Klió 1998/3.
7. évfolyam
A jelenkori olasz titkok és titkosszolgálatok
Giuseppe de Lutiis 1996-ban publikált munkája – A hatalom sötét aspektusa – mintegy két évtizedes, fáradhatatlan kutatószenvedély újabb állomása azok után, hogy a terrorizmusnak és az államellenes, felforgató tevékenységnek szentelt írásai folytatásaként 1984-ben az olasz titkosszolgálatokról írt könyvével hívta fel magára igazán a figyelmet. A Storia del servizi segreti in Italia (Editori Riuniti kiadás) siker volt, 1991-ben már negyedik kiadása jött ki a nyomdából.
De Lutiis könyveinek
tematikája mindig ugyanaz: a jelenkori olasz történelem eddig megfejthetetlen
rejtélyei, titkai, olasz közéleti kifejezéssel misztériumai, amelyekben a
terrorizmus, az államellenes felforgatás és a titkosszolgálatok mint az állam
apparátusai, egyúttal az „állam az államban” jól ismert formula szerepére
igényt tartó szervezetek, olykor az „antiállam” vagy „kettős állam” funkcióját
betöltő önjáró gépezetek egymást kiegészítő tevékenységükkel meghatározó módon
gyakoroltak hatást az események menetére. Arról a jelenkorról van ez esetben
szó, amelynek bizonyos periódusa – az 1945 utáni évtizedek – egyre nagyobb
intervallumokban kerülnek át a közelmúlt történelmileg többé-kevésbé
értékelhető korszakába, és válnak szinte minden vonatkozásban kutathatóvá. Az
óvatosabb fogalmazás mindazonáltal azért indokolt, mert az 1945 utáni évtizedek
történelme napjainkig ér, és a napjainkat érintő események politikai vetülete
elkerülhetetlenül spekulációk tárgyává is válhat. Ehhez hozzá kell vennünk azt
a kutatástechnikai kérdést is – az olasz levéltári kutatási korlátozást –,
amely a legutóbbi harminc évet zárt anyagként kezeli, oldást ezalól, politikai
döntések révén, kivételes helyzetbe kerülő kutatók, megbízottak élvezhetnek,
mint éppen a szóbanforgó szerző, akit a terrorcselekményeket, a
titkosszolgálatok tevékenységének meghatározott ügyeit vizsgáló parlamenti
bizottság szakértőként vont be munkájába.
Ebben a minőségében előbb a
parlamenti bizottság használatára kutatta anyagát, majd annak vitája után, a
titkosság megszűntével, a közvélemény alkotmányosan előírt, szükségszerű
tájékoztatására publikálta azt, természetesen abban a formában és keretben,
amelyre a mindenkori szolgálati titok korlátja lehetőséget biztosított számára.
Korábban – 1989–90 előtt – ez a korlátozás széleskörű volt, ma kevésbé az, és
ez mind a korábbiakra, mind a jelenlegi helyzetre nézve természetesnek
tekinthető jelenség. A politika, azaz napjaink történelme vagy a napjainkig érő
közelmúlt élő, cselekvő generációk műve, a „kormányzók és kormányzottak”
(Gramsci kifejezése) bonyolult viszonya, ami döntéshozatali mechanizmusokat,
döntések rendszerét, a köz ügyeinek gesztióját jelenti. Ebben óhatatlanul
vannak egyéneket, emberek csoportjait és tömegeit érintő jó és rossz döntések.
