Klió 1999/1.
8. évfolyam
Trója: mítosz és valóság
A második világháború után elveszettnek hitt Priamosz-kincs 1994 óta újra tanulmányozható lett a nyugati tudósok számára is, 1996-ban pedig kiállították darabjait a moszkvai Puskin Múzeumban, felélénkítve ezzel a Trója utáni tudományos és laikus érdeklődést. A washingtoni Smithsonian Intézetben rendezték meg 1997. február 21–22-én a Trója világa: Homérosz, Schliemann és Priamosz kincsei című konferenciát, amelynek anyagából közölt hat, a legkülönfélébb kérdésekkel foglalkozó tanulmányt a Classical World 91.5. száma.
D.
Easton tanulmánya (Heinrich
Schliemann: Hero or Fraud?) három kérdést vizsgál Trója feltárójával
kapcsolatban. Meghamisította-e a felfedezéseket, megfelelően képzett volt-e a
régészetben, és valóban ő fedezte-e fel Tróját? Schliemannt egyesek félőrült
mániákusnak gondolták, míg mások tudósnak tekintették. Nemrég Calder és Traill
fogalmaztak meg róla elítélő véleményt, amelyet Easton túlságosan
egyoldalúnak talál. A hamisítás vádja, amely az említett kinccsel kapcsolatban
is felmerült, elvethető. Jóllehet a dokumentáció nem mindig hiánytalan és
alapos, de a Priamosz-kincs darabjaiból egyetlen sem tűnik fel a korábbi
dokumentációkban, márpedig, ha Schliemann maga állította volna össze a kincset,
bizonyára hagyott volna nyomokat. A kincs darabjai kronologikusan is koherens,
egységes leletegyüttest alkotnak, nincs ok tehát feltételezni Schliemann
csalását. Régészként sem lehet egyszerűen elítélni, mert ásatási módszerei
kezdetben ugyan durvák és szakszerűtlenek volta, de a stratégiája nem nevezhető
ostobának. Korszerűnek tekinthető, hogy egy meglehetősen nagy területen
alkalmazta a talajsztratigráfia módszerét. Kutatócsoportjában a legkülönbözőbb
szakterületek művelői kaptak helyet – köztük a legismertebb Dörpfeld –,
ami elengedhetetlen egy modern ásatásnál. Hibája volt, és a későbbi kutatás
helyzetét is megnehezítette, hogy nem végzett pontos méréseket. Az összes
leletet, amelyről azt hitte, hogy a trójai háború idejéből való, Homérosz
alapján akarta azonosítani. Az általa „homéroszinak” vélt Trója II-ről Calvert
már 1872-ben kimondta, hogy több évszázaddal korábbi a trójai háborúnál.
Trója felfedezése sem kizárólag az ő érdeme abban az értelemben, hogy az
ókorban is ezt a helyet vélték a trójai háború helyszínének, sőt Schliemann
előtt már 1740 óta elhangzottak vélemények (Pococke, Clarke, Calvert)
erre vonatkozóan. Schliemann Trója felfedezésének bejelentésekor inkább arra
gondolhatott, hogy bebizonyította a trójai háború történetiségét. Azóta a
kutatások bebizonyították, hogy a trójai háború történetisége nem a leleteken,
hanem a Homéroszba vetett hiten nyugszik, ez azonban nem jelenti Schliemann
hitelvesztését, hiszen utódai is hozzá hasonlóan tettek. Schliemann nem
tekinthető tehát csalónak, de hibátlan hősnek sem. Ember volt, aki téved, nem
minden tekintetben a legfelkészültebb, de aki minden energiáját befektette a
cél érdekében és hibái ellenére megváltoztatta a tudomány képét.
