Klió 1999/1.
8. évfolyam
Konstantinápoly szaracén védői 378-ban
Arab lovasok játszottak nagy szerepet a Római Birodalom fővárosának a nyugati gótok elleni sikeres védelmében. Az esemény időpontját Ammianus Marcellinus (391 körül írta művét) a Hadrianopolisnál 378. augusztus 9-én lezajlott ütközet utánra teszi (ez az elfogadottabb álláspont), míg Zósimos, aki a VI. században élt, a csata előttre. Ő a IV. századi szerzőt, Eunapiost követi.
Más forrásaink is vannak az
ostromról. A Consularia constantinopolitana-ként ismert eseményjegyzék,
amely Konstantinápolyban keletkezett, elsőrendű forrás a 356 és 384 közötti
évek történetéhez. Megtudjuk belőle, hogy Valens császár 378. május 30-án
érkezett keletről a fővárosba, június 11-én indult tovább, az ütközet
Hadrianopolisnál augusztus 9-én volt. Nem említi, hogy a csatát megelőzően gót
sereg ostromolta volna a várost. Ennek alapján biztosnak látszik, hogy a nagy
ostromra csak a rómaiak megsemmisítő vereségével végződő hadrianopolisi
összecsapás után kerülhetett sor, amelyben Valens császár is elesett; tehát
Ammianus Marcellinusnak adhatunk igazat Zósimosszal szemben. A Consularia
constantinopolitana nem szól a szaracénokról.
Másik forrásunk Sókratés, illetve
az őt követő Sózomenos műve, amely megerősíti, hogy a főváros ostroma a nagy
ütközet után történt, s hogy annak védelmében a polgárokat arabok segítették;
azonban azt is olvashatjuk benne, hogy a hadrianopolisi csata előtt a gótok
feldúlták, elpusztították nemcsak Thrákiát, hanem Konstantinápoly külvárosait
is. A gótok támadásának az lett a következménye, hogy lázadás tört ki a császár
ellen, aki nem volt képes elhárítani a barbárok behatolását. Az uralkodó
kénytelen volt elhagyni a várost, annak lerombolásával fenyegette meg a
polgárokat. Ezután a gótok ellen vonult, óriási vérengzést vitt véghez
soraikban s legyőzte őket(!). Mivel a Consularia constantinopolitana alapján
biztosan tudjuk, hogy nagy gót sereg nem ostromolta a hadrianopolisi csata
előtt a várost, akkor mi okozhatta a Konstantinápolyban kirobbant lázadást?
Sózomenos téved; ha pusztították is barbár portyázók a külvárosokat, olyan
sokan nem lehettek, hogy olyan nagy riadalmat okozhattak volna, amely lázadást
váltott volna ki a tehetetlennek érzett császári hatalom ellen. A
legvalószínűbb az, hogy a polgárok megelégelték, hogy hatalmas létszámú
császári katonaság élősködjön rajtuk (a hadsereg a császárral érkezett egy
keleti hadjáratról a városba): Valens jobbnak látta, ha elhagyja seregével a
veszélyessé vált Konstantinápolyt s a gótok ellen megy.
Kérdés, hogyan kerültek arab
harcosok a római seregbe. Minden bizonnyal annak a békeszerződésnek az
eredményeként, amelyet azelőtt kötött Valens, mielőtt 378-ban a fővárosba ment
volna hadával; a békeszerződés pontjait nem ismerjük részleteiben, de azt
tudjuk, hogy Mavia királynővel kötötte a császár, s joggal feltételezzük, hogy
a királynő bocsátotta rendelkezésére a kiváló arab harcosokat. Semmi közelebbit
nem tudunk meg ezekről a harcosokról Ammianus Marcellinus művéből: hányan
voltak, milyen volt seregük szervezeti rendje. Ammianus Marcellinustól joggal
várhatnánk efféle adatokat, hiszen katona volt, mielőtt íróvá lett volna,
viszont klasszicizáló stílusra való törekvése nem engedte meg, hogy ilyen
dolgokról katonához illően értekezzék, pontos szakkifejezéseket használva.
Modern kutatók általában nem
fogadják el azt a nézetet, hogy a szaracénok a római hadsereghez tartoztak. Ez
valószínűleg Ammianus félelmetes történetének köszönhető, amely egy szaracén
katonáról szól, aki barbár módon kiitta egy halott gót harcos vérét, miközben
mindössze egy ágyékkötőt viselt. Ez a tett nemcsak méltatlan a római
hadsereghez, hanem ilyen hiányos öltözet elképzelhetetlen lett volna a római
seregben szolgáló bármilyen nemzetiségű katona számára.