A problémákat a politikában és a történelemben is többnyire a rossz döntések
okozzák, mindenekelőtt az, hogy csak bizonyos, tulajdonképpen történetivé váló
idő elteltével derülhet ki ezek elhibázott volta. Megszületésük pillanatában a
döntéshozók oldaláról – feltételezve jó szándékukat – a rossz döntések is jónak
tűnnek, vélt vagy tényleges jó szándékból is fakadhatnak. Ez az alapvető
ellentmondás életbe lépteti – politikai rendszerektől függetlenül – azt a
politikai-technikai sajátosságot, ami a nyilvánosság kiiktatását, a titkos
ügykezelést, a titkos szolgálatokat és tevékenységüket, titkos diplomáciát és
hasonlókat produkál, formális „kettős államot”, aminek a kifejlett
problematikája, a hazai politikai-történeti irodalomban még nem kapott kellő
figyelmet, annak ellenére, hogy nemzetközileg az elmúlt évtizedekben ismert,
rangos szerzők sűrűn tárgyalták, sőt a németországi tanulmányok még korábbiak,
és történelmileg feldolgozták az első világháborútól terjedő korszakokat (Pl. E.
Lederer: Kapitalismus, Klassenstruktur und Probleme der Democratie in
Deutschland 1910–1940, Göttingen, Vanderhoeck und Ruprecht, 1979). A
gyűjteményes kötet egyik első írása – Zur Soziologie der Weltkrieges –
egyenesen 1915-ös eredetű és azzal a hatékony disztinkcióval operál, hogy
kettéválasztja a jogállam és a hatalmi állam szerepkörét, azaz a
Rechtsstaat–Machtsstaat nyomán E. Fraenkel és mások már nyíltan
használják a kettős állam kifejezést, megint mások, mint N. Bobbio
Itáliában, valamint két amerikai újságíró, David Wise és Thomas B. Ross
a láthatatlan kormány kifejezéssel élnek. Könyvük, a The Invisible Government,
miután hősi, dicsőítő vállalkozásnak festi le az 1961-es, szupertitkosan
előkészített, majd szupercsúfosan kudarcot vallott Disznó-öböl-inváziót Kuba
ellen, és ugyanebben a tónusban emlékművet állít a CIA minden egyes korabeli,
hasonló zsánerű akciójának, bestseller lett. Több nyelvre, így olaszra is
lefordították még 1967-ben, és ettől kezdve időről időre a problematika
napirendre került, csak az amerikai szerzőpárosétól elütő összefüggésekben.)
Olaszországban ugyanis
1945-től számítva, illetve a szocialista–kommunista baloldal kormányzásból
történő kiszorítása, 1947 után is, változatlanul a baloldal permanens
veszélyével néztek szembe a politikai
ellenfelek, elsősorban mint „kommunista veszéllyel”, ami ellen mindent,
illegális eszközöket, a „kettős”, a „láthatatlan” kormány eszközeit is
bevetették. A kettős állam problematikája, amint a címszavas historiográfiai
utalások is mutatják, bel- és külpolitikai kontextusban, a nemzeti és
nemzetközi mozzanatok párhuzamában egyszerre merül fel, általában ott, ahol a
politikai kérdések dimenziója túlhaladja a nemzeti kereteket (l. Németország
külső és belső helyzetét az első világháborúban).
Olaszország jobbra vagy balra
tolódásának kérdése sem egyszerűen belpolitikai kérdés volt 1945 után az ország
geopolitikai helyzeténél, valamint méretei, súlya, Dél- és Nyugat-Európában
betöltött dimenziójánál fogva. A kérdés foglalkoztatta az európai szomszédokat
és a nyugati világ első számú katonai-politikai hatalmát, az Egyesült
Államokat. Fejtörést okozott számukra, hogy ellentétben a kelet- és
közép-európai szocialista rendszerekkel, s az ezeket irányító szovjet minta
szerinti kommunista pártokkal, az olasz párt (OKP) – a nemzetközi kommunista mozgalom
részeként ugyan, de sok vonatkozásban fokozatosan, már 1945 és 1956 között,
majd 1968 után pedig egyre határozottabban differenciálódva, másúton járó és
tájékozódó, alapvetően demokratikus politikai irányvonallal dolgozva –
közeledett céljaihoz. Céljai között pedig a hatalom megszerzése, vagy az abból
való újbóli részesedése után is a demokrácia, a többpártrendszer fenntartásával
működő politikai szisztéma szerepelt – a munkásérdekek, a dolgozó ember
érdekeinek képviselete mellett. Mondani sem kell, hogy munkáspárti jellege
mindig megkülönböztető vonása volt. Ezzel a politikával kihúzta az ellene
irányuló kritikák méregfogát (szovjetbarátság, a demokratikus politika csak
máz, taktika; ha hatalomra kerülnek, ugyanúgy járnak el, mint a bolsevikok; stb.).
