Klió 1999/1.
8. évfolyam
Az Annales-iskola
„Peter Burke1 ezzel a könyvvel a legtömörebb, leginformatívabb és a problémaállítás megoldásában bizonyosan a legszuverénebb vázlatát adja annak a történetírói iskolának, amely a XX. századi történettudományt forradalmasította: az Annales-iskoláét” – így jellemzi a Nyitott történelem. Az Annales-iskola című munkát, az eredetileg 1990-ben megjelent kötetet német nyelvre fordító és gondozó Matthias Fienbork.
Kívülről az iskolát olyan
csoportként értékelik, amely kvantitatív metódusokkal, determinisztikus
teóriákkal dolgozik, és egységes nézetet követve elutasítja, de legalábbis
szemben áll a politika- és az eseménytörténettel. Az angol szerző viszont
hangsúlyozza a csoport tagjai közötti differenciákat és a fejlődést, az
„iskola” kifejezés helyett pedig „Annales-mozgásról”, „Annales-folyamatról”
beszél. E folyamat három fázisra oszlik. Az első a 20-as évektől 1945-ig tart,
ebben egy radikális csoport folytat háborút a politika- és eseménytörténetet
középpontba állító tradicionális történetírás ellen. Az 1945 utánra datálható
második szakaszban a „rebellisek” átveszik a történészképzésen belül a
hatalmat. Az „iskola” már saját fogalmakkal és metódusokkal dolgozik. A
harmadik szakaszt – 1968-tól – az elaprózódás, a szétforgácsolódás jellemzi.
Míg az első fázis központi alakja Marc Bloch és Lucien Febvre,
illetve a másodiké Braudel, addig az utolsó szakaszban a sokközpontúság
vagy éppen központtalanság tapasztalható.
Az utolsó húsz évben az iskola
néhány tagja már a szociálökonomikus történetírástól egyre inkább a
szociálkulturális historiográfia felé fordul, míg mások a politikatörténetet
fedezik fel újra. A XVIII. század közepe táján néhány író és tudós a társadalom
történetével foglalkozott. Eltérve tehát a domináns formáktól ez a történelem
nem korlátozódott a politikára és a háborúkra, hanem magában foglalta a
kereskedelem és a morál kérdését is. Ezek a tudósok elutasították az „események
felszínét”, és új, szociálkulturális történelmet kapcsoltak össze a politikai
események elbeszélésével. Kiemelkedő a glasgowi John Millar és Edward
Gibbon neve. A XIX. században az uralkodó történetírói gyakorlattal
szembehelyezkedő tudósok közé tartozott Michelet, Burckhardt és a
francia történetírói mestermű, a La cité antique (1864) szerzője,
Fustel de Coulanges, aki a vallás, a morál és a család történetét állítja
középpontba. Marx is új modellt kínált: szerinte a változások okait a
gazdasági és ökonomikus struktúrák belső ellentmondásaiban kell keresni.
A politikatörténet
disszidensei között a legjobban szervezettek a gazdaságtörténészek voltak.
Gustav Schmoller straßburgi professzor 1893-ban megalapította a Vierteljahrsschrift
für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte című folyóiratot. A XIX. század
utolsó éveiben a politikatörténet domináns szerepét egyre gyakrabban
megkérdőjelezték. Többek között J. R. Green és Emile Durkheim is,
akik számára az egyes események nem jelentettek többet, mint „felszíni
jelenségeket”. 1900 körül Karl Lamprecht lipcsei professzor állítja
szembe a politikatörténetet – mely egyes egyének történelme – a kultúr- és
gazdaságtörténettel, mely, értelmezése szerint, az egész nép történelme.
Durkheim tanítványa, a
közgazdász Francois Simiand a történetírók három „törzsi bálványát”
említi: a politika bálványát (mint a politikai történettel, háborúkkal történő
folytonos foglalkozást, azoknak túlzott jelentőség tulajdonítását); az
individuum bálványát (az úgynevezett „nagy” emberek történelmi szerepének
túlhangsúlyozását); a kronológia bálványát (azt a szokást, amikor a kutató
elmerül a kezdetek tanulmányozásában). 1900-ban Henri Berr megalapította
a Revue de Synthése Historique-t. Berr ötlete (egy interdiszciplináris
közös munkában kifejlődő történeti pszichológia) nagy hatást gyakorolt két
kutatóra, akik folyóiratának írtak: Lucien Febvre-re és Marc Blochra.
