Klió 1999/1.
8. évfolyam
Az 1848–49-es román forradalom
Az 1848-as forradalom 150. évfordulója erőteljesen foglalkoztatja a román történetkutatókat. Az emlékező jellegű rendezvények, újságcikkek és tanulmányok száma igen nagy és egyre növekszik; egymás után jelennek meg az önálló kötetek és könyvek is. Egészen frissen hagyta el a nyomdát Liviu Maior egyetemi tanár könyve, amelynek sokat ígérő címe: 1848–1849 Románok és magyarok (1848–1849. Români şi unguri), valamint a kolozsvári Történelmi Intézet által kiadott forráskötet, amely az 1848 nyarán az Érchegységben felvett tanúkihallgatási jegyzőkönyveket tartalmazza. A kötet címe szabatos fordításban: A Kozma-bizottság jelentése az Érchegységből (Ancheta Kozma din Munţii Apuseni). Az említett kiadványokról a Klió egyik közelebbi számában készülök írni. Most viszont Dan Berindei akadémikusnak az 1848–1849-es román forradalommal foglalkozó kötetére szeretném az érdeklődök figyelmét felhívni.
Dan Berindei könyve – amint
rövid előszavából megtudjuk – négy évtizedes kutatásainak eredményét összegezi.
Azonban fontos tudni, hogy a szerző a különböző időszakokban keletkezett
tanulmányokat felfrissítette, kiegészítette s egységes szemlélettel összefűzte
azzal a szándékkal, hogy összképet nyújtson az 1848–1849-i moldvai,
havasalföldi s erdélyi román forradalomról.
A kötet alcímében
értelmezéseket és reflexiókat ígér 1848–1849 történeti kérdéseiről. A szerző
következetesen egyes számot használ; egységes, egy román forradalomról szól, „a
három román országban”. Ehhez a felfogáshoz igazodik a módszer is: Moldva,
Havasalföld és Erdély mind a hét fejezetben együtt jelenik meg. Ugyanakkor a
szerző nem mulasztja el azt is bizonyítani, hogy a román forradalom az európai
forradalmi folyamat része volt. A kötet kiindulópontjából nem hiányzik annak
hangsúlyozása, hogy a forradalom idején nagyjából befejeződött a modern román
nemzet kialakulásának folyamata, amely a XVIII. században kezdődött el.
Érdekesnek tartjuk többek közt
azokat a részeket, amelyek a román társadalomnak a fejlett európai országokkal
való kapcsolatait tárgyalják. Ugyanis a XIX. század harmincas és negyvenes
éveiben gyorsan növekedett azoknak a román fiataloknak a száma, akik
Franciaországban s részben az olasz egyetemeken tanultak. Ez természetesen
lehetővé tette, hogy a majdani „48-as nemzedék’” megismerje a nemzeti fejlődés
és a polgárosodás eszméit s intézményrendszerét, ami nem maradt hatás nélkül
Moldva és Havasalföld értelmiségi elitjének a kialakulására és mentalitására. A
szerző újszerűen tárgyalja a szabadkőművesség szerepét a román értelmiség
fejlődésében. Franciaországban számos román ifjú lépett be különböző
szabadkőműves páholyokba, így a Brăteanu testvérek, C. A. Rosetti, Ion Ghica és
sokan mások, akik 1848-ban a román forradalomban a vezető réteghez tartoztak. A
Bălcescu-féle Frăţia (Testvériség) titkos szervezet is szabadkőműves szellemű
volt. Ezt szért tartottuk érdemesnek kiemelni, mert a magyar forradalommal
bizonyos fokig együttműködő havasalföldi románok nagyrészt ennek a
„társaságnak” voltak a tagjai.
Külön nagy fejezetben
tárgyalja a szerző a forradalom lefolyását. Színvonalas elemzést olvashatunk a
havasalföldi eseményekről, a román forradalom ideológiájának és programjának
kialakulásáról. A forradalom programja a feudális viszonyok megszüntetését
célozta; az agrárkérdés megoldása sokat foglalkoztatta a forradalmárokat.
Különösen N. Bălcescu és Alexandru Golecu-Negru látta tisztán, hogy a
jobbágyrendszer megszüntetésétőI függ a román társadalom haladása. az erdélyi
Bariţiu pedig azt nyilatkozta, hogy még a jobbágy szónak is örökre el kell tűnnie
(201.).
A havasalföldi forradalom
programját összegező Islázi kiáltvány követelte a jobbágyok felszabadítását a
földesurak állami kárpótlása mellett. A forradalom idején alakult Földtulajdon
Bizottmány mégis úgy döntött, hogy a parasztságnak meg kell váltania a
földeket. (Ismeretes, hogy Romániában a felszabadításra csak 1864-ben került
sor, s a kárpótlás terheit a parasztság viselte.) A májusi balázsfalvi román
gyűlés programja is előírta a jobbágyság eltörlését úgy, hogy a parasztságnak
ne kelljen kártérítést fizetnie. Mihai Kogălniceanu a Moldvai Nemzeti Párt
kívánságai című, 1848 nyarán összeállított programjában is szerepel a
jobbágyfelszabadítás, anélkül, hogy a kárpótlás kérdését érintené.
A jobbágykérdés mellett a
nemzeti felszabadítás, az egység, a függetlenség kérdései a 48-as román
ideológia és program alapkérdései.
