Klió 1999/1.
8. évfolyam
A Szent Szövetség hatalmi rendszere
A kötet az európai politikai erőviszonyok változásait vizsgálja a hétéves háború lezárásától az 1848-as forradalmakig. Talán legszembetűnőbb az az írói szándék, hogy a Szent Szövetség rendszerében ne csendőr uralkodóházak minden politikai változás elleni kényszer megegyezését, hanem a politikai kompromisszum és kooperáció „helyes értelmezését” lássa és láttassa.
Ennek bemutatásához – eltérően
a történeti köztudattól – visszahozza a nemzetközi politika centrumát
Nagy-Britanniából Európa nyugati felébe. Az a cél vezeti, hogy ábrázolni tudja
azt a folyamatot, ahogyan a korábbi erőegyensúlyra épülő politikai gondolkodás
előbb fokról-fokra megkérdőjeleződik, majd a francia forradalom és a napóleoni
háborúk idején látványosan megbukik. Utóbb az előbb említett egyensúlyt
lépésről-lépésre, a megosztott hegemónián és az államok jogainak kölcsönös
elismerésén alapuló status quo váltja fel. Az európai átalakulás okait keresve Schroeder
kiindulópontja lényegileg nem tér el a korszak történeti irodalmáétól. A
politikai folyamatokat nézete szerint is egyfelől az 1763 és 1848 közé eső nagy
forradalmak, másfelől – a részben azokat kiváltó, részben pedig általuk
indukált – jelentős társadalmi, alkotmányjogi és gazdasági változások
határozták meg.
A szerző amellett érvel, hogy
az európai stabilitásra 1789 előtt a legnagyobb veszélyt Oroszországnak a Török
Birodalommal szembeni hatalmi törekvései jelentették. Ha Ausztria és
Poroszország összefogott volna ez ellen, Oroszország nem fenyegethette volna a
politikai erőegyensúlyt. Ehelyett mindkét ország az egymással szembeni
ellenségeskedés jegyében politizált és ennek érdekében inkább az oroszokkal
való szövetségre törekedett. 1787-ig az egyre növekvő európai feszültség sokkal
inkább mutatott egy nemzetközi méretű háború kirobbanása felé, mint a
forradalmak irányába. Ezért mindenki Európa keleti felére figyelt 1789-ben. Ez
volt annak a hátterében, hogy a meginduló francia forradalom az európai
nemzetközi politika szempontjából nem tűnt fontos eseménynek. Ekkor ugyanis az
európai hatalmak még úgy látták, hogy a forradalom Franciaországban csupán
belpolitikai ügy. Az 1792-ben végül is meginduló háború kitörésének fő oka
Poroszország mohósága és Ausztria bizonytalankodása. Ehhez társult még a
francia forradalmi rezsim egyre intenzívebben terjeszkedő jellegű
külpolitikája. Schroeder szerint elsősorban az ancien regime-ek rossz, elavult
hatalmi egyensúly-politikája hibáztatható azért, hogy a francia
hegemónia-törekvések szinte korlátlanul érvényesülhettek közel két évtizeden
át. Hiszen miközben Ausztria nyugaton küzdött a franciák ellen, Poroszország és
Oroszország egymást segítette hozzá Lengyelországhoz, ezzel egy időben pedig
Nagy-Britannia a tengeren túli francia gyarmatok megszerzésén fáradozott.
A szerző egyik igen figyelemre
méltó gondolatmenete arra mutat rá, hogy a Napóleonnal szembeni első három
koalíció kudarca, szemben a megszokott érveléssel, nem elsősorban az
elszenvedett katonai vereségekkel magyarázható. Sokkal inkább azzal, hogy az
egyes koalíciós tagországok területi és politikai követeléseiket képtelenek
voltak összhangba hozni, s alkalmasint az egymással szembeni politikai és
katonai törekvéseiket fontosabbnak tartották, mint a franciák elleni
szövetséget. Néhány dokumentummal azt is igyekszik alátámasztani, hogy a
Napóleonhoz való közeledést mindig az indokolta, hogy az adott ország vezető
körei éppen valamelyik szövetségesük
rovására kívánták kielégíteni saját területi igényeiket. Ennek eredménye
lett a napóleoni hegemónia évtizede. Csatlós államok rendszere épült így ki az
európai kontinensen. Ezt Schroeder az Európán belüli gyarmatosítás kegyetlen,
de működőképes példájaként jellemezi.
A Franciaország feletti
győzelem csak akkor vált lehetségessé, amikor az európai államok végre
megtanulták a politikai kompromisszum és együttműködés „helyes értelmezését”
(478. oldal). A Napóleon és Sándor cár között 1807-ben kötött tilsiti béke,
amelyet gyakran ördögi megegyezésként jellemeznek, Schroeder megközelítésében
sokkal inkább az Európa megmentésére tett utolsó kísérlet volt. Ezáltal
ugyanis Nagy-Britannia, Poroszország és Ausztria újabb öt év haladékot kapott,
hogy helyreállítsa az egymás közti erőegyensúlyt. Az utolsó Napóleonnal
szembeni koalíció egységét paradox módon éppen az óvta meg, hogy a
szövetségesek előbb jutottak egyetértésre a politikai célok tekintetében, mint
a katonai feladatok felosztása kapcsán. Más szóval: a hegemóniatörekvéseket korlátozni
tudták a közös célok elérése érdekében.