Ahogy választásról választásra, krízisről krízisre türelmesen és
következetesen, demokratikus stílusban kifejtette és fejlesztette irányvonalát
a párt, úgy vesztették el hatásukat a kritikák, az észrevételek, a froclizások.
A párt jelentős választói tábort gyűjtött maga köré. Jellemző, hogy 1996-ban az
OKP jogutódja, a Baloldal Demokratikus Pártja, szövetségeseivel együtt
választási sikert aratott. Az is jellemző azonban, hogy ezt a sikert az OKP
utódpárti alakjában csak a nemzetközi helyzet 1990-ben történt gyökeres
megváltozása után érte el, amikor is a kommunista veszély a Szovjetunió
összeomlásával elmúlt, ugyanis a veszélyt – reális volt-e avagy nem
Nyugat-Európában, ez más kérdés – a Szovjetunió léte táplálta. Az OKP 1990
előtti formációjában politikailag jelentékenyebb erőt képviselt, mint 1990
utáni utódpártiságában, és nemcsak azért, mert például 1991-ben szakadás
következtében kettévált az akkor épp hetven évre visszatekintő, nagymúltú párt.
Mindenkori erejének, befolyásának, választói támogatottságának megfelelő
értékelést kapott ellenfelei részéről otthon és külföldön egyaránt, akik nem
válogattak az eszközökben, hogy megállítsák előretörését. De Lutiis könyve
ezekről a módszerekről, eszközökről közöl adatokat, dokumentumokat, nem rejtve
véka alá véleményét sem.
Közvetlenül a második
világháború befejeztével, dokumentálhatóan 1948-tól az Egyesült Államok
nemzetbiztonsági tanácsa direktívákat intézett az Olaszországban tartózkodó
katonai egységek, titkosszolgálatok vezetőihez. Ezek közül az első hét pontba
szedte a különféle teendőket arra a feltételezett esetre, ha „Olaszország
fegyveres felkelésre vagy más, illegális kezdeményezésre kommunista uralom alá
kerülne” (De Lutiis 6. o.). A hetedik pont „az olasz kormány konszenzusának
birtokában, és konzultálva az angolokkal, előirányozta erők hadrendbe állítását
Szicílián és Szardínián, elegendő mértékben ahhoz, hogy elfoglalják ezeket a
szigeteket az endogén kommunista ellenzékkel szemben, még azt megelőzően, hogy
Olaszországban a kommunista pozíció jelöljön ki egy általuk uralt illegális
kormányt a félsziget teljes ellenőrzésére”. (Uo. Idézet a National Security
Council 1948. II. 10-i direktívájából.)
1948. III. 8-án újabb
direktíva Washingtonból: „Az Egyesült Államok biztonsági érdekei közvetlenül és
súlyosan (... – törölt rész) attól a lehetőségtől, hogy a kommunisták uralta
Népi Blokk az áprilisi választásokon megvalósíthatja a kommunisták kormányra
kerülését, és ők, követve a Kelet-Európában bejárt familiáris utat, elérhetik a
kormány tökéletes ellenőrzését és Olaszország átalakítását egy Moszkva
szolgálatába hajtott totalitárius állammá”. (Uo.) A direktívák a későbbiekben
konkretizálták a fenti lehetőség megakadályozásának módszerét:
„1) Az Egyesült Államok
elősegíti a Kommunista Párt, a kommunista szervezetek és kiemelkedő vezetőik
lejáratását;
a) a KP tekintélyének
szétzúzása,
b) a közfunkciókat gyakorló
kommunisták kompromittálása,
c) a második világháborús
kommunista erőfeszítések lejáratása,
d) a KP vezetőit érintő
botrányok felfújása révén”. (Uo. 9. o.)
