Klió 1999/1.
8. évfolyam
Eurázsia geostratégiája
A kérdés az, hogy 1989-el, a bipoláris világmodell összeomlásával mennyiben teremtődött új helyzet a Földön. Ezután a Föld egyetlen szuperhatalma Amerika lett, ezzel végetért az addigi geopolitikai és geostratégiai kép, éppen ezért a szerző átfogó és egységbe rendezett eurázsiai stratégiáért száll síkra tanulmányában. Valószínűleg Amerika az elkövetkező generáció alatt nem talál vezető szerepét számottevően fenyegető, kihívó felet. Nincs állam, mely mérkőzni merne az USA négy kulcsdimenziójával: fegyveres erejével, gazdasági hatalmával, technológia fölényével és kulturális meghatározó szerepével. Vajon a világnak csak egy útja lehet, az, ha az USA vezetésével néz szembe a nemzetközi anarchiával? Gazdaságilag és politikailag a válasz adott, hiszen Eurázsia az otthona a Föld leggyorsabban és legmagabiztosabban fejlődő államainak. Itt léptek fel és léphetnek fel a globális trónkövetelők. A Föld legnépesebb regionális hatalomra pályázói, mint Kína, India és a Nyugat-európai Unió (WEU) ezen a kettős kontinensen lelhető. Az Egyesült Államok után következő hat gazdasági, katonai nagyhatalom és egy kivételével az összes nyílt nukleáris hatalom, valamint egy kivételével a leleplezett titkos nukleáris hatalmak itt találhatók. Eurázsiában él a Föld népességének a 75 százaléka, itt van a GNP 60 százaléka és az energiaforrások 75 százaléka. Eurázsiában van a Föld három gazdasági régiójából kettő, a WEU és Kelet-Ázsia, mely döntő befolyást gyakorol a világgazdaságra. A világ geopolitikai sakktábláján változatlanul a legfontosabb mezőket birtokolja. Eurázsia nyugati perifériáján a kulcsszereplők mindenképp változatlanul Franciaország és Németország.
Európa lényeges geopolitikai
hídfője az Egyesült Államoknak Eurázsiában. Mivel az eggyé válás útjára lépett
nemzetek erősen függnek még az USA támogatásától, a WEU bármiféle – politikai –
területi növekedése automatikusan az USA befolyásának a növekedését is jelenti.
Különösen így van ez a geopolitikailag „értékes” térségekben, mint az
Oroszországhoz közel lévő országokban. Ez különösen igaz a NATO bővülésre,
hiszen abban még jelentősebb az amerikai szerepvállalás. Le kell szögeznünk:
Amerika nem formálhat a saját maga számára európai integrációt, de nem lehet
célirányos feladata Franciaországnak és Németországnak sem; ez közös európai
feladat, akármilyen nehéz is ezt politikailag és gazdaságilag megtartani. Az
egységes Európa kialakítása hosszabb távon megkérdőjelezheti viszont Amerika
vezető szerepét a NATO-ban, tehát a NATO szervezeti reformja elkerülhetetlennek
látszik. A transzatlanti szabadkereskedelmi egyezmény megkötése jelentősen
csökkenthetné a gazdasági rivalizálást Európa és az USA között.
