Klió 1999/1.
8. évfolyam
A szlovák külpolitikai gondolkodás története
A tanulmánykötet a szlovák külpolitikai gondolkodás hagyományait kíséri nyomon a XIX. századtól napjainkig. A könyvet összeállító és kiadó cégnek, a Szlovák Külpolitikai Társaságnak az volt a szándéka, hogy helyre tegye a szlovák nacionalista történetírás megállapítását, amelyek szerint a szlovák államjogi törekvések Samo birodalmánál kezdődnek. E kötet azt bizonyítja, hogy szlovák külpolitikai törekvések a XIX. század előtt nem léteztek. Aki ennek ellenkezőjét akarja igazolni, az újromantikus mítoszköltészetet teremt, vagy pedig aktuálpolitikai megfontolásokból meghamisítja a történelmet.
Csak a modern szlovák
történelem időszakában jelennek meg azok a kísérletek, amelyek külpolitikai
kitekintéseket és koncepciókat céloznak meg. A XIX. században, és még a XX.
század elején is inkább csak személyiségeket találhatunk, akik a külpolitikai
mérlegelések és koncepciókészítés munkáját magukra vállalják. Mindenekelőtt a
közép-európai kisállamiság tényéből indulnak ki, és feldolgozzák az adott
időszak politikai törekvéseit is. Ezek között megtalálható a nemzetállami
kulturális, nyelvi és politikai emancipáció eszméje, az államok fölötti
formációkba való betagolódás, a XX. század elejétől pedig a nemzeti
önrendelkezés elvének középpontba állítása, a nemzetállamok létrehozásának
joga.
A szlovák külpolitikai
gondolkodás irányvonala és személyiségei is figyelembe vették az adott
korszakok politikai lehetőségeit, a nagyhatalmi törekvéseket és azokat az
uralkodó eszméket, amelyek az államok, a nemzetek, a közösségek szervezésének
módozatait taglalták. A szlovák nemzet objektív helyzete a térségben olyan
volt, hogy (még néhány kis nemzettel együtt) a legtovább kellett harcolnia más
csoportok, nemzetek szupremációjával szemben azért, hogy saját politikája
érvényesülhessen.
A saját külpolitika önálló
államhoz és nemzetközi jogi szubjektumhoz is kapcsolódik, így a szlovák nemzet
ténylegesen önálló külpolitikát csak az állami önállóság 1993 utáni
elnyerésével valósíthatott meg. Ennek ellenére szlovák külpolitikai koncepciók,
külpolitikai irányvonalak és az ezeket megalkotó és megvalósító személyiségek
már az önálló államiság elnyerése előtti évtizedekben is születtek. Ilyen
személyiségek voltak a kötetben több tanulmányban említett Milan Rastislav
tefánik és Milan Hoda. Mindketten nagy formátumú politikusok voltak, akik
számos diplomáciai feladatot is elláttak, és akik a szlovák külpolitika megteremtőinek
számítanak.
Annak ellenére, hogy mindkét
politikus már 1918 előtt tevékenykedett, korábban nem létezett önálló szlovák
külpolitika. Mindketten hozzájárultak viszont ahhoz, hogy létrejöhessen az
önálló Csehszlovákia. Az első Csehszlovák Köztársaság már olyan környezetet
biztosított, amely lehetővé tette a szlovák politikai elitnek a külpolitikában
való részvételt. A szlovákok csehszlovák diplomatákká váltak, és kinevelődtek a
karrierdiplomaták is, akik Párizsban végezték el a diplomataképzőt. Annak ellenére,
hogy e szlovákok egy iskolában szerezték ismereteiket, eltérő politikai és
külpolitikai irányultságúakká váltak: csehszlovakistákká, néppártiakká,
autonomistákká. Ráadásul 1945 után szinte mind emigrációba kényszerültek.
Az egyik legjelesebb szlovák
diplomata tefan Osuský volt, aki szlovák részről aláírta a trianoni
békeszerződést (és a szemtanúk szerint az egyetlen volt, aki az aláírás közben
boldogan mosolygott). Ő évekig Csehszlovákia franciaországi nagyköveteként
működött, és a Népszövetségben is magas funkciókat látott el.