A direktívákon kívül az
amerikai szervek már 1946 elejétől módszeresen megkeresték, nyilvántartották és
szervezték azokat a kommunistaellenes katonatiszteket, nemkommunista volt
partizánokat, akikre a fenti akciókban számíthattak. Észak-Olaszországban,
Veneto, Friuli, Venezia-Giulia régiókban minden további nélkül támogatásra
leltek az amerikai elképzelések, mivel Tito a kétségtelen délszláv háborús
érdemekre és az olaszoktól is elszenvedett sérelmekre való tekintettel
visszakövetelte Jugoszláviának mindenekelőtt Zára városát, az egész Isztriát,
és szemet vetett Triesztre, a környező Venezia-Giulia régió egészére, mi több,
a német kapitulációval 1945 tavaszán bevonult Triesztbe, és 45 napig ott
tartotta csapatait.
Visszatérve az amerikai magatartásra
a dokumentumok tükrében is, megállapítást nyer az a tény – ami egyébként
feltehetően ismert volt, jóllehet, a dokumentumok pontosították az ismeretek
szintjét –, hogy életre hívtak tulajdonképpen egy, az olasz törvényesség és a
választott parlament által soha el nem ismert struktúrát, az ún. Gladiót. A
gladio az olaszban már elavultnak tekinthető szó, jelentése kétélű tőr, a
gladiátorok fegyvere, illetve az adott összefüggésben a direktívák konspiratív
fedőneve, képletes fegyver, amit a kommunisták ellen használtak volna, ha a
szükség úgy hozza. A dolog pikantériája abban állt, hogy a Gladio 1992–93-ig
fennállt, és csak azután oszlatták fel, miután a kommunista veszély teljes
egészében, nemzetközi értelemben is érvényét vesztette. A Gladio szervezete és
emberei lettek volna hivatva letartóztatni az OKP országos és helyi vezetőit,
aktivistáit akkor, ha a Varsói Szerződés országainak katonái megtámadták volna
Itáliát. Antall József, néhai magyar miniszterelnök, interveniálva a
Gladio-vitában, egy nyilatkozatában említést tett katonai kiképzésének
időszakáról, nevezetesen arról, hogy kiképzőtisztje a Po-síkság elfoglalását
gyakorlatoztatta. Aligha vonható kétségbe, hogy egy-egy kiképzőtiszt önnön
militarista megalomániáját ilyesmivel támasztotta alá, sőt a Kreml katonai
terepasztalain is ki lehetett jelölve a Trieszthez vezető folyosó, és elméletek
is születtek a folyosón való behatolásról, azonban ezek elméletek és agyrémek
maradtak. Itália megszállásának gondolatával a Kreml felelős stratégái
gyakorlati szempontokból nem számoltak sem Sztálin idejében, 1945-ben – amikor
erre esetleg a teheráni és a jaltai megegyezés híján kínálkozhatott volna
lehetőség –, sem később. A Gladio szervezését egyedül a hipotézis motiválta, és
ennek részeként az, hogy a VSZ támadásának jelére megmozdulnak az olasz
kommunisták, a VSZ csapatai oldalára állnak, polgárháborús helyzetet
provokálnak, stb. A feltételezésnek ezt a részét az olasz kommunista vezetők
mindig a leghatározottabban visszautasították.
Hogy
ez a ma már egyértelműen látható kérdés, a soha be nem következett hipotézis
reális problémákon nyugodott, és hogy ezek kifejlete az olasz társadalom és az
olasz kommunisták szempontjából is megnyugtatóan elrendeződött, arra
vonatkozóan William Colby egy közelmúltbeli interjúja (Corriere della
Sera, 1994. XII. 5.) nyújt támpontokat. A CIA 1970-es évekbeli igazgatója
1953-ban érkezett Rómába az olaszországi amerikai titkosszolgálatok
tevékenységének politikai koordinálására; kompetens személyiség a
témakörünkben; interjújából vett részletekkel fűszerezzük cikkünket:
„–
A félelmeik megalapozottak voltak? Még 1954-ben is Szicília és Szardínia vörös
puccsot megakadályozó megszállásáról beszéltek.