Kevésbé
hízelgő képet fest Schliemannról Susan Heuck Allen, aki a trójai
ásatások másik szereplőjével, Calverttel foglalkozik (A Personal
Sacrifice in the Interest of Science: Calvert, Schliemann, and the Troy
Treasures). A környéket korábbi ásatásaiból jól ismerő Calvert figyelme
1863-ban fordult a Hisarlik domb felé. Bár az első munkálatok is felszínre
hozták a római Ilium maradványait, Calvert pénz hiányában és bátyja, Frederick
Calvert kétes üzleti ügyeinek botránya miatt nem fejezhette be saját erejéből a
megkezdett munkát. Ásatásai és az előkerült kerámia darabok alapján
valószínűsítette, hogy a római Ilium alatt van az archaikus kornál is régebbi
réteg. Schliemannal 1867-ben találkozott, s meggyőzte őt arról, hogy a Hisarlik
domb rejti Homérosz Trójáját. Felajánlva az ásatások vezetését Schliemannak,
meghozta egyik legnagyobb személyes áldozatát a tudomány érdekében. Schliemann
elhamarkodva bejelentette a homérosi Trója megtalálását, a kiásott falakat
azonban Calvert későbbre keltezte: a hellenisztikus korra. Schliemann az
ásatást folytatva, 16 méter mélyen elérte a talajt, de a mélyebb rétegek
csekély leletmennyisége miatt a Trója II-t jelölte ki homéroszinak. Calvert az
archaikus kerámiáknál legalább 1000 évvel vélte korábbinak ezt a réteget. A
kibontakozott vita után Schliemann megszakította az együttműködést, de 1873.
május 31-én, amikor a legnagyobb szüksége volt a csodára, megtalálta Priamosz
kincsét. Ezt a leletet Calvert tudta nélkül kicsempészte a Török Birodalomból.
Bár Calvert nem ismerte el a kincs kapcsolatát Priamosszal, védelmébe vette
Schliemannt azokkal a támadásokkal szemben, melyek megvádolták, hogy ő rakta
össze a kincset különböző darabokból. Schliemann a versenytársának tekintett
régészt az ásatásokról szóló könyvében is mellőzni igyekezett, elérve, hogy őt
tekintsék az első ásatónak. A birtokában lévő Priamosz-kincs könnyedén
felülmúlta a Calvert kezén lévő leleteket, amelyeket alacsony áron utóbb
megvásárolt tőle. Calvert később kiásott leletei a lelőhelyen maradtak. A
Priamosz-kincs birtoklása 1877-es londoni kiállítása óta vita tárgya országok
és birodalmak között. 1880-ban Schliemann a gyűjteményt Németországba küldte, ahonnan
a második világháború végén a Szovjetunióba került, s csak 1994-től vizsgálható
újból az európai, illetve amerikai tudósok számára.
J.
C. Wright tanulmánya (The Place of
Troy among the Civilizations of the Bronze Age) Trója bronzkori földrajzi helyzetének
vizsgálatából indul ki. A város akkor közelebb feküdt a tengerhez, kiváló
kikötőhelyet biztosítva a Dardanellákon közlekedő hajók számára. A bronzkor
folyamán, amikor a település kontinuitása végig igazolható, a környező vidéket
is uraló város fontos központot alkotott az áru- és ismeretcserében. Trója az
égei régió északkeleti, elszigetelt részén feküdt. Az Égei-medence települései
számára így csak egy tekintélyes, de távoli szomszédot jelentett. Annál
élénkebbek voltak keleti kapcsolatai, hiszen Trója is sok más településhez
hasonlóan kereskedelmi utak mellé települt. A közel-keleti kapcsolatokra számos
régészeti bizonyíték van. Az ékszerészek öntőmintái meglehetősen nagy
hasonlóságot mutatnak az anatóliaival és a közel-keletivel. A Trójában talált
kosár alakú fülbevalók párhuzamai megtalálhatók Urban. A bronz meghonosodásával
Trójában is fontos kérdéssé lett az ón beszerzése, amit feltehetően a mai
Afganisztán térségből szállítottak, akárcsak az ásatások során felbukkanó,
baltafejek készítésére használt lazurit követ. Trója nemcsak átvette, hanem
minden bizonnyal tovább is közvetítette a keletről érkező új ismereteket. Erre
utalnak a Kréta északi partja mentén lévő, kicsiny Mochlos-sziget arany
ékszerleletei, amelyek párhuzamai részben Trójában, részben a mezopotámiai
Urban mutathatók ki. A fémfeldolgozási technológiák közvetítőjeként és
befogadójaként Trója átalakító hatást gyakorolt az Égei világra. A fazekasedényekben
mutatkozó anatóliai–égei hasonlóság a fazekaskerék elterjedésével párhuzamosan jelenik
meg. A görög szárazföldön elterjedt edénytípusok szoros rokonságban állnak a
Trója III–VI. rétegeiben megtalaltákkal. Természetesen Trója már helyzetéből
fakadóan sem tehette, hogy kisajátítsa ezeknek az ismereteknek a közvetítését.