A kötetben szereplő
tanulmányok több olyan általános kérdést vetnek fel, amelyek befolyásolják a
szlovák külpolitikai gondolkodás jellegét. Az egyik az, hogy a szlovák
történetírás komoly problémákkal küzd akkor, amikor meg kell határoznia, hogy
kit tekint szlovák személyiségnek (hiszen például T. G. Masaryk csehszlovák
elnök és fia, Jan Masaryk is szlováknak vallotta magát). A másik megoldandó
kérdés, hogy van-e, lehet-e önálló külpolitikája egy olyan kis országnak,
államnak, amely mindig a nagyhatalmak (vagy a nagyobb hatalmak) csatlósa volt?
A harmadik, hogy milyen eredménnyel jártak azok a kísérletek, amelyek
megpróbálták ezt a csatlósi helyzetet lazítani, ettől elszakadni.
A szlovák külpolitikai
gondolkodás eddig egy nagy külpolitikai koncepciót (Hoda közép-európai
föderalizációs elképzelését) és több olyan nagy külpolitikai személyiséget
mondhat magáénak, akiknek az életét, diplomáciai és politikai munkásságát a
szlovák történetírásnak és politológiának még fel kell dolgoznia. Ők azok, akik
felismerték, hogy a szlovák külpolitikának a közép-európai térséget és az
összeurópai térséget kell figyelembe vennie, amikor saját külpolitikai
koncepcióját megkísérli megalkotni. (Ezt azok a szlovák nacionalisták, akik
1993 óta meghatározták a szlovák külpolitikai koncepciókat és a külpolitikai
gondolkodást, oly mértékben abszolutizálták, hogy Szlovákiát az európai
események középpontjának tekintették, s erre hibás külpolitikai elképzeléseket
alapoztak.)
Mindennek ellenére a szlovák
kérdés, azaz a szlovák nemzeti emancipáció bonyolult problémát jelentett
nemcsak a szlovákok számára, hanem azok számára is, akik fölötte szupremációt
gyakoroltak. Lubomír Lipták szlovák történész szerint ugyanis ez a
geopolitikai térség öt faktorral rendelkezett: az egyiket a szlovákok
Szlovákián belüli helyzete és az azon belüli interetnikus viszonyok alkották; a
másodikat a szlovákok helyzete a történelmi Magyarországon, amelyet akkor még a
saját hazájuknak éreztek, bár az nem volt hozzájuk kedves; a harmadik faktort a
történelmi Magyarország Monarchián belüli helyzete jelentette; a negyediket az
OsztrákMagyar Monarchia Európán belüli helyzete, civilizációs, kulturális és
geopolitikai kettőssége; a szlovák kérdés ötödik faktorát pedig Európának a
világban elfoglalt helye képezte. Ezeket a faktorokat kellett és kell
figyelembe vennie a jó szlovák külpolitikai koncepcióknak ahhoz, hogy Szlovákia
haladási irányát helyesen határozzák meg. Ez a történelmi átalakulások azon
vonala, amelyen a szlovák külpolitikai koncepcióknak is haladniuk kell, és
amelyen a kötet tanulmányait összeállítók is haladtak.
Az első tanulmány (szerzője D.
kvarna) a XIX. század első felének szlovák politikájával foglalkozik. Ez
az az időszak, amikor a szlovák politika alapjai, a történelmi Magyarország
birodalmi politikájának keretein belül, annak árnyékában megteremtődnek. Ebben
az időszakban a környezet a szlovák kérdést még nem tartotta természetes
problémának. Szlovákia nem létezett, a magyarosítás pedig kezdett fölerősödni.
A szlovákok nemzeti jogainak védelme, ennek igénye csak kis (főként
evangélikus) értelmiségi csoportokban fogalmazódott meg, és a politikai hatalom
ellenszenvét irodalmi és nyelvi alkotásokkal kompenzálták. E csoportok a
szlovák kérdés lényegét illetően eltérő nézeteket vallottak. Egyesek a
szlovákokat a történelmi magyarság egészében létező sajátos etnikumnak, mások a
csehszlovák törzs tagjának, megint mások önálló nemzeti sajátosságokkal
rendelkező csoportnak tekintették. E csoportokon belül a fordulatot az 1840-es
évek hozták, amikor a túri generáció megalkotta az önálló szlovák irodalmi
nyelvet.
