Klió 1998/3.
7. évfolyam
Egy államjogász a forradalmi átalakulások idején: Gerhard Anschütz (1867–1948)
Minden tudományágnak megvannak a maga klasszikusai, akiknek munkái az adott szakterület műveléséhez elengedhetetlenek. Németországban az államjog (alkotmányjog) területén ilyen volt Gerhard Anschütz, a XX. század modern klasszikusa. Tudományos pályája a német történelem több korszakán ívelt át, amelyek során az ország államberendezkedésében jelentős változások zajlottak le. Szakmai tevékenységét még az 1850-es porosz, majd az 1871-es német birodalmi alkotmányról írt munkákkal kezdte. A monarchia 1918-as összeomlásakor már 51 éves. Életművének legmaradandóbb időszaka azonban csak ezután következett. Az 1919-es weimari alkotmányról írt kommentárját a korszak legjobb munkájának tartják. Mivel ez az alkotmány volt Németország első demokratikus-köztársasági alkotmánya, így a ma hatályos 1949-es szövetségi alaptörvényre is hatással volt.
Gerhard Anschütz 1889-ben, 22
éves korában szerzett jogi diplomát, majd a közigazgatásban fogalmazóként
dolgozott. 1894-ben jogi szakvizsgát tett, de ezután véglegesen a tudományos
pályát választotta, s két évvel később már habilitált. 1899-ben, mindössze 32
évesen a tübingeni egyetemre a közjog rendes professzorává nevezik ki. Egy
évvel később, Georg Meyer halálát követően a heidelbergi egyetemre hívták.
1908-ban a berlini Frigyes Vilmos Egyetemre kap meghívást, de 1916-ban
visszatér Németország legpatinásabb egyetemére. Heidelberget nem hagyja el
aktív korszakának befejeztével sem, itt halt meg 81 éves korában.
Gerhard Anschütz
legjelentősebb munkái az alkotmánykommentárok voltak, amelyek kezdetben a
bismarcki birodalmi és a porosz alkotmány köré épültek, s így az alkotmányos
monarchiák problémakörét fogták át. A Jogtudományi Enciklopédiában összefoglaló
munkát írt a birodalmi államberendezkedésről.1
Az ezen témakörben készített legfontosabb műve azonban a Német államjog
tankönyve2 volt, amely viszont nem önálló munka, Georg Meyer
könyvét dolgozta át. Ez összesen hét kiadást ért meg. Az utolsót röviddel a
novemberi forradalom után zárta le, s 1919 elején jelent meg Lipcsében. A
Porosz Állam 1850-es Alkotmányleveléről írt kommentárjának első kötete 1912-ben
jelent meg.3 A tervezett második kötet azonban 1918-ig nem készült
el, a monarchia összeomlását követően pedig már okafogyottá vált.
1921-ben megjelent a weimari
alkotmányról írt kommentárja, amely 1933-ig négyszeri átdolgozással, összesen
14 kiadást ért meg. Gerhard Anschütz professzort nem érte váratlanul az új államberendezkedés
születése. Tudományos munkáiban már 1918 előtt sürgette a reformokat, különösen
a porosz háromosztályos választójogot tartotta anakronisztikusnak. Ezen túl az
egységet veszélyeztető partikularizmussal szemben a birodalom unitárius jellegű,
a tagországok jogköreit csökkentő átszervezését tartotta szükségesnek. Az
1919-es alkotmány ebben a kérdésben is az ő elméleti elgondolásának irányába
mozdult el. Kommentárjának utolsó kiadását 1933 februárjában, a Hitler
kancellári kinevezését követő napokban zárta le. Így mind a császárság, mind a
Weimari Köztársaság időszakáról olyan alkotmánykommentárt hagyott az utókorra,
amely a teljesség igényével készülhetett el.
A korszakot, amelyben élt, még
a jogpozitivizmus szelleme hatotta át, amelynek egyik fő képviselője volt ő
maga is. Eszerint a jog hatályos kényszerrend, tekintet nélkül annak belső
tartalmára. A jogalkotó hatalom korlátlan. Anschütz még az elmúlt alkotmányos
érában nőtt fel, s innen hozta magával erős pozitivista felfogását. Az utána
következő nemzedék körében már megjelentek az antipozitivisták (pl. Carl
Schmitt), meghatározó befolyásra azonban még nem tudtak szert tenni. Az utókor
számára kérdésessé válik, hogy ezzel az elmélettel a weimari korszak
alkotmányjogászai nem tették-e védtelenné a demokráciát ellenségeivel szemben.