Amit igazol, hogy a korabeli írásos forrásokban sem történik róla említés, sőt
magában Trójában is csak a VII. rétegben tűnik fel az írás első jele, egy
luwiai karakterekkel ellátott bronzpecséten.
Az
1988 óta Trójában ásató M. Korfmann részben az 1996-os ásatási szezon
eredményeiből kiindulva Trója anatóliai kapcsolatait tárja fel (Troia, an
Ancien Anatolian Palatial and Trading Center: Archaeological Evidence for the
Period of Troia VI/VII). A fellegváron kívül, amely azonos lehet a
homéroszi Pergamosszal, feltártak egy nagyjából 200 ezer négyzetméteres
Alsóvárost (Lower City) is, amelyet egy belülről pillérekkel stabilizált
fa védőfal övezett. Az alsóváros erődítménye régebbi, mint a XIII. század. Az
akhájok táborával kapcsolatban, a harci szekerek távol tartására szolgáló
árokkal együtt, Homérosz részletesen leír egy ilyesfajta faerődítményt. A
második évezredben, bár a korábbi kutatás inkább a görög elemet kereste, Trója
kulturálisan Anatóliához tartozott. A citadella és a sűrűn lakott Alsóváros
típusa, valamint az agyagtégla és kerámialeletek inkább Anatóliához kapcsolják
a várost, amelynek nevét egyes tudósok azonosítják a hettita forrásokban
feltűnő Wilusával. Kr. e. 1200 körül a trójaiak számára nem voltak ismeretlenek
a keleti istenek. A Déli Kapu bal oldalán elhelyezett kősztélék párhuzamai
Szíriában és Közép-Anatóliában találhatók meg (az ékírásos luwiai szövegekben
huwasi vagy danit elnevezéssel). A keleti városokban két lehetséges helyük
volt: vagy temetőben, vagy a városkapu közelében álltak. Korfmann szerint a
kapu mellett álló sztélék, így a Trójában találhatók is, eredetileg Apollo
Agyieus védelmező jelenlétét voltak hivatva jelképezni, illetve biztosítani.
Apollón, aki Trója egyik védőistene, Apulunas vagy Apaliunas névvel feltűnik a
luwiai és hettita forrásokban, egy alkalommal pedig a hettita Muwatallis és a
wilusai Alaksandus szerződésében.
Az
újabb ásatások lehetővé teszik Trója szerepének pontosabb meghatározását a
tágabb kereskedelmi és politikai környezetben. Ha Közép-Anatóliához vagy Szíriához
mérjük, Trója csak egy jelentősebb periférikus város, bár méretei lenyűgözőek.
Sem az anatóliai kapcsolatok, sem a kereskedelem szempontjából nem
elhanyagolható, hogy az első fennmaradt írásos emlék egy bronzpecsét hieroglif
luwiai felirattal, melynek használatát 1280 és 1175 közé teszik. A luwiai az
egyik legelterjedtebb anatóliai nyelv volt, amelyet még a görög–római időkben
is beszéltek. Trója helyzete a kereskedelemben szintén nagy szerepet juttatott
neki. A Dardanellák térségében mindig intenzív árucsere folyt, hiszen a tengeri
út gyorsabb, olcsóbb és némileg biztonságosabb volt a szárazföldinél, ezért a
kereskedők nagymértékben függtek a tengerparti városok vezető rétegétől. A
második évezredben Trója számára a kelet felé irányuló kereskedelme volt
meghatározó. A legaktívabb árucsere a „termékeny félhold” régióival játszódott
le, amit tanúsítanak a Kis-Ázsia déli partjainál bekövetkező gyakori
hajótörések (pl. Ulu Burun). A kereskedelem nagyon aktívan összekapcsolta a
városokat, nemcsak gazdaságilag, hanem gyakran katonailag és a családi
kapcsolatok szintjén is. Trója kereskedelmi szerepének hirtelen megnövekedése
1700 körülre tehető, amikor az újonnan megalakult Hettita Óbirodalom
tönkretette az asszír érdekeltségbe tartozó és a Fekete-tenger felé tartó
kereskedelmet kézben tartó kisázsiai városok kapcsolatrendszerét. A Trójával
kapcsolatban álló észak-égei, fekete-tengeri és anatóliai térségeknek egyaránt
érdeke volt a biztonságos kereskedelem fenntartása és Trója mint központ
létezése is. Ez valószínűvé teszi Homérosz adatát (Il. II. 797–806), hogy a
trójai sereg soknyelvű volt. Trója szövetségesei általában nem tartoztak sem a
mykénéi, sem a hettita szférába, hanem a tengerparti területeken lehettek, és
segítségükkel szerezték be az összes fontos nyersanyagot (arany, réz, ón,
lovak, borostyán). A kései bronzkor egyik fontos központja volt Trója VI,
amelyre vonatkozóan Homérosznak is vannak magjukban igaz utalásai.
