Klió 1998/3.
7. évfolyam
A Francia Unió és Indokina
Xavier de Christen volt gyarmati tisztviselő, a Tengerentúli Franciaországi Iskola volt növendéke, 1946 és 1949 között Indokínában teljesített szolgálatot, 1951 és 1964 között a Francia Tengerentúli területek felügyelője, 1964-ben az Államtanács tagja volt. Felsőfokú filozófiai, irodalmi és jogi tanulmányokat folytatott.
1946-ban
kapta azt a feladatot, hogy foglalkozzon a Francia Unió gondolatával, és
természetesen az e politikai formáció megkövetelte intézmények felállításával.
Mi volt szerinte a lényege ennek a „filozófiának”? Elsősorban az, hogy a
függőségi viszony helyébe egyfajta, tárgyalásos úton létrehozott, kölcsönös
függőségen nyugvó formáció lépjen, ugyanakkor megnyugtató választ kellett adni
az indokínai, két civilizáció között helyüket nehezen találó elit tagjainak is,
akik nem tudták, Franciaországban vagy szülőhazájukban keressék helyüket.
A
Francia Unió indokínai filozófiájának alapjait E. Bollaert 1947. nov.
18-i, az Indokínai Egyetemen tartott beszédében fejtette ki. Bollaert abból
indult ki, hogy az ezen régiókban egymással állandó kapcsolatban élő népeknek
megfelelőbb lenne az unió, mint a tisztán „regionális kombinációk”. Még Vietnam
szerepe is erősödhetne, hiszen olyan gazdag kulturális hátteret tudhatna maga
mögött, mint Európa. 1946 januárjában és márciusában azután két nemzetközi
szerződés indította el a kísérletet a Francia Unió létrehozására: az egyik egy
francia-kambodzsai, a másik a Sainteny–Ho Si Minh megállapodása. Az
elképzelésekből nem hiányzott a majdani függetlenség gondolata sem. Argenlieu
főbiztos azonban úgy látta, hogy Indokina ekkor még sem technikailag, sem
gazdaságilag nem érett a teljes függetlenséghez. A gyarmati korszak
maradványait úgy kívánta felszámolni, hogy részben teljesen új, részben a japán
megszállást elszenvedett, nagy tapasztalatokkal rendelkező kádereket is
alkalmaznak a közigazgatásban. Argenlieu némileg ellentmondásos feladatot
kapott: egyrészt helyre kellett állítania Indokínában a francia szuverenitást,
másrészt elő kellett mozdítania a Francia Unió létrehozását. Számára a
legfontosabb az volt, hogy az egyes államok önállóságának – ahol egyébként
köztársasági biztosok fogják majd őt képviselni – csak a szuverenitás szabhat
határokat. Föderációban gondolkodott, amelynek minisztériumaiban mind
indokínaiak, mind Indokínában élő franciák állnának alkalmazásban.
1947 márciusától Bollaert
viszont már laza szervezetű ügynökségeket szeretett volna a közös szolgálatok
ellátására: végülis sem a nagyminisztériumok, sem ezek az ügynökségek nem jöttek
létre; Vietnam távolmaradása miatt a föderáció sem jutott el végkifejletéig.
Laoszban a hagyományos nagy családok és uralkodók franciabarátok voltak: Dien
Bien Fu után azonban a királyság a vietminh győzelme után megszűnt létezni.
Kambodzsa volt az első ország Indokínában, amely eljutott a társult állam
státuszáig; igaz, hadserege először még a föderális hadsereg tagja volt, csak
később kerültek egyes egységei a kambodzsai hatóságok irányítása alá francia
szakértők segítségével. A lassan megszülető föderáció kibontakozását a régió
legerősebb, legbefolyásosabb tagja, Vietnam tartózkodása akadályozta.
Argenlieu-nek egyébként nem volt hízelgő véleménye az akkori vietnami
vezetőről, Ho Si Minh-ről: szerinte érzékeny, engesztelhetetlen ember volt, a
forradalmi kommunista totalitarizmusával, aki számára egy aláírt egyezmény
csak addig élt, amíg az számára bármilyen hasznot hozott. Fel is hívta a
francia kormány figyelmét arra, hogy ne tárgyaljon vele; figyelmeztetése
azonban nem talált meghallgatásra, sőt, hazahívták. A monarchia visszaállítása,
amelyhez a nem marxista nacionalisták is csatlakoztak, katonailag
meggyengítette Ho Si Minh helyzetét. Bao Daď először a francia
protektorátus játékát játszotta, majd Ho Si Minh legfőbb tanácsadója lett. A
vietnami hadsereg szétverte a Kuomintangot, gyakorlatilag mindenütt elérte
Indokína határait, majd elérkezett a végső csapás: Dien Bien Fu, ahol a
franciák végső vereséget szenvedtek, s a genfi egyezmény után fel kellett
adniuk állásaikat, politikájukat. Őket váltották fel az amerikaiak, akik „csak
nehezen értették meg, hogy ugyanabban a táborban voltunk.” Ettől kezdve az
„Apocalypse Now” korszaka következett, a háború minden borzalmával. Ez már
„nemzetközi ideológiai” háború volt, amely – Argenlieu szavai szerint – a „Keresztény
Nyugat harca volt a marxista felforgatás ellen”.
Xavier de Christen: L’Union francaise á l’épreuve de l’Indochine (A francia unió és Indokína). Mondes et cultures. Académie des Sciences d’Outre-Mer. Párizs, 1997, 69–81., 406 p.
Kun Tibor