Klió 1999/1.
8. évfolyam
A Balkán történelmi többlete
A boszniai háború három év alatt olyan lakossági struktúrát zúzott szét, amely a késői középkortól napjainkig inkább többé, mint kevésbé konstans tudott maradni. Megsemmisült az együttélés kultúrája, az Európában egyedülálló szimbiózisa Keletnek és Nyugatnak – írja Valeria Heuberger Bosznia-Hercegovináról szóló tanulmányában.1
Könyvek,
tanulmányok sora elemzi azóta a szörnyűséget, amit a média szobáinkba
ömlesztett. A kezdeti értetlenséget és tanácstalanságot, sokszor az együttérzőbb
néző számára is, talán meglepő módon, egyfajta fásultság váltotta fel. Ebbe a
fásultságba azonban mindig keveredett egy adag frusztráltság is: az addig a
ködös távolból mindenhatónak hitt ENSZ látható gyengesége, és főképp a nyugati
demokráciák előkelő diplomatáinak láttán, akik – legalábbis a kezdeti időkben –
nagyfokú naivitásról tettek tanúbizonyságot. Ez a naivság nem kis mértékben
talán földrajzi, geopolitikai és az ezekkel szorosan összefüggő történelmi
ismereteik hiányával (is) magyarázható.
Horst
Haselsteiner, a térség kiemelkedő
bécsi szakértője,2 a mostanában – általában jószándékú és jóképességű
újságírók tollából – megjelenő, de sok esetben pontatlan és általánosító, éppen
ezért félreértelmezhető elemzések konjunktúrájának időszakában jelentette meg
ezt a 14 korábbi tanulmányát tartalmazó kötetet. Az 1970-től 1994-ig különböző
folyóiratokban és gyűjteményes kötetekben megjelent írások ugyan
Bosznia-Hercegovinát írják körül, felölelik azonban az Oszmán Birodalom
hanyatlásával fellépő úgynevezett keleti kérdést, valamint az
Osztrák–Magyar Monarchia berkein belül a múlt század második felétől egyre
égetőbb, úgynevezett délszláv kérdést, illetve a kezelésre tett
erőfeszítéseket. Ez a két tényező, egymással kölcsönhatásban meghatározta, illetve
mozgásban tartotta mind a Balkán Monarchiával határos területeit, mind pedig a
nagyhatalmak, köztük természetszerűleg az Osztrák–Magyar Monarchia e térségben
feléledt, vagy már régóta dédelgetett ambícióit.
Közjogi kérdések, az
emancipációs igény, a modern nacionalizmus integráló–dezintegráló hatása,
egyidejű kötő és szakító ereje, a reform-, illetve modernizációs törekvések
strukturális területeken, stratégiai alapállások és gondolatok a Monarchia kül-
és hadügyi reszortja részéről, a közvélemény szerepe és hatása, továbbá a
parlamentek befolyása az államvezetés politikai döntéseire, valamint a
föderalista rendezési elvre irányuló tervek állnak a munka középpontjában. Az
időbeli határok ennek megfelelően, a szükségszerű vissza-, illetve kipillantásokkal
az osztrák–magyar kiegyezés és a Monarchia felbomlása körül húzhatók meg.
A Habsburg-monarchia balkáni
politikáját meghatározó és befolyásoló tényezők alapvetően négy problémakör
köré csoportosíthatók: 1) A külpolitikai döntések mechanizmusa, a mindenkori
hatalmi konstelláció függvényében; 2) Az Oszmán Birodalommal szemben elfoglalt
álláspont; 3) Az Oroszországhoz fűződő viszony; 4) A gazdaságpolitikai érdekek,
azok megítélése.
