Klió 1999/1.
8. évfolyam
Sport az augustusi Rómában
Aki abban a reményben veszi kezébe ezt a könyvet, hogy betekintést nyer a római sportolók életébe, az egyes sportágak művelésének módjába, annak némileg csalódnia kell.
A mű három részre tagolódik,
I. testedzés és sportversenyek a köztársasági és augustusi Rómában; II. testedzés
és sportversenyek az augustusi költészetben; III. a sport antik bizonyítékainak
gyűjteménye fordítással és kommentárral. Az író azonban nem ad leírást arról –
néhány kivételtől eltekintve –, hogyan űzték a különféle sportágakat a rómaiak,
erre a forrásgyűjteményből és kommentárjaiból következtethetünk.
Az első részben ehelyett a
forrásoknak tárházát nyújtja arról, hogy mikor és milyen sportesemények
zajlottak Rómában és ezekről ki, melyik művében emlékezik meg. Így
tulajdonképpen statisztikai évkönyvet olvashatunk az adatok száraz,
felsorolásszerű tömegével. Az olvasónak az az érzése támad, hogy fő részben
olvassa a lábjegyzetet, és a mondanivalót az egyes fejezetek végén található
rövid összefoglalók tartalmazzák.
Ezekből a következők szűrhetők le: Rómában ebben az időben három célból
sportoltak: – az ifjak katonai életre való felkészítése céljából; – a diaeta érdekében (ez a görögöktől átvett gyógyulási forma, amely az
egészséges életmód által gyógyít, ennek része a testedzés is); – és a spectacula,
azaz a nyilvános játékok keretében a nép szórakoztatására.
Először ezen területek
meghatározását adja a szerző. Az első terület, az ifjak edzése az önálló
életre. Itt sem kapunk azonban bővebb felvilágosítást arról, hogyan zajlottak
ezek a gyakorlatok (csak hátul a forrásgyűjteményben), mire és kik tanítottak a
fiatalokat, vagy milyen életmódot kellett folytatniuk. Ehelyett felsorolást
találhatunk egyes korabeli forrásokról, hogy íróik, pl. Cicero, Livius, milyen
sportokat említenek meg az ifjak nevelésére. Ilyen sportok voltak többek között
a boksz, birkózás, lovaglás, futás, úszás a Tiberisben.
A diaeta körében űzött
testgyakorláshoz tartozott a futás, séta, kocsikázás, labdajátékok, súlyzózás,
ugrás, masszázs, napozás, gimnasztika, fürdőzés és vadászat. Ezek az egyszerű
gyakorlatok szolgálják az egészséget, a jó étvágyat, gondoskodnak a jó
közérzetről.
A
harmadik terület, ahol a sport Rómában szerepet játszott, a spectacula.
Megtudhatjuk, hogy milyen fajtái voltak ennek a látványosságnak. Ide tartoztak
a ludi circenses, a cirkuszi játékok, a munera, a
gladiatorharcok, beleértve a venationes-t, azaz az állatviadalt és a
ritkán megrendezett naumachiae-t, azaz a tengeri ütközetet, valamint a spectacula
körében rendeztek ludi scaenici-t, azaz színpadi játékokat és certamina-t,
azaz nyilvános sportversenyeket. A szerző egyenként sorra veszi, hogy ezen
különféle látványosságok alatt mit tekinthettek meg a nézők. Ez a rész sem
mentes azonban a felsorolásoktól, hogy mikor, hol, milyen játékokat rendeztek.
Az első
fejezet utolsó részében Augustusnak ezekhez a területekhez kapcsolódó
hozzáállásáról olvashatunk. Maga Augustus is sportolt, de politikai okai is
voltak annak, hogy a sportnak ezen három megnyilvánulási formáját különösen
pártolta Rómában. Ilyen ok volt az általános megújításra törekvés, de a
spectacula-t a „panem et circenses” jelszó megvalósításaként is
alkalmazta a proletariátus fékentartására.
A
diaeta érdekében, hogy azt minden polgár gyakorolhassa, sportintézményeket és
fürdőket építtetett, melyekbe bizonyos időpontokban ingyenes volt a belépés. A
szerző felsorolást ad arról, hogy mit, mikor, ki építtetett. A különféle
létesítmények mellett azonban a Mars-mező mindvégig a sportkedvelők kedvenc
terepe maradt, számos sportot lehetett itt űzni, ahogy ezt egy szintén
terjedelmes felsorolásból megtudhatjuk.
Az
ifjak katonai életre edzése érdekében Augustusnak jelentős intézkedése volt a collegia
iuvenum megalapítása, melyben a két felső rend fiataljait készítették fel a
katonai, a közigazgatási életre. A szerző itt egyes költők leírásait említi
meg, melyekben az ifjak edzéséről írnak.
