Klió 1999/1.
8. évfolyam
Elhagyott gyermekek Brazíliában
Brazília fiatal ország, nemcsak független államiságát tekintve alig több mint 170 éves,, hanem népessége kor szerinti összetétele szempontjából is. A brazil „életfa”-diagram alsó részén erősen kiszélesedik. Sok a gyermek, és évről évre több az elhagyott kiskorúak, főként az utcagyerekek ellen elkövetett bűncselekmények száma. Ez különösen a nagyvárosok problémája. Így talán nem véletlen Maria Luiza Marcílio témaválasztása, aki a Săo Paulo-i egyetem tanáraként, a Latin-Amerika demográfiatörténetét tanulmányozó kutatóközpontban egy évtizede vezet társadalomtörténeti programot a brazil családok és a gyermekek életét vizsgálva. Legújabb könyve középpontjába az elhagyott gyermekeket, illetve a társadalom velük szemben tanúsított magatartását állítja. A kötet első főrésze az antikvitás korától kezdődően tekinti át az elhagyott gyermekek helyzetét az európai történelem során. Majd a második részében a brazíliai helyzetet elemzi a szerző. Mint olyat, mely történelmi perspektívába helyezve, az európainak szerves folytatása. Hiszen az elhagyott gyermekek gondozására kialakított európai modellek kerültek át az amerikai gyarmatokra is. Ilyen szempontból Marcílio Brazíliát egyértelműen a nyugat-európai tradícióhoz, kultúrkörhöz tartozónak véli.
Az Európával foglalkozó rész
megírásakor bőséges szakirodalom – főleg az utóbbi két évtized termése – állt a
szerző rendelkezésére. Brazília vonatkozásában azonban hiánypótló munkáról van
szó, mely jelentős levéltári kutatásokra épül. Ezek teszik megalapozottá
következtetéseit, és azt, hogy általános tendenciákra mutasson rá a vizsgált
kérdést illetően.
Marcílio több fontos
megállapítást tesz a kutatás általános tanulságai között. Így leszögezi azt a
meghökkentőnek ható tényt, hogy 19591 előtt a
történelem során, szórványos kivételektől eltekintve, sem az állam, sem a
társadalom, de még az egyház sem szankcionálta azt, aki elhagyta a gyermekét.
Marcílio szerint az utóbbi két évszázadban az elhagyott gyermekekre vonatkozó
adatok egyre inkább köthetők földrajzi kategóriákhoz. Sokkal több az elhagyott
gyermek a városokban, mint vidéken. Illetve jóval erőteljesebben jelentkezik ez
a probléma a zömmel katolikus (legyen az akár római katolikus akár ortodox)
népességű területeken, mint a protestáns vidékeken. Ennek oka, a szerző
megállapítása szerint, egyfelől abban keresendő, hogy a kálvinista és a
lutheránus közösségekben a gyermeknevelést erősen kontrollálták, elítélték a
gyermekét elhagyó szülőt. Másrészt a protestáns erkölcsre vezethető vissza,
hogy az egyén fokozott felelősséggel tartozik cselekedeteiért és azok következményeiért,
így az általa létrehozott új életért is.
Marcílio három fő szakaszt
különböztet meg az árva gyermekek társadalmi, állami gondozásának történetében.
Kategóriáit mind Európa, mind Brazília vonatkozásában érvényesnek tekinti,
bizonyos időbeli eltéréssel. Feldolgozásának gondolatmenete ezt a
periodizációt követi. Az első és leghosszabb szakasz, mely a kereszténység
intézményesülésével vette kezdetét Európában, az úgynevezett karitatív
szakasz. Ekkor a család nélkül maradt gyermekek gondozása, támogatása a
jótékonyság egy formája volt. Intézményei, a lelencházak, leányotthonok a XIII.
század elejétől kezdtek kialakulni, a III. Ince pápa által létrehozott római
gyermekmenhely mintájára. Ez a modell került át portugál közvetítéssel
Brazíliába is a XVIII. században.
A második szakaszt tudományos
emberbaráti szakasznak nevezi a szerző. Kialakulását, kezdetét a felvilágosodás
és a liberalizmus eszméihez köti. Ekkor jelenik meg a gondolat, hogy a
gyermekek jelentik egy nemzet jövőjét. A társadalomról gondolkodók egyre
fontosabbnak tartják a fiatal generációk egészségét, megfelelő nevelését, a
család szerepét. Megfogalmazódik az az igény, hogy a jótékonysági
magánintézmények feladatait fokozatosan az állam vegye át. A
természettudományos eredményekkel párhuzamosan, melyek segítik pl. a
gyermekgyógyászat fejlődést, a gyermekek jogi helyzete is fokozatosan javul.