A NATO és az integráció
bővülése újra erőt adhat Európának mind gazdaságilag, mind eszmeileg. A
legizgalmasabb természetesen Ukrajna helyzete, hiszen Oroszország leginkább az
ő felvételét ellenzi a NATO-ba, de az EU-ba sem szívesen engedné. Brzezinski
2005 és 2010 között megvalósíthatónak véli a felvételét. Oroszország jövőjének
a kilátásai kevésbé kedvezőek. A jelenben találóan politikai fekete lyuknak
minősíti a szerző. Hosszú távon fontos, hogy Oroszországot „asszimilálják” az
európai együttműködés növekvő szerkezetébe, de ezzel párhuzamosan az új
szuverén államok függetlenségét segíteni kell, így nem nőhet túl nagyra. A
Nyugat támogatása nélkül még az életképesebbek közül Ukrajna és Üzbegisztán sem
maradhatna sokáig független. Európa megosztása még mindig könnyen
felmelegíthető, ezért is fontos hosszabb távon Európa felé közelíteni a
demokratikus Oroszországot. A nyugati pénzvilág befektetései és tanácsai,
valamint az infrastruktúra fejlesztése, az oda irányuló pénzmennyiség elősegíti
a közös kommunikáció kialakulását is, és egyre közelebb hozza Európához
Oroszországot. Oroszország Eurázsiában betöltött jövőbeni szerepe – különösen
hosszú távon – nagymértékben az öndefiníciótól, az önmeghatározástól függ.
Oroszország szerepe ugyan csökkent, de a „hatalma” alatt álló terület nagysága
még így is 10 időzónán ível át. Az orosz kormánynak viszont szembe kell néznie
azzal a ténnyel, hogy Európa és Kína gazdaságilag jóval nagyobb hatalmat
képvisel, és ha így halad a világ sorsa, még a kínai társadalmi modernizáció
mögé kerül. Ennek megfelelően az első számú feladat: a modernizáció, ez sokkal
fontosabb, mint a hiábavaló próbálkozás, és politikai energia pocséklása a
globális hatalom visszaszerzésére. A további tennivalók, a politika decentralizációja
és a piacgazdálkodás bevezetése; és ennek megfelelően szabadjára kell engedni
az orosz emberekben rejlő kreativitást, és így az óriási természeti erőforrások
is jobban kihasználhatók. Brzezinski szerint a jövőben lazuló Oroszországi
Föderációval kell számolni, melynek várható részei: Európai Oroszország, Szibériai
Köztársaság, Távol-Keleti Köztársaság. A föderáció mindegyik összetevője már
lokálisan tud tenni gazdasági potenciáljának a kihasználásáért. Az elmúlt
századok alatt a keménykezű moszkvai bürokrácia elfojtotta a helyi
kezdeményezéseket, viszont a már említett decentralizációs fordulat kevésbé
teszi hajlamossá a birodalmiság melletti erők mozgósítását. Cserébe
Oroszországot be kell kapcsolni a transzkontinentális együttműködési
rendszerbe. A nagymérvű nemzetközi beruházás a mindinkább hozzáférhető Közép-Ázsiába
megerősíti az új államok függetlenségét, és elősegítheti a demokratikus
Oroszország létrehozását. A régió erőforrásainak a felhasználása fokozza a
prosperitást, a stabilitást, ezzel jelentősen csökken a Balkán-típusú
konfliktusok kirobbanásának a veszélye. A nem birodalmi Oroszországot már el
lehet fogadni mint a régió fő, illetve meghatározó gazdasági partnerét, és így
a demokráciából áttételesen is hasznot húz a lakosság, ami a demokratikus
folyamatokat tovább erősíti.
Amerikára nagy szerep vár a Kaukázus
déli térségének és Közép-Ázsia stabilitásának az előmozdításában. Két fontos
elemet emel ki Brzezinski ennek veszélyeiből: nem szabad elidegeníteni
Törökországot a nyugati értékrendtől, és meg kell vizsgálni, miképpen lehet
előmozdítani az Iráni Állammal folytatott párbeszédet. Ha Törökország érezni
kezdené, hogy az Európai Közösségből egyre inkább kiközösítik, akkor erősödne
az iszlám irányba való elmozdulása, és csökkenne a nyugattal való együttműködés
hajlandósága. Törökországnak meg kell „hazudtolnia” földrajzi fekvését
Ázsiában, és politikailag, gazdaságilag európai állammá kell válnia. Ezzel is
meg lehet előzni egy esetleges fundamentalista fordulatot. Törökország ilyen
elvesztése teljesen felbolygatná a térség geopolitikai helyzetét. Emellett
Washingtonnak érdeke Iránnal a kibékülés a kölcsönös stratégiai és gazdasági
okokból kifolyólag, ennek megfelelően igyekeznek stabilizálni ingatag politikai
helyzetét. Az írásból kitűnik, az USA érdeke az erős, akár vallásosan motivált
(meghatározott), de nem fanatikusan Nyugat-ellenes Irán. A cél tulajdonképpen
Amerika pénzügyi részvétele a csőhálózatot lefektető és üzemeltető programban.