Lucien Febvre 1897-ben lépett
be az École Normale Supérieure-be, mely ekkor még nem tartozott a párizsi
egyetemhez.2 Tanárai közül négyen hagytak mélyebb nyomot történeti
felfogásában: a geográfus Paul Vidal de la Blache, aki a történészekkel
és a szociológusokkal együtt kívánt dolgozni; a filozófus és antropológus Lucien
Lévy-Bruhl; a művészettörténész Emile Male, aki elsőként nem a
formákra, hanem a képek történetére koncentrált; és végül Antoine Meillet nyelvész,
aki a nyelv szociológiai aspektusaival foglalkozott. Febvre doktori
disszertációjában Franche-Comte-nak a késői XVI. századra vonatkozó történetét
tanulmányozta. A munka ugyanolyan súlyt fektetett a politikatörténeti
aspektusokra, mint a társadalom- és kultúrtörténetre. 1922-ben jelentette meg a
történeti földrajz területén végzett kutatásait tartalmazó, átfogó jellegű
művét. Vidal de la Blache mellett jelentős volt a német geográfus, Ratzel befolyása
is.
Bloch3
szintén az École Normale-ban tanult. A legtöbbet a szociológus Emile
Durkheimnek és az ő folyóiratának, az Année Sociologique-nek
köszönhette. A középkorra specializálódott, és nagyobb hajlandósággal fordult a
szociológia, mint a földrajz felé. Hangsúlyozta, hogy a történésznek
egyesítenie kell magában egy archeológus, egy paleográfus és egy jogtörténész
képességeit.
Febvre és Bloch Strassbourgban
találkozott. Burke az 1920-as évek strassbourgi miliőjéből – mint kettőjük
kollégáit, illetve vitapartnereit –, többek között Charles Blondel szociálpszichológus,
Maurice Halbwachs szociológus és Georges Lefebvre nevét említi.
Burke Bloch 1924-ben megjelent, Les rois thaumaturges című művének három
fő aspektusát emelte ki: először azt, hogy a szerző a kutatás időkeretét az
adott probléma szerint választotta meg (ezt később Braudel „a hosszú időtartam
történelmének” nevezte), másodszor a könyv jelentősen hozzájárult – Bloch
szóhasználatával – a „valláspszichológiához”, végül pedig az szerinte nem más
mint „összehasonlító történelem”. Febvre-nek a reneszánsszal és reformációval
foglalkozó műveit a szerző tömören tárgyalja: erős kontraszt érzékelhető a
vallás társadalomtörténete iránti érdeklődés és azon hajlama között, hogy a
spirituális magatartást és értékeket ne redukálja le a gazdasági és társadalmi
viszonyok változására.
Henri Pirenne visszalépése
folytán Febvre és Bloch lettek a kiadói az Annales d’historie économique et sociale című folyóiratnak,
melynek első száma 1929. január 15-én jelent meg. A folyóirat célja az volt,
hogy a gazdaság- és társadalomtörténet területén vezető szerepet töltsön be. Az
„Annales-folyamat” első szakaszának tárgyalását Burke az 1933 és 1947 közötti
időszak bemutatásával fejezi be. Eszerint a 30-as évek első felében a
strassbourgi kör feloszlott, illetve az Annales központja Párizsba helyeződött
át. Az iskola szellemiségének új követői közül Fernand Braudelt, Pierre
Goubert-t, Maurice Agulhont és Georges Dubyt emeli ki. Századunk
egyik legeredményesebb történeti kutatásának tartja Febvre: Le probleme de
l’incroyance an XVI. siécle: la religion de Rabelais című művét. Bloch és
Lefebvre tanulmánya mellett ez inspirálta leginkább a kollektív mentalitástörténetet.
A precíz filológiai analízist tartalmazó munka a problémaorientált kutatáson
alapul. A legsúlyosabb kifogás a művel szemben az, hogy Febvre a korszak 20
millió franciájának érzés- és gondolkodásvilágát túl könnyen, mintegy
homogenitásként írja le. Ennek ellenére a szerző szerint Febvre könyve útmutató
jellegű, feltett kérdései, alkalmazott metódusai és kevésbé az általa adott
válaszok miatt.
