Klió 1999/1.
8. évfolyam
Róma megmenekülése
S. J. Harrison nagyon érdekes és merész hangvételű írásából egy bonyolult kérdésre kaphatunk választ. Korábbi könyvek és tanulmányok elmélkedéseinek eredményeit összevetve, azokra építve újszerű gondolatmenetet tár elénk Róma történetéről. Arról, hogy vajon mi lehet a legvalószínűbb kapcsolat a római történelem momentumai és az Aeneas pajzsán (Verg. Aen. 8. 626–728.) ábrázoltak között.
Erre a kérdésre már sokan és
sokféleképpen próbáltak választ találni. W. Fowler szerint a képek
megjelenítése a pajzson kronologikus, Róma kezdeteitől Vergilius koráig
ábrázolja a „res Italas Romanorumque triumphos” eseményeit. D. L. Drew véleménye
az, hogy az Augustushoz kapcsolható négy fő erény (virtus, clementia, iustitia,
pietas) mutatkozik meg a képeken. D. West rámutat a művészi
ábrázolhatóság szempontjaira, és azt fogadja el, hogy a jelenetek a
szobrászművészet céljaihoz igazodnak.
Ez a tanulmány viszont
összefüggő rendszert próbál kifejteni, amelyben a pajzs jelenetei a legapróbb
részletekig összekapcsolódnak. A szerző álláspontja – saját bevallása szerint –
közel áll a W. Fowler által hangsúlyozottakhoz. Eszerint van egy hosszú lista,
amelyen ugyan nem annyira Róma dicső tettei, hanem inkább a nagy erkölcsi és
fizikai veszélyekből való megmenekülések szerepelnek. Az itáliai és a
mediterrán hegemónia elvesztése, erkölcsi romlás, lecsúszás helyett azonban
Róma sorsa, végzete, azaz a túlélés következett be: ez pedig
felsőbbrendűségének, szupremáciájának a bizonyítéka.
Az Aeneas 8. könyvében
szerepel, hogy a szóban forgó pajzsot Aeneas egy árnyas völgyben kapja, Caere
mellett (nem Rómában!). Egy elkövetkező háborúban fogja ezt használni, amelyben
majd győzelmet arat, s megkezdődhet az eljövendő birodalom megalapozása. Így a
pajzs a nehezen kivívott, korai római katonai sikereket is jelképezi. Tudjuk,
hogy Róma kezdeteiről Livius történeti művében olvashatunk, ami az Aeneis
írásának idején már elérhető volt. A szerző szerint kapcsolat is felfedezhető a
kettő között, tehát egy tematikus rendszerben összevetette a pajzs jeleneteit
és a liviusi műben való előfordulási helyeket: így láthatóvá vált az egymásra
épülés. Ebben a rendszerben fokozatosan előre haladva bontja ki a megmenekülés,
a túlélés fogalmai köré csoportosítva a pajzson szereplő jelenetek
mondanivalóját.
1. A nőstényfarkas és az ikrek (630–634)
Ez a kép az egyik
legegyértelműbb megfogalmazódása a megmenekülés-gondolatnak. Ha Romulust és
Remust nem találja meg, és nem gondozza, eteti az anyafarkas, felnőve nem
alapíthatták volna meg Róma városát, majd később a nagy birodalmat. Livius az
eseményekbe való isteni beavatkozást is kiemeli, hangsúlyozva ezzel a római
sorsban érvényesülő végzetszerűséget.
2. A szabin nők elrablása (635–641)
Belátható, hogy egy csupán
férfi lakosokból álló város túlélési esélye eléggé csekély. A Romulus által
meghirdetett asylum (menedék, menedékhely) következtében férfiak százai
özönlöttek a városba. És mivel a szomszédos népek elutasították a rómaiak
házassági kérelmét, egyedül nőrablás útján tudták elkerülni a
„tiszavirág-életűséget”.
3. A Mettius Fufetius-történet (642–645)
A liviusi történeti műben ez a
motívum helyi küzdelemként jelenik meg, melynek célja a Róma és Alba Longa
közötti elsőség eldöntése volt. Mettius Fufetius Alba Longa diktátora római
szövetséges volt. Ravaszul arra számított, hogy a római haderő elvérzik majd a
Veii és Fidenae ellen vívott ütközetben (emiatt, a megbeszéltek ellenére,
személyesen is távol maradt a csatából!), és az ő városa marad meghatározó erő
a térségben. Talán nem kis meglepetésére viszont Tullus Hostilius győzött, és
kijelentette, hogy ezek után céljának tekinti a két város lakosságának
összeolvasztását, Alba Longa földig rombolását, kivéve persze annak templomait.