Jelenleg van még egy fontos,
de passzív játékos a nagy sakktáblán, ez India. A Kína–Pakisztán kooperáció
jelentős geopolitikai nyomás alatt tartja, mivel a múltban a Szovjetuniótól
kapott némi el nem hanyagolható támogatást. Az indiai demokrácia fenntartása
magában is fontos, hosszabb távra kiható tényező, mivel léte is cáfolata annak
az akadémiai vitának, melyben az egyik oldal véleményében az emberi jogok és a
demokrácia mögött meghúzódó jegyek és jellemzők kizárólag Nyugaton
megvalósíthatók. India kudarca csapás lenne a demokrácia kilátásaira Ázsiában,
és ennek megfelelően kimozdítaná az ázsiai hatalmi egyensúlyt, különösen Kína
egyoldalú felemelkedéséhez járulna hozzá. Kína érdekeltségeinek a növekedése
Közép-Ázsiában korlátozza Oroszországot a politikai reintegrációban. A
Nyugatnak hiányzik a szárazföldi Ázsiára vonatkoztatott geopolitikája és
geostratégiája, viszont Kína rá van szorulva a külföldi tőkebefektetésekre. A
jó kapcsolatok ápolása Pekinggel hosszú távon fontosabb lehet, mint Japánnal.
Sőt Brzezinski felveti meghívásának szükségességét a Hetek évenkénti
csúcstalálkozóira. A nagy kibékülést Kína és az Egyesült Államok között több
tényező is kérdésessé teszi: fenyegeti egy lehetséges krízis Tajvannal, a
fokozatos terjeszkedés a Dél-Kínai-tengeren – gondoljunk a Spretley-szigetekre
–, továbbá az emberi jogok megsértése, a Tibetben történt elnyomás, az ujgurok
üldözése stb. India szétesésének a veszélye, mely Kína befolyásának túlontúli
megnövekedését is jelentené, magával hozhatná az ASEAN nagy mértékű függését
is. Márpedig az ASEAN növekvő belső együttműködésének egyik legfontosabb
gyorsító motorja a Kínától való félelem. Az ingatag Eurázsiában sürgős feladat
biztosítani a nyugati civilizációs érdekek védelmét egyes államok szövetségével
vagy szövetségi rendszerek létrehozásával.
Kínát mint keleti erőt
jellemzi, hogy nem lehet Eurázsiában hatalmi egyensúly Kína és az Egyesült
Államok közötti stratégiai megállapodás, illetve Japán geopolitikai helyzetének
tisztázása nélkül. Brzezinski feltételezi kínai befolyási övezet kialakulását,
melyben a gyengébb államok gazdasági és politikai értelemben alárendelődnek
Kína politikai akaratának, ez hasonló szerep lesz, mint a Szovjetunió és
Kelet-Európa, illetve Közép-Európa viszonyrendszere volt anno. A kínai
befolyási szféra politikai támogatást kap az erős diaszpóráktól Szingapúrban,
Bangkokban, Kuala Lumpurban, Manilában, Dzsakartában, Mandalayban, nem is
említve Tajvant, Hongkongot és Macaót. A vezető 500 kínai tulajdonban lévő
társaság Délkelet-Ázsiában körülbelül 540 milliárd dollár vagyonnal
rendelkezik. Kína akkor válik igazi politikai és gazdasági hatalommá, ha bizonyos
projektekben befolyást szerez az orosz Távol-Keleten, támogatja és előmozdítja
Korea egységesítését. Brzezinski véleményében a Nagy Kína geopolitikai
befolyása nem szükségszerűen áll szemben Amerika érdekeivel és az Eurázsiában
megvalósítható geopolitikai pluralizmussal.