Az Annales egy „eretnek
szekta” folyóirataként indult, Febvre vezetése alatt tudták megszerezni a
„forradalmárok” a hatalmat a francia történetírásban. Febvre utódja és örököse
Fernand Braudel lett. Burke munkájának következő nagy egysége a Braudel
korszaka címet viseli. A történész élete – második világháborúig terjedő
szakaszának – áttekintése után a La
Méditerranée4 című
művének felépítését mutatja be. Eszerint a munka az individuumokat és
eseményeket környezetükbe próbálja behelyezni. A tanulmány lényege az emberek
miliőjükhöz való kapcsolatának története. Burke elégtelenségként értékeli, hogy
bár Braudel „össztörténelmet” akart írni, mégis keveset írt a szokásokról,
értékekről vagy a kollektív mentalitásról. Egy amerikai recenzió szerint
Braudel a múltra kifejtett poétikus reakciót történeti problémával cserélte
fel. A tézis, miszerint a könyv nem egy problémával foglalkozik, olyannyira
megalapozott, mint amennyire ironikus. Braudel szerint: „A régió nem a kutatási
keret. A kutatási keret a probléma”. A másik alapvető kritika a szerző
determinizmusát érinti. Egy recenzió angol szerzőjének véleménye szerint
Braudel Mittelméer-je olyan világ, amely kivonja magát az emberi
kontroll alól. Burke viszont rámutat arra, hogy a szerző nem egyszerű
determinizmusokat használ, ragaszkodik a differenciált magyarázatok
szükségességéhez. Túlhaladottnak tartja azt a feltevést, amely „emberek nélküli
történelemről” beszél. Érvként a három részes munkában leírt portrékat említi
meg. Konstruktívabb az a kritika, mely rámutat, hogy az első részben nem
sikerült a geohistóriát folyamatában leírni. Pozitív aspektusként kiemeli, hogy
Braudel bármely más történésznél többet tett azért, hogy a térről és időről
alkotott fogalmak átalakuljanak. Burke őt tartotta az 19565
és 1985 közötti időszak legnagyobb francia történészének. Három Braudel-művet
emel ki tanulmányában. Az 1967 és 1979 között három kötetben kiadott Civilisation
matérielle et capitalisme című munkánál hangsúlyozza a Földközi tenger
történetével fennálló párhuzamokat. Hiányosságként veti fel a szimbólumok
területének tárgyalását. Másik két könyvével együtt mint egészet, a kora újkori
Európa gazdaságtörténetének nagyszerű szintézisét értékeli. A Braudellel foglalkozó
fejezet végén megemlíti, hogy a történetíró üdvözölte a kvantitatív
módszereket, melyeket kollégái és tanítványai használtak. Szerinte azonban a
számok csak mint dekorációk tartoztak „történeti épületének” srtuktúrájához.
A második generáció kapcsán
Burke kifejti, hogy Braudel korszakát nem szabad kizárólag ötletei és
érdeklődése befolyásaként értelmezni. Hozzávetőlegesen 1950-től az 1970-es
évekig (sőt azon túl is) a kvantitatív történetírás megerősödése volt
tapasztalható. A statisztika fejlődésének rövid áttekintése után a szerző Ernest
Labrousse munkásságát tárgyalja. Szerinte két monográfiája a – mint később
az Annales-történészek elnevezték – „conjonctures” úttörő munkái. A szerzőt
Burke mint a Braudel melletti „szürke eminenciást” emlegeti. A történeti
demográfia rövid taglalása után a kötet literátora a regionális történelem
fejlődésére tér át. A regionális tanulmányok a braudeli structures, a
labroussei conjonctures és az új történeti demográfia kombinációi voltak. Ennek
kapcsán Pierre Goubert és Georges Duby nevét is említi.
A
második szakaszt bemutató nagy egységben utolsóként Le Roy Ladurie Les
paysans de Languedoc című munkájának értékelését olvashatjuk. Ami az
Annales-kör regionális tanulmányaiban megjelenő gazdasági és társadalmi struktúrákat,
illetve a „conjonctures”-t illeti, kivételt képez. Mindemellett csodálatra
méltónak tartja a pontos, kvantitatív gazdaság- és társadalomtörténetet,
valamint a brilliánsan megírt politika-, vallás- és pszichológiatörténet
szerinte szokatlan összekapcsolását. Ladurie-t azok között tartja számon, akik
elsőként ismerhették fel a braudeli modell határait és léphették volna túl, ha
azokat modifikálhatták volna. Ez a változtatás már az Annales harmadik
generációjának lett a feladata.
