Klió 1999/1.
8. évfolyam
A germánok római szemmel
A rómaiak, mint minden más nép, különbözőképpen viszonyulhattak az idegenekhez. Az ókori etnológiai teóriák bizonyos elemeit a rómaiak magukévá tették és eszközként alkalmazták politikai céljaik elérése érdekében. Az idegenek értékeléséhez a saját életmód jelentette a mértéket. Az idegenek vagy erkölcsileg leértékeltek, az értékskála legalsó fokán állnak, s legfőbb jellemzőjük a kultúra és a civilizáció hiánya, vagy ideális kultúrát képviselnek, ha a saját civilizáció felett gyakorolt kritika a cél. Az idegent, akár pozitívan, akár negatívan tekintik, önmaguk ellentéteként érzékelik, és ez a tőlük való elhatárolódáshoz vagy példaképpé formálódásukhoz vezet. Hésziodosz, a milétoszi Hekataiosz, Hérodotosz, Arisztotelész is foglalkozott etnográfiai elméletekkel, s köztük az apameiai Poszeidóniosz, akinek antropogeográfiai elmélete nagy jelentőségü volt az északi népek felértékelésében. Szerinte az emberek karaktere, szellemi képességei és testi adottságai összefüggnek hazájuk éghajlati feltételeivel. Az északi hideg nedvesség bátorságot idéz elő, a déli, szárító hőség pedig szellemi képességeket. Az északon élők nagy bátorságúak, de szellemileg lassúak, a déliek pedig éles eszűek, de nem különösebben bátrak; így az idegenek semmiképpen sem tökéletesek. Itáliának azonban a lehető legjobb az éghajlata, a bátorság és az értelem ideális keveredése jelenik meg.
A rómaiak idegenekkel való
érintkezése három szakaszra osztható. Az idegenekről alkotott tradicionális kép
a kimberek és a teutonok katasztrófaként megélt hadjáratainak idején alakult
ki. A rómaiak Kr. e. 113-ban értesültek a kimberek és teutonok vándorlásáról. A
consul, Papirius Carbo felkészült a betörésre, de mivel a várt támadás
elmaradt, előrenyomult az idegenek ellen azzal az ürüggyel, hogy megtámadták a
noricumiakat, akikkel ő proxeniában, vendégbarátságban volt. A vándorló népek
azon javaslatát, hogy kivonulnak Noricumból, Carbo látszólag elfogadta, hogy a
teutonok egy közelben lévő táborán rajtaüthessen. Ez azonban súlyos római
vereséggel végződött, minek következtében Carbót perbe fogták. A Kr. e. 109-es
kimber és teuton győzelem következtében a vereséget szenvedett római consult,
Marcus Iunius Silanust bevádolták, mert a nép jóváhagyása nélkül vezette a
háborút. Kr. e. 107-ben a rómaiak ismét vereséget szenvedtek Lucius Cassius
Longius consulsága alatt, akinek feladata Gallia Narbonensis védelme volt. A
legsúlyosabb vereséget Kr. e. 105. október 6-án Arausiónál szenvedte el két
római sereg Gnaeus Mallius Maximus consul és Quintus Servilius Caepio proconsul
vezetésével. A vereség oka az volt, hogy Caepio, miután a consul egy csapatát
megsemmisítették, nem működött együtt vele, félve, hogy a consul egyedül
győzedelmeskedik.
Ezután a kimberek és a
teutonok szétváltak, s így lélegzetvételnyi szünethez juttatták Rómát. Ezt az
időt Marius a harcra való felkészülésre használta fel, erős tábort építtetett a
Rhodanus és az Isara torkolatánál. Ezen táborhoz kapcsolódnak olyan epizódok,
amelyek tájékoztatást adnak a rómaiaknak saját magukról és az idegenekről
alkotott képéről. Egyes katonák féltek az ellenségtől, mások célja pedig
becsvágyuk kielégítése volt, győzelmekkel és trófeák szerzésével, az ellenséget
„materies gloriae”-nek, a dicsőség tárgyának tekintve. Marius végül döntő
győzelmet aratott Kr. e. 102 őszén Aquae Sextiae mellett a teutonok felett,
majd consultársa, Quintus Lutatius Catullus seregével egyesülve Vercellae
mellett a kimbereket is legyőzték.