A mindenkori uralkodó által
dominált, sőt olykor monopolizált külpolitika (hol katonai, hol civil
színezettel) az Oszmán Birodalommal szemben kínosan ápolt státus quora
támaszkodó – nem utolsósorban a cári Oroszországot ilymódon a Balkánról
kirekesztő – álláspontot az 1876/78 évek eseményeinek (hercegovinai felkelés)
tükrében egyre kevésbé tudta tartani. Az integráció és a intervenció közötti
választóvonal egyre keskenyedett, ugyanakkor nőtt a szándék egy presztízsnövelő
akcióra (okkupációra), ami a magát nagyhatalomnak tartó – és azt másoktól is
elváró – birodalomtól nem meglepő gondolat. Ez azonban egyben az európai
hatalmak közötti rivalizálás lehetőségét is magában hordozta, és az amúgyis
kényes délszláv kérdést is tovább feszítette. A vasút, a hajózás és
kereskedelem formájában manifesztálódó gazdasági érdekek sem nevezhetők újkeletűeknek,
ezek szintén egyfajta kontinuitást engednek felvillantani az Osztrák–Magyar
Monarchia Balkán irányában folytatott politikájában.
Az elmúlt évek, évtizedek
tapasztalatai nyomán Andrássy külügyminiszterségével a már korábban is
folytatott gyakorlat – a külügy és hadügy egymásra hangolása – fokozottan
érvényesült. A tulajdonképpeni döntéshozó orgánummá a „Katonapolitikai Titkos
Konferencia” lépett elő. Ennek tanácskozásait, belső dinamikáját, hatásfokát
Haselsteiner Diószegi István és Arnold
Suppan3 egymástól független tanulmányai összehasonlító
elemzése alapján tárja elénk.
Különösen
a hercegovinai felkelés körüli időkben kezdi magát az Andrássy által favorizált
– Bismarckra emlékeztető – „a hatalom a jog felett jár” külpolitikai elv
kiforrni, ami ugyan minden irányba hűvösen elemző és mérlegelő reálpolitikát
jelent, a hátteret azonban katonai eszközökkel biztosítja, amelyek akár a
külpolitikai célok irányába is bevethetők. Andrássy az 1875. január végén
tartott titkos tanácskozáson határozottan az aktív külpolitika irányában tette
le a voksot: az adott szituációban a nem, vagy késve cselekvés elsősorban a
dalmát tengerpartot sodorná veszélybe. A Szerbia és Montenegró által
bekebelezett Bosznia és Hercegovina nemcsak a délnyugati határait veszélyeztetné
a birodalomnak, hanem egyszer s mindenkorra a „beteg ember” szerepét is
rákényszerítené arra. Ezt megelőzendő, az Osztrák–Magyar Monarchia hasonló
esetekben lépjen fel „erővel és ésszel”, és használja ki a kínálkozó alkalmat.
A nagyhatalmak utólagos egyetértésével és támogatásával kapcsolatban
Andrássynak nem voltak kétségei.
Andrássy
ugyanakkor elkötelezett híve volt a békén alapuló politikának, még akkor is, ha
az abszolút prioritást élvező „Politik des Friedens” és az ebből adódó defenzív
álláspont megvalósíthatósága, illetve fenntarthatósága pesszimizmussal
töltötték is el a reálpolitikust.
Mindezekkel
párhuzamosan bizonyos – elsősorban katonai – körök már az ötvenes évektől
fokozottan expanzív terjeszkedést szorgalmaztak a Balkán felé, különösen
Bosznia és Hercegovina bekebelezése döngetett nyitott kapukat az uralkodó
irányában is. Andrássy ezzel szemben, még mint magyar miniszterelnök, a
Dívánnal való egyezkedést szorgalmazta, aminek eredményeként a Oszmán
Birodalom a két érintett tartományt Szerbiának átengedve, a térségben
stabilitást érne el, azonkívül az így megnövekedett (szerb) Fejedelemség a
Monarchiának kötelezné el magát, nem pedig Oroszországnak. Külügyminiszterként
(1871 novemberétől) azonban más szemszögből látva az eseményeket, maga is
hajlott a két tartomány birodalomhoz csatolására. Haselsteiner – Diószegivel
ellentétben, aki szerint Andrássy még az 1872 februári konferencián is
változatlan hevességgel a megszállás ellen érvelt –, azt a nézetet képviseli,
hogy Andrássy ebben az időben már az okkupációt tartotta kívánatosnak. Ez az
álláspont később, főleg az 1875. januári tanácskozáson már konkrét formát ölt:
csak a mikor és hogyan kérdése az eldöntendő. Ezek a kérdések azonban a „Kelet
belső érlelődésétől függnek, tehát sem egy támadó hadművelet, sem pedig más
beavatkozás az Oszmán Birodalom belső ügyeibe a Monarchia részéről nem jöhet
szóba. A „belső érés” viszonylag tág fogalmát azonban meglehetősen behatárolta
az a kitétel, miszerint: „amennyiben az Oszmán Birodalom a két tartományt saját
erőből tartani nem tudná...”