Európa félt Oroszországtól,
annak terjeszkedésétől, így a birodalmon belüli pánszlávizmust is rossz szemmel
nézte. A magyarok és a németek a szlávok összefogásának politikai,
irodalmi-kulturális megfogalmazásait és az erre irányuló gyakorlati politikai
cselekvést (mint a prágai Szláv Kongresszust) is határozottan
visszautasították. Ezen eszmének és elvnek a megfogalmazója Ján Kollár volt,
aki egyúttal szellemi szinten relativizálta, és így végső soron megkérdőjelezte
a történelmi Magyarországot mint államot. Ez lehetőséget adott a magyaron
kívüli más nemzetek sajátosságainak és jogainak védelmére. Főként evangélikusok
fogalmazzák meg a nemzetek szabadságának és jogainak eszméjét, és 1848-ra
megszületett a radikális össz-szláv gondolat is. Az akkori Szláv Kongresszuson Ludovít
túr felvetette a Habsburg Birodalom föderalizálásának politikai
gondolatát is.
Az akkori európai világ a
szlávokat az orosz birodalom terjeszkedését elősegítő előőrsként, negatívan
szemlélte. E véleményüket először a franciák változtatták meg, amikor a lengyel
emigráns Czartoryski herceg diplomáciája eredményeként elérte azt, hogy
az oroszokkal és a Habsburgokkal szemben elfogadják a közép-európai szlávok
lengyel vezetéssel való egyesítésének gondolatát. E gondolat értelmében
létrejött volna egy szabad szláv föderáció a lengyelek vezetésével. Ebben a
tervezetben fogalmazódott meg először a szlovák autonómia.
Egy másik elképzelés, amely a
XVIII. század végén formálódott ki, a magyarországi jakobinusok elképzelése
volt (mozgalmukban szlovákok is részt vettek). Ez az egész országot
föderalizálta volna, nemzeti provinciákkal, amelyek között szerepelt a
szlovákok nemzeti provinciája is.
Az 1830-as években a
selmecbányai M. uhajda professzor németül írt munkájában megfogalmazta
a történelmi Magyarország föderalizálásának igényét. Ez azt jelenti, hogy a
XIX. század 30-as, 40-es éveiben a szlovák politikai gondolkodásnak már szerves
részét jelentette a föderalizmus koncepciója. 1840-ben a fiatal túrék
megfogalmaztak egy olyan petíciót, amit az uralkodónak szántak, és amelyben
Szlovákia autonóm helyzetét követelték, de amelyet végül nem küldtek el az
udvarhoz. A föderalisztikus elv az ausztroszlávizmus koncepciójában is
megjelent. Ez mindenekelőtt a csehek és a horvátok elképzelése volt. Céljuk
szerint a birodalom föderalizálásával kívántak volna védekezni a (russzofil)
pánszlávizmussal, a pángermanizmussal és a pánhungarizmussal szemben.
Ezek az elvek nyíltan
jelentkeztek az 1848-as évben. Ekkor az egyes nacionalizmusok eltérő nézetei
és érdekei felszínre kerültek, közöttük a kis nemzetekéi is. A szlovák
politikai gondolkodás szempontjából új fejezetet jelentett az, hogy a szlovák
kérdés is nyíltan felszínre tört, és a továbbiakban már nem csupán titkos
megfontolások és semmire sem kötelező tervek részeként jelentkezett.
A szlovák fél két úton
igyekezett saját ambícióit érvényesíteni: a történelmi magyar állam
föderalizációját követelte, és azon belül Szlovákia autonómiájáért állt ki.
Ennek elérése érdekében (mint a szláv politikusok nagy része) a dinasztia
oldalára állt. Ezen az úton vált a szlovák kérdés első ízben tényleges
problémává, a politikai megfontolások igazi tárgyává, és bekerült a
közép-európai kérdés összetevői közé.
