette be, hogy eljárást
indítanak mindazok ellen, akik a Felszabadítási Front kárára „visszaéltek a
vallással”. Ezután indultak meg a papok elleni perek, amelyekben igen súlyos
ítéleteket hoztak. Rožman püspököt a távollétében lefolytatott eljárás
keretében 18 évi kényszermunkára ítélték.
Az egyház a háború utáni új
helyzetben, már csak a hívők érdekében is arra törekedett, hogy modus vivendi
alakuljon ki az új hatalommal, amely akárcsak az olasz hatóságok, lojalitást
követelt az egyháztól. A ljubljanai püspök helyettese, Ignacij Nadrah, aki a
Rožman-féle antikommunista irányzat egyik ismert képviselője volt, 1945. május
15-én körlevélben szólította az egyházi hivatalokat, hogy ismerjék el az új
hatalmat és engedelmeskedjenek neki. A ljubljanai püspökség előkészített egy
emlékeztetőt, amelyben nem csupán a kormány azon igényének tett eleget, hogy
tegyenek hűségnyilatkozatot, de nyíltan az új kormány oldalára állt. A
nyilatkozat elítélte Rožman püspök háború alatti tevékenységét, de nem vetett a
szemére árulást és bűntettet. A nyilatkozatot 1945. július 11-én átadták a
kormányfőnek. Amíg Rožman 1941-es lojalitási nyilatkozata csupán tudomásul
vette az új helyzetet, s köszönetet mondott, hogy az olaszok lehetővé teszik a
szlovén kulturális és vallási életet, az autonóm nemzeti fejlődést, ez a
nyilatkozat őszinte hűségéről és tiszteletéről biztosította a nemzeti kormányt,
s engedelmességet fogadott neki. A hűségnyilatkozat ugyanakkor elítélt „minden
jogtalan erőszakos tevékenységet”, s kifejezte azt a reményét, hogy az új
hatalom lehetővé teszi a menekültek hazatérését, s hogy kijelentéseinek
megfelelően biztosítja a vallás szabad gyakorlását, az egyházi esküvőt, a
gyerekek vallásos nevelését, a működéshez szükséges vagyont, stb. A kormányfő
nem volt ugyan teljesen elégedett a nyilatkozat szövegével, de megígérte, hogy
az új hatalom támogatja az egyházat, ha az betartja az emlékeztetőben
foglaltakat.
1945. szeptember 21-én a
jugoszláv katolikus püspökségek pásztorlevelet állítottak össze a katolikus
egyház jugoszláviai helyzetéről. A pásztorlevélben egyebek között szóvá tették,
hogy már a háború idején is számos papot öltek meg, és nem csupán katonai
akciók következtében, de a katonai és a polgári hatóságok ítéletei
eredményeképpen is, s hogy ez a folyamat a háború után is folytatódott. A
pásztorlevél 243 megölt papról, 19 teológus hallgatóról, 3 barátról és 4
apácáról tesz említést. 169 papot börtönökben vagy táborokban tartottak fogva, 89
eltűnt. Szóvá tették, hogy a halálraítéltek nem részesülhettek az egyházi
szertartásban, hogy többnyire nem kapták meg a vádiratot, s igen gyakran nem is
állt módjukban védekezni. A pásztorlevél hangsúlyozza, hogy nem áll
szándékukban azokat védeni, akik valóban vétkeztek és rászolgáltak a
büntetőeljárásra, de a papok többsége szerintük nem követett el bűnt. Szóvá
tették a fogva tartottak méltatlan életkörülményeit, a katolikus sajtó és a
papneveldék helyzetének ellehetetlenítését, hogy a sajtó szerint az egyházi
iskolákat be fogják zárni. Egyúttal azt is kifogásolták, hogy a hittan már nem
kötelező iskolai tantárgy, hogy az éjszakába nyúló szórakozások miatt veszélybe
került az ifjúság lelki egészsége, a különböző gyűlésezések miatt pedig a
kötelező vasárnapi mise, hogy bevezették a polgári házasságot, s hogy az
egyházi birtokokat kárpótlás nélkül elvették. Ez utóbbi következtében számos
személy megélhetése és számos intézmény – egyebek között oktatási és karitatív
tevékenységet folytató intézmények – működtetése lehetetlenné vált.