A
további modalitások kérdésében jelentkező véleménykülönbségek ellenére
eldöntött tényként kezelt okkupáció azonban nem tagolódott be a
Balkán-problematika tárgykörébe, elszigetelt kérdésként kezeltetett.
További jelentős adalék az
Andrássy-féle béketervet, illetve a reformtervezetet tárgyaló tanulmány.
Andrássy a hercegovinai felkelés békés rendezését, illetve a két oszmán
tartományban élő keresztény lakosság életfeltételeinek javítását akarta elérni.
Az 1875. december 30-ra datált memorandum, amelyet a Monarchia nagykövete,
Zichy Ferenc gróf 1876. január 31-én adott át Rasid pasának, és amit a
nagyhatalmak is elfogadtak, sikerekkel kecsegtetett. Tartalmazott mind az
oszmán államvezetés, mind pedig az érintettek számára javaslatokat, sőt a
Monarchia érintett hatóságait4 is ellátta
utasításokkal. Az Andrássy által megfogalmazott hármas cél5
a szinte minden érintett részéről megnyilvánuló ellenállás miatt megbukott,
hogy a „fakultatív-annexiós”, kiváró-reagáló, az (Andrássy által fémjelzett)
összpolitikába illeszkedő program mégiscsak egy katonai akciónak (az
okkupációnak) adjon helyet.
Az okkupáció közvetlen
előzményeit, az azt megelőző feszült várakozást Haselsteiner a „közvélemény”, a
sajtóvisszhang elemző áttekintésén keresztül közelíti meg. A „közvélemény”
fogalmának szociológiai, politológiai megfogalmazásán túl képet kapunk a
közvéleményt befolyásoló, sőt formáló, alakító tömegtájékoztatási eszközök
akkori, bécsi sokszínűségéről, aminek alapján jogosan beszélhetünk egyfajta
pluralizmusról. A kormánypolitikához lojális lapok, és az „alkotmányhű”
ellenzéki sajtóorgánumok természetszerűleg más-más szempontból közelítettek a
Berlini Kongresszushoz, egyetértettek azonban abban, még ha különböző
felhangokkal is, hogy az Osztrák–Magyar Monarchia jogos, önvédelmi, de nem
(csak) öncélú érdeke a keleti kérdés – most már nem odázható – önerőből
történő rendezése, ami egyben Európa érdekeit is fedi.
Részben azonos módon és
szándékkal tárták a lapok a Monarchia balkáni érdekeit is a közvélemény elé.
Ezek az érdekek alapjában két fő csoportba oszthatók: a Monarchia
önértelmezéséből, öndefiníciójából és a tudatosan ápolt ellenségképből fakadó
indítékok. A megkapott mandátum már megosztotta a sajtót. A tényleges
bevonulással szembeni pro, illetve kontra álláspontokon keresztül világosan
kimutatható sokrétűség ellenére azonban a Monarchia sajtóorgánumaiban
megnyilvánuló alaphangulat mégis az eufória és az optimizmus globális
benyomását keltette. Ezek a kommentárokban felszínre szökő hangok azonban csak
szerény és indirekt módon hatottak a külpolitikai döntésekre, illetve
döntéshozókra, és az úgynevezett közvélemény is csak periferikus befolyást
gyakorolt a uralkodó elitre.