Ebben az időszakban kezdték el
tervezni Szlovákia területének körülhatárolását. Ezzel együtt új jelenség
került a politikai gondolkodásba, a kisebbségek helyzetének és jogainak
kérdése. Az osztrák félelmek miatt azonban ebből csupán annyi maradt, hogy a
legalsó szinten, a közéletben és az iskoláztatásban bevezették az anyanyelv
használatának jogát. Az osztrák politika megijedt a demokrácia gyors
kiszélesedésétől, a plebejus rétegek gyors emancipációjától, és csupán a
minimális programot valósította meg. Szlovákia és a szlovákok kérdése így
megint marginális helyzetbe került. Folytatódott a szlovák társadalom
deformálódása, ami még az 1848 előtti időszakban kezdődött. Korlátozták ugyanis
a vagyonos és privilegizált rétegeknek a szlovák szellemi körbe való tényleges
integrációját. Ezért a szlovák nemzeti elveket és értékeket a plebejus rétegek
hordozták csupán, aminek köszönhetően megerősödött az a várakozás, amely a
felszabadulás reményét az össz-szláv, illetve az orosz szellemi és politikai
egészhez való integrációban látta.
A második tanulmány, amely a
dualizmus kori szlovák politikai elképzeléseket taglalja, hangsúlyozza a
magyarosítás erősödését, és azt, hogy emiatt a szlovák politikai program
megvalósításához a segítséget egyre inkább nemcsak a történelmi Magyarországon,
hanem a Monarchián kívül keresték. A külföld felé fordultak azért, hogy saját
nemzeti céljaik megvalósításához támogatókat szerezzenek. Ezek a szándékok
megjelentek az 1848 utáni szlovák sajtóban is. Támogatást elsősorban az orosz
cári birodalomban kerestek, de próbálkoztak a lengyelekkel is. A
legelfogadhatóbbnak és a legreálisabbnak azonban a cseh segítség és támogatás
mutatkozott.
A dualizmus korában a szlovák
politikai gondolkodás két táborra szakadt. A konzervatív szlovák politikai
gondolkodók (a Matica slovenská köre), russzofil alapon az orosz cár
segítségét várta; az új szlovák iskola hívei, a fiatalok pedig a csehszlovák
kölcsönösség elve alapján a csehekkel való szoros összefogásban látták a
megoldást. A sajtó a szlovák közvéleményt fokozatosan szembefordította a
németekkel, mert érzékelték, hogy a német politika támogatja a magyarok
asszimilációs, elnyomó politikáját.
Az orosz orientáció mellett
többen próbálkoztak a francia szimpátia megszerzésével is, amiben a csehek
segítettek a szlovákoknak. Így míg a szlovák kultúra a XIX. század első felében
szorosan kapcsolódott a német evangélikus és katolikus egyetemekhez és
műveltséghez, addig a XIX. század második felében a német nemzetállami
törekvések és a magyarokat segítő német politika miatt (és T. G. Masaryk
hatására) átpártolt a franciákhoz és az angolokhoz. A konzervatív szlovák
központ továbbra is russzofil irányultságú maradt. Így tehát a szlovák
külpolitikai orientáció differenciálódott. Három irányzat vált érzékelhetővé: a
katolikus népi mozgalom, a csehszlovakisták és a szociáldemokraták. Az első
világháború időszakára a legfelkészültebbek a csehszlovák államiság hívei
lettek.
Ebben az időszakban
jelentkezett a szlovákok legkiemelkedőbb politikai gondolkodója és politikusa, Milan
Hoda, aki sajátos szlovák külpolitikai koncepciót dolgozott ki:
alapkiindulása a magyarellenesség és a Habsburg-pártiság volt. Ezen az alapon
próbálkozott a Monarchia föderalizálásával, és ezáltal (az oroszokkal és a
németekkel szemben) a Monarchia megerősítésével.