A
trójai háború történetiségét vizsgálva, Kurt A. Raaflaub (Homer, The Trojan
War, and History) az ezzel kapcsolatos két szélsőséget tükröző Blegen–Finley
vitából kiindulva, fő kérdéssé teszi, hogyan kapcsolódik össze az Iliász és a
trójai háború. Homéroszt, aki a talán a mykénéi időkig is visszanyúló orális
költészet hagyományozásában az utolsó láncszem, nem lehetetlen kapcsolatba
hozni a trójai háborúval. Trója romjai közül a VIh és a VIIa réteg jöhetne
szóba, amelyek pusztulása a datálás szempontjából széles skálán mozog a XV.
századtól 1100 körülig. A korabeli Görögországban semmi sem teszi lehetővé a
trójai háború titkának megfejtését. Keleten azonban feltártak olyan írásos
dokumentumokat, amelyek kapcsolatba hozhatók a problémával. III. Tuthmosis és
III. Amenophis fáraók idején említik a Danaya királyságot, III. Ramses győzelmi
sztéléjén, Medinet Habuban pedig a Danuna forma szerepel, ami rokonítható a
Homéros által használt Danaoi elnevezéssel. A hettita forrásokban szerepel
Ahhiyawa földje, amely a homérosi Achaioi elnevezéssel állítható párhuzamba. Az
utóbbi terület földrajzi elhelyezése az Égeikumon belül azonban bizonytalan,
talán a mykénéieknek olyan államát jelzi, amely a nyugat-anatóliai partvidék
déli részére is kiterjesztette befolyását, megalapítva a hettita forrásokban
Millawanda néven szereplő Miletost. Elterjedt a Wilusa és Trója/Ilion
azonosítás is. Egyetlen dokumentum van csupán, amely Wilusát és Ahhiyawat
együtt említi, az is erősen romlott szövegű, de a hettiták és Ahhiyawa
viszályára utal Wilusával kapcsolatban. Kérdéses, hogy ez a viszály katonai
összecsapást jelentett-e, és ez volt-e a trójai háború, vagy csak egy volt a
trójai háborúk közül. Homéros ugyanis nem említi a hettitákat, hacsak a XI.
521-ben szereplő Keteioi-t nem azonosítjuk velük. Nem szól Homérosz a görög
szárazföldön létező egységes királyságról sem (Ahhiyawa).