Az
1878 késő nyarán megindult katonai megszállás, a nem várt ellenállás miatt,
csak az év októberében fejeződött be. Az igazgatási és adminisztratív feladatok
között kiemelt szerepet kapott az iskolaügyön keresztül manifesztálódó
„civilizációs kultúrküldetés”. A pénzügyi és az ezzel szorosan összefüggő
személyzeti kérdések tisztázásán túl, az alapvető szerkezeti és szervezeti
alapállás eldöntése bizonyult hosszantartó és bonyolult folyamatnak: egyrészt
eldöntendő, hogy a már meglévő, az oszmán időkben kialakult, kizárólag
felekezeti alapon szerveződő oktatási struktúrát érdemesebb-e megreformálni és
állami felügyelet alá helyezni, vagy a közép-európai normáknak megfelelő, a
tartományok számára azonban új (és idegen), liberális és felekezetek feletti
iskolarendszert bevezetni. Amennyiben ez utóbbi installálására kerülne sor, úgy
a ciszlajtániai modellt, vagy az Eötvös által kidolgozott magyar modellt
alkalmasabb-e ezen tartományok viszonyaira alkalmazni, és azt is kötelezően és
kategorikusan, vagy választhatóan alternatív formában. A Trefort Ágoston által
hangoztatott magyar álláspont az eddigi, vallási alapokon nyugvó
iskolarendszert kívánta volna kiépíteni, a végső döntést meghozó Pénzügyminisztérium
viszont az „intrakonfessionális” iskolamodellt favorizálta, mégpedig
„imperatív” jelleggel. A tervezet bevezetése azonban a nyolcvanas évek közepéig
váratott magára.
Az
energikus vezetés hiánya és az elsősorban a magyar országrészből kiinduló, a
Függetlenségi Párt néhány reprezentánsa (Kossuth Ferenc, gróf Batthyány
Tivadar) és bizonyos cseh vezetők által támogatott és táplált szerb propaganda
a Monarchia tekintélyét 1908 elejére a mélypontra süllyesztette. A kényes
helyzetet Haselsteiner, Moritz von Auffenbergnek, a vezérkari tisztiiskolák
generálinspektorának, a későbbi hadügyminiszternek két ellenőrző körútjáról készült
beszámolója,6 illetve memoranduma alapján tárja elénk. Auffenberg a
két tartomány helyzetének általános megítélésén túl egyértelműen kritizálja a
bonyolult, többszörös áttételen keresztül történő igazgatást, ami így
természetesen nem tud hatásosan működni, még annak ellenére sem, hogy az
apparátus személyi összetétele jóképességű, lojális hivatalnokokból áll.
Egyedül a mosztári kerületi elöljárót ostorozza arrogáns, pro-magyar
magatartásáért, akinek a leváltását még második memorandumában is hangsúlyozza.
A
két tartomány lakosságának magartásáról érdemes megjegyezni, hogy míg
Auffenberg a katolikus horvát lakosság (nem meglepő) pozitív lojalitását, és az
ortodox szerb lakosság negatív, elutasító magatartását kiemeli, addig a
muzulmán lakosság mind az annexió előtt, mind pedig utána egykedvűségével tűnik
fel számára. Auffenberg mind az annexió előtt, mind pedig azután a teljes
közjogi betagolódásban látja az egyedüli megoldást – azonban a tartományoknak
széleskörű autonómiát biztosítva.
A délszláv kérdéssel
foglalkozó tanulmányok nagy része természetszerűleg a birodalom magyar részének
szemszögéből (de nem szempontjából) vizsgálja az eseményeket. Az 1859-es
katonai vereségek, az észak-itáliai veszteségek, az ezt követő presztízsvesztés
hatására a Monarchia meginduló újjászervezése
felvetette egy lehetséges föderális, később dualista-föderális alapon
szerveződő birodalom képét. A kiegyezést megelőző, azt előkészítő parlamenti
csatározások (1865–66) hevében Haselsteiner szóhoz juttatja a szerb
küldötteket, akik többségükben mind az alkotmányozás, mind pedig a kiegyezés
hívei voltak. A véleménykülönbség az egyes kérdéseknek megállapított
sorrendiség – lényegében a prioritás – körül nyilvánult meg. A szerb küldöttek
álláspontja – és ez nem különbözött a többi nemzetiség álláspontjától – a
minden nemzetiséget fenyegető magyar hegemónia megelőzésére irányult. Ennek
megfelelően a betagozódás nem csak személyiségi jogokat biztosító szabadságjogok
alapján, hanem a nemzetiségek egészét érintő és megillető kollektív jogok biztosításával
történne a Magyar Korona jogtartományába, illetve ezen keresztül a
plurális-föderális alapon szerveződő dualista Monarchiába is. A magyarok ezzel
szemben a kiegyezés által biztos nemzeti és nemzetközi alapokon nyugvó állam
megteremtése után, szilárd
bázisról kiindulva kívánták a nemzetiségi kérdés bel- és külügyi vonatkozásait
rendezni. Svetozar Miletic szerb küldött szerint a magyarok és a németek között
létrejövő közjogi rendezés nemcsak magyar oldalról veszélyeztetné a szlávokat, hanem mindkét oldal
eltávolodna a szláv nemzetiségek álláspontjától. Az általa vázolt helyzet
feltétlenül az – ugyan még nem létező, de a nemzeti lét feletti aggodalom által
felélesztett – pánszlávizmus malmára hajtaná a vizet. A Miletic számára szóba
jöhető alternatíva a magyar–német közjogi rendezés előtt megkötendő kiegyezés a
Magyar Korona Országainak nemzetiségeivel. Ez nemcsak a belső rendezést
segítené elő, hanem erősítené a magyarok tárgyalási pozícióit mind az ezt
követő magyar–német tárgyalásokon, mind pedig a nemzetközi porondon, elsősorban
a „pánszláv veszély” elhárítására.