A szlovák konzervatívok a
pánszlávizmus alapján, és a Národné Noviny című lap segítségével
hirdették a szlávok keleti központú összefogását, de eszméik csődöt mondtak,
amikor a balkáni háborúkban kiderült, hogy a délszláv nemzetek egymás ellen
harcolnak.
A harmadik tanulmány témája az
említett Milan Hoda belvederi politikájának elemzése. Hoda, aki Budapesten
tanult, és a századfordulón jól ismerte a magyar viszonyokat, a Monarchia föderalizálása
és ennek révén megerősítése programját tűzte ki célul. Ehhez megpróbálta
megnyerni Ferenc Ferdinándot is, aki érdeklődött Hoda elképzelései iránt. Ez a
terve azonban a trónörökös ultrakonzervatív és autokratikus szándékain
hajótörést szenvedett. Ekkoriban, éppen a háború előestéjén született meg
Hodában a gondolat, hogy ha a Monarchia demokratikus föderalizálása
lehetetlen, akkor nemzetállamokra fog szakadni. Ezt nem tartotta megfelelő
fejlődési iránynak, és azonnal azon kezdett el gondolkodni, hogyan lehet a kis
nemzetállamokat föderációba összefogni.
Előre látta azt, hogy a nagyhatalmak nem tekintik majd partnereknek a kis
nemzetállamokat, ezért egy nagyobb egységet kell létrehozni, amely a nagyhatalmaknak
politikai partnere lehet. Hoda ugyanis nagyon tartott attól a biztonsági
vákuumtól, amibe e kis államok belekerülnek.
Milan Hoda azon szerencsés
politikai gondolkodók közé tartozott, akiknek megadatott, hogy a gyakorlati
politikában is kipróbálják koncepcióikat. Vezető politikusként részt vett az
első Csehszlovák Köztársaság létrehozásában és annak politikai irányításában
is, de legnagyobb művét, a közép-európai kis államok föderációját nem tudta a
gyakorlatban megvalósítani.
Hoda politikusi történetét és
művének visszhangtalanságát a kötetben több tanulmány is taglalja. Például az
is, amely arról szól, hogy Hoda a szlovák politológia és geopolitika
megalapozója, hiszen ő az, aki a legátfogóbban, legmélyebben és legalaposabban
gondolta át a szlovák politika helyzetét, múltját, jelenét és jövőbeli
feladatait. Ő az, aki e szerepre tudatosan is készült, és elméletileg is
megalapozta tudását. A századfordulón megállapította, hogy a szlovák
politikának egyik legnagyobb hibája, hogy a hangulatok és a pillanatnyi
benyomások határozzák meg, ahelyett, hogy felkészült, megalapozott
koncepciókkal élnének.
Őmaga intenzíven foglalkozott
a politika tudományával, és egész életművével megalapozta a szlovák
politikatudományt. Ehhez sok forrásból merített, tanulmányozta a vezető magyar
politikusok (Kossuth, Deák, Széchenyi) műveit is. Azon kevés korabeli szlovák
politikusok egyike volt, akik a demokratikusan gondolkodó magyarokkal keresték
a kapcsolatokat.
Mindig párhuzamos politikai
forgatókönyvekkel dolgozott Szlovákia helyzetének megoldását illetően, sok
szlovák politikus ezen alternatív gondolkodása miatt opportunizmussal vádolta.
E gondolkodásmóddal ő volt az első, aki kitört a provinciális nézőpontból, és a
szlovák problémát annak egész szélességében tekintette, az európai helyzet
keretében. Foglalkozott geopolitikával is, és ennek segítségével, valamint a
gyakorlati és diplomáciai tevékenysége esszenciájaként hozta létre a
közép-európai nemzetek együttműködésének szükségességét indokoló és
előterjesztő koncepcióját a Duna-menti konföderációról. Mint vezető és gyakorló
politikus, ismertette a centrális korridorra vonatkozó elképzelését, amely
Közép-Európa rendezésének középpontja kívánt lenni. Neki köszönhetően ébredtek
rá a szlovákok saját geopolitikai jelentőségükre.