Ammianus beszámolója azonban
nem egészen pontos, és gyakran elfogult a szaracénok iránti ellenszenve miatt,
amely már korábban, vagy Julianus 363-as perzsa hadjárata során, vagy saját
keleti katonáskodása idején alakulhatott ki. Előítélete mindenképpen torzítja
nézeteit, ami nyilvánvalóbbá válik, ha összehasonlítjuk Ammianus és Zósimos
beszámolóját. Ammianus a szaracénok győzelmét pusztán a barbár gótokat
felülmúló vadságuknak tulajdonítja, míg Zósimos szerint a szaracénok kiváló
harcmodorukkal és gyorsaságukkal már az ütközet első pillanataiban eldöntötték
a csata végkimenetelét.
Ahhoz, hogy jobban megértsük a
szaracénok szerepét a birodalom védelmében, fontos röviden áttekintenünk, hogy
katonailag hogyan kapcsolódtak a IV. század folyamán a római hadsereghez. A Notitia
dignitatumban bizonyítékot találunk arra, hogy voltak szaracén
csapategységek 394 táján a keleti határvidéken, azonban katonai bevetéseikről
nincs pontos adat. Valószínű, hogy ha Valens császár toborzott volna új
szaracén sereget a gótok elleni háború idején, akkor azt a Notitia dignitatum
megemlítené. Így feltételezhetjük, hogy Konstantinápoly szaracén védői nem
teljesen új egységet alkottak, hanem egy vagy több, már korábban létrehozott
csapat tagjai voltak. Ezt az elképzelést támasztja alá Sókratés, aki szerint
Konstantinápoly szaracén védői nagyon kevesen voltak. Sókratés ugyan nem közöl
pontos számadatot, mégis megerősítheti azt a feltételezést, hogy a szaracénok
egy lovas alakulat részét képezték és nem különálló hadtestet.
Egy másik elgondolás alapján
Konstantinápoly védői limitaneusok voltak, akik a római és perzsa birodalom
közti határvidéken szolgáltak, és ideiglenesen harcoltak a gót háború idején,
majd 382 után visszavonultak keletre. Ez lehetséges, azonban korábban ilyen
formában nem hívták hadba a szaracénokat.
Ha abból a szempontból
vizsgáljuk meg a kérdést, hogy milyen csapatokat hagyott hátra Valens a főváros
védelmére, miután hadba vonult, akkor egyből a scholae palatinae-re vagyis a
császári testőrségre gondolhatunk. Nincs teljesen egyértelmű bizonyíték arra,
hogy Konstantinápoly rendelkezett állandó őrséggel, azonban feltételezhetjük,
hogy Prokópios 365-ös trónfoglalásából tanulva Valens császár felállított egy
csapatot a főváros védelmére.
Bármi is volt a valódi
helyzet, nem szabad elfelejtkeznünk a császári család többi tagjáról, ugyanis
Sókratés elbeszélése alapján Dominica császárnő Konstantinápolyban maradt,
miután Valens a gótok elleni ütközetbe indult. Feltehetőleg a császár hagyott
hátra némi katonaságot felesége védelmére és nem elképzelhetetlen, hogy a
császárnő kíséretébe tartoztak scholariusok is. Mivel egy forrás sem tesz
említést arról, hogy a scholariusok elkülönülten vettek volna részt valamilyen
katonai megmozdulásban, ezért valószínű, hogy a szaracénok scholariusok voltak
és a scholae palatinae egyik alegységébe tartoztak. További párhuzam a
szaracénok és a scholariusok között az a tény, hogy mindkét csapat elsősorban
lovas katonai szolgálatot teljesített. A szaracénok tehát Dominica császárnő
testőri kíséretének lehettek a tagjai, és elsősorban az ő feladatuk volt az
esetleges gót támadás elhárítása és a főváros védelme. Végeredményben a
szaracénok nem lehettek vérszomjas vademberek, sokkal inkább az igen előkelő és
tekintélyes császári testőrség kulcsfontosságú katonái voltak.
David Woods: Saracen Defenders of Constantinaple (Konstantinápoly szaracén védői). Greek, Roman and Byzantine Studies 1996. 37. k. 3. sz., 259–279. p.
Orosz Ágnes, Czövek Zoltán