A hitleri hatalomátvétel ugyanis formai oldalról tekintve alkotmányos volt,
hiszen a náci kormány a weimari alkotmány szabályai szerint megszavazott
alkotmánymódosítással kapott korlátlan hatalmat. További problémát jelentett a
jogegyenlőség kérdése is. Az alkotmány ugyanis garantálta, hogy minden német
egyenlő, de a jogpozitivista eszmefuttatás szerint egy alkotmánymódosító
törvénnyel az állampolgári jogegyenlőség is megszüntethető.
Következő kérdés volt az
alkotmány felsőbbrendűsége a jogforrások között. Anschütz ezt nem ismerte el.
Nem tett különbséget az alkotmányozó és törvényhozó hatalom között. Az
alkotmányt ugyan alkotmányozó nemzetgyűlés fogadta el, de módosítására
ugyanannak a testületnek volt joga, mint a törvények meghozatalára. Bár a
császárság időszakához képest eltérést jelentett, hogy ehhez minősített,
kétharmados többségre volt szükség, de álláspontja szerint ez nem tesz alapvető
különbséget köztük. A hierarchia azonban megvan, vagyis alkotmányos normát csak
az arra meghatározott eljárással lehet megállapítani.
Anschütz jogpozitivista
felfogása mutatkozik meg az alkotmány módosíthatóságának kérdésében is.
Alkotmánykommentárjában egyértelműen kimondja, hogy az alkotmányozó hatalom
tárgyilag korlátozhatatlan. Ezt az álláspontját azonban Carl Schmitt már
1931-ben erősen kritizálta.
A bírói normakontroll
kérdésében Anschütz csak korlátozott alkalmazási lehetőséget fogadott el. A
rendeletek törvényességének vizsgálata már a múlt század folyamán bírói
hatáskörbe került. Vagyis adott ügyben a bírónak joga volt egy rendelet
alkalmazását mellőzni, ha azt törvénysértőnek találta. Nem volt viszont ilyen
egyértelmű, hogy mit tehet a bíró, ha egy törvényt vél alkotmánysértőnek. Erről
a problémáról ismertette álláspontját többek között az 1926. évi 34. német
jogásznapokon megtartott előadásában is. Ebben azzal érvelt, hogy a korlátlan
törvénymegsemmisítési jogot az Állambíróság sem kaphatja meg, mert ezzel az
államéletnek már nem jogi, hanem politikai faktorává válna.
Az itt leírtakból látható,
hogy Gerhard Anschütz alkotmányos gondolkodása összetett volt. A császárság
idején már neves közjogászként szükségesnek tartotta az államszervezet
reformját, s 1919-ben a köztársaság kikiáltása sem volt idegen tőle. A weimari
időszakban – amely pályafutásának legelismertebb szakasza volt – a „régi
gondolkodású” emberek közé tartozott, vagyis sok olyan alapelvet vallott
magáénak, amellyel az őt követő jogásznemzedék már nem értett egyet. Ez azonban
nem csökkenti a német alkotmányjog fejlődésében betöltött szerepét. Bár a
hitleri hatalomátvétel miatt a háború után a jogpozitivizmus szinte teljesen
háttérbe szorult, azonban nem lehet azt állítani, hogy a diktatúra
kialakításához ez az elméleti irányzat adta meg a lehetőséget. A náci hatalomátvétel
olyan politikai helyzetben történt, amikor a jog befolyásoló szerepe erősen
csökkent. A radikalizálódás nem azért történt meg, mert erre törvényes keretek
születtek, hanem az előrehaladó eseményekkel kényszerítették ki hatalmuk
formális törvényesítését. Ezzel a folyamattal Anschütz maga sem értett egyet,
1933 után visszavonult a közélettől.
Ein Staatsrechtslehrer in Zeiten des Umbruchs: Gerhard Anschütz (1867–1948) (Egy államjogász professzor a forradalmi változások korában: Gerhard Anschütz, 1867–1948) In: Zeitschrift für Neuere Rechtsgeschichte 20. Jahrgang (1998) Nr. 1/2. 28–49. o.
Szabó István
1. Gerhard Anschütz: Deutsches Staatsrechts, in: Enzyklopädie der Rechtswissenschaft in systematischer Bearbeitung II (6. Auflage) 1904, 449–635. o.; ugyanez megtalálható a munka 1914-es 7. kiadásában (IV. kötet 1–192. o.)
2. Georg Meyer–Gerhard Anschütz: Lehrbuch des deutschen Staatsrechts (7. Auflage) Leipzig 1919.
3. Gerhard Anschütz: Die Verfassungs-Urkunde für den Preußischen Staat vom 31. Januar 1850. Ein Kommentar für Wissenschaft und Praxis, Bd. 1: Einleitung; Vom Staatsgebiet und von den Rechten der Preußen, 1912.