Klió 1999/1.
8. évfolyam
A fasizmus szakaszai
Robert O. Paxton, a Columbia egyetem professzora bevezetőben a fasizmus fogalom kértelműségére utal. Sztálin, Nkrumah, vagy Szaddám Husszein is belefoglalható? De Maistre-ig vagy Rousseau-ig lehet visszamenni az előzmények után kutatva? Voltaképpen Hitler és Mussolini sem hasonlít egymásra. Nem azonosítható a tömegekkel, Engels is tévedett, amikor arra számított, hogy a tömegek az általános szavazati joggal meghódítják majd a szocialisták számára a parlamentet. Az 1930-as években sok rendszer igyekezett magát fasisztának feltüntetni, bár nem volt az. Fasiszta jelvényeket olykor ma is használnak. A fasiszta mozgalmak időben is különböznek, meg nemzeti gyökereik is eltérőek. A tan és a tett kettőssége jellemző rájuk, cselekedeteiket nem lehet levezetni elveikből. Nem olyan „izmus” ez, mint a XIX. századiak a konzervativizmustól a kommunizmusig. Csak gyakorlatról van szó, a fasiszták megvetik az intellektualizmust. A fasizmus nem exportálható. Ellenségei is különbözők. Nem kell bizonyítani, hogy a mozgalom tettei megfelelnek a tannak. A csoport elsődleges minden más előtt, és áldozatnak kell tartani. Védeni kell, mert a liberalizmus megronthatja. Az egyénnek be kell tagolódnia a csoportba, a közösségbe, ennek a nagysága az egyéni öntudatot is növeli. A vezető mindig férfi. A mozgalom szépnek tartja az erőszakot. Persze a tan, az eszmék mégis számbaveendők, de mindig az időponttól, a körülményektől függően. Kezdetben a mozgalom elszakad a liberalizmustól, később, a háború idején a tan megint fontossá válik. A mozgalom forradalminak tartja magát, de ez nem jelenti a gazdasági és társadalmi rend megváltoztatását. A hívek csak erkölcsi megújulást kívánnak. A modernitást is vállalják, kombinálva a tekintélyelvvel. A fogalmat túl gyakran használják. Az biztos, hogy a XX. század legeredetibb politikai újdonsága. A fogalmat a kellő módon kell használni.
A fasizmus megértését számos
mozzanat akadályozza. Ilyen, amikor statikusan közelítik meg, és feltételeznek
bizonyos minimumot, amely sohasem változik. Az is akadály, ha nem figyelnek a
mozgalom történeti közegére, ezért mozgásában kell megfigyelni, kontextusában
más politikai pártokkal. Az egyes mozgalmak közötti különbségek fontosabbak az
azonos vonásoknál. De csak azt szabad összehasonlítani, ami összehasonlítható,
tehát az uralomra jutott mozgalmat és egy szűk szektát nem.
Öt szakaszát különböztethetjük
meg: 1) a mozgalom létrehozása, 2) meggyökerezése pártként a többi párt között,
3) a hatalom megszerzése, 4) a hatalom gyakorlása, 5) a radikalizálódás vagy az
entrópia.
Az első szakasz az
eszmetörténet kutatási területe. Új világszemlélet születéséről van szó, amely
meghaladja a jobb és bal kettősségét. Itt az összehasonlítás nem segít.
Protofasizmus 1918 után minden országban volt, mert a tömegek mindenütt
csalódtak a demokráciában. A mozgalom csak olyan országban születhetett meg,
ahol volt politikai szabadság. Ezért még az Egyesült Államokban is megvoltak a
csírái, Brook Adams mozgalma, aki két amerikai elnöknek is a leszármazottja
volt, vagy a Ku-Klux-Klan az 1860-as évek déli államaiban. De a mozgalom nem
ott bontakozik ki, ahol a legkorábban megszületett.