Visszautasított minden olyan tervet,
amely a térségnek a németek vagy az oroszok általi szervezésére vonatkozott, és
elutasította a Páneurópa-tervezetet és mozgalmat is, mert szerinte a reális
lehetőségeknél nagyobbat markol, hiszen Európa keleti és nyugati fele között
túl nagyok a különbségek.
A CoudenhoveKalergi-féle
Páneurópa-tervnek és mozgalomnak Csehszlovákiában nagy volt a visszhangja, és
e mozgalom széles körben terjedt Szlovákiában is. Szlovákiai térhódításával a
kötetben két tanulmány is foglalkozik. Az egyik megállapítja, hogy ennek okai
között található az a szlovák kulturális és politikai felvirágzás, ami az 1918
utáni Csehszlovák állam létrejöttével indult meg. Emellett megállapítja, hogy
ez a föderalizációs terv nem az egyetlen volt ebben az időszakban, mert számos
politikai gondolkodó érzékelte azt az űrt, amit a Monarchia felbomlása okozott
Európa közepén (közéjük tartozott a szlovák Milan Hoda is). Az európai
föderalizációs terveket illetően a szlovák politikai gondolkodók gyakran (a
csehszlovák külpolitikát meghatározó) E. Benesel sem értettek egyet,
mert a szlovák liberális politikai gondolkodás soha nem volt izolacionista,
szeparatista vagy dezintegráló, hanem ellenkezőleg, Szlovákia önrendelkezési
törekvéseit folyamatosan összekapcsolta az aktuális demokratikus alapú
integrációs tervekkel és lehetőségekkel.
A kötetben egy tanulmány (Duan
Kováč írása) foglalkozik a másik fontos szlovák külpolitikussal és
gondolkodóval, Milan Rastislav tefánikkal, aki tevékenyen részt vett az
első világháború idején abban a politikai propagandában, amely az önálló
Csehszlovákia létrehozásának indokait terjesztette a nyugati hatalmak
közvéleményének és politikusainak körében. tefánik francia állampolgárként,
francia katonatisztként és T. G. Masaryk híveként vett részt ebben a tevékenységben.
Rendkívül kiterjedt ismeretségi és befolyási körrel rendelkezett, amit
maradéktalanul ki is használt célja eléréséhez. Masarykot ő vezette be az
amerikai, az angol és a francia politikai elit köreibe, és ő volt az, aki
katonaként létrehozta az önálló Csehszlovákiához szükséges hadsereget az
Oroszországban maradt cseh és szlovák hadifoglyokból. tefánik híve volt
Masaryk eszméinek, politikai terveinek és annak, hogy a szlovákok a csehekkel
közös államban mentsék meg és újítsák meg saját nemzeti létüket. 1919-es
haláláig ő volt a legtevékenyebb szlovák politikus és gondolkodó.
Néhány
tanulmány, számbavéve a szlovák külpolitikai gondolkodás személyiségeit és
irányvonalait, megemlíti, hogy Csehszlovákia létrehozásának tervén kívül milyen
egyéb tervezetek születtek, amelyek a szlovák kérdés megoldását célozták. Így
megtudhatjuk, hogy a Monarchia föderalizálása és Csehszlovákia létrehozása
mellett tervezték még az oroszokkal és a lengyelekkel való föderációt. Mindenki
számára világos volt ugyanis, hogy Szlovákia önálló államként nem tud létezni,
ezért keresték azokat a lehetőségeket, amelyek biztosíthatták volna a szlovák
nemzeti lét új állami kereteit. Az első világháború négy éve alatt többféle
terv született, s közöttük, igen rövid ideig és nem meggyőző támogatással
szerepelt a magyarokkal való együttmaradás, az ország föderalizálásának
előfeltételével.