Így a római fejlődés, úgymond, zavartalanul folytatódhatott, a rivális
elpusztult.
4. Porsenna és a Tarquiniusok visszatérési kísérlete (646–651)
A következő kép az egyik
legkomolyabb veszélyt idézi, az etruszk királyok kísérletét a trón
visszaszerzésére. A királyság megszüntetése (Kr. e. 510) után az elűzött
Tarquiniusok ugyanis katonai erővel próbáltak hatni a korábbi alattvalókra. A
harcok során a fiatal állam ismét tanújelét adta a hősiességnek: gondoljunk itt
– többek között – Mucius Scaevola-ra, aki a karját önként tűzbe tette,
fájdalmat azonban nem mutatott, s ezzel az ellenséget is meggyőzte
bátorságáról. Etruszk hadisiker bekövetkezése esetén az óhatatlanul magával
hozta volna a rómaitól teljesen eltérő kultúra kialakulását és fejlődését, ami
viszont a rómaiság kihalását jelentette volna.
5. A Kr. e. 390-es évek krízise (652–666)
A cím az egyik legösszetettebb
és egyben a legérdekesebb képet jelzi a pajzson szereplők között. Livius ezt a
kort és eseményeit Camillus személye köré csoportosítva mutatja be. A gallok
római fosztogatása után ez a férfiú ugyanis kétszeresen mentette meg Rómát.
Először akkor, amikor a város lerombolása miatt elkeseredett és kiábrándult
lakosságot lebeszélte a frissen elfoglalt (Kr. e. 396), gazdag városba, Veii-be
való átköltözésről. Másodszor, amikor katonailag is leverte a gallokat. Livius
azt is kiemeli, hogy miután Róma egész szent negyede a legrégibb és legnagyobb
templommal, a capitoliumi Jupiter Optimus Maximussal az ellenség kezébe került,
a város fennmaradásában Manlius is fontos szerepet játszott. Hatására ugyanis a
nép kitartott az ostrom közepette. A gall táborban ezalatt éhínség és járvány
pusztított, így váltságdíj fejében őket könnyen rá lehetett venni a város alóli
elvonulásra. A kitartásnak lett eredménye.
Az ábrázolásban ezek után egy
különös, talán problematikusnak mondható rész következik, amelyet Liviusnál a
663–666-ig terjedő részekben olvashatunk. A Salius- és Lupercus-papok ünnepe és
a matrónák tánca látszólag nem illik bele az események sorába. W. Fowler
szerint ez a rész csak egy kellemetlen vallásos közjáték, amely látszólag összeegyeztethetetlen
a többi elemmel. Pedig szerzőnk szerint különleges történelmi összefüggésről
van itt szó.
Livius azt írja, hogy Camillus
nagy hatású beszéde volt az, melynek hatására elvetették ezt a tervet („Hic
Vestae ignes, hic ancilia caelo demissa, hic omnes propitii manentibus nobis
di...”*). Ez a beszéd jórészt vallási indokokra hivatkozott. Itt kapcsolódnak
be a képen szereplő, táncoló papok.
A lupercusok a szent pajzs
őrzői voltak. A hagyomány szerint a bronz pajzs az égből hullott alá, Numa
Pompilius ideje alatt. Ezt a momentumot Livius kétszer is említi a Camillus
szájába adott szavakkal. A Lupercus- és Salius- papok tehát az ősi múlthoz való
kötődést is jelképezik Róma életében. Ezen kívül azonban más kapcsolódási
pontokat is felfedezhetünk a papi rendek és Róma története között, Ovidius a
Fasti (Ünnepnapok) című művében a Lupercalia ünnepét kétféle minőségében
jellemzi: visszatekintve az ikrek nőstényfarkas általi megtalálását, és
előretekintve pedig Róma nagyhatalommá válását kapcsolja benne össze. Sőt, a
város földrajzilag is egybefoglalható a két papi renddel: a rendek Euander
általi felállítása óta (ez még Róma megalapítása előtt történt) a
Lupercus-papok ünnepüket a Palatinuson tartják, A Saliusok pedig, akiket a
hagyomány szerint Numa Pompilius alapított, mind a Palatinushoz, mind a collis
Quirinalishoz köthetők. Az utalás most már egyértelművé vált: kimondhatjuk,
hogy mindkét papi rend itt az ősi római kultuszokat és templomaikat
személyesíti meg: azokat, amelyeket a gallok elpusztítottak.