A második szakaszban már
fontos az összehasonlítás, mert a beépülés ritkán valósul meg. A német és az
olasz fasizmus falun hódított először, Franciaországban Henry Dorgčres mozgalma
1934-ben jelentéktelen maradt. Mindhárom országban agrársztrájkok törtek ki a
két világháború közti szakaszban, ezeket a német és az olasz esetben éppen
maguk a fasiszta mozgalmak verték le, Franciaországban viszont a Népfront. A
társadalmon belüli polarizálódás és a politikai rendszer belső bajai elősegítik
a hatalom megszerzését. A fasiszta pártok mind gyűjtőpártok, minden réteg iránt
érdeklődnek. Az eredeti programot a hatalom megragadásakor semmibe veszik. Sok
az improvizáció is. Hitler 1929–30 táján éppen a falu felé fordult. A hatalom
megragadása sohasem történt puccs formájában, mert az a későbbi szövetségeseket
a párt ellen fordította volna. A puccs inkább katonai diktatúrához vezet, mint
Romániában 1941 decemberében. A hatalom megszerzése mindig a konzervatív
elitekkel együttműködésben történt. Hitler is, és Mussolini is az államfőtől
kapta a megbízást a kormányzásra. A konzervatívok ekkor már nem tudtak a
baloldallal szemben politizálni. Franciaországban a harmincas években a
konzervatívok nem érezték magukat veszélyeztetve, ezért nem volt szükségük a
fasizmusra. Angliában 1931–45 között a konzervatív párt szilárdan a kezében
tartotta a hatalmat. Spanyolországban és Portugáliában valójában katonai
diktatúra jött létre.
A negyedik szakaszt, a hatalom
gyakorlását az szabja meg, hogyan jutott uralomra a párt. Hitler és Mussolini
egyaránt kénytelen volt a konzervatívokkal egyezkedni. A továbbiakban a vezér,
a párt vezetői, az állami hivatalnokok és a politikai elitek négyes harca, a
köztük lévő feszültségek változásai tették ki a történelmet. Itt az alapvető
különbség az autoritárius állammal szemben, amelyben több párt is működik.
Sztálin esetében hiányoztak a hagyományos elitek. Az autoritárius rendszerek
elismernek bizonyos korlátokat a hatalom gyakorlásában, a fasiszta rendszerek
nem. Mussolini inkább a konzervatívokkal működött együtt, mint a párt
vezetőivel. Persze a fasiszta és az autoritárius rendszer közti különbség
folyékony. A vichy-i rendszer csak idővel vált fasisztává. A spanyol és
portugál esetben a hagyományos elitek kerekedtek felül.
Az ötödik szakaszban az út
többfelé vezetett. Olaszországban először a tekintélyelvű állam felé, a
gyarmati háború miatt jött a párt önkényuralma, a salňi köztársaságban pedig az eredeti radikális szociális
igények kerültek megint az előtérbe. Csak Németország jutott el a teljes
radikalizálódásig keleten, a lengyel és a szovjet területen. De ez a
radikalizálódás a többi fasizmusban is látens.
Az egyes szakaszokban változik
a társadalmi összetétel, de az esztétikai ízlés is. Olaszországban megtörtént a
visszatérés a férfi-uralomhoz.
A fasizmus valamilyen
funkcionális meghatározására volna szükség. A politikai tekintély és a
társadalmi rend feladata a közösség egységének, energiájának és tisztaságának a
megőrzése. A liberális demokráciát itt azzal vádolják, hogy megosztja a
társadalmat, és hanyatláshoz vezet. A fasizmus belső feszültségei csak a
politikai gyakorlat tanulmányozásából érthetők meg.
A fasizmus is megismétlődhet,
gondoljunk a balkáni etnikai tisztogatásra, a bőrfejűek jelenségére, vagy arra,
hogy a salňi veterán, Mirko Tremaglia a Berlusconi-kormány idején
a parlament külügyi bizottságának elnöke lett. Ha ma az Egyesült Államokban
kerülne uralomra, istenfélő és négerellenes volna, Nyugat-Európában
szekularizált és iszlám-ellenes. Kelet-Európában vallásos, antiszemita és
szlavofil. De ez csak akkor fordulhat elő, ha az elit pl. a bevándorlók
ellenében a bőrfejűekhez fordul segítségért. Manapság a második és a harmadik
szakasz jelenségeire kell figyelni. Az a döntő, ha a kormányok nem tudják
megoldani a politikai kérdéseket, vagy az elitnek szüksége van a bőrfejűekre.
Az egykori retorika, a tan a mai helyzetben egyáltalában nem számít.
Robert O. Paxton: The Five Stages of Fascism (A fasizmus öt szakasza). The Journal of Modern History 1998. vol. 70. Numer 1, March, 1–23. p.
Niederhauser Emil