Továbbra is fontos lesz a
Nyugat természetes szövetségeseként a demokratikus és gazdaságilag sikeres
Japán. Japán a második világháború óta Amerika elsüllyeszthetetlen
repülőgép-anyahajójaként funkcionált. Tokió nem játszhatja el a legfontosabb
politikai központ szerepét Ázsiában, ez adott a térség idegenkedésében, hiszen
Japán fejlődése felelevenítette a második világháború előtti és alatti
magatartását. Japán nem kereste a történelmi kibékülés lehetőségét Kínával és
Koreával, nem úgy mint Németország Franciaországgal és legutóbb
Lengyelországgal. Hasonlóan szigetszerű, mint Nagy-Britannia Európában, de
Japán politikailag jelentéktelen az ázsiai szárazföldön. Nem hasonlítható
Kínához, mely a globális hatalomhoz vezető utat keresi úgy, hogy először
regionális hatalom volt. Japán számára a globális befolyás csak úgy őrizhető
meg, ha továbbra is tartózkodik a regionális hatalomtól. Brzezinski felveti:
nem elegendő az Egyesült Államok részéről egy politikai kezelési mód Európának
és egy másik Ázsiának, esetleg azon belül még több is, ezt a mindenkori
jelenben egységesíteni kell. Kell egy azonnali, rövid perspektíva, öt éves
időszakra, egy közepes terminus kb. húsz évre és egy ennél hosszabb időszakra
is. A rövidebb szakaszban az USA-nak állandósítania kell az uralkodó
geopolitikai pluralizmust Európa térképén. A cél megakadályozni a felmerülő
ellenséges koalíciókat abban, hogy az USA primátusát megváltoztassák. Nem
elképzelhetetlen, hogy a középső terminusban némely politikai erőket képviselő csoportok
és az azokat megszemélyesítő államok megpróbálnak így „kereskedni”. A középső
terminusban szó lehet a geopolitikailag és stratégiailag kompatibilis
partnerekkel történő közelebbi együttműködésről, átfogó transz-eurázsiai
biztonsági együttműködési rendszer kidolgozásáról. Tehát a középső terminusban
egységesebb kapcsolat kell egész Ázsia jövőjének a szempontjából az USA és a
politikailag jól körbehatárolható Európa részéről, a regionálisan kiemelkedő
Kínával, az európai orientáltságú Oroszországgal és az egységes, demokratikus
Indiával. A hosszú szakaszban a létrejövő szervezet esetleg globális maggá tud
válni az eredetileg politikailag megosztott térségben, és meghatározó mértékben
tud közreműködni a lokális konfliktusok megakadályozásában, illetve azok
kezelésében, valamint azok visszaszorításában. Mindezek nyomán talán az
elkövetkező harminc évben létrejöhet a transzeurázsiai biztonsági rendszer. Ez
a transzkontinentális biztonsági rendszer magában foglalhatja a NATO bővítését,
Oroszország bekapcsolását az együttműködési hálóba, nem különben Kínát és
Indiát is Európán és Japánon kívül. Ezt átfogó konferencia keretében kell
létrehozni, mely felöleli a Föld-Sziget (Eurázsia Mackinder általi
jelölése) államait. A szerző, meglepő módon – de lehet, célszerűen –, nem
szentel figyelmet az iszlám fundamentalizmusnak, így viszont az ellenkező
hibába eshetünk, mint Samuel P. Huntington.
Zbigniew Brzezinski: The Geostrategy for Euroasia (Geostratégia Eurázsia számára). Foreign Affairs, 1997. szept./okt. 50–65 p.
Mező Ferenc