Ebben az időben már mód nyílik arra, hogy az elhagyott gyermekek új családba
kerüljenek. A XIX. század folyamán fejlődik ki az örökbefogadásra vonatkozó
jogi szabályozás. A XX. században pedig már a nemzetközi szervezetek is
megkísérlik, hogy érvényt szerezzenek a gyermeki jogoknak.2
Maria Luiza Marcílio az
elhagyott gyermekek társadalomtörténetének harmadik szakaszát, az állami gondoskodás korszakát a XX. század
közepétől számítja. Nem utolsó sorban az egyre erősödő társadalmi nyomás
hatására, a (jóléti) állam több-kevesebb sikerrel, fokozatosan teljes egészben
magára vállalja a gyermekek jogainak érvényesítését, és optimális feltételeket
igyekszik teremteni az állami gondozottak számára is.
Brazíliában hasonló
periodizáció lehetséges, az egyes szakaszok azonban az európaihoz képest
megkésve jelentkeznek. A levéltári anyag tanúsága szerint a gyarmati korszak
elején főként magánemberek azok, akik összegyűjtik az árvákat, és könyörületből
saját házukba fogadják őket. A XVIII. századtól kezdődően bocsát ki a portugál korona
engedélyeket lelencházak létrehozására Brazíliában. Ekkor, a karitatív
periódusban, az elhagyott gyermekek száma itt még nem olyan nagy,
mint a korszak Európájában. Erre utal, hogy az árvaházak száma és
befogadóképessége is elmarad az európaiakétól. A XIX. század közepétől kezdődik
Brazíliában a második szakasz, amelyet erős francia hatás jellemez az elhagyott
gyermekek gondozásával kapcsolatos kérdésekben éppen úgy, mint ahogy a francia
befolyás domináns a korszak kulturális életében, oktatásügyében és számtalan
más területen egyaránt. Brazíliában is ebben a korszakban hozzák létre az első
gyámhivatalt, bár ennek hatásköre egészen 1979-ig nagyon korlátozott marad.
A tudományos emberbaráti szakasz
egyik meghatározó jelensége az új iskolamozgalom megindulása, mely jelentős
oktatási-nevelési reformokat eredményez, főként az 1920-as években. Kísérletek
történnek a szegény családok segítésére, a csecsemő- és gyermekhalandóság
csökkentésére, gyermek- és anyavédelmi egészségügyi központok jönnek létre, bár
vitatható eredményességgel. Megalapítják a nagyvárosok külterületein a komplex,
sok gyermek befogadására képes nevelőotthonokat, melyek egyben oktatási
intézmények is. Így koncentráltan, egyszersmind a társadalomból kiemelve,
kirekesztve történik az árvák nevelése „a maguk épülésére és a társadalom
hasznára”. Csupán az 1959-es ENSZ-nyilatkozat készteti Brazíliát arra, hogy az állami
gondoskodás korszakába lépjen a nélkülöző és veszélyeztetett gyermekek
ügyében. Az állam azonban szinte képtelen megbirkózni az e téren rá háruló
feladatokkal, hiszen kettős szorításnak van kitéve. Egyik oldalon a demográfiai
robbanás támasztotta követelmények, másik oldalon a súlyos gazdasági
nehézségek. Nem véletlenül zárja Maria Luiza Marcílio könyvét azzal a
gondolattal, hogy Brazília számára az ezredfordulón az egyik legnagyobb kihívás
éppen a tömegesen utcára kerülő gyermekek helyzetének megnyugtató rendezése
lesz.
Maria Luiza Marcílio: História Social da Criança Abandonada (Az elhagyott gyermek társadalomtörténete) Săo Paulo, Editora Hucitec, 1998. 331 o.
Szilágyi Ágnes Judit
1. Ebben az évben adta ki az ENSZ a Gyermekek Jogainak Egyetemes Nyilatkozatát.
2. 1924-ben a Nemzetek Szövetsége adta ki a Gyermekek Egyetemes Jogainak Első Chartáját, és 1959-ben jelent meg a már említett ENSZ-Nyilatkozat.