Nézzük meg valamivel
részletesebben, mit ír a szerző az erdélyi román 1848–49-ről. Mivel az erdélyi
diéta nem vette tekintetbe a balázsfalvi román határozatokat, s mert a
többségében román jobbágyok és magyar földesurak közti összetűzések
megszaporodtak, ezek, valamint az osztrák–magyar ellentétek következtében, 1848
őszén tragikus konfliktus állt be Erdélyben a román és a magyar forradalmárok
között. Aztán a szeptemberi harmadik román nemzeti gyűlés elhatározta a
fegyveres felkelést. A felkelést irányító Román Pacifikációs Bizottságot
Pfersmann császári tábornok erősítette meg.
A háború mindkét részről
kegyetlen volt, de „a románokat nyilvánvalóan [a magyarok] provokálták” (180.).
A románok és a magyarok közti fegyveres konfliktus elsősorban mégis az
ellenforradalomnak használt. Ennek felismerése mozgósította a Havasalföldről
elűzött forradalmárokat, elsősorban Bălcescut, hogy próbáljon közvetíteni a
magyar kormány és a románok között 185.). Ezt viszont nehezítette az, hogy
miközben a magyar vezetőség figyelmet szentelt a társadalmi és politikai
kérdéseknek, nem tulajdonított megfelelő jelentőséget a nemzetiségi
kérdéseknek, az együtt lakó népek nemzeti jogainak. A szerző hivatkozik Szemere
és Teleki László ismert kijelentéseire. A magyar forradalom vezetői elsőrendű
kérdéssé nyilvánították az uniót, de a románok egy másik egyesülés felé
orientálódtak, amely „sokkal természetesebb volt” a lakosság nemzetiségi
összetétele szempontjából. Az unió miatt az agrárkérdés másodrendűvé vált
Erdélyben, s túl nagy késéssel kezdődött meg a rendezése; emiatt 1848
decemberében a szebeni román gyűlésen bizottságot szerveztek, hogy a
gyakorlatban megvalósítsák azt, amit elméletileg kimondtak (335.). (A szerző
nem említi meg, hogy a törvényt a kolozsvári országgyűlés fogadta el.)
A magyar kormány a román nyelv
használatával kapcsolatos igényeket sem vette tekintetbe, s Kossuth
kijelentette, hogy egyedül a magyar lehet államnyelv, holott a „Szent Korona”
országainak lakosságában a magyarság nem volt többségben.
A harmadik román gyűlés 1848
szeptemberében még egyszer visszautasította az uniót, amit az olmützi alkotmány
is elvetett, amikor Erdélyt külön entitásnak ismerte el.
Mégis fontos volt a megbékélés
érdekében folytatott számos kísérlet. A történelemnek el kell ismernie Dragoş
tiszta szándékát. A szerző elismeréssel szól Bălcescunak és Bolliacnak a béke
érdekében kifejtett tevékenységéről. A megbékélési tervezetet ugyan későn
fogadták el, s a magyar vezetés a románok számára csak minimális jogokat
biztosított, mégis fontos egyezségekről volt szó, mert Iancu ezek alapján
vállalta, hogy befejezi a fegyveres harcot. „Ha a két elnyomó hatalom
beavatkozása nem verte volna le a forradalmat, a kialakult új helyzet alapja
lehetett volna a megegyezésnek és együttműködésnek, amelyre szükség volt akkor
is és szüksége van ma is a két nemzetnek!”
Dan Berindei professzor
1848–49 jelentőségét abban látja, hogy az akkor lefektetett program alapján
jött létre később a modern Románia.
A könyv stílusa tudományos,
kerüli a szónokiasságot. Látószöge európaibb, mint számos más, 1848–49
történetével foglalkozó romániai kiadványé, amelyekre még visszatérünk.
Az ismertetett könyv gyenge
oldalának tartjuk, s ez főleg annak a következménye, hogy a szerző –
véleményünk szerint – túlhangsúlyozta a román forradalom egységét, amit
kötelező dogmává merevített már a korábbi „marxista” történetírás. S mert
Berindei professzor ezen nem változtatott, elsikkadtak az erdélyi 1848–49
sajátosságai. Alig esik néhány szó – s ez is elmarasztaló – az erdélyi
országgyűlésről, amely pedig eltörölte a rendiséget, a feudális-rendi
törvényeket, s polgári jellegű törvényeket alkotott. Szó sem esik arról,
hogy Wesselényi Miklós és társai harca nyomán megszületett a
jobbágyfelszabadító törvény, amely Középkelet-Európa legjobb törvényei közé
tartozott – vagy éppen a legjobb volt. S nem mondja ki tisztán azt sem,
hogy 1848. június 18-án Erdély jobbágynépe szabaddá és földtulajdonossá vált.
Kellett volna szólni arról is, hogy a magyar törvényhozás elismerte a vallások
és egyházak teljes egyenlőségét s a román és más nemzetiségek nyelvének
szabad használatát az oktatásban, egyházi és közéletben. Az erdélyi
polgárháború okainak tárgyalását egyoldalúnak tartjuk; véleményünk szerint a
kérdést lehetett volna tárgyilagosabban tárgyalni.
Kritikai észrevételeink
ellenére úgy véljük, hogy Dan Berindei könyve értékes munka, s előmozdíthatja a
román és magyar történetírás közeledését 1848–1849 értékelésében.
Revoluţia Română din 1848–1849. Consideraţii si reflexii Centrul de Studii Transilvane (Vélemények és reflexiók az 1848–1949-es romániai forradalomról). Fundaţia Centrală Română. Cluj-Napoca, 1997. 409 p.
Egyed Ákos