__
Természetesen megalapozottak voltak. A Szovjetunió bekebelezte Kelet-Európát,
terjeszkedni kívánt, az olasz kommunisták fegyverkeztek, és számításaink
szerint az OKP Moszkvától évente 50 millió dollár finanszírozást kapott a
szövetkezeteken, a külkereskedelmen és hasonlókon keresztül. Amikor Rómába
érkeztem, 1945-höz képest a helyzet romlott. Öt évem volt az 1958-as
választásokig, hogy változtassunk a fronton.
–
Azon a ponton lett volna a helyzet, hogy puccsra kellett gondolni?
–
Én a politikáért feleltem, el kellett kerülni a centrum erózióját. A katonai
kérdések felelősei levonták a maguk következtetéseit. Azt hiszem, hogy a
fegyveres beavatkozásnak nem egy, hanem két terve létezett. Az első amerikai, a
második a NATO-é, amelynek Itália fontos struktúrája volt. Azt hiszem, ezek a
tervek egyeztetve voltak. Stupidság lett volna nem készülni egy kivételes
helyzetre.
–
A CIA szerint Itáliában 75 ezer fegyveres kommunista volt. Ez volt az ok,
amiért létrehozták a Gladiot?
–
Személy szerint semmi dolgom nem volt a Gladioval. Ilyen szervezeteket
Skandináviában létesítettek a szovjet inváziótól való félelem miatt, talán önök
felé is létrehozták ezeket. Amerika nem volt nyugodt Nyugat-Európa jövője
felől.”
Colby
ezután az olasz politika fejlődéséről beszélt. Elismerte: a „centrum”
stabilizálása érdekében a kommunistáknak juttatott moszkvai pénz „felét”
biztosították Amerikából ezeknek az erőknek, hogy állni tudják a sarat. Az
interjú végén, a lap tudósítójának kérdésére felelve, rátért az aktuális
helyzetre.
„–
Nézzük a mát. A legutóbbi választásokon a PDS-t (a Baloldal Demokratikus
Pártja) neokommunista pártnak állították be...
–
Véleményem szerint a PDS még a névváltoztatás előtt megszűnt kommunistának
lenni. Azt gondolom, hogy az OPK a 70-es években, az eurokommunizmussal kezdett
fejlődni. Adott ponton egyenesen a NATO-t, a szabad választásokat is elismerte.
Ha ma valami fenyegeti a világot, akkor a veszélyt a nacionalizmusokban és a
fasizmusokban kell látnunk.
–
Ön tehát azt vallja, hogy nincs többé kommunista veszély?
–
Itáliában biztosan nincs.”
Eggyel
több ok – gondolta a voksáról tépelődő olasz választó a Colby-interjút olvasva
–, hogy a PDS-re szavazzak...
Az
interjú végének idézett kijelentése, a PDS 1996-os választási sikere, és
eközben a parlamenti bizottság jelentése (De Lutiis 1994. július elsején adta
át kutatásainak eredményét) sem zárt le a Gladio-vitát és a vele kapcsolatos
kérdéseket. A jelentés és de Lutiis vizsgálódásai is rámutattak a Gladio és a
titkosszolgálatok tevékenységére, valamint az 1968 utáni jobb- és baloldali
szélsőséges csoportok terrorcselekményei közötti összefüggésekre, de nyitva
hagyják – részben az 1963–90 közötti időszakban (De Lutiis 158. o.) eltűnt
dokumentumok garmadájára való hivatkozással is – a pontos, nemzetközi érvényű
felelősség tisztázását.
A
„kettős állam” továbbra is áll a lábán, és nem csak Itáliában.
Giuseppe de Lutiis: Il lato oscuro del potere (A hatalom sötét aspektusa). Editori Riuniti, Roma, 1996. 203 o.
Pankovits József