A katolikus püspökök hasonló,
de még élesebb hangú levelet küldtek Titónak is. Ebben, bár kifejezték
lojalitásukat, hangsúlyozták, hogy az egyház nem mondhat le alapelveiről, s
hogy határozottan kiállnak követeléseik teljesítése mellett. A püspökök
ezenkívül levelet intéztek a lelkészekhez is, amelyben elutasították az állam
és az egyház szétválasztását, hangsúlyozták, hogy az államnak tiszteletben kell
tartania az egyházi törvényeket, s nem ösztönözheti az állampolgárokat, hogy azok
ellene cselekedjenek. Külön kiemelték, hogy a materializmusnak nincsen olyan, a
lélekre vonatkozó elképzelése, amelyet össze lehetne vetni a kereszténységgel,
ezért nem a szeretet, a megbocsátás és az igazság irányába vezet, hanem a
szörnyűséges despotizmushoz.
A kormány felháborodottan
fogadta a pásztorlevelet és azt állította, hogy az abban foglaltak többsége
hazugság. A szlovén börtönökben ugyanis csupán nyolc lelkész van, s egyet sem
ítéltek el a katonai hatóságok, bár szerinte a Szlovéniában lévő 700 lelkész
több mint felét el kellett volna ítélni. A kormány kifogásolta, hogy bár
megállapodás volt arról, hogy azokat, akik továbbra is destruktív tevékenységet
folytatnak, az egyházi bíróság elé idézik, de ezt egyetlen esetben sem tették
meg. Bár az egyik miniszter szóvá tette, hogy a felszabadulás után kilenc
lelkészt agyonlőttek, a kommunista kormányfő ezt határozottan tagadta.
A pásztorlevél miatt a
belügyminiszter magához kérette a ljubljanai püspök helyettesét, aki azt
állította, hogy a levélben foglaltak többsége a horvátországi helyzetre
vonatkozik. Ugyanakkor kitartott az egyházi nyomdákra vontkozó kifogások
mellett és elutasította, hogy a hittan fakultatív tárgy legyen. A pásztorlevél
tovább rontotta az állam és az egyház közötti viszonyt. 1945 karácsonyán
nagyszabású pert indítattak 34 ember ellen, köztük 5 papot is perbe fogtak,
azzal a céllal, hogy megsemmisítsék a kommunista párt befolyásos politikai
ellenfeleit. A per folyamán maximálisan megnehezítették a védelem dolgát. Így
például az egyik falusi plébános ügyében 200 ember ment el tanúskodni, de
egyiküket sem hallgatták ki. Egyidejűleg politikai nagygyűléseken és
rádióadásokban kampányt indítottak az egyház és a papok ellen. A papok munkáját
sok helyen lehetetlenné tették (a vasárnapi munkát a misék időpontjára tették),
elfoglalták a plébániákat és a papok lakásait, a lakosságot úgy
megfélemlítették, hogy sokan nem merték a nyílt utcán üdvözölni a papokat.
Bár 1945-ben az új hatalom
elnyomó apparátusa még csak kiépülőfélben volt, különböző fizikai és pszichés
ráhatásokkal sokakat rávettek az Állambiztonsági Szolgálattal való
együttműködésre. Terhelő adat nem csupán az illető háború idején követett
magatartása lehetett, de az emigrációban élő politikusokkal tartott kapcsolat
is. Az erőszak és a fenyegetések hatását mutatja, hogy amíg 1946 végén még csak
10 pap volt az együttműködők között, 1947 végére számuk 66-ra emelkedett.
Ugyancsak elsősorban a megfélemlítésnek tudható be, hogy bár korábban igen
csekély volt azon papok száma, akik támogatták a Felszabadítási Front
tevékenységét, 1945 és 1947 között, a 953 katolikus pap közül 246 látta jónak,
hogy belépjen a Felszabadítási Front tagjai közé.
Tamara Griesser-Pečar: Pomen „osvoboditve” za slovensko katoliško cerkev (A „felszabadítás” jelentősége a szlovén katolikus egyház számára). in: Slovenija v 1945. Zbornik referatov (Szlovénia 1945-ben. Cikkgyűjtemény), Zveza zgodovinskih društev Slovenije, Ljubljana, 1996. 111–137.
Szilágyi Imre