Néhányan
úgy is gondolják, hogy a homéroszi eposzok igen keveset tartalmaznak a
történeti valóságból, csak dramatikus fikciók. A trójai háború késői bronzkorra
datálásának fő oka az, hogy egyeztetni akarták az eposzt Trója maradványainak
valamelyik rétegével. Az ókori datálások is ezt támasztanák alá, ezek azonban
puszta spekuláción, utólag összeállított királylistákon alapuló számítások. Bár
korábban úgy vélték, hogy a homéroszi eposzok a mykénéi korig visszanyúló
orális hagyományra támaszkodva, annak a kornak sok valóságelemét megőrizhették,
az újabb kutatások kimutatták, hogy egyes pontosan megőrzendő részektől
eltekintve, a verset előadó és a közönség kapcsolatának, az őket körülvevő
világnak a változásai hatottak a költemény szerkezetére, mondanivalójára,
tartalmára, ahogy a Roland- vagy Niebelung-ének is jelentősen torzult a valós
eseményekhez képest. Elképzelhető, hogy az eposzok orális előzményei
létrejöttek a mykénéi korban, és annak pusztulásáig, többé-kevésbé
változatlanul fennmaradtak, de a paloták pusztulása után annyira megváltozott a
görög világ, hogy inkább tükrözik a VIII. század végi állapotokat, mint a
bronzkoriakat; a homéroszi eposzok tehát igen keveset tartalmaznak a bronzkori
eseményekből és állapotokból. A múlt és a múltról kialakított elbeszélések,
mítoszok nem állandóak, hanem a nemzedékek váltakozásának megfelelően,
állandóan megújulnak, megváltoznak, egyes, az adott kor számára lényegtelen
részletei kihullanak. Különösen a jelen viszonyokat legitimizálni igyekvő
törekvés hatására változhatnak meg. A homéroszi eposzokban sem az eseményeken,
hanem az emberi cselekvéseken és döntéseken van a hangsúly. Az eposzokban
feltűnő széles földrajzi horizont vagy a pánhellén együttműködés a nyolcadik
század jellemzője és nem a bronzkoré. Homérosz tehát nem a trójai háború
eseménytörténetéhez ad kulcsot, hanem inkább a nyolcadik század viszonyaihoz és
kultúrájához. A trójai háborút és az eposzt nem lehetetlen összeegyeztetni, de
ez a probléma pusztán teoretikus, másodlagos fontosságú. Az eposzok lényege
ugyanis irodalmi értékükben, drámájukban és abban rejlik, hogy minden kor
számára jelentettek valamit, függetlenül történeti hitelüktől.
A
Trójáról kialakult kép történeti változását követi nyomon Charles Brian Rose
(Troy and the Historical Imagination). A Kr. e. III. évezredtől a
késő-bizánci időkig folyamatosan lakott település első fénykora a VI–VII. réteg
településeinek idejére esik, amelyek földrengés vagy ellenséges inváziók
következtében elpusztultak. Korábban ugyan feltételezték, hogy ezután a Kr. e.
VIII. századig a terület lakatlan volt, ezt azonban semmi nem támasztja alá. Az
Iliász és az Odüsszeia létrejötte után egészen a klasszikus korig nincs nyoma
annak, hogy a trójai háború eseményeit erre a területre helyezték volna.
Hérodotosz az első írásos adat erre, ám a görög–perzsa háborúk egyúttal a
trójaiakról kialakult elképzeléseket is megváltoztatták. Addig teljesen a
görögök mintájára ábrázolták őket, a perzsa támadások korától azonban a keleti
barbárok viseletét öltötték magukra. A település második virágkora a
hellenizmus idején kezdődik, de különösen a Tróját anyavárosuknak tekintő
rómaiak uralma alatt mutatható ki. Különösen Julius Caesar és Augustus tettek
sokat a város fellendítéséért, amelyet Aeneastól származtatott családjuk
szülővárosának is tekintettek. Ekkor épül a Buleutérion és az Odeion, a
császárkorban egyfajta utazási cél lesz a város a császárok és előkelők
számára. A Kr. u. V. század végén egy földrengés végleg megfosztja jelentőségétől
a települést, de a trójaiaktól való leszármazás több nép eredetmítoszában
(frankok, keleti gótok) megjelenik, majd Schliemann 1870 és 1890 között
lefolytatott ásatásai feltárják a város történetének különböző rétegeit. Trója
jelentősége nemcsak az, hogy egy híres ókori város, hanem az is, hogy a hozzá
kapcsolódó mítoszok, történetek mind a mai napig élő erejűek.
Classical World 91.5 (1998) 331–413. The World of Troy = The World of Troy: Homer, Schliemann and the Treasures of Priam (Trója világa: Homérosz, Schliemann és Priamosz kincsei). Proceedings from a Seminar sponsored by the Society for the Preservation of the Greek Heritage and held at the Smithsonian Institution on February 21–22, 1997. Edited by D. Boedeker
Takács Levente