Az
Annales-folyamat harmadik fázisára a többközpontúság jellemző. Mivel nincs
igazi meghatározó egyénisége s így irányvonala sem, talán erről az időszakról a
legnehezebb tömör vázlatot adni. A szerző igen jól birkózott meg ezzel a nehéz
feladattal; három nagy témára próbált koncentrálni: a mentalitástörténet
újrafelfedezésére, a kvantitatív metódusok kultúrtörténetben való
felhasználására, valamint az ezen metódusok által kiváltott reakciókra, olyan
formában mint a történeti antropológia, a politikához, illetve a narratív történelemhez
való visszatérés. A mentalitástörténet a második fázisban csak visszaszorult.
Az utóbbi évtizedekben egy sor Annales-történész útja – értelmezése szerint –
az ökonomikus bázisról a kulturális felépítményhez, „a pincéből a padlásra”
vezetett. Burke Philippe Ariés hatását nagyra értékeli, mivel munkája
nyomán egyre több történeti demográfus fordult a mentalitásnak a demográfiai
magatartásban betöltött szerepe felé. A febvre-i értelemben vett történeti
pszichológiában Robert Mandrou-t tartja a vezető személyiségnek. A
mentalitástörténet két legjelentősebb alakja Georges Duby és Jacques Le
Goff. Utóbbi differenciálta Febvre általánosításait, és vitatta a
„teológusok és a kereskedők” szemléletmódja közötti konfliktust. A továbbiakban
Burke röviden összefoglalja – többek között – Le Bras, Michel Vovelle és
Daniel Roche kutatásait. A kvantitatív metódusokra adott reakciók között
a szerző a legfontosabbnak azt a kritikát tartja, mely szerint egyes
folyamatokban nem a mérhetőség a döntő. Az 1970-es években ebből nőtt ki az
etnológiához, a politikához és a narratív történetíráshoz való visszatérés
tendenciája.
A könyv utolsó nagy szerkezeti
egysége vázlatszerű betekintést enged az iskola eszméinek Franciaországon
kívüli elterjedéséről. Burke keserűen mutat rá, hogy Nagy-Britanniában még a
jelentősebb Annales-könyvek fordításai is hiányoznak. Ugyanakkor a lengyel
történetírás kiemelése mellett csak egy magyar származású tudós, Polányi
Károly nevét említi. Kitér az ázsiai és az amerikai országok Annales-történetírására
is. Az iskola és más tudományágak kapcsolatának kérdésében a geográfiát, a
szociológiát és az etnológiát tartja hangsúlyozandónak. Emellett érinti az
Annales-eredmények felhasználását például olyan különböző diszciplínák esetében
is, mint a gyermekgyógyászat, a művészettörténet, az irodalomkritika vagy az
irodalometnológia.
Az utolsó fejezetben a szerző
mintegy mérleget készítve kifejti, hogy az Annales-csoport legnagyobb
teljesítménye a történelem számára más hatáskörökben való hasznosíthatóságában
rejlik. A történészek dominanciáját kiterjesztették az emberi magatartás más
területeire, olyan társadalmi csoportokra, melyeket a tradicionális
történetírók eddig elhanyagoltak. Mindazonáltal hangsúlyozza, hogy az új
történetírás nem feltétlenül csodálandó pusztán azért, mert új. Az Annales-nak,
mint kollektív vállalkozásnak a jelentőségét, értékét és árát összefogva kell
szemügyre venni.
Peter Burke: Offene Geschichte. Die Schule der „Annales” (Nyílt történelem. Az Annales-iskola). Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag, 1998. 139 p.
Tózsa Rigó Attila
1. A szerző magyar nyelven megjelent munkái: Peter Burke: A népi kultúra a kora újkori Európában. Bp., 1991.; Peter Burke: Az olasz reneszánsz. Bp., 1994.
2. Az intézet egy angol „public schoolhoz” volt hasonló.
3. Burke könyvében Bloch fő teljesítményének két művét tartja; a Les caractéres originaux de l’historie rurale francaise-t, mely a francia agrártörténelemnek a XIII–XVIII. századig terjedő időszakát öleli fel, illetve a La société féodalé-t, mely erős „durkheimi” befolyást mutat.
4. A Földközi-tenger és a mediterrán világ II. Fülöp korában. Bp., 1996.
5. Febvre ez évben halt meg, Braudel átvette az Annales kiadójának tisztét.