A hatvanas évek szerb
pozíciója kiindulópontjának a „Szerb Vajdaság és Temesi Bánság” 1860. decemberi
feloszlatása és ismét Magyarország fennhatósága alá utalása tekinthető. Az
annak nyomán I861-ben egybehívott Szerb Kongresszuson megfogalmazott, a szerb
különstátuszt kívánó és hangsúlyozó álláspontok azonban eredménytelenek
maradtak. A magyar liberálisok a Béccsel kialakuló párbeszédben egységes
erőként kívántak fellépni, azonkívül tartottak a szerb példa nyomán várható
„gátszakadás” lehetőségétől.
A nemzetiségekkel szemben
elfoglalt magyar álláspont elméleti alapjait Eötvös József 1854-ben megjelent
(állam)filozófiai műve, a „Der Einfluß der herrschenden Ideen des neunzehnten Jahrhunderts
auf den Staat”, illetve az abban megfogalmazott „szabadság, egyenlőség,
nemzetiség” liberális hármasa szolgáltatta. A biztonságot és szolidaritást
biztosító egységes állam hordozója, a politikai nemzet számára azonban kategorikus imperatívuszként
fogalmazódik meg a(z egyik rész)nemzettel való identifikálódás tilalma. Az
államnyelv pusztán gyakorlati meggondolások alapján választandó, és ez nem
implikálhatja a nyelv hordozójának „államnemzet”-képzetét.
Ezek alapján rajzolódik ki a
lényegében 1861-ben kidolgozott, de csak 1868-ban elfogadott nemzetiségi
törvény két fő tétele: 1) A magyar politikai nemzet oszthatatlansága; 2)
Az egységes Magyar Királyságban élő összes nemzetiségek személyiségi jogok
alapján biztosított egyenjogúsága.
Az egy és oszthatatlan magyar
állam tehát egyben a nemzetiségek garanciája is a hatalmas szomszédok esetleges
hegemonikus törekvéseinek ellensúlyozására, kivédésére. Az 1868-ban
törvényerőre emelt doktrína – az alkotók, elsősorban Eötvös és Deák
jóhiszeműsége ellenére – a következő évtizedek politikai gyakorlatában nem
töltötte (nem tölthette) be a neki szánt szerepet. Az állammal való azonosulás
nem kis mértékben függ az adott nemzetiség számára kínált önkiteljesedés
lehetőségeitől, a többé-kevésbé kielégítőnek érezhető önmegvalósítástól.
Amennyiben az nem következik be, úgy az erők a dezintegráció irányában fejtik
ki hatásukat. Ebből a szempontból sem az osztrák–magyar, sem az azt követő
horvát–magyar kiegyezés, sem pedig a nemzetiségi törvény a szerbek (és horvátok}
számára nem tett eleget az elvárásoknak. A logikus következmény más lehetőségek
keresése. A szerbek oldaláról jelentkező elégedetlenség egyik fokmérője lehet
az 1900 és 1910 közötti népszámlálási statisztikák makro-, illetve néhány
vonatkozásában mikroanalízise, ami a számok nyelvén bizonyítja a szerbek
esetében tapasztalható csekély asszimilációs hajlamot a vizsgált időszakban.