A könyv meggyőzően támadja a
Szent Szövetség rendszerének – meglehetősen közkeletű – úgynevezett „realista”
felfogását. Továbbá ugyancsak meggyőzően mutatja be azt, hogy nem elsősorban
ideológiai okok mozgatták a forradalmi, majd utóbb a napóleoni Franciaország
elleni háborút. Ellenkezőleg, a koalíció tagjai eredetileg inkább arra voltak
felkészülve, hogy együtt éljenek a francia hegemóniával. Ez a helyzet hosszabb
időre is stabilizálódhatott volna, ha Napóleon nem tört volna egy Európán
belüli „gyarmati rendszer” kialakítására.
A győztesek 1815. után, a
megváltozott körülmények között is megőrizték a politikai kompromisszum és
együttműködés korábban említett „helyes értelmezését”. Erre mutat az, hogy
Franciaországot nagyon gyorsan reintegrálták az új európai hatalmi rendszerbe.
Ez azért is volt különösen fontos, mert ellensúlyra volt szükség a felmerülő
német politikai egységtörekvésekkel szemben. Az új, két pólusú világ két
meghatározója Nagy-Britannia és Oroszország lett. E könyv szerzője szerint
mindkettő az „új rend” hatékony stabilizálójának bizonyult (591.). A szerző
visszautasítja azt az elképzelést, hogy a bécsi megegyezés a korábbi külpolitikai
kapcsolatrendszer restaurációja lett volna. Ezzel szemben amellett érvel, hogy
az sokkal inkább volt ésszerű és gyakorlatias megállapodás: egy utópiamentes út
kijelölése a jövőbe (580.). A Szent Szövetség rendszere jól tudta kezelni a
spanyol valamint – korai szakaszában – a görög válságot, és megerősödve került
ki az 1830-as forradalmakból is. Ennek a hatalmi struktúrának a
működőképességét – a gyakorta olvasható felfogással ellentétben – nem
elsősorban Oroszországnak a Balkánon, a Kaukázusban és Közép-Ázsiában való
területszerzési ambíciói veszélyeztették. Sokkal aggasztóbb volt Canning és
Palmerston rövidlátó politikája, amely felelevenített egy idejétmúlt hatalmi
versengést. Visszatért ugyanis ahhoz a korábbi angol politikához, amely az
egyes kontinentális hatalmi tényezők elbizakodottságát egymással szemben
igyekezett kijátszani (762.). A bécsi megegyezés azzal is bizonyította
időállóságát, hogy 1848-ban a forradalmak gyors terjedésének idején a nagy
európai hatalmak politikusai – szemben a francia forradalom időszakában
tevékenykedő elődeikkel – nem használták fel a revolúciók által keltett, főként
belpolitikai, zavarokat saját államuk területi igényeinek kielégítésére.
Schroeder elemzése során
meghatározónak tekinti a geopolitikai tényezőket. Ezekre hivatkozva állítja,
hogy Nagy-Britannia és Oroszország, földrajzi helyzetének köszönhetően, szinte
sérthetetlen volt. Ezzel szemben Ausztria politikai szándékait döntően az
határozta meg, hogy geográfiailag a kontinens középpontjában helyezkedett el. A
földrajzi fekvés fontosságát leginkább akkor hangsúlyozza, amikor azokat a metternichi
politikai manővereket vizsgálja, amelyek segítségével a „független európai
centrum” szerepét kívánta biztosítani a Habsburg birodalom számára. Ebből
vezeti 1e azt az osztrák kísérletet, amellyel Ausztria a mérleg nyelvévé
próbált válni az európai politikai viszonyrendszerben. Schroeder véleménye
szerint az 1815 után kialakult európai rendben a Habsburg Birodalom annyira a
középpontba tudott kerülni, hogy szinte már helyettesítette Nagy-Britannia
egyensúlyozó szerepét.
Elgondolásainak
alátámasztásához a szerző forrásanyagként elsősorban korabeli
kormányjelentéseket és a különböző országok kormányszerveinek egymás közötti
levelezését használja. A forráskezelés módja polemikus. Azt a célt szolgálja,
hogy ráirányítsa a figyelmet azokra az ellentmondásokra, amelyek a
valóságos események és a hivatalos érintkezésekben megfogalmazott kijelentések
között feszültek a közel nyolcvan évet átfogó korszakban.
A Schroeder által vázolt koncepció
több ponton is kritikával illethető. Itt csak két alapmozzanatot emelünk
ki. Feltétlenül kérdéses az, hogy Nagy-Britannia valóban oly mértékben vesztett
volna politikai súlyából az adott történelmi szakaszban, mint ahogy ez a
tárgyalt műben olvasható. Problémásnak tűnik az a felvetése is, amely szerint a
Napóleonnal szemben a szövetségesek között létrejött politikai egyetértést
Oroszország meglehetősen veszélyes keleti törekvései motiválták.
Összefoglalóan: a Transformation of Europian politics 1763–1848 című
kötet több új, releváns szempontot is fölvet az adott korszak nemzetközi
kapcsolatait tekintve. Ezeket világosan, forrásokkal alaposan indokolva
foglalja rendszerbe. Bár alapkoncepciója: a Szent Szövetségi Európa mint szinte
egyedül lehetséges „jól hangolt” hatalmi kompromisszum, legalábbis kérdéseket
vet fel az ismertetőben, de – a kötet szakmai erényei mellett – épp ez
sarkallhat a mű olvasására szakembert és érdeklődőt egyaránt. A művet jól
használható, bő bibliográfia egészíti ki.
Paul Schroeder: Transformation of Europian politics 1763–1848 (Az európai politika átalakulása 1763–1848). Clarendon Press, Oxford, 1994. 894 p.
Sarnyai Csaba Máté