Camillus megfogadta, hogy
győzelme esetén a Veii-ből szerzett zsákmányának tizedét Apollónak ajánlja
fel. A matrónák pedig beleegyeztek, hogy ékszereiket az államnak adják, segítve
ezzel a harcokat. Tehát a matrónák jelenléte is a város Camillus általi megszabadítására
kíván célozni. Ráadásul mind Livius, mind pedig Vergilius az aranyat felajánló
nők hazaszeretetét Camillus katonai hőstettéhez illesztve hangsúlyozza.
Mindkettő fontos a harc kimenetelét tekintve, és jelképezheti az egész város
összefogását a megmenekülés érdekében.
6. Catilina és Cato (667–670)
Az előbbi események után
háromszáz esztendő említés nélkül múlik el. Talán mert ezekről az időkről az
Aen. 6. része korábban már szólt. Majd két alak magasodik ki: Catilina és Cato,
a Kr. e. 63. év főszereplői. Sallustius Catilina-összeesküvés című írásából
(amit Vergilius már olvashatott, és az Aeneas írásához szintén fel is
használhatott) megtudhatjuk, hogy december nonae-ján Cato az összeesküvők
kivégzését javasolta, azok bebörtönzése helyett. Erről a véleményéről aztán a
senatust is meggyőzte. Vergilius, ezekhez kapcsolódva, Catilina és Cato egymás
mellé helyezésével Catot mint az Alvilág ítéletmondóját adja elénk. De érdekes
megemlíteni azt, hogy Vergilius nem mindenben követte a Sallustiusnál
olvasottakat: Sallustiusnál Caesar azon a decemberi napon tagadta az Alvilág
létezését, és így Catoval ellenvéleményen volt. Az összeesküvők tervei viszont
meghiúsultak, Róma nem lett a tűz martaléka, és mindez újból egy erényes férfi,
ezúttal Cato beszéde hatására történt.
7. Actium: Augustus győzelme (671–728)
Talán magyarázni sem kell azt,
hogy Actium egy különösen nagy veszélyt jelentő epizódot juttat eszünkbe Róma
történelméből. A birodalom és a város sorsa forgott kockán. Az Augustus-kori
költők (pl. Horatius) már írtak Kleopátrának arról a nagy vágyáról, hogy földig
rombolja Rómát. Az is felmerült, hogy Antonius győzelme esetén Rómából
Alexandriába teszik át a birodalom székhelyét. A konfliktusban hatalmas volt a
tét: Róma és Itália szembefordult Alexandriával és a Kelettel. Actium
fordulópont volt, abban a tekintetben, hogy vajon tényleg az-e Rómának a
végzete, hogy világuralmat bírjon. Róma győzött. Mint Róma Camillus általi Kr.
e. 390-es „újjáalapításakor”, Augustus Kr. e. 29-es, városba való
visszatérésekor is nagy változások következtek be. Rengeteg új templom épült.
Az Actiumi Apollo temploma volt ezek között a leglényegesebb, amely nevében is
hordozta a nagy győzelem megjelenítését. Az összecsapáskor nagy veszélyt
jelentettek Antonius mellett még azok a nomád törzsek is, amelyek felsorakozva
a keleti hadseregben, különböző új fegyvernemeket jelenítettek meg, például
északi Eufrátesz- és Araxes-melletti népek stb. De Augustus győzelme így az
egész ismert világ népei számára nyilvánvalóvá lett.
Róma megmenekült. Megalapítása
után folyamatosan és sikeresen küzdött meg a fennmaradására törő mindenféle
ellenségével. Csaták és ostromok során, külső és belső fenyegetettségek
közepette megmaradt büszke városnak, nagy birodalomnak, ez a múlt pedig a dicső
jövőben való reménykedésre jogosított fel. S Vergiliusnak Augustus korában
éppen ezt kellett megénekelnie.
S. J. Harrison: The Survival and Supremacy of Rome: The Unity of the Shield of Aeneas (Róma fennmaradása és főhatalma. Aeneas pajzsának jelenetei összefüggő egységet alkotnak). The Journal of Roman Studies. Vol. LXXXVII. 1997. 70. p.
J. Kovács Krisztina
* „Itt van Vesta tüze, itt az égből lehullott pajzsok, itt az istenek mind, akik kegyesek lesznek hozzátok, ha itt maradtok.” (Livius: Ab urbe condita V.54. Ford. Muraközy Gyula)