A
harmadik terület, ahol a sport megjelent Rómában, a spectacula. Ezen a helyen
jó lett volna leírást kapni, hogy zajlott le általában egy ilyen ünnepélyes
verseny, azonban ismét inkább lábjegyzetbe illő felsorolást kapunk arról, hogy
melyik évben, kinek a tiszteletére rendeztek versenyeket. Viszont megtudhatjuk
azt is, hogy milyen sportágakat tekintettek meg szívesen a nézők, pl. a bokszot
vagy a birkózást, valamint közkedvelt volt az ún. ludi Troiani és az állatokkal
való viadal. Vízi csaták előadása azonban csak egyszer fordult elő Augustus
alatt, hiszen ennek igen nagy költségei voltak.
A
sport jelentőségét az is mutatja ebben az időben, hogy a különféle
sportmotívumokat a római művészetben is felhasználták, így az atlétákat pl.
vázákon, érméken is ábrázolták, valamint a költők is különféle atlétatípusokat
és a versenyek különféle mozzanatait jelenítik meg költeményeikben.
A
könyv II. részében ezen egyes sportmotívumok megjelenítését dolgozza fel a
szerző Vergilius, Horatius, Propertius és Ovidius műveiben. Először Vergilius
Aeneis-ét vizsgálja meg. Aineas ugyanis ebben halott apja emlékére rendez
sportversenyt. Vergilius ezen verseny leírásakor felhasználja a saját élményeit
is, de a leírásból következtetni lehet arra, hogy görög ünnepi játékokból is
merített. Az Aeneis V. könyve azonban, melyben a verseny leírása szerepel,
befejezetlen. Erre utal, a szerző szerint, hogy Vergilius bár öt versenyszámot
nevez meg, mégis csak négyet ír le: az evezősversenyt, a versenyfutást, az
ökölviadalt és az íjversenyt. Az apja sírjánál azonban még megemlítette a
dárdadobást is, amiről azonban később nem számol be Vergilius. A iaculo
melior azonban nem dárdavető versenyre utal, hanem a iaculo-t a levibusque
sagittis értelmezi. Ezután a szerző szinte soronként, grammatikailag elemzi
az Aeneis V. könyvében leírt sportrendezvényt. Vergilius egyes költői, nyelvi
megoldásait taglalja, amivel eléri, hogy az olvasó minél jobban beleélje magát
a versenyző felek közti küzdelembe, amelyekkel érzékeltetni tudja a résztvevők
erőnléti és lelkiállapotát is.
Az anchisesi játékokat
Homérosz versenyleírásával hasonlítja össze az író. Az elemzés során kitér arra
is, hogy a versenyek bemutatása során Vergilius tartotta magát az Augustus
korában érvényben lévő szabályokhoz. A szerző emellett egyes szakkifejezések
meghatározását is adja, az egyes részek leírásánál azonban nem mindig szerepel
a következtetés. Az Aeneisben megjelenített verseny zárószáma a lovasjátékok.
Ez a szám a két felső rend ifjainak a megismerését is jelentette Rómában.
Vergilius azonban a játékok leírása elején nem utalt a trójai jelenetre, mely
azt is jelentheti Fortuin szerint, hogy ezt a versenyszámot Augustus
kívánságára vette fel az Aeneisbe, mivel Augustus gyakran rendezett ilyen
játékokat Róma ifjai számára. Ezzel Vergilius alátámasztja Augustus nevelési
politikáját a római fiatalok érdekében. A szerző figyelmét azonban elkerülte a
következő kifejezés: „et fidam sic fatur ad aurem” (a hű fülnek így
mondatik). A lovasjáték ugyanis meglepetés volt a nézők számára, így az
olvasók számára is, ezért az üzenetet Aeneas csak a fülébe suttogja
bizalmasának. Itt tehát Vergilius költői fogásával találkozhatunk, mellyel
eléri, hogy az olvasó ugyanazt a meglepetést érezhesse, mint a játékokon
résztvevő nézők.
A ludi Troiani nem
sportverseny volt, hanem lovasparádé, harminchat lovassal. Vergilius műve arra
utal, hogy ennek a számnak a tradíciója egészen Aeneasig nyúlik vissza. A
sportesemény leírása lényegében Augustus korának sportéletét tükrözi. Az egész
esemény az Augustus alatt rendezett játékok szabályait, szokásait követi. A
szerző szerint Vergilius az Aeneas által, meghalt apja emlékére rendezett
játékokban lényegében az Octavianus meggyilkolt apja emlékére rendezett
játékokat jeleníti meg.
A másik költő, akinek műveit
Fortuin a sport szempontjából megvizsgálta: Horatius. Költészetéből két ódát
emel ki: az 1,8-ast és a 3,12-est. Az elsőben egy ifjú szerelméért elhanyagolja
a testedzést. Itt lényegében a katonaságra felkészítő testgyakorlásról van szó.