A szarajevói merénylet magyar
parlamenti visszhangja alapján kaphatunk képet az Osztrák–Magyar Monarchiát (és
ezen belül Magyarországot) feszítő, 1918-ban aztán szétfeszítő problémákról,
amik elsősorban a déli szláv területek megoldatlan kérdései felől fenyegették a
birodalmat. Ilyen megoldatlan kérdésnek számított, az ellenzék szerint, például
az a tény, hogy habár Bosznia és Hercegovina a Magyar Szent Korona jogán került
a Monarchia fennhatósága alá, irányítása mégis Bécsből történt. Ez azonban az
oppozíció számára nem kisebbíti a magyar kormány felelősségét, amely nem
szorgalmazta az alapvető változásokat Boszniában. Az egyesült ellenzék és Tisza
István miniszterelnök júliusi vitái alapján Haselsteiner annak a kérdésnek jár
utána, hogy milyen motívumok alapján változtatta meg Tisza kezdeti (július 7-én
kinyilvánított} véleményét – amikor is határozottan egy azonnali háborús lépés ellen
nyilatkozott (és tette le a voksot a bécsi minisztertanácsi ülésen is) –
oly módon, hogy július 14-én már ahhoz a többséghez tartozzon, amelyik a július
19-ei ultimátumot Szerbiának megküldte. Érdekes megjegyezni, hogy míg Tisza a
kezdeti időkben a Szerbia elleni energikus fellépést sürgető ellenzék
nyomásának ellenállt, majd annak ellenére, hogy Bécsben az ultimátum támogatói
közé állt, még a későbbiekben is állta az ellenzék rohamát. Nyilvánvalóan nem
akarta az ultimátum átadását megelőzve a nyilvánosságot a lépésről informálni.
A szerző szerint, Tisza véleményének változásában egy sor tényező játszott
szerepet, az elemzett parlamenti jegyzőkönyvek alapján (és a miniszterelnököt
ismerve), ebben a sorban azonban az ellenzék heves reagálásának csak jelentéktelen
szerepet tehet tulajdonítani.
A történet folytatása már
ismert. Haselsteiner utolsó tanulmányában azonban nem a következményeket
mutatja be, hanem lehetséges, de nem megvalósított alternatívaként a régióra
vonatkozó két, föderatív alapokon nyugvó rendezési tervezetet ismertet. Az Adam
Czartoryski párizsi emigrációja alatt kidolgozott, Tocqueville befolyását
mutató, a Keleti-tengertől az Égei-tengerig terjedő konföderációs elképzelés
szerb adaptációja, az Ilija Garasanin által kidolgozott, úgynevezett
„nacertanije”-terv ugyan mutat föderatív elemeket, annak eldöntése azonban,
hogy milyen arányban szerepelnek az elképzelésben egyéb – nagyszerb, talán
jugoszláv, vagy akár délszláv – elemek, további elemzéseket kíván. A
Karagyorgyevics Alexander számára készült privát, tájékoztató jellegű
programtervezet, annak ellenére, hogy csak 1906-ban került nyomtatásban a
nyilvánosság elé, keletkezésétől kezdve (1844) évtizedeken keresztül jelentősen
befolyásolta a szerb politikát, mind a Monarchia, mind pedig a többi délszláv
nép irányában.
1849. május 18-án ismét
Czartoryski volt az, aki Párizsban akarta a magyarokat, románokat, délszlávokat
és a nyugati szlávok képviselőit egy asztalhoz ültetni, és egy konföderatív
rendezés alapján – ami a Habsburgokat kiszoríthatná a régióból – a megbékélést
előmozdítani. Kossuth ellenállása, illetve a nyári harci események miatt
azonban a próbálkozás értelmét vesztette.