A germánokkal való második
érintkezés Caesar idején történt. Közép-Gallia vezető szerepéért akkortájt a
Rómával szövetséges aeduusok és az egymással szövetkezett avernusok és
sequanusok küzdöttek. A sequanusok a germán suebusoktól kértek segítséget,
akiknek királya, Ariovistus megverte az aeduusokat, akik így Rómához fordultak
segítségért. A germánok bevándorlásának motivációja az volt, hogy Galliát
gazdagabbnak tartották, mint Germániát, és ott az élet kellemesebb volt.
Fennállt a veszélye annak, hogy az elűzött gallok, új hazát keresve
veszélyeztetik a római érdekeket. De Caesar valójában a germánok római
területre való betörésétől félt, s mivel Ariovistust Kr. e. 59-ben „rex et
amicus populi Romani”-nak, „a római nép számára baráti királynak” nevezte, nem
kezdhetett vele minden további nélkül háborút; ezért a gallok kérésére
tárgyalások útján – ahogyan ezt kommentárjaiban is hangsúlyozza – szándékozott
Ariovistust hajlandóságra késztetni. Ariovistus ellenséges szándéka, „homo
barbarus” volta, mivel „crudelis (kegyetlen), superbus (gőgős), iracundus
(indulatos)” jelzőkkel illették őt, lehetővé tette Caesar számára, hogy
Ariovistusra hárítsa a háború felelősségét. Ő csupán helytartói kötelességét
teljesítette a római néppel és Róma szövetségeseivel szemben, s ezzel az volt
a célja, hogy Rómában igazolja a politikailag vitatott, római szövetséges ellen
vezetett háborút.
A germánokról kialakított kép
azonban általában pozitív. A germánok természetközeli életmódjuk alapján sok
régi római erény birtokosai, és a természetes, egyszerű állapotokat képviselik,
ami azonban veszélyességet is rejthet a kulturálisan megromlottal szemben.
A germánokkal való érintkezés
harmadik periódusa a batavus-felkelés volt, amelyet Gaius Tulius Civilis
vezetett. Erről pontos képet Tacitus Historiae című munkájából kapunk.
Civilis Vespasianus párthíveként a Flaviusok oldalán harcolt a Kr. u. 68–69-es
polgárháborúban, de miután kegyvesztett lett, küzdelmét a flaviusi propaganda
utólag a Római Birodalom ellen irányuló barbár felkelésnek értelmezte. Civilis
panaszkodott a római bánásmódról: a rómaiak igazságtalanok, kifosztják a
vidéket, a batavusokat rabszolgákként kezelik. Tacitus részletesen
megindokolja, hogy miért fordult ellenségesen Civilis Róma felé, ami végül
felkeléshez vezetett. Barbár tulajdonságait részletesen kifejti; ravaszul,
cselesen Vespasianusszal barátságot színlelve, a gallokat Rómától való
elpártolásra indítva igyekezett célját elérni. Mindez végül a veterai
vérfürdőbe torkollott, amiben Tacitus félt Civilist felelősként megnevezni; ezt
az epizódot Civilis barbár kegyetlenségeként ábrázolja. Civilis felkelése nem
egy római tisztnek a polgárháborúban való részvétele volt, hanem „bellum
externum”, vagyis külső ellenséggel vívott háború. Tacitus végeredményben
Civilis állítólag barbár jellembeli tulajdonságait arra használja fel, hogy
elterelje a figyelmet arról a tényről, hogy a polgárháború kezdetén egy germán származású
római tiszt a Flaviusok helyeslésével és támogatásával értük harcolt.
A rómaiak germánokról
kialakított képének megdönthetetlen, centrális részet képezték az északi
népekkel, a kimberekkel és a teutonokkal való kapcsolatok. Mindezt úgy mutatja be
a szerző, hogy lássuk, milyen hatásuk volt ezeknek az elképzeléseknek a katonai
és politikai műveletekre, és megfigyelhessük a római–germán kapcsolatok azon
fázisait, melyek a kialakított képek megerősödéséhez vezettek, olyan
forrásokkal alátámasztva, melyek a tanítás számára könnyen hozzáférhetők.
Ahogyan Caesar és Tacitus
példái mutatják, az idegenekről alkotott kép valamilyen cél érdekében való
bevetése régi hagyomány. Ezen képeket mindig kritikusan kell szemlélni,
mindenekelőtt abból a szempontból, hogy ki, mely elképzeléseket, milyen célra
használ fel.
Christine Trzaska-Richter: Das römische Germanenbild und wie man es benutzte (A rómaiak germán-képe, és ahogy azt felhasználták). in: Der altsprachliche Unterricht. XXXVI. 1993. 37–52. p.
Szögedi Gabriella