A költő ezzel a művével Augustus megújító programját akarja alátámasztani. A
következőként említett 3,12-es ódában viszont a kedveséről álmodozó lány
számára éppen a sportosság, edzettség teszi még kívánatosabbá a szeretett
ifjút. A fiúk testgyakorlása a Mars-mezőn és a Tiberisben éles ellentétben áll
a lány otthoni, egyhangú munkájával. Horatius tehát ebben a két ódájában a még
szervezetbe nem tömörült ifjak által a Mars-mezőn űzött római és görög sportokat
jeleníti meg, melyeket később Rómában a „collegia iuvenum” szervezeti keretében
űztek.
A harmadik költő Propertius. A
3,14-es elégiájában a spártai nőket dicséri, amint meztelenül testgyakorlást
végeznek. Lykorgos még elő is írta, hogy a nőknek az egészséges utódok
érdekében testgyakorlást kell folytatniuk. A szerző végigelemzi az elégiát,
hogy milyen sportágakat űztek a spártai nők. Propertius azonban nem tartja
magát annyira a korabeli szabályokhoz, hiszen művében a lányok és a fiúk együtt
sportoltak, valamint nehézatlétikát is űztek, pedig ez a valóságban nem így
volt. Augustus pedig, ahogy ezt a szerző többször is kiemeli, a nőket
igyekezett távol tartani a meztelen görög atléták látványától.
Az utolsó költő Ovidius, aki
három mitológiai küzdelmet ábrázol Metamorphosisaiban: birkózást Achelous és
Herakles, diszkoszvetést Apolló és Hyacinthus és versenyfutást Atalanta és
Hippomenes között. Fortuin aprólékosan elemzi a költeményt, s megállapítja,
hogy Ovidiusnál is megtalálhatók az Augustus korabeli sportesemények
mozzanatai, az akkoriban szokásos eljárási szabályok. Az Atalanta és Hyppomenes
közti versenyfutást pedig az emberi szerelem megjelenítésére használja fel. A
Venus által adott aranyalmák is a szerelem szimbólumai.
A költők egyes sportbaleseteket
is leírnak műveikben, melyek a Mars-mezőn előforduló balesetekre utalnak. A
balestek ugyanis egyes sportrendezvények, mint a lusus Troiae betiltásához
vezettek.
Összességében elmondhatjuk,
hogy Fortuin művében érdekes témát dolgozott fel. Könyvének szerkezete azonban
lehetetlenné teszi, hogy élvezettel olvassuk végig. Következetesebben kellett
volna megválasztania, mit ír a lábjegyzetbe és mit a fő szövegbe, a kettő
funkciója néha keveredik, nincs benne rendszer, mit hol ad meg. Egyes
felhasznált irodalomból vett idézeteket lefordít, másokat nem. A mondanivaló
jobb megértéséhez a fejezetek végén lévő összefoglalások nyújthatnak támpontot.
Igaz, hogy tudományos munkáról
van szó filológiai vizsgálatokkal, de ez sokszor keveredik a sporttörténeti
megállapításokkal, a kettőt néha nem lehet elválasztani egymástól, így nem
mindig kerül előtérbe az igazi mondanivaló. A szerző néha maga is
ellentmondásokba keveredik. Így pl. Horatius 1,8-as ódájáról azt írja, hogy ez
az óda „propagandaóda”, melyet a római fiataloknak szánt a költő, hogy
alátámassza az Augustus által proklamált megújítóprogramot. Az összefoglalásban
viszont már azt írja, hogy a költők nem akartak sportpropagandát folytatni
Augustus számára. Ezzel a megjegyzésével Fortuin összezavarja az olvasóban már
korábban kialakult képet. A költők lényegében Augustus politikáját támogatták
azzal, hogy a sportot megjelenítették műveikben. A sportolók kedvező színben
való feltüntetésével a korabeli ifjak számára kedvet szerettek volna teremteni
a testedzéshez, ami Augustusnak is törekvése volt.
Fortuin műve a számos
információval, összegyűjtött és feldolgozott forrással, felhasznált irodalommal
így is átfogó képet nyújt a római sportéletről Augustus korában, és alapja
lehet egy részletesebb sporttörténeti munkának.
Rigobert W. Fortuin: Der Sport im augusteischen Rom. Philologische und sporthistorische Untersuchungen (Mit einer Sammlung, Übersetzung und Kommentierung der antiken Zeugnisse zum Sport in Rom) (A sport az augustusi Rómában. Filológiai és sporttörténeti vizsgálódások. A római sport ókori forrásainak gyűjteménye, azok folytatása és magyarázata). Palingenesia Band 57. Steiner Verlag, Stuttgart, 1996. 402 p.
Gedeon Magdolna