Az emigráció több hasonló
javaslata7 után Kossuth Lajos is előállt programtervezetével,8
ami a Habsburgokat és Romanovokat kirekesztő, tágan értelmezett konföderációs
koncepció alapján, magában foglalta volna a nyugati szlávságot ugyanúgy, mint a
balkáni népeket, amelyek azonban továbbra is az oszmán szuverenitás kötelékében
maradtak volna. A Magyar Korona integritása irányában Kossuth hajthatatlan
maradt: mind az összföderáció, mind pedig Magyarország esetében a személyiség
elvének érvényesülését hangsúlyozta. A kísérletek a nem magyar érintettek
csalódottsága miatt futottak zátonyra.
További sikertelen próbálkozások
után ismét Kossuth állt elő 1862-ben egy érdekesnek ígérkező javaslattal. A
„Duna-konföderáció” néven ismert tervezet a korábbi kossuthi elvekre épül. A
konföderációs alapon szerveződő államszövetség számára világosan értelmezhető
kompetenciákat határolt be, mind a „közös ügyek”,9
mind pedig a saját hatáskörben maradó belső igazgatás terén. A magyar állam,
mint hegemoniális hatalom – integritása érdekében, annak ellenére, hogy egy
szerb és horvát egyesülés lehetőségét nem zárta ki – számára a délmagyar Vajdaság
(Bácska, Baranya) elcsatolása szóba sem jöhetett. Erdély közjogi
hovatartozóságát egy későbbi népszavazás hivatott eldönteni. Haselsteiner a
tervezet bemutatásán túl részletesen elemzi mind az előzményeket, mind a
motívumokat, mind pedig a javaslat bukásának összetevőit.
Haris Silajdzic közelmúltból származó mondása, miszerint a Balkánnak
több történelme van, mint amivel meg tudna birkózni, az utóbbi évek
eseményeinek tükrében beigazolódni látszik. Ennek a „sok történelemnek” néhány
mozzanatát Horst Haselsteiner könyve plasztikusan tárja elénk, és talán ezáltal
teszi legalább azokat „legyőzhetővé”. .
Horst Haselsteiner: Bosnien-Hercegovina. Orientkrise und Südslavische Frage (Bosznia-Hercegovina. A keleti- és a délszláv kérdés) Böhlau Verlag, Wien–Köln–Weimar, 1996, 185 p.
Sipőcz László
1. Valeria Heuberger: Bosnien-Herzegowina und der Zerfall Jugoslaviens, in: Österreichische Osthefte, Jg. 36/1994, Heft 2, 265–277.
2. Horst Haselsteiner professzor a Bécsi Egyetem Kelet- és Délkelet-Európa-Kutató Intézetének vezetője.
3. Diószegi István: Andrássy und der von Herzegowina im Sommer des Jahres 1875; Suppan, Arnold: Außen- und militärpolitische Strategie Österreich–Ungarns vor Beginn des Bosnischen Aufstandes, mindkettő in: Medjunarodni naucni skop povodom 100-godisnijice ustanka u Bosni i Hercegovini, drugim balkanskim zemljama i istocnoj krizi 1875–1878. godine, I. kötet, Szarajevó 1977.
4. Dalmácia helytartója (Rodich), a zágrábi főparancsnok (Mollinary), a trebinjei alkonzul (Vercevich) és a mosztari konzul (Wassitsch).
5. Az Osztrák–Magyar Monarchia nagyhatalmi befolyásának érvényt szerezni és azt demonstrálni; a Törökországgal fennálló szerződéses viszonyt fenntartani; a balkáni keresztény népek szimpátiáját megszerezni, illetve biztosítani, és őket egy későbbi cél érdekében a Monarchia számára megnyerni.
6. Az első memorandum 1908. április 1-jén keletkezett, tehát még az újtörök felkelés és az annexió kérdésének aktualizálódása előtt, a második pedig 1909. január 19-én íródott, az annexió deklarálása után, de még a krízis megoldása előtt.
7. Többek között a román Ghica és Balcescu által kidolgozott „Egyesült Dunai Államok” víziója, illetve a Giuseppe Mazzini által alapított „Középeurópai Demokratikus Bizottság” munkásságára hivatkozik.
8. Exposé des principes de la future politique de la Hongrie, 1851. április 25-én.
9. Hadügy, külügy, gazdaság, pénzügy, vám, mértékegységek (súlyok), valamint a közlekedés.