Az
önálló, állami szlovák külpolitika gyakorlati szinten 1939 és 1945 között
valósult meg első ízben. Ez a szlovák külpolitika új szintjét jelentette, mivel
Szlovákia önálló nemzetközi jogi szubjektummá vált. Önálló külügyminiszterrel,
külügyminisztériummal, külképviseletekkel rendelkezett, de ténylegesen nem
volt politikailag önálló, a hitleri Németország bábállamaként működött. Ezt az
önálló szlovák külpolitikát meghatározta, hogy a harmadik birodalom szatellit
államaként jött létre, és egyezményben határozták meg, hogy meddig terjedhet a
szlovák külpolitika. Ezeket a kereteket ugyan megpróbálták átlépni, de
sikertelenül. E külpolitikát tehát a német érdekek, a bécsi döntések és a
harmadik birodalomhoz való tartozás határolta be. Így mindenfajta kiugrási
kísérlet vagy másfajta külpolitikai irányvonallal való próbálkozás politikai
jellegű megtorlást vont maga után. A németek ilyen mértékű kiszolgálását a
Vatikán sem nézte jó szemmel, annak ellenére, hogy az ország magát a katolikus
kereszténység védőjének kiáltotta ki. A szlovák katolikus papság, nagyrészt
elkötelezetten kivette részét e hatalom fenntartásából.
A
második világháború vége és a kommunista hatalomátvétel időszaka között eltelt
néhány évben (19451948) az önálló szlovák külpolitikai gondolkodást
behatárolta az, hogy E. Bene nyitott a Szovjetunió felé, és hogy a moszkvai
kommunista emigráció, orosz támogatással, feltartóztathatatlanul tört a
politikai hatalom megszerzésére. Ebben az időszakban a keleti orientáció
hangsúlyos helyet kapott a külpolitikai tervekben, és rövid időre felmerült
annak lehetősége is, hogy Szlovákia (Kárpátaljához hasonlóan) a Szovjetunió
egyik tagköztársasága legyen.
A tanulmánykötet írásaiból
világossá válik, hogy a szlovák politikai gondolkodás irányait, központi témáit
jelentős mértékben meghatározták a szlovák emigránsok, az emigrációs körök. A
csehszlovák állam létrehozását 1918-ban szlovák részről főként az amerikai
szlovák emigráció készítette elő, míg az 1945-ös megújításban, a londoni
emigránsokkal szemben, a moszkvai (kommunista) szlovák emigráció játszotta a
fontosabb szerepet. Az 1945 és 1948 között végbement kommunista hatalomátvétel
után újabb szlovák emigrációs körök jöttek létre (Észak-Amerikában,
Dél-Amerikában, Kanadában), amelyek jelentős részben az autonomista,
konzervatív, katolikus nemzeti-nacionalista szellemi és politikai elitből
toborzódtak. Ez az emigráció részese volt az 1993-as önálló szlovák államiság
ideológiai előkészítésének.
A szlovák külpolitikai
koncepciókra és gondolkodásra visszatekintők hangoztatják: Szlovákia egyik
legjellemzőbb hiányossága éppen az, hogy gondolkodói és politikusai nem
szenteltek kellő figyelmet a nemzetközi kérdéseknek és a külpolitikának.
Általában (nagyrészt érthető okokból) saját magukkal voltak elfoglalva, saját
belső problémáikkal foglalkoztak. Ameny-nyiben egyáltalán foglalkoztak
valamivel a saját határaikon kívül, az Magyarország, a magyar politika és
külpolitika volt. Ez azonban kevés volt ahhoz, hogy a szlovák politikai
gondolkodás felkészüljön arra, amikor önálló szlovák külpolitikát kell majd
folytatnia. Ezért maradt az elmúlt néhány évben Szlovákia a külföldtől
viszonylag izolált ország. Ez olyan súlyos hiányosság, aminek a felszámolásához
még nagyon kemény szellemi és konkrét külpolitikai munka szükségeltetik.
Michal Barnovský, Ján Čarnogurský, Juraj Fabian, Bohumila Ferenčuhová, Ivan Kamenec, Duan Kováč, Eduard Kukan, Milan Nič, Miroslav Pekník, Zuzana Poláčková, Duan kvarna: Línie a osobnosti Zahraničnopolitického myslenia na Slovensku v 19. a 20. storočí (A külpolitikai gondolkodás vonalai és személyiségei Szlovákiában a XIX. és XX. században). SFPA, Bratislava, 1996. 115 p.
Hamberger Judit